handdator

Visa fullständig version : Hur wailar man?


komigen
2012-10-07, 21:36
Tjenare fölks, hur wailar man egentligen? Jag är 16 år... började sjunga för 3 månader sen så jag är inte den bästa kan man säga. Men hur wailar man egentligen? Någon som nå tips?:) Tack tack, hare gött :)

INGA ONÖDIGA KOMMENTARER TACK, håll tråden ren.

Kafka
2012-10-07, 22:02
fvWJ9nBplK4

Läste det som walling.

Rahf
2012-10-07, 22:09
Du får klargöra vilken typ av wailing du menar.

Om du menar den som man ofta hittar i R&B och soul. Då övar man på det. Många som använder melisma/wailing (soul-gudarna) har gjort så sen de började. Du hittar det speciellt i gospel.

Åsberg
2012-10-07, 22:12
Du får klargöra vilken typ av wailing du menar.

Om du menar den som man ofta hittar i R&B och soul. Då övar man på det. Många som använder melisma/wailing (soul-gudarna) har gjort så sen de började. Du hittar det speciellt i gospel.

Nu blev ju svaret på hur man wailar - man övar på det. Du har inget konkret tips?

komigen
2012-10-07, 22:16
Läste det som walling.

Första kommentar ska alltså vara en onödig, såklart!

Du får klargöra vilken typ av wailing du menar.

Om du menar den som man ofta hittar i R&B och soul. Då övar man på det. Många som använder melisma/wailing (soul-gudarna) har gjort så sen de började. Du hittar det speciellt i gospel.

Vad är gospel? :)

Menar typ exakt såhär: http://www.youtube.com/watch?v=WygKLCyuBu0 Riktig feeling..

Rahf
2012-10-07, 22:18
Nu blev ju svaret på hur man wailar - man övar på det. Du har inget konkret tips?

Man söker upp en sånglärare.

Alla jag träffat har använt favoritsångerskor/sångare som förebilder och försökt kopiera deras teknik. Gör man det i tandem med en bra sånglärare, så kan man få fram en bra melisma som backas upp av stadig teknik.

Jag ger aldrig konkreta tips. Det är lättare att man skadar sig, ifall man bara följer någon text hittad på internet. Sånglärare är oerhört hjälpsamt.

Åsberg
2012-10-07, 22:21
Man söker upp en sånglärare.

Alla jag träffat har använt favoritsångerskor/sångare som förebilder och försökt kopiera deras teknik. Gör man det i tandem med en bra sånglärare, så kan man få fram en bra melisma som backas upp av stadig teknik.

Jag ger aldrig konkreta tips. Det är lättare att man skadar sig, ifall man bara följer någon text hittad på internet. Sånglärare är oerhört hjälpsamt.

Det är jag med på. Tog själv kontakt med en sånglärare det första jag gjorde för att lära mig grunderna och tekniken på rätt sätt redan från början. Men tipset du gav nu var väl ganska konkret? ;)

Rahf
2012-10-07, 22:25
Det var snarare ett pekande finger i rätt riktning, inte ett tekniskt tips på hur man ska göra. Är inget större fan av melisma själv. Det blir väldigt lätt en krycka eller omedvetet 'sångonanerande,' likt Christina Aguilera.

komigen
2012-10-07, 22:36
Jahaja, hann ni se min post?

Tricklew
2012-10-07, 22:39
Jahaja, hann ni se min post?

Ja, vill du göra som Bieber så skaffar du ett program som löser det åt dig, sedan övar du en del på att mima.

komigen
2012-10-07, 22:52
Ja, vill du göra som Bieber så skaffar du ett program som löser det åt dig, sedan övar du en del på att mima.

Hallå... Va lite seriös...

Birkharju
2012-10-07, 22:55
Ja, vill du göra som Bieber så skaffar du ett program som löser det åt dig, sedan övar du en del på att mima.

Tror du allvar att han inte kan sjunga?

Tricklew
2012-10-07, 22:59
Tror du allvar att han inte kan sjunga?

Det är möjligt att han kan sjunga, men av någon anledning så väljer han att inte göra det live.


phone

komigen
2012-10-07, 23:01
Jag menar att waila såhär:

WygKLCyuBu0

-lmJVrZkzI4

Doctor Snuggles
2012-10-07, 23:11
lol, har han autotune på live?

