handdator

Visa fullständig version : Morgonträning.


EAA
2012-10-07, 17:35
Går upp ca 5:00 för att träna och brukar träna innan frukost. Just nu dricker jag bara 1 liter vatten och 200mg koffein innan passet. Skulle ni rekomendera något mer innan? Som en gainer eller något? Fast det kanske inte spelar så stor roll.

Sheogorath
2012-10-07, 17:58
Går upp ca 5:00 för att träna och brukar träna innan frukost. Just nu dricker jag bara 1 liter vatten och 200mg koffein innan passet. Skulle ni rekomendera något mer innan? Som en gainer eller något? Fast det kanske inte spelar så stor roll.

En gainer är inte dumt, eller om din mage pallar det 4-5 dl mjölk + säg 20 g proteinpulver. Tränar man på morgonen är det nog klokt att se till att få i sig lite aminosyror på det sättet innan träningen. Kolhydraterna är ännu mer valfritt men har man kaloriutrymme till det ser jag bara fördelar.

tearz
2012-10-07, 18:24
En gainer är inte dumt, eller om din mage pallar det 4-5 dl mjölk + säg 20 g proteinpulver. Tränar man på morgonen är det nog klokt att se till att få i sig lite aminosyror på det sättet innan träningen. Kolhydraterna är ännu mer valfritt men har man kaloriutrymme till det ser jag bara fördelar.

Varför skulle han vilja ha i sig kasein innan träning ?
Jävla mjölk innan träning är inget annat än ren och skär broscience.
Jag säger 10-15 gram bcaa eller ett rent vassleprotein med hög andel leucin typ ett isolat med vatten ...
För proteinsyntesen.
Likadant efter träningen följt av din frukost.
Kör hårt

King Grub
2012-10-07, 18:26
Proteinsyntesen kan inte stimuleras under träning eller timmen efter.

Rhoads
2012-10-07, 18:33
Proteinsyntesen kan inte stimuleras under träning eller timmen efter.

Så aminosyror precis innan passet kommer inte att uppreglera proteinsyntesen?

tearz
2012-10-07, 18:39
Så aminosyror precis innan passet kommer inte att uppreglera proteinsyntesen?

Jo absolut förutsatt att du inte har en massa aminosyror i omlopp redan .
Träning direkt på morgonen dvs i ett fastande tillstånd more / less kommer definitivt ett aminosyre/proteinpulver uppreglera din proteinsyntes.

DJJOHANSSON
2012-10-07, 18:51
Lite Fast carbs ifrån fairing skulle nog inte skada.

1,5kg 60kr. Billigt och bra :)

tearz
2012-10-07, 18:54
Lite Fast carbs ifrån fairing skulle nog inte skada.

1,5kg 60kr. Billigt och bra :)

Ja för att transportera in näring med genom insulin påslaget som medföljer.
Annars är slowcarbs grymt med halvtimmen innan eller ett gäng riskakor eller en frukt eller 2.

Sheogorath
2012-10-07, 19:33
Varför skulle han vilja ha i sig kasein innan träning ?
Jävla mjölk innan träning är inget annat än ren och skär broscience.
Jag säger 10-15 gram bcaa eller ett rent vassleprotein med hög andel leucin typ ett isolat med vatten ...
För proteinsyntesen.
Likadant efter träningen följt av din frukost.
Kör hårt

Alltså... Va?

tearz
2012-10-07, 21:07
Alltså... Va?

Jag vet att även en måltid tex 3 timmar före träning förutsatt att det inte är extremt snabba proteinkällor kommer erbjuda tillräckligt med aminosyror för att han inte skulle riskera hamna i något katabolt tillstånd.
Därav skulle givetvis även mjölk före fungera .
Men jag tror def att det är fördel tex bcaa och eller vassle före pga dess snabbhet.
Absolut i ett fastande tillstånd.
Nu vill du väl ha källor / studier bla bla och något sånt orkar jag inte leta fram om det ens finns(inte brytt mig kolla)
Jag har valt min sanning och följer det och det fungerar för mig.

