handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som mediterar eller eller tänker börja


Exdiaq
2012-10-06, 19:35
Tråd för meditation. Rätt stort begrepp och med många olika metoder. Ordet är fritt.

Själv använder jag för tillfället Holosync från Centerpointe (https://www.centerpointe.com). Hitintills har jag bara klarat max 5min utav "The Dive" innan jag får en högst verklig känsla utav att en Grudge-liknande varelse är i min direkta närhet. Går inte att beskriva och jag har aldrig varit med om något liknande innan.

HippSomHapp
2012-10-06, 21:29
Har främst erfarenhet av någonsorts mindfullness/zen-meditation. Man räknar sina utandingar fram till den tionde, sedan börjar man om från ett. Fantastiskt svårt att göra detta utan att glida iväg och tänka på annat. Men det är ju en del i processen.

Just nu är det länge sedan jag mediterade. Jag vill börja igen då jag upplever mig själv som en mer fokuserad och harmonisk person under de perioder jag mediterar.

Meditation är något jag rekommenderar alla. Det är inte flummigt på något vis. Det är mental träning, något som iaf jag har haft stor nytta av.

Sniggel
2012-10-06, 23:54
Är dålig på att göra det. Men det händer. Trots att jag är kass på regelbundenhet märker jag ändå förbättringar med tiden (på själva mediterandet, utöver de andra fördelar det har på ens övriga liv förstås).
Erfarenheterna från meditation är lätt att ta med sig och tillämpa i sin vardag så även om man inte spenderar tid till "riktig meditation" så får man ändå med sig "mindfulness" i många situationer om man iaf har några sessioner meditation med sig i bagaget.
Det är iaf vad jag upplevt.

G_lund
2012-10-07, 00:14
Har aldrig testat att meditera.

Hur ofta/länge mediterar ni för att känna resultat?
Och vad är "resultatet"?

Sniggel
2012-10-07, 01:23
15-20 minuter. 0-3 ggr i veckan, oftast 0.

Resultatet är att man inser vad man vill och vad som är viktigt i livet. Mestadels för att man tar en paus från det konstanta bombarderingen av sinnena som distraherar en från en själv. Man kan även göra sig själv medveten om hur ens egen psykologi fungerar, upptäcka "dåliga" reaktioner hos en själv och träna/välja att hantera situationer på ett sätt som gör en till en lyckligare människa.
Jätteflummigt, I know...
Men det är effekterna jag upplevt. Den bästa aktivitet jag nånsin gjort i hela mitt liv.

Andreas Ki
2012-10-07, 02:11
En intressant anekdot är att i Thailand så har endast munkar traditionellt ägnat sig åt meditation. På senare år så har det öppnats meditationscenter inriktat mot turister. Även vanliga Thailändare som bor i städer har börjat meditera. Detta tros vara en konsekvens av en mer västerländsk livsstil. Det finns många studier som visar att meditation kan vara bra mot negativ stress. Vill man pröva en helt sekulariserad meditationsstil med många studier bakom sig så är mindfullness ett tips.

Exdiaq
2012-10-07, 10:23
Har aldrig testat att meditera.

Hur ofta/länge mediterar ni för att känna resultat?
Och vad är "resultatet"?

När jag känner för det. Bara en sådan sak som att ligga ner på magen och andas med pungen i 20-30 andetag innan träningen ger mycket för mig. Eller köra enklare uppvärmningsövningar med stängda ögon och huvtröja. Känna övningen istället för att se.

Sir Beef A Lot
2012-10-07, 10:31
Bara en sådan sak som att ligga ner på magen och andas med pungen i 20-30 andetag innan träningen ger mycket för mig.

:confused::confused::confused::confused:

Lust att utvärdera? helst med bilder, tack! :D

olwe
2012-10-07, 10:35
Bra tråd!

Jag har velat börja med detta flera gånger och testat lite smått några gånger. Mindfullness verkar vara det som är mest "erkänt" av icke-flummiga människor så det är vad jag testat. Men Jag uppmanar er i tråden att slänga med så mycket relevanta länkar och konkreta tipps som möjligt. Jag tror att många inte testar för att de inte får något konkret att utgå ifrån.

Exdiaq
2012-10-07, 10:44
:confused::confused::confused::confused:

Lust att utvärdera? helst med bilder, tack! :D

*andas ner till pungen.

