handdator

Visa fullständig version : kosttillskott UNDER träning?


vogl
2012-10-06, 17:43
Hej
Jag har gymmat lite över ett år och kör för tillfället med kreatin och blandar mina egna gainers efter träning.
Har märkt på gymmet att det är många som dricker något kosttillskott under träning. Är det protein folk förmodligen kör då? isåfall är det bra att köra det under träning? borde man göra det? varför ? osv :)

bigjepp
2012-10-06, 17:54
Hej
Jag har gymmat lite över ett år och kör för tillfället med kreatin och blandar mina egna gainers efter träning.
Har märkt på gymmet att det är många som dricker något kosttillskott under träning. Är det protein folk förmodligen kör då? isåfall är det bra att köra det under träning? borde man göra det? varför ? osv :)

min gissning är att det är bcaa/eaa. kan ge en uppiggande effekt.

blondyz
2012-10-06, 17:58
Jag skulle gissa att det är kolhydrater under långa löpningar, den stora frågan är vad de gör på gymmet om de ska löpa långt ;)

Skämt å sido. Tillskott under träning för mental skärpa kanske, i övrigt skulle jag säga helt onödigt. Enda gången skulle som sagt va vara under väldigt långa löpningar för ökad prestation, och då kolhydrater. Annars går det lika bra med före/efter, och du slipper träna med för mycket gojs i magsäcken som jag personligen tycker skapar illamående väldigt lätt.

vogl
2012-10-06, 18:09
Ok så det finns ingen anledning att få i sig protein under träning, det räcker att ta det efter träning alltså?

Kischen
2012-10-06, 18:13
Jag skulle tippa på att det är folk med dålig koll. Ser det hela tiden.

Kanske känner man sig häftigare med banangainer i munnen medans man tränar, vad vet jag.

blondyz
2012-10-06, 18:24
Ok så det finns ingen anledning att få i sig protein under träning, det räcker att ta det efter träning alltså?

Nej det finns ingen anledning, ja det ärcker med efter.

Jag skulle tippa på att det är folk med dålig koll. Ser det hela tiden.

Kanske känner man sig häftigare med banangainer i munnen medans man tränar, vad vet jag.

Jag känner mig häftigare för att jag klarar mig utan, men det är kanske bara jag.

vogl
2012-10-06, 18:36
ok men om man vänder på det,, finns det anledning att få i sig protein strax innan träning?

KalleTeodor
2012-10-06, 20:31
ok men om man vänder på det,, finns det anledning att få i sig protein strax innan träning?

ja.

Oxe
2012-10-06, 20:44
Rage Fury är ju ett tillskott att ta underträning, jag kör gärna bcaa under träningen känns bra, ifall det har nån effekt nja jag får i mig mer protien iaf...

Hur pass nödvändigt det är beror ju på vad du tränar, hur länge du tränar, hur har kosten sett ut innan träningen

yooii
2012-10-06, 23:08
Brukar dricka EAA under träning. Främst för att jag tycker att det smakar gott och är lite sådär festligt uppfriskande.

aldoschadewitz
2012-10-07, 09:20
om man tar aminosyrorna under en längre tid (under passet) så kommer inte dom att "sluta värka" efter passet utan aminosyrorna finns tillgängliga längre fram

NNIF
2012-10-07, 10:26
det är väl just en akut höjning av aminosyror som triggar proteinsyntesen över normalnivån? Alltså ska man inte smutta utan svepa EAA, vassle, bcaa etc. fort...

Sniggel
2012-10-07, 12:11
Jag kör med vatten under träning. Finns där kolhydrater i vad det nu än är man tar under träning (vilket är hyfsat vanligt) så kan sippandet vara dåligt för tänderna.
Kan inte komma på någon jättebra anledning till att ta något kosttillskott under träning som man inte kan ta antingen före eller efter.

HerrM
2012-10-07, 12:19
Jag dricker bara vanligt vatten. Kan inte se att man behöver något annat såvida man inte ska träna väldigt lång tid (tex springa över 2 mil). Mina pass tar dock bara max 1,5 tim inkl uppvärmning.

Drughi
2012-10-07, 13:01
Kör BCAA & Kreatin (Green Mag) under träningen sen jag slutade med PWO.
Innan träning blir bara kreatin å 200mg koffein.

Hur opti det är uttalar jag mig inte om men det är gott och tkr mig kunna hålla bättre fokus genom passet och eventuellt lite snabbare återhämtning mellan set :)

tearz
2012-10-07, 13:41
Som tidigare nämnt bcaa/eaa eller ett väldigt snabbt välutspätt proteinpulver.
Typ hydrosolat/isolat.

Sheogorath
2012-10-07, 14:13
Som tidigare nämnt bcaa/eaa eller ett väldigt snabbt välutspätt proteinpulver.
Typ hydrosolat/isolat.

Varför?

tearz
2012-10-07, 18:21
Varför?

Varför vad ?
Se vadfan som efterfrågas i tråden ...

King Grub
2012-10-07, 18:23
Och frågan är varför? Vad ger aminosyrorna/proteinet som intas under passet?

