handdator

Visa fullständig version : Virus och bakterier i kall luft?


ARMSTARK
2012-10-08, 09:20
Jag hör till de som blir överhettade när jag tränar, trotts kortbraller å T-shirt, så jag brukar alltid öppna några fönster på gymet för att bli nerkyld. Rätt ofta är det folk som vill stänga dem för att de är rädda för att bli sjuka. ( Skaderisk pga kalla muskler kan jag köpa. ) Men inte fan finns det väl lurande sjukdomar i kall luft?

Är det inte så att folk blandar ihop fenomenet med hypotermi, dvs. när man är så nerkyld att man skakar okontrollerat och andas stötvis? Och att man då har sämre motståndskraft mot eventuella sjukdomar man redan har i kroppen.

Jag har sällan fått medhåll för mina teorier, hur är det egentligen?

Dav0d
2012-10-08, 09:23
Du behöver väl inte uppnå hypotermi för att få ökad risk att bli sjuk. Jag har för mig att det handlar om hur förberedd kroppen är på den uppkommande nedkylningen. Är du nedkyld kan virus lättare ta över kroppen och det kräver inte mycket för att kroppen inte ska hinna anpassa sig om temperaturen i rummet skiftar för mycket.

eternallord
2012-10-08, 09:37
Jag har också förstått det som att kyla innebär sänkt immunförsvar, vilket är varför man vill undvika det. Hur mycket skillnad det faktiskt skulle göra har jag ingen aning om.

ARMSTARK
2012-10-08, 10:14
Det är skillnad på kall luft på huden och nerkyld kropps temperatur.
Det skulle vara intressant att läsa nån vetenskaplig undersökning i ämnet istället för gissningar och teorier, Kung Krub kommer nog med en sådan om han läser tråden.

King Grub
2012-10-08, 10:28
Kall luft torkar ut slemhinnor och gör dom mottagligare för smitta, men man måste ändå smittas för att bli sjuk, och det finns inte virus i luften.

C.E.J.
2012-10-08, 10:45
Oavsett vilket så kanske inte andra är lika pigga som dig på att ha in kalluft, fråga först istället för att ta beslut åt andra på egen hand.

ARMSTARK
2012-10-08, 11:32
Oavsett vilket så kanske inte andra är lika pigga som dig på att ha in kalluft, fråga först istället för att ta beslut åt andra på egen hand.

Hehe, nu är det rätt många som öppnar fönstrena på mitt gym, ungefär lika många som stänger dem tror jag, ett ständigt öppnande och stängande är det iaf. Aldrig några hard feelings dock. Lustigt bara det där med att bli sjuk av frisk luft som det egentligen är, kallt kan det aldrig bli med den underdimensionerade ventilationen vi har.

Slartibartfast
2012-10-08, 11:47
Kall luft torkar ut slemhinnor och gör dom mottagligare för smitta, men man måste ändå smittas för att bli sjuk, och det finns inte virus i luften.

Så för vanliga fölket som gillar att hoppa över nåt steg i härledningen, så blir man sjuk av kyla. Precis som mamma sade.

Typ.

1. utsättas för kallt väder
2. slemhinnorna torkar ut och virus fäster bättre
3. sjuk

=Kallt väder gör en sjuk.

eller,

1. Ät en kanelbulle
2. kanelbulle + i övrigt maxat energiintag för dagen
3. lönnfetma

=Man blir fet av kanelbullar.

LizaK
2012-10-08, 12:06
Inte alltför sällan går man ju omkring och bär på en
förkylning. Särskilt vanligt nu vid förkylningstider.
Då behövs det ibland bara en enklare trigger som t.ex
nedkylning - för att bli sjuk. Korrekt?

mattilainen
2012-10-08, 12:09
Som svaren du har fått så handlar det ju om okunnighet. Man blir inte sjuk av att vara ute i tshirt på vintern. Man blir inte sjuk av att ha blöta sockar. Man blir sjuk för man utsätts för virus/bakterier. Sen att man lättare blir sjuk i kyla är en sak. Man får inte urinvägsinfektioner genom att sitta på kalla stenar etc. Allt är okunnighet. Precis som slarti säger. Satt på kall sten igår och idag har jag urinvägsinfektion, då får man urinvägsinfektion av den kalla stenen.

Synd är det att det inte går att överbevisa folket genom att säga som det är. "Det är inte det kalla vädret som gör dig sjuk". Varför folk blir mer sjuka på vintern eller när det är kallt ute är för att det påträffas större folkgrupper i samma rum, t.ex. man går hem till någon för det är för kallt att vara ute som man annars skulle varit på sommaren.

Inte alltför sällan går man ju omkring och bär på en
förkylning. Särskilt vanligt nu vid förkylningstider.
Då behövs det ibland bara en enklare trigger som t.ex
nedkylning - för att bli sjuk. Korrekt?