X5fephNxyNU
rR2uV_hyMps

Exdiaq
2012-10-07, 10:53
F2JYic7SRwQ

http://www.osho.com/Main.cfm?Area=Meditation&Sub1Menu=ActiveMeditation&Sub2Menu=Kundalini

Loke
2012-10-07, 12:12
Är dålig på att göra det. Men det händer. Trots att jag är kass på regelbundenhet märker jag ändå förbättringar med tiden (på själva mediterandet, utöver de andra fördelar det har på ens övriga liv förstås).
Erfarenheterna från meditation är lätt att ta med sig och tillämpa i sin vardag så även om man inte spenderar tid till "riktig meditation" så får man ändå med sig "mindfulness" i många situationer om man iaf har några sessioner meditation med sig i bagaget.
Det är iaf vad jag upplevt.

Nu blev jag nyfiken. Hur börjar man meditera? finns det nåt man bör läsa eller bör man ta hjälp av någon?

Okej
2012-10-07, 12:50
Tänkt börja med meditation, fick en PDF med boken "Practicing Mindfulness", det är den första boken jag läst inom meditation så kan inte riktigt jämföra med något. Är det någon som hört talas om den är bra eller anus? Känns som att den kan vara lite väl flummig

Sniggel
2012-10-07, 13:20
Nu blev jag nyfiken. Hur börjar man meditera? finns det nåt man bör läsa eller bör man ta hjälp av någon?

Finns nog många olika sätt. Vissa är mer flummiga än andra. Jag har insett att det som man gör med hjärnan är det viktiga, inte "(de flummiga) teorierna" bakom. Jag började med en österländsk approach till meditation och fick med mig en del flumm. Men meditationen saknar inte effekt för det. Man behöver inte "tro" på teorierna bakom för att nyttja de effekter det har på hjärnan/medvetandet.

Det ska finnas en hel del olika böcker och man kan nog ta och läsa en västerländsk anpassning utan att man behöver vara rädd för att man ska lära sig en "sämre typ av meditation". Man kan väl säga att centralt bör boken handla om dels om att fokusera på andning och avslappning. Den bör även handla om hur man ska förhålla sig till tankar som uppstår spontant. Det behöver inte vara att man ska göra sitt sinne "blankt" eftersom detta är närapå omöjligt, speciellt för en nybörjare. Det kan istället vara mentala övningar som får ens hjärna fokuserat "inåt" och därmed blockerar de vardagliga tankarna a la "jag måste köpa grädde till barnkalaset inför tårtbaket" och "vi har bara 1400 kvar på kontot denna månad".

Exempel på detta är vad jag provat och kallas "inner smile" och handlar om att visualisera sig "energier" och kommunikation mellan mig som person och mina organ och att jag "tackar" mina organ för att de fyller sina funktioner på ett tillfredsställande sätt. Det är österländskt flumm och det finns säkert andra sätt att göra det på om man irriterar sig på själva tanken att föreställa sig "chi-krafter" och liknande. Men det får iaf hjärnan i rätt tillstånd oavsett.

Efter en "inner smile" brukar stressnivåer ha sjunkit så pass mycket (även om jag inte kände mig stressad före så märker jag ändå skillnad i vilket lugn jag upplever) och jag känner mig så sansad att jag kan prova på att bara sitta och göra sinnet blankt (vilket är en svårare typ av meditation).

Dagen efter en sådan liten session brukar lugnet hålla i sig och jag känner att jag kan gå runt och vara glad "for no reason at all", le åt främlingar och uppskatta den flesta typer av interaktioner med andra människor.
Även om jag skulle få ett random negativt bemötande kan jag skratta inombords över hur tramsig personen är som försöker ta ut sin aggression över mig, le, säga något sarkastiskt och positivt tillbaka och vara förväntansfull över att se hur personen ska reagera på min (förmodligen) oväntade reaktion.
Om man lyckas få personens humör att ändras minsta lilla känner man att man fått "jackpot" för den dagen, om inte går man bara vidare utan att ta åt sig. De negativa situationerna har lätt för att bara "studsa av en".

Så hittar du någon bok som tar upp liknande saker jag har pratat om så är det säkert bra. Jag har tyvärr inte läst någon västerländsk bok om meditation så jag kan inte rekommendera någon sådan. Känner heller inte att jag behöver det eftersom jag tycker jag "fattat grejen". Men det kan säkert andra i tråden.

FoolsGold
2012-10-07, 13:32
3nwwKbM_vJc

Nordström
2012-10-07, 14:47
Nu blev jag nyfiken. Hur börjar man meditera? finns det nåt man bör läsa eller bör man ta hjälp av någon?

Jag kan rekommendera: http://www.bokus.com/bok/9789127111684/vart-du-an-gar-ar-du-dar/ eller något annat av Jon Kabat-Zinn. Han lär ut meditation från ett västerländskt sekulärt perspektiv.

Även "Mindfullness in plain english" är också en bra introduktion.

