handdator

Visa fullständig version : Kluven ang bulken


LizaK
2012-10-07, 15:46
Har bulkat de senaste månaderna och fått fina
ökningar på gymmet. Rent estetiskt är det också
lite skillnad, ungefär så stor som jag räknat med.

Men trots att jag äter mer än planerat tappar jag
framförallt fett lite här och var (helt otippade
ställen som t.ex fingrarna).

Vikten har ökat som planerat..

Någon som har någon aning om vad som försegår?

Mvh Liza

Linjedomarn
2012-10-08, 09:22
Har du räknat kalorier? Du kanske inte har ätit mer utan ändrat kosten så du dragit på dig mer vatten och tappat lite fett.

Pretorian
2012-10-08, 09:53
Är du säker på att du tappat fett på fingrarna?

fallra
2012-10-08, 11:15
Är du säker på att du tappat fett på fingrarna?

Det är tydligen den nya flugan inom fitness.

Reaper123
2012-10-08, 11:28
Hur mycket har du ökat i vikt (på vågen) och på hur lång mätperiod? Rent spontant känns det som det måste väldigt små mängder fett du tappat runt tex fingrarna (?) och kanske rentav bara kan vara att dom känns smalare för att övriga kroppen blir "biffigare"!? Eller har du mätt dom? *screwy*

Kan ju vara så att du har lyckats leangaina utan att ens vara menat? Du ser ju bevisligen skillnad och är dessutom nöjd både med resultat i spegeln och på gymmet så jag säger fortsätt så här!

LizaK
2012-10-08, 11:55
Ja, jag har räknat - samt räknar - kalorier.
Ökat c:a 2kg under 2 månader.

Jag har fått större mellanrum mellan fingrarna.
Sedan är delar av ryggraden synlig. Händer och knän har
blivit lite beniga på något vis.

Tar kroppen fett från dessa ställen? Ligger på ett rejält
överskott egentligen, så borde inte vara så. Men som
nämnt ovan, så har jag inte ökat så mycket i vikt.
Öka kaloribudgeten?


Tack för alla svar!

Reaper123
2012-10-08, 12:07
Ja, jag har räknat - samt räknar - kalorier.
Ökat c:a 2kg under 2 månader.

Jag har fått större mellanrum mellan fingrarna.
Sedan är delar av ryggraden synlig. Händer och knän har
blivit lite beniga på något vis.

Tar kroppen fett från dessa ställen? Ligger på ett rejält
överskott egentligen, så borde inte vara så. Men som
nämnt ovan, så har jag inte ökat så mycket i vikt.
Öka kaloribudgeten?


Tack för alla svar!Låter för mig som en kombination av varians och att du eventuellt lyckats hitta rätt när det kommer till att "leangaina".

2kg på 2mån, alltså drygt 0,25kg/vecka är ju väldigt lungt och metodiskt och anser inte att du måste öka på kcalintaget om du nu tänkt bulka en längre period? Men visst, 100-200 kcal till per dag och du är fortfarande inom ramen för vad jag tycker är ett lagomt tempo :)

Rent spontant låter du ju orolig över din utveckling och bör således kanske öka intaget i tex 2 månader och utvärdera då om du märker nån skillnad mot första 2?

LizaK
2012-10-08, 12:25
Tack för ditt svar.
Ja, jag tror att jag ska prova att öka med mellan 100-200 kallisar mer per dag.

Har liksom blivit sliten också på något vis. Får lätt mjölksyra och är ofta
trött och kall. Förra året började även händerna samt vänstra låret
att domna bort i vissa lägen. Efter ett pass fick jag ryckningar i
vänsterfoten som satt i flera månader. Efter ett annat pass på blev
greppstyrkan katastrof men blev bättre då jag tog ledigt från
träningen i 3 månader. Jag tog under denna period kontakt
med vårdcentralen. Remitterades till neurolog och fick genomgå
ett X antal undersökningar. Ingenting hittades dock. Kan det ha
något samband?

Pretorian
2012-10-08, 12:34
Håller med Reaper... 250 grams viktökning per vecka låter inte som ett rejält överskott.

Reaper123
2012-10-08, 13:31
Tack för ditt svar.
Ja, jag tror att jag ska prova att öka med mellan 100-200 kallisar mer per dag.

Har liksom blivit sliten också på något vis. Får lätt mjölksyra och är ofta
trött och kall. Förra året började även händerna samt vänstra låret
att domna bort i vissa lägen. Efter ett pass fick jag ryckningar i
vänsterfoten som satt i flera månader. Efter ett annat pass på blev
greppstyrkan katastrof men blev bättre då jag tog ledigt från
träningen i 3 månader. Jag tog under denna period kontakt
med vårdcentralen. Remitterades till neurolog och fick genomgå
ett X antal undersökningar. Ingenting hittades dock. Kan det ha
något samband?Låter som en bra plan, utvärdera som sagt under resans gång och justera om det känns helt fel!