Fast den triggern är framförallt hygien, och då handhygien. Bär man på viruset blir man mer eller mindre alltid sjuk. Kylan gör att immunförsvaret blir sämre men det är ju inte direkt så att ett öppet fönster under träningen gör att man blir sjuk. Det handlar nog istället om att redskapen har smitta på sig och man är där och pillar. Sen skyller man på att "fönstret var öppet, det var kallt och därför blev jag sjuk". Det handlar, framför allt på vintern, att folk blir sjukare i och med att man är mer inne och på så vis lättare blir smittad av andra personer än om man hade varit mer ute.

Alfers
2012-10-08, 20:33
Hur gör folk när dom tar sig till och från gymet? Är ju samma luft utanför dörren som kommer in genom fönstret, är dom rädda för den också?

Olegh
2012-10-08, 20:41
Jag har också förstått det som att kyla innebär sänkt immunförsvar, vilket är varför man vill undvika det. Hur mycket skillnad det faktiskt skulle göra har jag ingen aning om.

Jag kan inte namnge källa eftersom jag hörde det på radion, men jag vill bestämt minnas att man slog hål på just detta. Kyla påverkar inte immunförsvar eller smittorisk.

Pratar man om ett tillstånd av kraftig nedkylning kanske det är andra faktorer som börjar spela roll, men jag tror inte detta behandlades och minns inte exakt.

clappen
2012-10-08, 20:56
Ju högre kroppstempratur man har desto bättre immunförsvar, bla. därför man får feber som symptom för att kunna få bekämpa orsaken enklare.

luderlasse
2012-10-08, 21:14
CIA släpper ut virus och chemikalier i flygbränslet...

LizaK
2012-10-09, 00:10
Hur gör folk när dom tar sig till och från gymet? Är ju samma luft utanför dörren som kommer in genom fönstret, är dom rädda för den också?

Åtminstånde brukar jag ha mer på mig ute än inne. I alla fall större delen av året.

Sniggel
2012-10-09, 00:13
CIA släpper ut virus och chemikalier i flygbränslet...

Det är därför man ska stänga sina fönster!
Läs på people!

LizaK
2012-10-09, 00:13
Fick just en sjuk bild av självaste Mig, bänkpressandes..iförd Peak-jacka och termobrallor.
Termo..TERMO..det har folk aldrig haft på gymmet..kommer bli nya grejen..gärna med neonfärgade GASP-loggor lite här och var..*cupid*

Sniggel
2012-10-09, 00:16
Fick just en sjuk bild av självaste Mig, bänkpressandes..iförd Peak-jacka och termobrallor.
Termo..TERMO..det har folk aldrig haft på gymmet..kommer bli nya grejen..gärna med neonfärgade GASP-loggor lite här och var..*cupid*

Haha inte på mitt gym. Jag brukar känna mig obehagligt varm efter andra uppvärmningssetet tricepsextensioner. Och då har jag shorts o linne :P
Termobyxor hade nog gjort att jag kollapsat efter 15 minuter :Virro

LizaK
2012-10-09, 00:23
Haha inte på mitt gym. Jag brukar känna mig obehagligt varm efter andra uppvärmningssetet tricepsextensioner. Och då har jag shorts o linne :P
Termobyxor hade nog gjort att jag kollapsat efter 15 minuter :Virro

Äsch! Alla gym kommer att ta hänsyn till det där. Just for you all lär de
installera marknades bästa ac-system. För prio 1 är ju att ha trendy
peeps på thé gym. It's thé thing they all care about.
Offeciellt. Inoffeciellt är det your money they care about.
Only.*cupid*

WHITEFOLKS
2012-10-09, 00:26
På en plats jag brukar besöka i USA har jag byggt ett gym i en lada. Ingen värme i den så det kan vara 10 minus ibland när man är ute och härjar :D

LizaK
2012-10-09, 00:32
På en plats jag brukar besöka i USA har jag byggt ett gym i en lada. Ingen värme i den så det kan vara 10 minus ibland när man är ute och härjar :D

Fan vad tufft. Måste vara en kul grej att variera med :D.

LizaK
2012-10-09, 00:34
Du borde öppna upp den för allmänheten. Kör på temat "stenåldersgym". Hela LCHF-gänget lär vallfärda till din lada och du blir rik. :naughty:

WHITEFOLKS
2012-10-09, 00:39
Eller ja gym är väl lite att ta i men har bänk + rack för press och böj sen en extra stång för whatever.

Lite hantelstänger för internationella vikter och en ez-curlstång.

På många sätt det bästa "gymmet", man kan gå ut och bara köra frivändningar, mark, whatever.

För cardio är det lite värre men då är det bara ge sig ut och springa :)

LizaK
2012-10-09, 00:46
Titta du har redan ett färdigt gruppträningspass..

ARMSTARK
2012-10-09, 08:03
Ju högre kroppstempratur man har desto bättre immunförsvar, bla. därför man får feber som symptom för att kunna få bekämpa orsaken enklare.

Det tror jag inte på. Kroppen har mycket effektiva system för att hålla temperaturen på en optimal nivå, normalt lagom låg nivå. Annars vore det ju bäst för hälsan att ha 40 graders feber 24/7.

När det gäller temperatur under träningen; Prova att träna med feber, inga rekordlyft den träningen!