Om du är intresserad hur hjärnan påverkas av meditation kan du läsa något av James Austin, Rick Hanson m.fl., det finns en hel del.

tAv_CWz969g

xPjhfUVgvOQ

Eddie Vedder
2012-10-07, 14:55
Inte meditation i någon systematisk bemärkelse. Alltså ingen utvecklad metod eller så. Men jag söker aktivt meditativa tillstånd där jag avskärmar mig och går in i mig själv. Det kan vara på en bänk i en park eller på ett café fullt med folk. Det spelar ingen roll så länge ingen stör mig.

Att promenera och jogga är ju andra exempel. Det är tveklöst väl spenderad tid. Inte bara välmåendet utan för produktiviteten likaså. Det är när jag får vara helt ensam med mina tankar, utan några som helst influenser från andra (på internet eller IRL), som bra idéer kläcks upplever jag.

pwnyou
2012-10-07, 17:03
Jag brukar gå en promenad med musik 1-2 timmar per dag och då filosoferar jag för mig själv och chillar. Räknas det som meditation?

PRound
2012-10-07, 18:36
20min. x 2 per dag. TM.

Frumpish
2012-10-07, 20:53
Skön tråd!

Började meditera för något år sedan nu. Fokusmeditation, stirra på en punkt och så fort fokus går till något annat, för tillbaka det till punkten.

Gjorde en "level up" förra sommaren och genomgick en vipassana retreat utanför Jönköping.

10 dagars tystnad och meditation från 4.30 - 21.0. Meditationen av samma stuk som mindfulness. BAM! Obeskrivbart coolt när man väl kom tillbaka till vanliga livet igen, så många nya perspektiv på saker, personer, självbild, beteenden.

Sedan dess, i snitt 15-1h per dag fast då mindfulnessmeditation som redan länkats. Samt nuförtiden mycket zazen (sitt still, observera, punkt slut).

Har du inte provat, så gör det :)

Här är en guide till en simpel andningsmeditation, som återkommer både inom zen, vipassana och mindfulness.

http://mentalfrihet.nu/mindfulness/andningsmeditation/

C.E.J.
2012-10-07, 21:41
Mestadels för att man tar en paus från det konstanta bombarderingen av sinnena som distraherar en från en själv. Man kan även göra sig själv medveten om hur ens egen psykologi fungerar, upptäcka "dåliga" reaktioner hos en själv och träna/välja att hantera situationer på ett sätt som gör en till en lyckligare människa.

Om det där räknas som meditation så har jag mediterat sen tidiga tonåren nästan varje dag. Inte 15-20 minuter kanske, men några minuter iaf. Jag har svårt att tänka mig en livsstil där man aldrig tar time out, eller vad man ska säga.

Sandra81
2012-10-08, 10:19
Jo väldigt ofta faktiskt eller andra avslappningsövningar.. finns det nått mysigare än att tända massa ljus på kvällen lyssna på chill musik.?

Jobbar väldigt mycket med andningssövningar.

aUYNbHcsh9E

Morty
2012-10-08, 10:41
Hmm.. Jag borde nog börja, efter att ha läst om era upplevelser. Hur börjar man?

Kinbote
2012-10-08, 12:48
Hmm.. Jag borde nog börja, efter att ha läst om era upplevelser. Hur börjar man?

Börja så avskalat som möjligt. Sätt dig i en stol eller på golvet, sträva efter en rak rygg och fokusera på din andning. Blunda eller håll blicken fokuserad på en punkt ca. 1 meter framför dig (om du sitter på golvet). Så fort du fastnar i tankar, vilket du kommer att göra, släpp dem och återvänd till din andning.
Försök få regelbundenhet och börja med korta sessioner på 10-15 minuter.


Edit: När du väl kommit igång kan du börja kolla runt efter alternativa varianter och längre sessioner.

PowPow
2012-10-08, 12:52
Vad är grejen med att sitta? Varför inte ligga i sängen t.ex.? Tänker innan man går och lägger sig t.ex.

Kinbote
2012-10-08, 12:56
Vad är grejen med att sitta? Varför inte ligga i sängen t.ex.? Tänker innan man går och lägger sig t.ex.

Det är större risk att du somnar om du ligger ner. Men klarar du det så kör på.

PowPow
2012-10-08, 12:58
Det är större risk att du somnar om du ligger ner. Men klarar du det så kör på.

Så det är bara det det handlar om? Har läst runt lite och många nämner att man ska sitta med "rak rygg", av någon anledning. Finns det ingen annan anledning, förutom att man håller sig vaken lättare om man sitter upprätt?

Kinbote
2012-10-08, 13:06
Så det är bara det det handlar om? Har läst runt lite och många nämner att man ska sitta med "rak rygg", av någon anledning. Finns det ingen annan anledning, förutom att man håller sig vaken lättare om man sitter upprätt?