Fishtank
2012-10-07, 21:12
Kanske borde lugna dig med råd i trådar och journaler om det där eftersom man annars är i ett katabolt tillstånd än fast du inte har stöd från något annat än broscience.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

King Grub
2012-10-07, 21:14
Man är alltid i ett katabolt tillstånd under och efter träning. Det vänder 60-90 minuter efter passet när man äter.

tearz
2012-10-07, 21:15
Kanske borde lugna dig med råd i trådar och journaler om det där eftersom man annars är i ett katabolt tillstånd än fast du inte har stöd från något annat än broscience.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Om du syftade på mitt tidigare inlägg riktat emot dig så kommer jag inte backa 1 mm då som jag förstog det satt du och rekommenderade totalt fastande träning .
Dvs helt tom på aminosyror what so Ever.

tearz
2012-10-07, 21:15
Man är alltid i ett katabolt tillstånd under och efter träning. Det vänder 60-90 minuter efter passet när man äter.

Ja givetvis .

tearz
2012-10-07, 21:18
Man är alltid i ett katabolt tillstånd under och efter träning. Det vänder 60-90 minuter efter passet när man äter.

Det jag invänder emot var ju mest att Inte vara i ett katabolt tillstånd när du startar din träning.
Under / efter är man givetvis det.
Jag vill själv alltid ha maximalt med aminosyror i blodet(uppreglerad proteinsyntes) etc när jag påbörjar ett pass.

Fishtank
2012-10-07, 21:25
Om du syftade på mitt tidigare inlägg riktat emot dig så kommer jag inte backa 1 mm då som jag förstog det satt du och rekommenderade totalt fastande träning .
Dvs helt tom på aminosyror what so Ever.

Well helt tom lär du inte vara om du käkat kvällen innan.
Vad är fastande enligt dig isf?
Du skrev 3 timmar ovan men jag tror inte du anser det vara fastande.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

tearz
2012-10-07, 21:41
Well helt tom lär du inte vara om du käkat kvällen innan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Okej så du känner till hur pass långtid olika proteinkällor tar att bryta ned helt ?
Enda jag ser skulle rädda dig här är en rejäl bit nötkött(långsam källa)
Vid 24 tiden och sedan gärna påbörja din träning inom 5-6 timmar efter.
Då sannolikt 8 timmar senare e du helt tom.
5-6 timmar+ tiden man tränar dvs.
Vet inte och vågar inte gissa hur pass mycket aminosyror som finns i omlopp ens 5-6 timmar efter en sådan måltid (tillräckligt mycket ) ?
Vem vet.
Men både du och jag vet att du inte tog hänsyn till såna här aspekter när du gav ditt " tips"
Sedan en sak värt att veta.
10 gram bcaa kommer inte att "bryta" din fasta då mängden är så liten och upptaget så snabbt att din kropp kan fortsätta verka i det sympatiska nervsystemet.

Rhoads
2012-10-08, 00:22
Okej så du känner till hur pass långtid olika proteinkällor tar att bryta ned helt ?
Enda jag ser skulle rädda dig här är en rejäl bit nötkött(långsam källa)
Vid 24 tiden och sedan gärna påbörja din träning inom 5-6 timmar efter.
Då sannolikt 8 timmar senare e du helt tom.
5-6 timmar+ tiden man tränar dvs.
Vet inte och vågar inte gissa hur pass mycket aminosyror som finns i omlopp ens 5-6 timmar efter en sådan måltid (tillräckligt mycket ) ?
Vem vet.
Men både du och jag vet att du inte tog hänsyn till såna här aspekter när du gav ditt " tips"
Sedan en sak värt att veta.
10 gram bcaa kommer inte att "bryta" din fasta då mängden är så liten och upptaget så snabbt att din kropp kan fortsätta verka i det sympatiska nervsystemet.

Är du en sån där tillskottstomte som tror att man måste ta en proteinshake var tredje timme för att inte bli katabol?

