handdator

Visa fullständig version : Router/Nätverk: DNS istället för Lan-IP?


newmi
2012-10-08, 11:52
Jag har ett litet problem. Lite bakgrund:

Sitter med två datorer via en Netgear WNR2000 v2 uppkopplat till ett annat lokalt nätverk. På det andra lokala nätverket finns en server (\\SERVER). Via routern går det dock inte att komma åt med sökvägen \\SERVER, däremot är det löst genom att skriva \\192.168.1.220, dvs lan-ip't. Den biten är löst, men här kommer själva problemet.

När jag ska starta ett program (visma) så är det konfigurerat så att den söker efter en mapp på \\SERVER. I och med att jag inte kommer åt \\SERVER så kan inte programmet starta. Lösningen på detta från vismas håll är att installera om servern och ändra målmapp till ip-adress istället för SERVER, men jag har inte den möjligheten just nu och vill heller inte riskera att något ska försvinna eller att det ska bli problem vid en eventuell ominstallation (är flera andra som också använder servern för visma).

Frågan i klartext då:

Finns det någon möjlighet att konfigurera i Netgear-routern så att jag kan komma åt servern via sökvägen \\SERVER?

rememberence
2012-10-08, 11:54
Det ska väl gå, hur har jag personligen noll koll på tyvärr!

I absolut värsta fall kan du ju lägga in servernamn+IP-adress i hosts-filen på varje dator, men det är som sagt en sista utväg :)

newmi
2012-10-08, 13:12
Det ska väl gå, hur har jag personligen noll koll på tyvärr!

I absolut värsta fall kan du ju lägga in servernamn+IP-adress i hosts-filen på varje dator, men det är som sagt en sista utväg :)

Funkade klockrent. Tack!

rememberence
2012-10-08, 13:21
Funkade klockrent. Tack!

Ingen fara!
Tänk på att lösning är statisk, om nätverket förändras måste även dessa inställningar förändras :)

Granatgiraffen
2012-10-08, 15:26
Om du pingar på serverns namn då. Resolvar den rätt ip då? Annars är det ju alltid bra att fixa grundproblemet istället för att tejpa.

hultman
2012-10-08, 18:06
Tack Remeberence! Nu funkar kontorets koppling mellan klientdatorer och server och vi kan jobba på även med routern inkopplad :)