Du kan säkert få många argument beroende på vilken typ av meditation det handlar om. Men om vi pratar om Zazen som är så avskalad som möljigt hjälper det till att ha en position som du kan meditera länge i och som samtidigt hjälper dig att fokusera inåt. Att hela tiden vara medveten om sin hållning, eller ryggen i det här fallet håller dig i en bra balans mellan avslappning och fokus.
Nackdelen med att ligga blir då att den balansgången blir svårare att hitta.

PowPow
2012-10-08, 14:00
Du kan säkert få många argument beroende på vilken typ av meditation det handlar om. Men om vi pratar om Zazen som är så avskalad som möljigt hjälper det till att ha en position som du kan meditera länge i och som samtidigt hjälper dig att fokusera inåt. Att hela tiden vara medveten om sin hållning, eller ryggen i det här fallet håller dig i en bra balans mellan avslappning och fokus.
Nackdelen med att ligga blir då att den balansgången blir svårare att hitta.

Ok, tack för svaret. Ska testa sittandes.

Henchman
2012-10-08, 16:22
Meditation har jag övat under en tid och har nu ett fåtal gånger upplevt en riktigt stor känsla av det, under meditationen alltså. I praktiken så börjar jag med en body scan som sedan jag låter övergå till att bli helt medveten om min kropp, så att jag känner allting i kroppen samtidigt, när det börjar kännas såhär så upplever jag också hur tankarna förlorar makt, de sållas bort lika fort som de kommer till. Vid det här stadiet ska man sen gå bortom, eller ännu djupare i den känslan. Då släpper som allt på en gång och man börjar känna samma kroppsliga närvaro till allt utrymme omkring en, det känns bokstavligt talat som man är lika utbredd som allt utrymme som man förmår sig föreställa.
Man vet ju hela tiden vart man befinner sig, men känslan av vart man befinner sig är som frisläppt.

Jag brukar vara ganska chockad efter en sån session, känslan är rätt överväldigande till skillnad från vad jag är van vid av meditation. Helt klart värt alla timmar av övning.

Sniggel
2012-10-08, 16:27
Om det där räknas som meditation så har jag mediterat sen tidiga tonåren nästan varje dag. Inte 15-20 minuter kanske, men några minuter iaf. Jag har svårt att tänka mig en livsstil där man aldrig tar time out, eller vad man ska säga.

Det har du säkert. Många mediterar nog "omedvetet". Jag räknar iaf in vissa mentala stadier som meditation. Det behöver inte vara planerat för att klassas som det, utan kan komma spontant i vissa situationer. Problemet idag är väl snarare det att samhället präglar oss att undvika att hamna i sådana stadier. Vi har för mycket stimuli runt omkring oss att missbruka.

Att slå sig ner ute ensam ute i skogen på en sten utan att ha en mobiltelefon med sig kan få en att hamna i ett sådant stadie t ex. Iaf om man är lugn och uppskattar själva upplevelsen och glömmer bort att man har vardagsbekymmer och förpliktelser för en stund.
Då kan man hamna i ett typ av mentalt tillstånd som man annars försöker uppnå när man kör planerad meditation.
Det skulle iaf jag vilja påstå.

Mrs Robinson
2012-10-08, 16:35
Ni som har mediterat mycket, har ni märkt att ni kan hålla er mer fokuserade på annat också (som att plugga)? Bara för att försöka undvika placebo, har ni märkt det på något uppmätt sätt (typ: kunde förr plugga i 30min utan att tappa fokus men klarar nu av det dubbla)?

Sniggel
2012-10-08, 16:38
Jag brukar gå en promenad med musik 1-2 timmar per dag och då filosoferar jag för mig själv och chillar. Räknas det som meditation?

Beror väl lite på...
Oftast kan musik störa. Beror lite på vad för musik som spelas. Men musik "stimulerar" och kan därför distrahera hjärnan från att hamna i ett meditativt tillstånd (kan säkert vara tvärtom om man väljer rätt musik). Att röra på sig och få en massa intryck kan också vara distraherande. Sen kanske man inte ska vara för petig med att dra exakta gränser för man kan nog säga att man är mer eller mindre i dessa stadier. Och så som du beskriver promenaden kan det ju vara en "light-variant" på meditation om det ger dig ett break från vardagens förpliktelser, ansvar för framtida uppgifter samt förväntningar som du går och bär på.