Det är fortfarande oklart vad du menar med "waila". Menar du runs, d.v.s. att sjunga skalor runtomkring huvudmelodin på en och samma vokal?
Öva.
Härmning är det enklaste och mest produktiva till en början.
Finns dessutom miljarder "sånglektioner" på youtube.

Tricklew
2012-10-07, 23:13
Louis Armstrong wailar vid 3:10.

A4RhtRo6-Zs

BlötSnö
2012-10-07, 23:15
Louis Armstrong wailar vid 3:10.

A4RhtRo6-Zs

:d
Den som ändå en sådan bra röst som honom...

Doctor Snuggles
2012-10-07, 23:17
:d
Den som ändå en sådan bra röst som honom...

Det är bara att härma kakmonstret.
dhUFxaauNTE

BlötSnö
2012-10-07, 23:21
Det är bara att härma kakmonstret.


Jag begriper inte varför jag alltid tänker på Schwarzenegger när jag hör kakmonstret...

Doctor Snuggles
2012-10-07, 23:24
Jag begriper inte varför jag alltid tänker på Schwarzenegger när jag hör kakmonstret...

För att Louie Armstrong är en schwarze negger? :D

BlötSnö
2012-10-07, 23:43
För att Louie Armstrong är en schwarze negger? :D

Okej, jag har 2 anledningar att tänka på Schwarzenegger när jag hör Louie, men jag vet bara en av dem...:rolleyes:

komigen
2012-10-08, 17:08
Bump, någon som har nå tips? Jag la in två videos på sida 1, det är så jag vill kunna waila.

Doctor Snuggles
2012-10-08, 17:25
Du har redan fått tips.

komigen
2012-10-08, 17:27
Du har redan fått tips.

Dom frågade på vilket sätt jag vill waila. Då la jag upp två videos på sida 1 som de skulle se men de har inte svarat. Inte fått något tips direkt...

Zizou
2012-10-08, 17:47
Dom frågade på vilket sätt jag vill waila. Då la jag upp två videos på sida 1 som de skulle se men de har inte svarat. Inte fått något tips direkt...

Man söker upp en sånglärare.

Alla jag träffat har använt favoritsångerskor/sångare som förebilder och försökt kopiera deras teknik. Gör man det i tandem med en bra sånglärare, så kan man få fram en bra melisma som backas upp av stadig teknik.

Jag ger aldrig konkreta tips. Det är lättare att man skadar sig, ifall man bara följer någon text hittad på internet. Sånglärare är oerhört hjälpsamt.


Det var väl ett relativt vettigt tips tycker då jag.

komigen
2012-10-08, 18:34
Det var väl ett relativt vettigt tips tycker då jag.

Såklart jag försöker kopiera, det är ju det som är själv grejen! Men det är det som är det svåra, jag undrar... vad har Justin Bieber för teknik? Vad är det han gör så det låter så perfekt? Kunna gå upp och ner i tonerna sådär fort..!

Zizou
2012-10-08, 18:43
Såklart jag försöker kopiera, det är ju det som är själv grejen! Men det är det som är det svåra, jag undrar... vad har Justin Bieber för teknik? Vad är det han gör så det låter så perfekt? Kunna gå upp och ner i tonerna sådär fort..!

Du bör nog rikta dig till något annat ställe än kolozzeum för att någon ska säga vad han har för teknik och vad det är han gör som är så perfekt etc.
T.ex en sånglärare kan nog ge dig tusen bättre svar på något sådant. Som du fått tips om.

Bara vad jag tror och tycker.

Olegh
2012-10-08, 18:43
Öva på att sjunga istället vetja! Wailar gör redan alltför många, alltför mycket.

Doctor Snuggles
2012-10-08, 19:42
Såklart jag försöker kopiera, det är ju det som är själv grejen! Men det är det som är det svåra, jag undrar... vad har Justin Bieber för teknik? Vad är det han gör så det låter så perfekt? Kunna gå upp och ner i tonerna sådär fort..!