Sniggel
2012-10-08, 00:31
Det jag invänder emot var ju mest att Inte vara i ett katabolt tillstånd när du startar din träning.
Under / efter är man givetvis det.
Jag vill själv alltid ha maximalt med aminosyror i blodet(uppreglerad proteinsyntes) etc när jag påbörjar ett pass.

Men om man snabbt kommer igång med morgonträningen och har tagit EAA några minuter före. Hinner verkligen proteinsyntesen att uppregleras då innan träningen startar?
Och om den gör det. Är det någon vits med att ha förhöjd proteinsyntes i några få minuter när man lika gärna kan vänta tills efter träning med tillförsel av aminosyror?

Risken är ju kanske t om att man gör muskeln okänslig för aminosyror av föredrinken (utan att ge någon vidare effekt på proteinsyntesen pga pågående träning) så att efterdrinken inte blir lika effektiv. Detta specifika fall är inte undersökt vad jag vet men om man resonerar kring detaljerna så låter det iaf inte omöjligt.

Sen kanske det finns andra anledningar till att ta BCAA före träning (prestationsfördel nämns ofta, fast då funkar säkert kolhydrater allena bättre).

Grejen med morgonträning är väl att man kommer igång kvickt och då finns det inte direkt någon tid till att kicka igång proteinsyntesen före träning. Om man nu inte vaknar, tar 6-10g aminosyror, lagar frukost, läser tidningen och äter frukosten, går till gymmet, tränar. För då hinner man ju iaf med att vara vaken och inaktiv en viss tid innan morgonträningen börjar.

Fishtank
2012-10-08, 00:50
Tearz nej men du kan säkert googla fram det.
Under 10 gram per timme som vassle ligger på är det troligtvis, iaf i kombination med fett och kolhydrater.

En måltid innehåller 70-90 gram protein som känns som en relativt normal middag för en styrketränande individ så skulle jag våga gissa på att aminosyror finns i omlopp iaf i 14-16timmar.
Fett får ju som du säkert vet måltiden att ligga i matsäcken längre och därav försenar upptaget.

Disclaimer att jag kan vara helt ute och cykla också men då tar jag gärna en rättning.

Det Sniggel skriver är också intressant, mest det om okänslighet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Dreas
2012-10-08, 07:53
Okej så du känner till hur pass långtid olika proteinkällor tar att bryta ned helt ?
Enda jag ser skulle rädda dig här är en rejäl bit nötkött(långsam källa)
Vid 24 tiden och sedan gärna påbörja din träning inom 5-6 timmar efter.
Då sannolikt 8 timmar senare e du helt tom.
5-6 timmar+ tiden man tränar dvs.
Vet inte och vågar inte gissa hur pass mycket aminosyror som finns i omlopp ens 5-6 timmar efter en sådan måltid (tillräckligt mycket ) ?
Vem vet.
Men både du och jag vet att du inte tog hänsyn till såna här aspekter när du gav ditt " tips"
Sedan en sak värt att veta.
10 gram bcaa kommer inte att "bryta" din fasta då mängden är så liten och upptaget så snabbt att din kropp kan fortsätta verka i det sympatiska nervsystemet.35g kasein minskar muskelnedbrytningen i åtminstone 8h.

Och att det inte bryter fastan är väl mest antaganden. Och jag har inte heller sett något som säger att det skulle vara direkt negativt att träna fastande så länge intaget över dygnet är tillräckligt.

EAA
2012-10-08, 11:10
Tack för alla svar. Bonus fråga nu, varför väljer folk BCAA över EAA?

Man är alltid i ett katabolt tillstånd under och efter träning. Det vänder 60-90 minuter efter passet när man äter.

Så det är onödigt att ta sin proteinshake precis efter passet? Man kan lika gärna ta den 60 minuter efter? Om det ger samma ''effekt''

Morty
2012-10-08, 11:27
Man är alltid i ett katabolt tillstånd under och efter träning. Det vänder 60-90 minuter efter passet när man äter.