Ekonom
2012-10-07, 18:31
Och frågan är varför? Vad ger aminosyrorna/proteinet som intas under passet?

Eftersom du frågar antar jag att du menar att det inte ger ngt. Men det finns ju dels vissa "gurus" som hävdar att det är bästa sättet att inta sin träningsnutrition, dessutom är väl poängen att få upp aminosyror i blodet så att de finns sär efter träningen och då spelar det väl knappastnån roll om man äter en köttbit en timme innan, snabbt protein direkt innan (tar ju ett tag för det att tas upp) eller valfritt protein efter? Eller har jag fel?
Sen finns ju såklart bekvämlighetsaspekten om man som jag tränar ca 5-6 timmar efter lunch, på tom mage.

tearz
2012-10-07, 18:33
Och frågan är varför? Vad ger aminosyrorna/proteinet som intas under passet?

Mig personligen ger det ett bra fokus/ork
Tar det inte i första hand för att reglera upp min proteinsyntes eller dylikt.
Då jag i dagsläget redan kör bcaa 30 innan samt en gainer efter.
Att jag ens tar mig tid att svara...

tearz
2012-10-07, 18:36
Sen som ovanstående talare säger så har jag själv provat på sk proteinpulsning som vissa förespråkar där man bl.a. dricker lättupptagligt protein under själva passet .

Sheogorath
2012-10-07, 19:36
Mig personligen ger det ett bra fokus/ork
Tar det inte i första hand för att reglera upp min proteinsyntes eller dylikt.
Då jag i dagsläget redan kör bcaa 30 innan samt en gainer efter.
Att jag ens tar mig tid att svara...

Du tar dig förhoppningsvis tid att svara eftersom du ger ett råd som är kontroversiellt på det sättet att det inte har stöd i vetenskapen. Då ska du åtminstone kunna motivera det. Nu vet vi att du tycker att du får bättre "fokus" av det. Fint!

King Grub
2012-10-07, 19:58
Tar det inte i första hand för att reglera upp min proteinsyntes eller dylikt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6025261&postcount=3

tearz
2012-10-07, 20:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6025261&postcount=3

Lol ha.
Ja före TAR jag def aminosyror av något slag för att uppreglera proteinsyntesen och efter då det känna tryggt och better be safe then sorry.
Mitt råd till han var före/efter.
Vad som skulle stödja ett intag av tex 10 gram bcaa före samt direkt efter är att nivåerna av aminosyror skulle sjunkit såpass mycket efter före intaget fram tills efter då intag före kanske 15-30 före sedan tiden han tränar ...
Bcaa är ju inte direkt en långsam produkt eller hur?
Sen hurvida han får bättre resultat av intaget direkt efter eller tex vänta 1 timme innan han äter får han utvärdera själv.

Jishuku
2012-11-08, 19:11
Och frågan är varför? Vad ger aminosyrorna/proteinet som intas under passet?

(Vet att du riktade dig till en specifik individ med den frågan, men eftersom denna studie ger svar på den också så citerar jag dig)

Am J Clin Nutr. 2011 Sep;94(3):809-18. Epub 2011 Jul 20.
Leucine-enriched essential amino acid supplementation during moderate steady state exercise enhances postexercise muscle protein synthesis.
Pasiakos SM, McClung HL, McClung JP, Margolis LM, Andersen NE, Cloutier GJ, Pikosky MA, Rood JC, Fielding RA, Young AJ.
Source

Military Nutrition Division, US Army Research Institute of Environmental Medicine, Natick, MA, USA. stefan.pasiakos@us.army.mil
Abstract
BACKGROUND:

The effects of essential amino acid (EAA) supplementation during moderate steady state (ie, endurance) exercise on postexercise skeletal muscle metabolism are not well described, and the potential role of supplemental leucine on muscle protein synthesis (MPS) and associated molecular responses remains to be elucidated.
OBJECTIVE:

This randomized crossover study examined whether EAA supplementation with 2 different concentrations of leucine affected post-steady state exercise MPS, whole-body protein turnover, and mammalian target of rapamycin 1 (mTORC1) intracellular signaling.
DESIGN:

Eight adults completed 2 separate bouts of cycle ergometry [60 min, 60% VO(2)peak (peak oxygen uptake)]. Isonitrogenous (10 g EAA) drinks with different leucine contents [leucine-enriched (l)-EAA, 3.5 g leucine; EAA, 1.87 g leucine] were consumed during exercise. MPS and whole-body protein turnover were determined by using primed continuous infusions of [(2)H(5)]phenylalanine and [1-(13)C]leucine. Multiplex and immunoblot analyses were used to quantify mTORC1 signaling.
RESULTS:

MPS was 33% greater (P < 0.05) after consumption of L-EAA (0.08 ± 0.01%/h) than after consumption of EAA (0.06 ± 0.01%/h). Whole-body protein breakdown and synthesis were lower (P < 0.05) and oxidation was greater (P < 0.05) after consumption of L-EAA than after consumption of EAA. Regardless of dietary treatment, multiplex analysis indicated that Akt and mammalian target of rapamycin phosphorylation were increased (P < 0.05) 30 min after exercise. Immunoblot analysis indicated that phosphorylation of ribosomal protein S6 and extracellular-signal regulated protein kinase increased (P < 0.05) and phosphorylation of eukaryotic elongation factor 2 decreased (P < 0.05) after exercise but was not affected by dietary treatment.
CONCLUSION:

These findings suggest that increasing the concentration of leucine in an EAA supplement consumed during steady state exercise elicits a greater MPS response during recovery. This trial is registered at clinicaltrials.gov as NCT01366924.