Jag tror att det är lättare att hamna i meditativt tillstånd i lugn miljö där det är stor frånvaro av intryck. Ett ljudisolerat rum som är beckmörkt och som inte ligger i närheten av civilisation (att känna sig isolerad från samhället kan göra det lättare att fokusera på sig själv) är ett väldigt bra verktyg för att lättare hamna djupt i sådana tillstånd. Kanske inte funkar om man är mörkrädd och har klaustrofobi förstås :P
Men det kanske man också kan meditera bort med tiden :P

PowPow
2012-10-09, 19:37
Testade för första gången idag. Satta klockan på 15 minuter och satte mig med benen i kors och rak rygg och började räkna andetag upp till 10. Jäkligt svårt att inte börjar tänka på sånt som man normalt går omkring och tänker på. Efter 10 minuter så undrade jag om jag verkligen hade ställt klockan, och då var det såklart kört hehe. Men 10 minuter i alla fall. Nytt försök imorgon.

Frumpish
2012-10-10, 07:14
Ni som har mediterat mycket, har ni märkt att ni kan hålla er mer fokuserade på annat också (som att plugga)? Bara för att försöka undvika placebo, har ni märkt det på något uppmätt sätt (typ: kunde förr plugga i 30min utan att tappa fokus men klarar nu av det dubbla)?

Undvika placebo blir svårt även i experimentuppställningen du föreslår :)

Men ja, jag har upplevt väldigt häftiga effekter av meditation. De absolut mest "Mindblowing" förändringarna:

* Tiden går långsammare. På ett behagligt sätt. Jag kan i sociala situationer utan problem hålla koll på flera människors kroppspråk, ansiktsminer /känslolägen samt fokusera på "den röda tråden" i samtalet jag medverkar i. Och kanske coolast, kan jag även samtidigt fokusera på varje ord i taget personen säger, vilket ordval och mitt eget ordval.
Dagarna känns dessutom längre. Detta är svårförklarat i ord.

* Social trygghet, har nästan konstant en känsla av lugn och harmoni även i situationer med helt främmande människor och även inför större grupper såsom tal och presentationer.

* En utjämning av känsloläget. Känner väldigt sällan några längre dippar utan oftast är det lugn, eller en viss speedad känsla som gäller och båda behagliga.

* Djupare empati. Både affektiv och kognitiv (De kännande kontra förstående delerna).

* Fokus. Även när jag är lite trött kan jag fortfarande utan problem fokusera på föreläsningar, i samtal och vid läsning av en bok.

* "Harmoni-rus". Vet ej hur beskriva detta, men stickande känsla i ryggen, längs ryggraden, armarna och sen ut i hela kroppen som jag i yngre år främst fått av grym musik. Denna känsla har jag sedan i våras fått dagligen 10-100 ggr. Främst i samband med empati och i samtal men också av dikter, av insikter, av fascinerande saker (Roligt nog har det mesta blivit mer fascinerande och intressant sedan jag började meditera).


Ta allt detta med en nypa salt, placebo spelar säkert in, likaså att jag satt mig i utmanade sociala situationer, att jag läst en hel del psykologi och att jag reflekterat en hel del.

PowPow
2012-10-10, 07:22
Hjälp en oinvigd men nyfiken.

De här insikterna och förändrade känslorna. Får ni det bara genom att sitta och "blanka" sinnet? Eller funderar ni på saker medan ni mediterar? Någon skrev t.ex. att de efter en meditation kunde ha kommit fram till svaret/lösningen på något i livet. Har man då tänkt på detta (undermedvetet?) under meditationen, eller kommer det på automagiskt när hjärnan får vila från aktivitet?

För mig känns det främmande att komma fram till något när man sitter och försöker låta bli att tänka på saker.

tntballe
2012-10-10, 07:29
Hjälp en oinvigd men nyfiken.

De här insikterna och förändrade känslorna. Får ni det bara genom att sitta och "blanka" sinnet? Eller funderar ni på saker medan ni mediterar? Någon skrev t.ex. att de efter en meditation kunde ha kommit fram till svaret/lösningen på något i livet. Har man då tänkt på detta (undermedvetet?) under meditationen, eller kommer det på automagiskt när hjärnan får vila från aktivitet?

För mig känns det främmande att komma fram till något när man sitter och försöker låta bli att tänka på saker.

Ska väl gå att använda sig av meditationstekniken för att blockera allt annat och bara fokusera på lösningen. Eller som du skrev så kommer svaret lättare direkt efter att man mediterat och bara har det att tänka på.

Frumpish
2012-10-10, 07:46
Hjälp en oinvigd men nyfiken.

De här insikterna och förändrade känslorna. Får ni det bara genom att sitta och "blanka" sinnet? Eller funderar ni på saker medan ni mediterar? Någon skrev t.ex. att de efter en meditation kunde ha kommit fram till svaret/lösningen på något i livet. Har man då tänkt på detta (undermedvetet?) under meditationen, eller kommer det på automagiskt när hjärnan får vila från aktivitet?

