handdator

Visa fullständig version : Är verkligen kolhydrater såhär viktigt?


Axii
2012-10-06, 15:27
Hej!
Idag stod ben på schemat, har inte kört ben på 11 dagar. Längtade verkligen till benpasset!

Jag började som vanligt. Benpasset började med marklyft, värmde upp, men vikterna kändes tungt. Stången som är 20kg kändes som 35 kg, osv.
La på 72,5kg på stången, dvs 92,5kg marklyft. Har klarat 5x5 på 95kg, men nu kunde jag inte ens klara mer än en rep på 92,5kg! Därför sket jag i benbasset och tänkte köra rygg, hade samma problem där, tänkte köra triceps samma problem där. Blev riktig arg och upprörd därför gick jag hem.

Började fundera vad det kunde bero på, det här är vad jag tror det beror på:
Igår åt jag fyra potatisar, 1kg kyckling, 1kg kebabkött, 100g kalkon, två glas mjölk och efter träning drack jag endast protein, inget annat.

Nu idag, dvs 20 timmar efter träning.
Idag till frukost (sex timmar innan träning) åt jag två ägg och en liten baguette. Två timmar innan träning drack jag läsk som innehöll 33g socker. En kvart innan träning åt jag 200g kyckling, samt en banan.

Då är min fråga kan dåliga träningspasset bero på att jag inte fått i mig tillräckligt med kolhydrater?

Zizou
2012-10-06, 15:32
Jag skulle gissa att det beror på att du inte tränat ben på 11 dagar.
Blir nog bättre nästa pass, om du nu inte väntar 11 dagar till till nästa :d

Fyllot
2012-10-06, 15:43
Kass frekvens gör allt lidande min son.

Skrib
2012-10-06, 15:48
En dag med en (för dig) ovanligt liten mängd kolhydrater borde inte ha så stor påverkan. Med den givna informationen skulle jag säga att du hade ett dåligt pass i mängden. Acceptera och fokusera inför nästa.

Och förresten; varför börjar du benpasset med marklyft? Jag vet inte vilken träningsfilosofi som du tränar efter, men i min är inte marklyft en benövning. Kör du raka marklyft för baksida då eller?

mattilainen
2012-10-06, 15:52
du verkar ha svårt att genomföra ett helt planerat pass? Du går dit och ska köra ben. Går inte som du tänkt så du kör rygg istället, går inte som du tänkt så du kör triceps istället och sen klagar på kosten :)

Axii
2012-10-06, 16:28
du verkar ha svårt att genomföra ett helt planerat pass? Du går dit och ska köra ben. Går inte som du tänkt så du kör rygg istället, går inte som du tänkt så du kör triceps istället och sen klagar på kosten :)
Nejnej. Har rygg och triceps på samma pass. Tänkte hoppa över benpasset till rygg och triceps passet. Men den gick också åt skogen också...

En dag med en (för dig) ovanligt liten mängd kolhydrater borde inte ha så stor påverkan. Med den givna informationen skulle jag säga att du hade ett dåligt pass i mängden. Acceptera och fokusera inför nästa.
Och förresten; varför börjar du benpasset med marklyft? Jag vet inte vilken träningsfilosofi som du tränar efter, men i min är inte marklyft en benövning. Kör du raka marklyft för baksida då eller?
Marklyft tar lika mycket på ben som rygg. Och jag kör vanliga marklyft.

Jag skulle gissa att det beror på att du inte tränat ben på 11 dagar.
Blir nog bättre nästa pass, om du nu inte väntar 11 dagar till till nästa :d
Menar du att jag tappat styrka på dessa elva dagar?

Akada
2012-10-06, 16:38
Marklyft tar lika mycket på ben som rygg. Och jag kör vanliga marklyft.

Verkligen inte, om du nu inte har en lite lustig uppfattning om hur man tränar marklyft.

Fyllot
2012-10-06, 16:46
Verkligen inte, om du nu inte har en lite lustig uppfattning om hur man tränar marklyft.

Vi som startar långt ner med röven aktiverar inte benen i någon större utsträckning? cofffee

Axii
2012-10-06, 16:52
Verkligen inte, om du nu inte har en lite lustig uppfattning om hur man tränar marklyft.
Läs på om marklyft så ska du se att ben aktiveras lika mycket som rygg!

1684_
2012-10-06, 17:25
Jag kan dock säga dig att jag märker direkt nån dag efter om jag legat extrmt lågt på kolhydrater å "missbrukat" protein. I allt, orkar fan knappt ta mig upp för en trappa. Skulle aldrig falla mig en tanke ens på LCHF dieten, kolhydrater <3 energi säger jag. Jag tror också vi e alla olika och svarar olika....