King Grub
2012-11-08, 19:16
Tycker du den effekten ser större ut än av ett bolusintag efter passet?

Jishuku
2012-11-08, 19:41
Ska vara ärlig och säga "ingen aning". Postar studien här av en anledning; att få kommentarer/mer information. Borde inte ökningen av L-EAA under passet + protein efter passet öka proteinsyntesen ännu mer än enbart ett stort intag efter? Studien talar såklart inte om det, men jag spekulerar nu utifrån mina egna tidigare antaganden.

Min coach rekommenderade mig att ta 5g leucin under träningspasset nämligen.
Han vill även att jag inte äter kolhydrater eller fett efter - om nu det kan ha någon inverkan. Dock tar jag 60g vassle direkt jag kommer hem och äter en vanlig proteinrik måltid.

King Grub
2012-11-08, 19:47
Proteinsyntesen uppregleras inte förrän 60-90 minuter efter avslutat styrketräningspass. Enbart vassleprotein innehåller tillräckligt med leucin för maximal stimulans av proteinsyntes. Mer leucin till det ger ingen extra effekt för annat än gamla (65 till 70+ år) individer. 20 gram vassleprotein stimulerar proteinsyntesen maximalt; mer oxiderar utan att ge någon ytterligare muskeluppbyggande effekt.

Eddie Vedder
2012-11-08, 20:17
(Vet att du riktade dig till en specifik individ med den frågan, men eftersom denna studie ger svar på den också så citerar jag dig)

När blev det en tråd om cykling?

Jishuku
2012-11-08, 20:36
När blev det en tråd om cykling?

Blir resultatet annorlunda om man tar L-EAA under styrketräning menar du?

Eddie Vedder
2012-11-08, 20:40
Blir resultatet annorlunda om man tar L-EAA under styrketräning menar du?

Det kan jag inte säga eftersom jag inte sett en sån studie. Tycker du på allvar att den där var ett svar eller tog du bara första bästa studie du hittade?

Jishuku
2012-11-08, 20:47
Ja, och med tanke på din nedlåtande ton antar jag att du tycker att jag är dum i huvudet?
(det är ok, i detta fall kanske jag är det) Men ja - jag tyckte att studien visade en positiv effekt av att inta aminosyror under ett träningspass.

Eddie Vedder
2012-11-08, 20:53
Ja, och med tanke på din nedlåtande ton antar jag att du tycker att jag är dum i huvudet?

Man är inte dum i huvudet för att man inte förstår studie i ett område där man inte är insatt. Det är en enorm skillnad på de två. Men det finns konstigt nog en inställning till just det här området att vem som helst hur otränat som helst kan tolka forskning. Och alla värdelösa bloggar som påstår sig vara "vetenskapliga" är ett bra bevis på det.

Så är det inte och det är inget fel i det. Jag fattar inte ett dugg av studier i fysikalisk kemi men jag är inte dum i huvudet för det.

Jishuku
2012-11-08, 20:59
Man är inte dum i huvudet för att man inte förstår studie i ett område där man inte är insatt. Det är en enorm skillnad på de två. Men det finns konstigt nog en inställning till just det här området att vem som helst hur otränat som helst kan tolka forskning. Och alla värdelösa bloggar som påstår sig vara "vetenskapliga" är ett bra bevis på det.

Så är det inte och det är inget fel i det. Jag fattar inte ett dugg av studier i fysikalisk kemi men jag är inte dum i huvudet för det.

Nädå, det är lugnt som sagt. Jag sa det med glimten i ögat. Dock förstår jag fortfarande inte varför det spelar någon roll om studien hade cykling eller styrketräning som aktivitet, hur det gör att den inte passar in i denna tråd. Träning som träning tänkte jag.

Men det kanske har att göra med att vi tolkar den olika?

Eddie Vedder
2012-11-08, 21:04
Träning som träning tänkte jag.

Jo jag förstår det och såna tankevurpor är det lätt att göra. Jag säger inte att du har fel men man kan aldrig dra de slutsatserna. Samma sak som när det är råttstudier, som så ofta här på Kolo. Än mer tydligt är det i medicinsk forskning, där ska man se upp så fort studier exempelvis är gjorda på asiater eller svarta till exempel. Det finns helt klart stora skillnader i den fysiologiska responsen på olika träningsformer så att responsen på intaget av aminosyror skulle skilja är ju knappast otänkbart det heller. Men jag har inte tid att kolla upp det nu. :)

mycketbrännvin
2012-11-08, 21:24
BCAA eller recoverydrink. Kanske man får en liten boost av snabba kolisar om man kör längre pass, annars är det ju bra för återhämtningen