Om jag styrketränar på förmiddagen, drar en gainer, äter lunch och sedan ger mig ut och cyklar 3h låginstensivt (HR zon 1&2), fortsätter jag att vara anabol i de styrketränade musklerna (säg, bröst/axlar/triceps) eller gör den konditionsträningen att jag blir katabol yet again, under 4h?

tearz
2012-10-08, 11:54
Tack för alla svar. Bonus fråga nu, varför väljer folk BCAA över EAA?



Så det är onödigt att ta sin proteinshake precis efter passet? Man kan lika gärna ta den 60 minuter efter? Om det ger samma ''effekt''

Personligen tar jag bcaa pga större andel leucin/gram.

tearz
2012-10-08, 12:04
Är du en sån där tillskottstomte som tror att man måste ta en proteinshake var tredje timme för att inte bli katabol?

Nej , är du ?
Däremot tror jag på näringstiming.

Andretraining
2012-10-09, 20:43
Tack för alla svar. Bonus fråga nu, varför väljer folk BCAA över EAA?



Så det är onödigt att ta sin proteinshake precis efter passet? Man kan lika gärna ta den 60 minuter efter? Om det ger samma ''effekt''

BCAA innehåller större mängd av de tre viktigaste aminosyrorna, Medans EAA innehåller alla essentiella aminosyror. de tre aminosyror som finns i BCAA är alltså inkluderade i EAA fast i mindre mängder. Jag själv rekommenderar EAA starkt.
Jag har tagit upp just denna fråga bland många andra på min hemsida.
vill du läsa mer kika in på http://andretraining.se/?p=203 (http://andretraining.se/?p=203)

Dreas
2012-10-09, 21:01
BCAA innehåller större mängd av de tre viktigaste aminosyrorna, Medans EAA innehåller alla essentiella aminosyror. de tre aminosyror som finns i BCAA är alltså inkluderade i EAA fast i mindre mängder. Jag själv rekommenderar EAA starkt.
Jag har tagit upp just denna fråga bland många andra på min hemsida.
vill du läsa mer kika in på http://andretraining.se/?p=203 (http://andretraining.se/?p=203)Det är ju ganska ointressant hurvida EAA är mer "komplett" än BCAA, är man ute efter ett stimulera proteinsyntesen maximalt är de troligen likvärdiga.

Du har ju även vanligt vassle som fyller den funktionen ypperligt. Eller varför inte kasein i samband med träning.

Leucin är ju också det jag har för mig att folk pekar på som viktigast för proteinsyntesen.

Sen är inte aminosyror i tillskottsform något alla har stor fördel av. Det räcker troligen med mat.

EAA
2012-10-10, 14:31
Jag hade visst Dextropur och Vassle hemma. Går det lika bra att blanda vasslet med dextro som det gör med malto? Hur stor mängd tycker ni jag ska blanda?

WHITEFOLKS
2012-10-10, 14:36
Ja det går i princip lika bra. Man får använda lite mer vätska för att få det isotont bara.

Vassle så du får ungefär 20g protein och sen kolhydrater efter behov och tycke :)

EAA
2012-10-10, 15:33
Ja det går i princip lika bra. Man får använda lite mer vätska för att få det isotont bara.

Vassle så du får ungefär 20g protein och sen kolhydrater efter behov och tycke :)

Okej,tack! 50g dextro verkar väl lagom?

WHITEFOLKS
2012-10-10, 15:42
Om det är innan passet skulle jag nog inte använda så mycket dextro, blir en hel del vätska. Skulle nog hålla mig till kanske 25g men du får väl pröva :)

Efter passet låter det väl mer "ok" även om det är rätt överflödigt att få i sig kolhydrater i den formen. Men om du har kalorierna över etc. så är det inget fel i sig :)

EAA
2012-10-10, 15:44
Om det är innan passet skulle jag nog inte använda så mycket dextro, blir en hel del vätska. Skulle nog hålla mig till kanske 25g men du får väl pröva :)

Efter passet låter det väl mer "ok" även om det är rätt överflödigt att få i sig kolhydrater i den formen. Men om du har kalorierna över etc. så är det inget fel i sig :)

Det var tänkt innan passet. Vad menar du med för mycket vätska? :)

Sheogorath
2012-10-10, 15:51
Okej,tack! 50g dextro verkar väl lagom?