NNIF
2012-10-06, 17:29
tycker du ska kämpa vidare, som sagt, ett pass i mängden säkert, man vill alltid hitta syndabockar istället bara för att köra vidare.

sen angående marklyft och ben, finns ju lite olika utföranden men gemensamt för alla är att benen aktiveras bra mycket. Testa att först köra slut på benen, och prestera i mark.. impossible

Rusk
2012-10-06, 17:41
Och förresten; varför börjar du benpasset med marklyft? Jag vet inte vilken träningsfilosofi som du tränar efter, men i min är inte marklyft en benövning. Kör du raka marklyft för baksida då eller?

Benen tränas dynamiskt under ett marklyft, hur kan du inte se det som en benövning?
Visst använder man mer eller mindre hela kroppen men quads, gluteus och hams står för det mesta i lyftet, erector, traps och underarmar tränas statiskt vid ett korrekt utförande så hur kan du se det som en primär ryggövning?

svenbanan
2012-10-06, 17:52
Benen tränas dynamiskt under ett marklyft, hur kan du inte se det som en benövning?
Visst använder man mer eller mindre hela kroppen men quads och hams står för det mesta i lyftet, erector tränas statiskt vid ett korrekt utförande så hur kan du se det som en primär ryggövning?

Fast nog tränas väl ändå rumpan mer än hamstrings?

Skrib
2012-10-06, 19:05
Benen tränas dynamiskt under ett marklyft, hur kan du inte se det som en benövning?
Visst använder man mer eller mindre hela kroppen men quads, gluteus och hams står för det mesta i lyftet, erector, traps och underarmar tränas statiskt vid ett korrekt utförande så hur kan du se det som en primär ryggövning?

Jag ser inte marklyft som en primär ryggövning, jag ser marklyft som en helkroppsövning.

Men eftersom jag antar att målet med att köra ben är att bygga ett par feta tree trunks till lår och han ändå kör en rätt tung basövning så skulle jag hellre se att han kör knäböj som första övning på ett benpass.

Det är sällan jag hör "fan, mina lår släpar, jag ska nog lägga in lite mer marklyft" och jag skulle heller inte resonera så. Däremot om ryggen släpar.

Rusk
2012-10-08, 20:21
Men eftersom jag antar att målet med att köra ben är att bygga ett par feta tree trunks till lår och han ändå kör en rätt tung basövning så skulle jag hellre se att han kör knäböj som första övning på ett benpass.

Jo klart knäböj är att föredra om det är ens mål.


Det är sällan jag hör "fan, mina lår släpar, jag ska nog lägga in lite mer marklyft" och jag skulle heller inte resonera så. Däremot om ryggen släpar.

Menar du erector med "ryggen"?

Pretorian
2012-10-08, 20:43
Jag märker definitivt en skillnad om jag äter mycket kolhydrater innan ett pass.

Masterpan
2012-10-08, 21:45
Kass frekvens gör allt lidande min son.

Skulle man bli svagare efter ett uppehåll på 11 dagar?

LilMack
2012-10-08, 21:57
1kg kyckling och 1kg kebabkött. Kör du leaingain eller?

Jeml
2012-10-08, 22:06
Tror det viktigaste är att du tränar benen trots att du inte klarar av att böja med 90kg.

Lär gå snabbare att bli stark på det viset igen än att äta mer carbs och hoppas kunna lyfta 90kg nästa pass. Klarar du det inte då så kör du lite under armar istället och går hem. kanske du börjar undra om du inte får i dig lite för lite omega3, så du provar äta fisk en vecka.

Undra hur lång tid det tar innan du böjer 90kg igen då ;)

LkpgOL
2012-10-09, 06:55
Hej!
Idag stod ben på schemat, har inte kört ben på 11 dagar. Längtade verkligen till benpasset!

Jag började som vanligt. Benpasset började med marklyft, värmde upp, men vikterna kändes tungt. Stången som är 20kg kändes som 35 kg, osv.
La på 72,5kg på stången, dvs 92,5kg marklyft. Har klarat 5x5 på 95kg, men nu kunde jag inte ens klara mer än en rep på 92,5kg! Därför sket jag i benbasset och tänkte köra rygg, hade samma problem där, tänkte köra triceps samma problem där. Blev riktig arg och upprörd därför gick jag hem.

Började fundera vad det kunde bero på, det här är vad jag tror det beror på:
Igår åt jag fyra potatisar, 1kg kyckling, 1kg kebabkött, 100g kalkon, två glas mjölk och efter träning drack jag endast protein, inget annat.

Nu idag, dvs 20 timmar efter träning.
Idag till frukost (sex timmar innan träning) åt jag två ägg och en liten baguette. Två timmar innan träning drack jag läsk som innehöll 33g socker. En kvart innan träning åt jag 200g kyckling, samt en banan.

Då är min fråga kan dåliga träningspasset bero på att jag inte fått i mig tillräckligt med kolhydrater?

Svar ja. Du behöver nog ta dig en rejäl titt på både kostupplägget och träningsupplägget.

exor
2012-10-09, 09:14
För mig är kolhydrater viktigt.