För mig känns det främmande att komma fram till något när man sitter och försöker låta bli att tänka på saker.

För egen del har insikter, svar, lösningar och idéer kommit lite närsomhelst, ibland mitt i livet, ibland mitt i meditationen :)

Detta "låta bli att tänka på saker" är inte min väg när det gäller meditation, istället försöker jag fokusera på något, må det vara känseln och känslan av andningen, eller känseln i kroppen. Kommer tankar då upp (vilket de har en tendens att göra) och jag blir medveten om dem, väljer jag att åter fokusera på det jag gjorde.

Har fått en ganska annorlunda inställning till påståendet att "man behöver tanka klart tankar".

TomasB
2012-10-10, 07:54
Tråd för meditation. Rätt stort begrepp och med många olika metoder. Ordet är fritt.

Själv använder jag för tillfället Holosync från Centerpointe (https://www.centerpointe.com). Hitintills har jag bara klarat max 5min utav "The Dive" innan jag får en högst verklig känsla utav att en Grudge-liknande varelse är i min direkta närhet. Går inte att beskriva och jag har aldrig varit med om något liknande innan.

Jag försöker att iaf mån-fre (Arbetsdagar) meditera 10 minuter innan jag dricker kaffe på morgonen. Jag upplever att jag hanterar de situationer som uppstår bättre. Agerar mer harmoniskt och att dagarna blir bättre. Metodik?

> räknar andetag tills alla tankar i huvudet är centrerade till en. i början av "räknandet" fladdrar tankarna på allt, vad jag ska ha för kläder, vilka möten jag har et.c. till slut försvinner alla sånda tankar och jag är betydligt mer närvarande. (mindre disträ

>först då börjar jag gå igenom min dag med start från direkt efter meditationen. Vad jag ska göra, vilka möten jag har, men också hur jag ska reagera i vissa situationer. Om jag vet att jag har ett möte med en jobbig människa så mediterar jag igenom det.

> jag går igenom hela min dag fram till kvällen. Sen ber jag också (neuro lingvistisk programmering typ) om egenskaper jag vill ha. Alltså att vara vänlig tolerant, generös, omtänksam, fokuserad et.c.

Jag upplever det som att jag blir mer av det jag "ber" om efter meditationen.

:)

Morty
2012-10-10, 08:16
* "Harmoni-rus". Vet ej hur beskriva detta, men stickande känsla i ryggen, längs ryggraden, armarna och sen ut i hela kroppen som jag i yngre år främst fått av grym musik. Denna känsla har jag sedan i våras fått dagligen 10-100 ggr. Främst i samband med empati och i samtal men också av dikter, av insikter, av fascinerande saker (Roligt nog har det mesta blivit mer fascinerande och intressant sedan jag började meditera).


Det där känner jag av riktigt bra musik, helst om jag vet att jag är på väg till gymmet också. Då kan jag bli riktigt peppad på ett superskönt sätt.

Läste insekter istället för insikter. Rätt kul.

Silencer
2012-10-10, 08:25
Jag mediterade några veckor när jag skulle börja med ockultism. Två saker hände.

1) Jag botades helt från min rädsla för mörkret (den kom tillbaka när jag slutade)
2) Jag framkallade sömnparalys och traumatiska upplevelser

Slutade meditera pga nr 2. Är dock sugen på att börja igen.


Jag gjorde väldigt grundläggande saker. Jag släckte ner hela lägenheten, tände ett ljus bakom ryggen. Sen blundade jag och utförde olika visualiseringsövningar; olika sinnesförnimmelser. Sen var det ett moment där man skulle föreställa sig en roterande abstrakt form i ett tomrum. Och sen var det draperier som for isär och att man sögs in osv. Jag kan tänka mig att man kan nå ganska märkliga upplevelser om man pysslar med sånt där regelbundet. Jag körde bara 2-3 veckor dagligen (nattligen?) och hann ändå känna av underliga saker.

C.E.J.
2012-10-10, 11:13
Ni som har mediterat mycket, har ni märkt att ni kan hålla er mer fokuserade på annat också (som att plugga)? Bara för att försöka undvika placebo, har ni märkt det på något uppmätt sätt (typ: kunde förr plugga i 30min utan att tappa fokus men klarar nu av det dubbla)?

Enligt Sniggel har jag det, och för min egen del är effekterna i så fall inga alls. Slutsatsen blir att effekter av meditation är placebo, avhängigt att man tror på meditation på förhand. Hope this helps!

