handdator

Visa fullständig version : träningsschema


EWessman
2012-10-07, 11:24
Undrar om det finns några nackdelar respektive fördelar av att bara köra 1 eller 2 muskelgrupper vid varje träningspass? Har senaste tiden kört på just detta sett och tycker att jag utvecklas fortare.. mitt schema ser ut som följer och träningstiden är ca 45-55 min.

Dag 1: biceps triceps underarmar.
Dag 2: axlar framsida baksida utsida samt traps
Dag 3: bröst
Dag 4: ben
Dag 5: rygg mage

kör inte varje dag utan har någon vilodag inlagd emellan.

Undrar också om det är bra att köra sina pass på morgonen och bara ta en proteinshake innan och sedan äta frukost efter träningen.

AhmedGrisen
2012-10-07, 11:38
både axel och bröst övningar tar mycket på triceps, som du har upplägget nu blir det att triceps får jobba tre dagar i rad, även om du vilar en dag imellan så tycker jag att det blir för mycket. samma sak med att köra rygg sen biceps dagen efter, annars tycker jag det är en fördel att träna 2-3 muskelgrupper per pass.

J3T69
2012-10-07, 13:15
Håller med ahmed där.
2-3 muskelgrupper per pass och som du har i ditt schema så får både triceps och axlar jobba hårt.2-3 dar i rad.
Hade kastat om schemat om jag var som du men det kanske funkar för dig.?

EWessman
2012-10-09, 07:34
Hur hade ni ändrat upplägget så det hade varit mer optimalt då?

NNIF
2012-10-09, 07:37
att köra triceps, bröst och axlar på separata dagar är ganska klurigt

J3T69
2012-10-09, 09:35
jag kör bröst+biceps vila en dag emellan så kör jag rygg+triceps

ChrillyMcFrill
2012-10-09, 17:07
Jag har även en fråga gällande mitt träningsupplägg och tycker det vore onödigt att skapa fler trådar, så jag ställer frågan här! :)

Jag har tidigare kört detta:
dag 1: Bröst, Tric, Axlar
dag 2: Biceps, Rygg
dag 3: Ben
dag 4: vila
repeat.

Men jag undrar om jag skulle kunna kombinera "biceps, rygg" passet med "ben" passet, då jag vill börja med marklyft som då tar på både ben och rygg (om jag har förstått det rätt).

Jag tror det skulle vara konstigt om jag körde marklyft på mitt benpass (enligt det schema jag tidigare använt) eftersom då har jag kört rygg dagen innan. Dessutom vore det konstigt om jag skulle köra marklyft på mitt ryggpass (enligt det schema jag tidigare använt), eftersom jag ska köra ben dagen efter. Marklyft är väl som sagt en kombination av bl.a. ben och rygg, och därför är min hypotes att det skulle fungera att köra Ben, rygg och biceps på en och samma dag.

Anledningen till jag frågar er, är för att jag inte sett något liknande upplägg tidigare, och därför är jag lite intresserade över era åsikter.

Så det jag har tänkt är:
dag 1: Bröst, tric, axlar
dag 2: Rygg, Biceps, Ben
repeat. Borde gå då jag kommer vila i 48 timmar innan jag kör samma muskelgrupp igen.

Eller:
dag 1: Bröst, tric, axlar
dag 2: Rygg, Biceps, Ben
dag 3: vila
repeat.

Vad tror ni?

NNIF
2012-10-09, 17:24
Jag har även en fråga gällande mitt träningsupplägg och tycker det vore onödigt att skapa fler trådar, så jag ställer frågan här! :)

Jag har tidigare kört detta:
dag 1: Bröst, Tric, Axlar
dag 2: Biceps, Rygg
dag 3: Ben
dag 4: vila
repeat.

Men jag undrar om jag skulle kunna kombinera "biceps, rygg" passet med "ben" passet, då jag vill börja med marklyft som då tar på både ben och rygg (om jag har förstått det rätt).

Jag tror det skulle vara konstigt om jag körde marklyft på mitt benpass (enligt det schema jag tidigare använt) eftersom då har jag kört rygg dagen innan. Dessutom vore det konstigt om jag skulle köra marklyft på mitt ryggpass (enligt det schema jag tidigare använt), eftersom jag ska köra ben dagen efter. Marklyft är väl som sagt en kombination av bl.a. ben och rygg, och därför är min hypotes att det skulle fungera att köra Ben, rygg och biceps på en och samma dag.

Anledningen till jag frågar er, är för att jag inte sett något liknande upplägg tidigare, och därför är jag lite intresserade över era åsikter.

Så det jag har tänkt är:
dag 1: Bröst, tric, axlar
dag 2: Rygg, Biceps, Ben
repeat. Borde gå då jag kommer vila i 48 timmar innan jag kör samma muskelgrupp igen.

Eller:
dag 1: Bröst, tric, axlar
dag 2: Rygg, Biceps, Ben
dag 3: vila
repeat.

Vad tror ni?


det funkar säkert bra, men tänk på att ditt bröst, axlel, tricepspass kommer att bli lättare än det andra passet, eftersom bröst + axlar + triceps utgör en ganska liten del av kroppen. Var beredd på det.

ChrillyMcFrill
2012-10-09, 18:02
det funkar säkert bra, men tänk på att ditt bröst, axlel, tricepspass kommer att bli lättare än det andra passet, eftersom bröst + axlar + triceps utgör en ganska liten del av kroppen. Var beredd på det.

Hmm, jag förstår, tänkte faktiskt inte på det! Tack för din respons! :)

NNIF
2012-10-09, 22:49
Hmm, jag förstår, tänkte faktiskt inte på det! Tack för din respons! :)

säger inte att det är dumt eller så, bara att du får vara beredd på det.