Det låter perfekt därför att han verkar använda autotune live.
Utöver det så har han övat. Mycket. Hur mycket du behöver öva beror på hur mycket talang du har. I de flesta fall krävs det år innan man blir någorlunda bra.
Ett bra sätt att lära sig är att skaffa en gitarr, lära sig spela samtidigt som man övar på att sjunga. I vilket fall så börja med enkla låtar som du gillar, och spela in dig själv när du övar.
Ett annat sätt är att hitta acapellaversioner av låtar som du kan sjunga över.
Finns förresten tonvis med forum och sånglärare online, som sagt. Tyvärr så är informationen av väldigt varierande kvalitet.

Lando
2012-10-08, 19:51
Wail är ju en utsmycknad av (eller runt) melodin som är mer eller mindre improviserad. Wail inom soul och rnb men även viss pop och country är från början inspirerade av blues och använder bluesskalan om man nu vill vara teoretisk, men det finns så klart massor av olika typer av wail.

Du lär dig detta genom att härma dom som är allra bäst på det. Stevie wonder är en av dom som utvecklat wailen allra mest. Av modernare artister så är ju både Beyonce och Christina Aguilera wail-mästare.

Sjung med skivor och sångare som du gillar, och försök härma fraseringarna exakt. Spela samma avsnitt om och om igen tills du kan urskilja och härma alla tonerna exakt. Spela in dig själv på smartphonen när du sjunger till inspelningarna så hör du om du närmar dig.

En sånglärare kan eventuellt lära dig en del, men antalet sånglärare som verkligen behärskar soul är begränsat, minst sagt och särskilt utanför storstäderna. Det är viktigt att förstå att wail inte är en sångteknik, utan en stil som även innefattar vilka toner du väljer att sjunga och när :) Det kan inte nog sägas att det bästa sättet att få en känsla för en musikstil är genom att lyssna och härma!

Lycka till!

EDIT: Kollade på Justin Bieber-videon du länkade och visst det är svårt att kunna sjunga så. Han är en grymt teknisk sångare med en "slank" röst om man nu kan säga så men det enda är ju att öva öva öva. Försök att reda ut exakt vilka toner han sjunger och öva fras för fras, riktigt långsamt och sen snabbare och snabbare. Slarva inte med tonhöjden när du drar upp tempot utan få varje ton definierad även på snabba löpningar. Kolla återigen in tex Beyonce som sjunger varje ton svinrent, även i snabba och komplicerade wailningar.

Doctor Snuggles
2012-10-08, 20:01
Den bästa "skolan" är för övrigt CVT. Den är inte fylld av en massa förvirrande och ej vetenskaplig/anatomiskt inkorrekt terminologi (som tyvärr de flesta skolor är), men lär inte specifikt ut särskilda stilar eller tekniker även om den påstår sig täcka all slags sång.
http://en.wikipedia.org/wiki/Complete_Vocal_Technique
http://completevocalinstitute.com/vocal-technique/cvt-explained/three-overall-principles/

De har även en bok på svenska, och det finns certifierade lärare i sverige om det skulle behövas (iaf i stockholm), eller lärare som är tillgängliga via skype.

komigen
2012-10-08, 21:49
Det låter perfekt därför att han verkar använda autotune live. Han har absolut inte autotune när han spelar live. Han är sjukt teknisk... antar att du läst det från någon hater-sida eller något men du har fel där. Men tack för resten av svaret :)

Wail är ju en utsmycknad av (eller runt) melodin som är mer eller mindre improviserad. Wail inom soul och rnb men även viss pop och country är från början inspirerade av blues och använder bluesskalan om man nu vill vara teoretisk, men det finns så klart massor av olika typer av wail.

Du lär dig detta genom att härma dom som är allra bäst på det. Stevie wonder är en av dom som utvecklat wailen allra mest. Av modernare artister så är ju både Beyonce och Christina Aguilera wail-mästare.

Sjung med skivor och sångare som du gillar, och försök härma fraseringarna exakt. Spela samma avsnitt om och om igen tills du kan urskilja och härma alla tonerna exakt. Spela in dig själv på smartphonen när du sjunger till inspelningarna så hör du om du närmar dig.