Nordström
2012-10-11, 10:22
Enligt Sniggel har jag det, och för min egen del är effekterna i så fall inga alls. Slutsatsen blir att effekter av meditation är placebo, avhängigt att man tror på meditation på förhand. Hope this helps!

*bs*

Det finns hur mycket studier som helst som visat positiva effekter av meditation t.ex......Eileen Luders, an assistant professor at the UCLA Laboratory of Neuro Imaging, and colleagues, have found that long-term meditators have larger amounts of gyrification ("folding" of the cortex, which may allow the brain to process information faster) than people who do not meditate.

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/03/120314170647.htm

Other recent research has looked at precisely what happens during meditation that allows it to cause these positive physical changes. Researchers at the Maharishi School of Management in Fairfield, Iowa, found that meditation has a pervasive effect on stress. They looked at a group of people who had meditated for four months and found that they produced less of the stress hormone cortisol. They were therefore better able to adapt to stress in their lives, no matter what their circumstances were

http://www.psychologytoday.com/articles/200105/the-science-meditation?page=2

PowPow
2012-10-11, 11:33
PRovade igen igår. Samma teknik. Satte klockan på 15 minuter. Efter 12 slutade jag dock för då kände jag att nu blir det inte bättre.

Tyckte mig kunna släppa alla störande tankar under några stunder. Problemet var att det kändes som att steget efter det var att falla ihop och somna. Kan känslan ni som är duktiga på detta upplever jämföras med att sova på något sätt?

Nordström
2012-10-11, 21:48
PRovade igen igår. Samma teknik. Satte klockan på 15 minuter. Efter 12 slutade jag dock för då kände jag att nu blir det inte bättre.

Tyckte mig kunna släppa alla störande tankar under några stunder. Problemet var att det kändes som att steget efter det var att falla ihop och somna. Kan känslan ni som är duktiga på detta upplever jämföras med att sova på något sätt?

Ja det finns ju vissa likheter, som att försöka att vara avslappnad och inte tänka så mycket, skillnaden är att när man mediterar har man som målsättning att hålla sig vaken.

Det kan vara till stor hjälp att använda sig av guidade meditationer i början, då behöver man bara följa instruktionerna och slipper tänka på om man gör rätt eller fel.

Den här body-scan meditationen är ganska bra och lagom längd för nybörjare.
iUd5cWSVonA

PowPow
2012-10-11, 22:52
Ja det finns ju vissa likheter, som att försöka att vara avslappnad och inte tänka så mycket, skillnaden är att när man mediterar har man som målsättning att hålla sig vaken.

Det kan vara till stor hjälp att använda sig av guidade meditationer i början, då behöver man bara följa instruktionerna och slipper tänka på om man gör rätt eller fel.

Den här body-scan meditationen är ganska bra och lagom längd för nybörjare.
iUd5cWSVonA

OK, tack. Testar den vid nästa tillfälle!

Frumpish
2012-10-14, 18:21
Har spelat in en guidad meditation på loving kindness, kan _VARMT_ rekommendera den! Har även en av jon kabat zinn på sidan, kika detta inlägg:


[URL="http://mentalfrihet.nu/mindfulness/andningsmeditation/"]Här (http://mentalfrihet.nu/mindfulness/karleksfull-godhet-del-2/) finns en andningsmeditation (snart även guidad ljudfil) som är grundpelaren inom mindfulness.

Och för en massa mindfucks och inspiration, här finns ett (http://mentalfrihet.nu/flode/insiktsfulla-och-inspirerande-forelasningar/) jätteinlägg med massa TED talks och dylikt.

LoveMachine
2012-10-14, 21:23
Som del i mitt kendoutövande så har jag kommit i kontakt med meditation. Nu brukar det i och för sig bara handla om en halv till en minut zazen före och efter träning. Men även de gånger då det inte är uppstyrt så brukar jag se till att ta en liten stund. Det är inget som man får någon formell träning i utan det brukar mest handla om att sitta rätt och fokusera på långsam, kontrollerad andning. Inom kendo så talar man ofta om att kroppen är som svagast under inandning men som starkast under utandningen Därför försöker man under match göra en snabb inandning och väldigt långsamt utandning, om man inte gör en attack. Personligen så är det kvoten 1-1-3 som mellan andas in, hålla andan och andas ut som känns bäst just vid zazen. Vid meditationen efter träningen snär man har ölite puls så märks det i alla fall på mig att pulsen går upp något vid inandning men går ner vid utandning.

