handdator

Visa fullständig version : En hel del funderingar angående träning (nybörjare)


Sylee
2012-10-07, 15:07
Har sedan tre månader tillbaka tagit tag i målet att leva lite hälsosammare och bygga lite muskler. Det har gått ok, inte i närheten av vad jag ville åstadkomma under de här första 3 månaderna men samtidigt så ser jag en tydlig skillnad mot förr och fram för allt så känner jag jag mig bättre.

Har gjort mycket fel. En del fel på grund av dålig research och en del fel på grund av att jag inte förstått betydelsen av att göra vissa saker korrekt, speciellt när det kommer till kost, vilket jag går in på senare.

Men i alla fall, låt mig börja med en lite fakta:

Om mig

Ålder: 26
Längd: 181
Vikt: 78
Man

Mitt mål med träningen är att helt enkelt ha en en snygg jävla kropp och att känna mig hälsosam. Inte mer, inte mindre. Detta vill jag åstadkomma utan att spendera så lite pengar som möjligt samtidigt som jag inte villa lägga ner allt för mycket tid på det. Dvs gymma 4-5 ggr i veckan 1 timme åt gången.

Bakgrund

För 3 år sedan vägde jag 30 kg mer men genom att helt enkelt inte äta mindre lyckades jag tappa 36kg under 2 år vilket jag idag är väldigt tacksam för, även om nu önskar att jag även hade gymmat under denna tid.

Jag satte för första gången foten på gymmet för 3 månader sedan och de två första månaderna så spenderade jag 5 dagar i veckan på löpbandet + vikter 3 dagar i veckan. Visste dock inte vad jag gjorde så det var en hel del muskler som fick minimal träning och har under senaste månaden försökt rätta till det samtidigt som jag nu endast tränar kondition 2 ggr i veckan.



Frågor träning

De funderingar jag inte lyckats hitta svar på ökar hela tiden och just nu känns det som att det är lite för mycket jag inte vet om jag gör rätt eller fel för att det ska kännas roligt längre. Ibland hittar jag svar, men då finns det andra källor som säger raka motsatsen och jag antar att båda parterna har rätt men att det helt enkelt handlar om att vad som är rätt måste anpassas efter individen.


1.
Även fast jag inte har byggt så överdrivet mycket muskler så har jag under de närmsta 6 veckorna tänkt gå ner 6-8 kilo eftersom kläderna snart börjar bli för små. Jag läser att jag inte ska köra cardio om jag vill bygga muskler, samtidigt som jag läser att jag ska köra cardio för att få fram magmusklerna SAMTIDIGT som jag läser att cardio inte är bra när man deffar. Jag läser även att jag ska köra korta intevaller med hög hastighet och att jag köra långsamt så att jag kan springa länge.

Jag vill gå ner i vikt, behålla så mycket muskler som möjligt samt få magmusklerna att synas. Ska jag köra cardio och hur ska jag jag göra det i så fall?

2.
Hur stor skillnad är det på att köra tre pass i veckan när jag vid varje pass tränar alla muskler mot att köra 5 dagar i veckan men fortfarande bara träna varje muskel 3 ggr/vecka (Har förstått det som att man måste vila musklerna varannan dag och därför inte ska träna en muskel mer än 3-4 ggr/vecka)?

Frågor kost

3.
Har inte tillgång till varken kök eller mikrovågsugn och kommer inte att ha det under det närmsta året. Vad kan jag äta?

4.
Säg att jag deffar och äter 60g protein varje dag samtidigt som jag endast äter 1500 kalorier. Hur stor roll spelar det var resterande kalorier består av?

5.
Har lagt på mig 5kg sedan jag började träna varav 4 av dessa lade jag på under första 2 veckorna utan att under dessa 2 veckor aldrig överstigit 2600 kcal i intag och oftast legat under 2000 (mitt mål i början var bara att gå ner ytterligare i vikt och få bättre kondition, men det ändrades efter ett tag). Vad bestod dessa 4 kilo av? Jag väger mig 2 ggr om dagen så det handlade inte om fluktuation. Jag gick från minimum-vikt på 72.1 till maxvikt på 77.6. Tänkte att det till största delen var vätska men dessa kilon försvann aldrig samtidigt som jeansen kändes mindre och folk påpekade efter mindre än en månad att jag såg smalare ut (trots viktuppgången).

6. Ska jag äta likadant under de dagarna jag inte tränar som när jag tränar?

Andra frågor

7.
Jag har under de 2 senaste veckorna fått 3 st migränanfall inom 1 timme efter avslutad träning. Har inte haft migrän på flera år så det känns rätt uppenbart att det är relaterat till träningen. Detta har gjort att jag har blivit väldigt rädd för att gå till gymmet då hela dagen blir förstörd om jag får migrän. Istället för att inte gå så tar jag bara i till 80% (typ) och det känns som att det funkar rätt bra, men eftersom jag aldrig tar i fullt så känns det rätt osäkert på om denna träning har någon verkan överhuvud taget. Någon som kan upplysa mig?

8.
Jag upptäckte att jag helt missat vissa muskler i axlarna och ryggen och migränattackerna började efter samma pass som jag började med nya övningar för att träna dessa muskler och varje migränanfall har föregåtts av axlar/rygg-träning. Någon som vet om det har någon koppling till migrän eller om det bara är tillfälligheter?

9.
Blev under min viktnedgång aldrig helt av blev magen utan det finns fortfarande lite fett där. Jag har dock en del bristningar just på magen (dock inte lös hud eller överdrivet mycket bristningar) och jag undrar helt enkelt om sexpacket kommer att synas när fettet försvunnit och musklerna har blivit lite större.


Väldigt tacksam för svar! Ber om ursäkt om jag postat i fel del av forumet!