En sånglärare kan eventuellt lära dig en del, men antalet sånglärare som verkligen behärskar soul är begränsat, minst sagt och särskilt utanför storstäderna. Det är viktigt att förstå att wail inte är en sångteknik, utan en stil som även innefattar vilka toner du väljer att sjunga och när :) Det kan inte nog sägas att det bästa sättet att få en känsla för en musikstil är genom att lyssna och härma!

Lycka till!

EDIT: Kollade på Justin Bieber-videon du länkade och visst det är svårt att kunna sjunga så. Han är en grymt teknisk sångare med en "slank" röst om man nu kan säga så men det enda är ju att öva öva öva. Försök att reda ut exakt vilka toner han sjunger och öva fras för fras, riktigt långsamt och sen snabbare och snabbare. Slarva inte med tonhöjden när du drar upp tempot utan få varje ton definierad även på snabba löpningar. Kolla återigen in tex Beyonce som sjunger varje ton svinrent, även i snabba och komplicerade wailningar.

Tack för ett gött svar! Jag får väll sätta igång, bara köra på! Tack tack

Doctor Snuggles
2012-10-08, 22:04
Han har absolut inte autotune när han spelar live. Han är sjukt teknisk... antar att du läst det från någon hater-sida eller något men du har fel där. Men tack för resten av svaret :)



Nej, men jag har pysslat med musik i ganska många år, och har ett hyffsat öra. Jag pratar inte bara om själva tonsäkerheten, utan att vissa toner låter "autotuniga", för rena, som en synt. Överlag stör jag mig på hur autotune låter, vilket är varför jag är känslig för effekten. Han är förstås duktig oavsett, även om hans röst är lite jobbigt gnällig.
EDIT: Det kan möjligtvis vara en kompressor plus eventuellt någon annan effekt på rösten som gör det. Vet dock att det inte är helt ovanligt att man numer använder det live. Varför skulle man inte göra det, om ändå bara för att känna sig säkrare? Det är som sagt i princip omärkbart om man är hyggligt tonsäker.
I vilket fall, inte särskilt relevant för frågan, inget du behöver hänga upp dig på.

Tricklew
2012-10-08, 22:20
Om Bieber inte mimar live så är han antagligen den bästa sångaren någonsin, vilken annan sångare kan hålla texten och tonerna samtidigt som h*n spyr?

AHCFJ_1RRgY

komigen
2012-10-08, 22:27
Då har ni inte förstått vad autotune. Däremot har han playback när han DANSAR, han kör såna krävande danser då det är riktigt svårt att sjunga samtidigt. Men som dom jag länkade när han sitter stilla o sjunger är han helt otrolig.

WHITEFOLKS
2012-10-08, 22:32
Jag tror de vet mycket väl vad autotune är.

Jag vet inte om han använder det i just det klippet men det är definitivt möjligt.

Scratch89
2012-10-08, 22:51
Då har ni inte förstått vad autotune. Däremot har han playback när han DANSAR, han kör såna krävande danser då det är riktigt svårt att sjunga samtidigt. Men som dom jag länkade när han sitter stilla o sjunger är han helt otrolig.

Nu har nog Justin talangen som en på miljonen har, så det är så svårt att jämföra. Varför tror du att han tjänar miljoner dollar och inte andra som ser precis likadana ut? Antagligen för att han har talang.

Och jo, tyvärr har han nog auto-tune på. Inget fel med det förstås, för hade han sjungit falskt hade det låtit det också, det ger bara en perfekt pitch.

LizaK
2012-10-09, 03:25
Råkade sätta en tumme rakt på skärmen där Bieber-videon fanns.
Snabbladdad, hann inte avbryta, videon startade och musiken
frigjorde sig i rummet. Hörde grannen, antagligen så vaknade
hon av oväsendet. Själv så hann jag klösa sönder tapeten
innan jag fick av eländet.
Bieber är otäck. I min värld är enda skillnaden mellan
en gräsklippare och hans musik tonartshöjningen..

Så on-topic:
Hitta låtar med whine.. förlåt menar wail.. som du gillar eller anser
kan vara lätta att börja med. Lyssna in, sjung med, öva.
Spela in dig själv för att höra hur du verkligen låter -
sådant är otroligt lärorikt.

Att köra skalan och sätta ihop random noter är också bra övning.


Lycka till!