Prova dig fram och se om det finns en dos du piggnar till av. Det är inte otänkbart om det intas på morgonen. Själv känner jag sällan något av kolhydrater överhuvudtaget men tar en mindre dos (drygt 20 gram mjölksocker för tillfället, från mjölk i proteindrinken) för att jag inbillar mig att det är bra att erbjuda kroppen ett lättillgängligt substrat för energi på morgonen när det vankas träning.

Om du tar dextro hade jag inte brytt mig om att försöka få det isotont såvida du inte känner att du får magsmärtor av dextron. Då är det vettigt. Får du inte det kan du i princip ta pulvret direkt i munnen med god effekt. Funkar utmärkt med Dextrosoltabletter och varför då inte med pulver? :)

EAA
2012-10-11, 19:41
Prova dig fram och se om det finns en dos du piggnar till av. Det är inte otänkbart om det intas på morgonen. Själv känner jag sällan något av kolhydrater överhuvudtaget men tar en mindre dos (drygt 20 gram mjölksocker för tillfället, från mjölk i proteindrinken) för att jag inbillar mig att det är bra att erbjuda kroppen ett lättillgängligt substrat för energi på morgonen när det vankas träning.

Om du tar dextro hade jag inte brytt mig om att försöka få det isotont såvida du inte känner att du får magsmärtor av dextron. Då är det vettigt. Får du inte det kan du i princip ta pulvret direkt i munnen med god effekt. Funkar utmärkt med Dextrosoltabletter och varför då inte med pulver? :)
Jag trodde att mjölksocker var långsamt och att det var snabba man ville ha innan morgonträning? Har jag fattat fel?

Sheogorath
2012-10-11, 20:02
Jag trodde att mjölksocker var långsamt och att det var snabba man ville ha innan morgonträning? Har jag fattat fel?

Jag skulle säga att är tveksamt att det spelar någon roll eftersom det är tveksamt att det ens har någon "effekt"med kolhydrater intagna på det sättet. Gällande "snabbt vs. långsamt" finns ju många som "föredrar" långsamma energikällor eftersom de tänker att det ger energi som räcker under hela passet. Sen är det säkert så att de inte gör det med mycket vetenskap i botten. Det kan inte jag heller påstå att jag har när jag intar mjölksocker+protein innan morgonträning. Men det är varken bättre eller sämre underbyggt än malto innan träning. :)

EAA
2012-10-11, 20:04
Jag skulle säga att är tveksamt att det spelar någon roll eftersom det är tveksamt att det ens har någon "effekt"med kolhydrater intagna på det sättet. Gällande "snabbt vs. långsamt" finns ju många som "föredrar" långsamma energikällor eftersom de tänker att det ger energi som räcker under hela passet. Sen är det säkert så att de inte gör det med mycket vetenskap i botten. Det kan inte jag heller påstå att jag har när jag intar mjölksocker+protein innan morgonträning. Men det är varken bättre eller sämre underbyggt än malto innan träning. :)

Jag antar att jag fpr exprementera lite själv då! :)

Buttran
2012-10-11, 22:10
Så det är onödigt att ta sin proteinshake precis efter passet? Man kan lika gärna ta den 60 minuter efter? Om det ger samma ''effekt''

Bumpar hans fråga då jag inte riktigt fattar heller!

Sniggel
2012-10-11, 22:30
Bumpar hans fråga då jag inte riktigt fattar heller!

Vet ej faktiskt. Det är iaf inte så att det går till spillo. Det är bara det att effekten är fördröjd. Kanske är det fortfarande bäst att ta den direkt (kontra efter 60 minuter) även om det tar tid innan effekten kommer.

Har för mig att där är någon undersökning mellan 60 minuter efter och direkt efter och som gav olika stegring/höjning av proteinsyntesen. Isåfall var det nog så att direkt efter gav större effekt (men att effekten var fördröjd förstås).