handdator

Visa fullständig version : Gym + löp, varannan vecka?


Henckas
2012-10-06, 16:02
Hejsan! Har tränat nu i 6 månader med ett schema som lyder:

Måndag: Biceps, bröst
Tisdag: Ben
Onsdag: vilodag
Torsdag: Axlar, triceps
Fredag: rygg

Har nu funderat över på att även börja löpa. Det jag funderar på är om jag ska mixa och köra löpning och styrka genom hela veckan eller om jag kan köra varannan vecka? Att jag då kör mitt nuvarande schema Vecka 1 och vecka 2 kör jag 4 dagar i veckan med intervaller, löpning osv.
Vilket är bäst?

För nuvarande väger jag 75kg och är 180cm lång. Och jag känner att jag vill börja få upp flåset lika väl som massan.

Tacksam för svar!

CalleP
2012-10-06, 16:07
Hade ju varit lättare att köra till ex;


Måndag halvkropp (överkropp)
Tisdag Kondition
Onsdag: vila
Torsdag:Halvkropp ( underkropp)
Fredag:Kondition
Lör, sön vila

Eller köra 2 helkropps pass per vecka ett lite tyngre med 5-6 reps och sedan ett lättare med 8-15 reps.

Fyllot
2012-10-06, 16:19
träna kroppen mån - fre valfritt antal pass och så löpning lördag eller söndag.

svenbanan
2012-10-06, 16:29
Hejsan! Har tränat nu i 6 månader med ett schema som lyder:

Måndag: Biceps, bröst
Tisdag: Ben
Onsdag: vilodag
Torsdag: Axlar, triceps
Fredag: rygg

Har nu funderat över på att även börja löpa. Det jag funderar på är om jag ska mixa och köra löpning och styrka genom hela veckan eller om jag kan köra varannan vecka? Att jag då kör mitt nuvarande schema Vecka 1 och vecka 2 kör jag 4 dagar i veckan med intervaller, löpning osv.
Vilket är bäst?

För nuvarande väger jag 75kg och är 180cm lång. Och jag känner att jag vill börja få upp flåset lika väl som massan.

Tacksam för svar!

Om du är intresserad av att bli bättre på att springa och få bättre tider på de sträckor du tränar på, tycker jag du borde springa i alla fall 3ggr i veckan. Ett intervallpass och två distanspass i lugnt tempo.

Om jag körde ditt styrkeprogram skulle jag förmodligen försöka köra distanspassen på måndag och lördag, och intervallerna på torsdagen. Om intervallerna inte blir av på torsdagen kan du byta ut distansen mot intervaller på lördagen (så har du liksom två chanser utan att behöva mecka alltför mycket).

I ärlighetens namn ska det sägas att löpträning ju lär ska inverka hämmande på muskeltillväxt. Men hur mycket är säkert beroende av massor av faktorer, och helt jävla hopplöst att säga om det kommer funka eller ej. Du kan ju försöka köra löpningen på morgonen och styrkan på kvällen, eller styrka på lunchen och löpning på kvällen för att separera passen tidsmässigt. Detta ska visst minska den negativa påverkan. Se till att du inte hamnar på energiminus de dagar du kör dubbla pass tror jag är det viktigaste.

Kör du varannan vecka tror jag att du kommer få sämre resultat av både löpning och styrketräning (eftersom det blir för dålig kontinuitet). Eventuellt om du under löpveckan kör nåt helkroppspass och under styrkeveckan kör ett par löppass. Så att du kör styrkefokus och löpfokus istället för varannan rakt av. Men vad som funkar bäst är säkert individuellt. Beroende på hur mkt återhämtning du behöverr och så.