Den lilla formella träning jag fick när jag bodde ett dygn på Eihei-ji (http://en.wikipedia.org/wiki/Eiheiji) och fick följa med i den dagliga rutinerna var inte så mycket mer ingående. Vi hade meditation tre gånger på dagen, halv fem på morgonen, efter lunch och innan läggdags. Men fokus för oss noviser låg just på korrekt, hållning annars kom någon och bröt till en, korrekt andning och att inte somna. Om man kände sig trött så kunde man luta sig framåt och böja huvudet år ena sidan när någon av munkarna gick förbi. Då fick man en smäll över kappmuskeln så att adrenalinet skulle pigga til en. De finaer detaljerna med meditation kring koaner är ett senare steg. Fast då mitt jobb mest är en enda koan så klarar jag mig.

Jag brukade faktiskt försöka att meditera innan mina tentor. Inget avancerat utan bara sätta sig ner, sluta ögonen, tänka på andningen och glömma bort att jag hade en tenta att skriva. Överlag så försökte jag att tänka så lite som möjligt på tentan och dess innehåll under sista dynget. Vem vet om det gav resultat men jag hade bara två underkända tentor på 300+ hp.

Frumpish
2012-10-14, 21:48
fast då mitt jobb mest är en enda koan så klarar jag mig.


:d :d :d

PowPow
2012-10-25, 15:13
Jag har blivit lite hooked på detta :d

Hittade en app till telefonen med guidade meditationer i olika längder. Fast några starka känslor av något slag har jag inte känt. Inga uppenbarelser osv. Men det är avslapnande och jag känner att det gör gott för sinnet.

Gosti123
2012-12-17, 19:28
Själva syftet med meditation, är det att komma in i ett slags djupt, transliknande tillstånd? Eller är det endast att "låta tankarna vila", så att säga.

HippSomHapp
2012-12-17, 19:47
PRovade igen igår. Samma teknik. Satte klockan på 15 minuter. Efter 12 slutade jag dock för då kände jag att nu blir det inte bättre.

Tyckte mig kunna släppa alla störande tankar under några stunder. Problemet var att det kändes som att steget efter det var att falla ihop och somna. Kan känslan ni som är duktiga på detta upplever jämföras med att sova på något sätt?

Själva syftet med meditation, är det att komma in i ett slags djupt, transliknande tillstånd? Eller är det endast att "låta tankarna vila", så att säga.

Jag skulle säga att det är mental träning. Du tränar upp din förmåga att fokusera på något.

Ett tips ang. meditation som jag tycker funkar rätt bra: under enahanda vardagsuppgifter t ex när man diskar eller hänger tvätt. Stäng ute alla andra tankar precis som under "riktig" meditation. Låt sysslan bli din fokus. Peace!

Gosti123
2012-12-17, 19:52
Yes, gör så nu, har också märkt att jag lättare kan leva i nuet och veta vad jag gör efter jag gick en vipassanakurs.

Men vad är det som gör en lugnare? Är det sinnet som får vila från allt bombardemang som den annars utsätts för?

LIFT
2012-12-17, 21:42
Jag började testa på meditation för snart 2 år sedan, mediterade varje dag i några veckor med syfte och mål att lyckas med en s.k astral projection, liknande OOBE (out of body experience) eller som dom på svenska säger, UKU (utanför kroppen upplevelser).
Jag gav dock upp då jag misslyckades antingen med att jag somnade (ofta på kvällarna då jag provade) eller att efter en 20-30 min av att ligga helt stilla, så rycker kroppen till (troligen av att hjärnan kollar om kroppen sover), något jag fann obehagligt och tyvärr inte lyckades igenom.
Istället kört på lucid dreaming medans man sover, som fungerat bättre.

Nåväl, meditation hjälper nog en hel del, om vad jag läste då jag började läsa lite om det.
Tror nog jag ska börja igen :) men göra det för att avslappna ytterligare och må bättre m.m.

HippSomHapp
2012-12-18, 16:32
Yes, gör så nu, har också märkt att jag lättare kan leva i nuet och veta vad jag gör efter jag gick en vipassanakurs.

Men vad är det som gör en lugnare? Är det sinnet som får vila från allt bombardemang som den annars utsätts för?

Som sagt så tror jag att man helt enkelt tränar upp sin förmåga att fokusera. Det vill säga stänga ute störande moment.

På fysikalisk nivå har jag ingen aning.

Gosti123
2012-12-18, 19:56
Är det någon som har kommit så långt här inne så att de har lyckats med att lösa upp sitt ego?

Tom Warrior
2012-12-18, 20:01
Man ska inte utföra meditationsformer som man inte är redo för. Det kan vara direkt farligt. Man kan inte bara hoppa in och prova olika meditationsformer hur som helst. Läs på innan. Att hålla på med kundalini utan att egentligen veta vad man gör är INTE att rekommendera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kundalini_syndrome LÄS

Gosti123
2012-12-18, 21:39
Syftar du på någon speciell nu eller rent allmänt?