Håller med Reaper... 250 grams viktökning per vecka låter inte som ett rejält överskott.Nej precis och risken är väl rätt stor att man vissa dagar rentav ligger på kcalunderskott, vilket kanske inte är att önska om man nu är ute efter en regelrätt bulk.

Det är ju dock vettigt att INTE grisbulka, men dumt att må dåligt under en bulk.. det är ju då man ska kunna njuta av att få vara mätt och känna hur musklerna växer? :D

LizaK
2012-10-08, 16:24
Har extremt svårt att gå upp så det blir alltid en komedi när jag har ätarperiod.
Minns förra, bodde hos mitt X då som kan vara ganska duktig på att äta.
Mina portioner och allt fett fick honom dock att dra ifrån bordet.
"Jävlar" fick man höra XD..

LizaK
2012-10-08, 16:27
Detta kan alltså inte ha något samband med det andra.. Kör
igång med mer överskott idag, uppdaterar om några
veckor.. Så får vi se hur det har gått.

Tusen tack till er som angagerat er! :)!

LizaK
2012-11-02, 14:13
Så, nu har det gått några veckor. Ökat i styrka och muskelvolym men det händer inte speciellt mycket på vågen. Detta trots att jag har ökat mitt dagliga kaloriintag ytterligare en gång (med 100-200 kcal).
Skönt att slippa lägga på sig alltför mycket fett, lär ju bli lättare attt deffa sen :).. Frågan är bara varför några hundra kcal inte verkar ha så stor betydelse för mig.. Samt varför jag måste pilla i mig tredubbelt så mycket mat som andra med liknande livsstil och träning. Gener?

z_bumbi
2012-11-02, 14:20
Hur mycket äter du och vad väger du?

Jeml
2012-11-02, 14:29
Så, nu har det gått några veckor. Ökat i styrka och muskelvolym men det händer inte speciellt mycket på vågen. Detta trots att jag har ökat mitt dagliga kaloriintag ytterligare en gång (med 100-200 kcal).
Skönt att slippa lägga på sig alltför mycket fett, lär ju bli lättare attt deffa sen :).. Frågan är bara varför några hundra kcal inte verkar ha så stor betydelse för mig.. Samt varför jag måste pilla i mig tredubbelt så mycket mat som andra med liknande livsstil och träning. Gener?

Att du måste äta mer än vad du åtminstone tror andra behöver kan bero på livsstilen att du rör dig mer i vardagen osv.

Dessutom är det väl så att när man höjer kcal intaget så kommer även kroppen att försöka öka förbränningen genom olika mekanismer(?) och att du kanske omedvetet blir aktivare. på samma sätt reagerar vi tvärtom på underakott, kroppen vill vara viktstabil(?) Olika personers kroppar är väl olika bra på detta, jag märker av det väldigt mkt nu när jag börjat bulka, kunde inte fantisera om att det skulle krävas så mkt mat för att vågen ska röra sig.

Är inte helt 100 på mina påståenden då jag endast minns att jag läst det men inte vart och vem som skrivit det :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

LizaK
2012-11-03, 13:30
Hur mycket äter du och vad väger du?

Just nu, odeffad, väger jag c:a 53kg. 158cm lång är jag, om det är av intresse.

Beror på. En aktiv dag minst 4000 kalorier, en mindre aktiv c:a 3k.
Vissa dagar går jag upp emot 5-7k. Beror som sagt på hur dagarna ser ut. Både på jobbet, i vardagen samt om det är träningsdag eller ej. Mitt energibehov varierar extremt mycket.

Tack för ditt svar!

Liza

LizaK
2012-11-03, 13:41
Att du måste äta mer än vad du åtminstone tror andra behöver kan bero på livsstilen att du rör dig mer i vardagen osv.

Dessutom är det väl så att när man höjer kcal intaget så kommer även kroppen att försöka öka förbränningen genom olika mekanismer(?) och att du kanske omedvetet blir aktivare. på samma sätt reagerar vi tvärtom på underakott, kroppen vill vara viktstabil(?) Olika personers kroppar är väl olika bra på detta, jag märker av det väldigt mkt nu när jag börjat bulka, kunde inte fantisera om att det skulle krävas så mkt mat för att vågen ska röra sig.

Är inte helt 100 på mina påståenden då jag endast minns att jag läst det men inte vart och vem som skrivit det :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag har diskuterat matvanor med många vänner som tränar och också har en hektisk vardag vi har kommit fram till att jag faktiskt äter rätt så mycket jämfört med dem.

Det där var intressant. Tror faktiskt att det kan ligga väldigt mycket i det du säger. Att kroppen helt enkelt passar på att ta för sig när det finns möjlighet.. Unnar sig t.ex kanske att höja temperaturen lite extra nu när det är kallt ute osv..
Tack för ditt inlägg, det lät väldigt vettigt faktiskt :).

Liza