handdator

Visa fullständig version : Bencurl för att väga upp all knäböj?

exevision
2012-10-06, 15:11
Behöver man köra bencurl för att väga upp all träning som knäböj ger på framsida ben? Eller räcker det att man kör marklyft?

Sheogorath
2012-10-06, 15:15
Behöver man köra bencurl för att väga upp all träning som knäböj ger på framsida ben? Eller räcker det att man kör marklyft?

Tycker absolut att man ska köra bencurl. Biceps femoris' korta huvud får ingen träning av höftextension, så inte ens om du kör good-mornings eller raka mark som komplement kommer du få med hela muskeln.

jokem
2012-10-06, 15:19
Man behöver inte, men att träna lite extra mår ingen dåligt av. Men om man tränar rejält hårt i både böj och mark (med olika variationer istället för t.ex. maskiner) skulle jag inte vilja påstå att man behöver någon vidare komplementträning förutom vader!

NNIF
2012-10-06, 17:37
Tycker absolut att man ska köra bencurl. Biceps femoris' korta huvud får ingen träning av höftextension, så inte ens om du kör good-mornings eller raka mark som komplement kommer du få med hela muskeln.

och denna muskel är "viktig" att träna?

Rusk
2012-10-06, 17:47
Lårcurl är ett måste imo.

NNIF
2012-10-06, 17:51
Lårcurl är ett måste imo.

till/för vad? alltid undrat detta

BelowAverage
2012-10-06, 18:00

Nej, man bör givetvis enbart träna muskler som huvudsakligen är aktiva i de tre stora. ;)
Känns väl rimligt att för bättre hälsa ska man försöka stärka samtliga muskler, inte enbart några få utvalda.

Tror det är väldigt vanligt att man är starkare i framsida, det är väl liksom normalt. Mer jämn styrka ska ge minskad skaderisk vad jag vet. :)

Sheogorath
2012-10-06, 18:02

Man skulle kunna argumentera för att bristningar i hamstrings kan orsakas av obalans inom hamstringsgruppen.

stromming
2012-10-06, 18:03
Ur estetisk synpunkt blir det nog svårt att se proportionell ut om man inte tänkt köra bencurl. Ur styrkesynpunkt vetefan om den behövs så mycket. Men jag skulle kört den om jag var du.

NNIF
2012-10-06, 18:31
Man skulle kunna argumentera för att bristningar i hamstrings kan orsakas av obalans inom hamstringsgruppen.

Det var typ detta jag var ute efter

exevision
2012-11-21, 17:17
Skulle man kunna säga att om man tränar knäböj, marklyft och bencurl så finns det ingen direkt orsak att även göra raka mark?

pezrulezhaakon
2012-11-21, 17:46
exevision, raka mark är ingen nödvändig övning, men kan ha sin plats i vissa upplägg. Kör du de uppräknade övningarna så minskar behovet av raka mark. Det finns andra övningar som är mer fördelaktiga.

exevision
2012-11-22, 06:49
Det finns andra övningar som är mer fördelaktiga.

Vilka och varför?

miaz
2012-11-22, 09:23
Vilka och varför?
finnen verkar ju vara en fin en.

pezrulezhaakon
2012-11-22, 12:49
exevision

De flesta bencurlvarianter och 45 graders hyperextensionsövningen, just för att belastningskurvan passar bättre till styrkekurvan.

exevision
2012-11-22, 13:01
exevision

De flesta bencurlvarianter och 45 graders hyperextensionsövningen, just för att belastningskurvan passar bättre till styrkekurvan.

Så, som jag frågade tidigare så räcker det med bencurl om man samtidigt har marklyft och knäböj i sitt schema. Man missar ingen muskel eller får någon obalans?

pezrulezhaakon
2012-11-22, 13:08
exevision

Sålänge du kör övningarna tillräckligt mycket i förhållande till varandra så är det mindre sannolikt att nån obalans uppstår.

luderlasse
2012-11-22, 13:52
skulle dock rekomendera sittande lårcurl istället för liggande då liggande curls är så ofunktionellt det kan bli, dock så är det skitsamma med avseendet på korta bicepshuvudet

z_bumbi
2012-11-22, 14:01
Hur är liggande lårcurl mer ofunktionell än sittande och ffa för vilken funktion då?

pezrulezhaakon
2012-11-22, 14:28
luderlasse

Det där var ett intressant påstående. Det vill jag att du förklarar närmare, och varifrån du fått för dig en sådan sak.

Carcer
2012-11-22, 17:28
Lårcurl ger en dålig belastningskurva, toppläget är alldeles för lätt.

Määng
2012-11-22, 17:49
Lårcurl ger en dålig belastningskurva, toppläget är alldeles för lätt.

På vissa lårcurlar har jag upplevt det men del tycker jag har rätt så bra belastning även i toppläget.

Fyllot
2012-11-22, 18:14
Sittande lårcurl är ett skämt och det är omöjligt att ställa in så det blir en bra belastningsvinkel när man är lång.

z_bumbi
2012-11-22, 19:58
Hur belastningen hamnar beror minst lika mycket på maskinen eller om man kör med kabel, hantlar eller kroppen som motstånd.

luderlasse
2012-11-22, 21:25
luderlasse

Det där var ett intressant påstående. Det vill jag att du förklarar närmare, och varifrån du fått för dig en sådan sak.

Jo förstår du, va nån snubbe som bara forskade hamstrings, sjukgymnast va han, hade en föreläsning om det, tyckte det lät logiskt då man i princip aldrig jobbar med underbenet och låret i det läget.
Sittande lårcurl så är hamstrings mer i ett "ytterläge" och blir därmed mer funktionellt då alla skador på hamstrings i princip uppstår när muskeln är sträckt.

Du får tro på det om du vill ;)

luderlasse
2012-11-22, 21:27
Hur är liggande lårcurl mer ofunktionell än sittande och ffa för vilken funktion då?

Testa att vänd på frågan, hur är liggande lårcurl funktionellt, inte alls enligt mig. Sittande inte heller så funktionellt men mer funktionellt enligt mig, dock så kan man argumentera för att liggande lårcurl skulle funka bättre för korta huvudet.

pezrulezhaakon
2012-11-22, 23:45
luderlasse

Ja världen är full av knepiga sjukgymnaster.
Å nej, jag köper inte hans förklaring.

Scratch89
2012-11-22, 23:51
Det beror ju helt på hur maskinerna är utformade. Den klassiska liggande lårcurlen är som tyngst i början och lättast i slutet, men nu för tiden så är draget utformat att det kan vara lika tungt hela tiden, tyngst i slutet osv. Samma sak med den sittande varianten, och även för bensparken.

z_bumbi
2012-11-23, 08:27
Testa att vänd på frågan, hur är liggande lårcurl funktionellt, inte alls enligt mig. Sittande inte heller så funktionellt men mer funktionellt enligt mig, dock så kan man argumentera för att liggande lårcurl skulle funka bättre för korta huvudet.

Funktionell för vad?

luderlasse
2012-11-23, 11:46
Funktionell för vad?

man hamnar i ytterläge i sittande lårcurl och det är bra att vara stark i ytterläget för att undvika skador.

pezrulezhaakon
2012-11-23, 13:28
luderlasse

Så det är inte funktionellt att vara stark i andra lägen än ytterlägen då?

Ska man gå efter den korkade uppfattningen så blir det inte mycket kvar att träna.

luderlasse
2012-11-23, 14:50
luderlasse

Så det är inte funktionellt att vara stark i andra lägen än ytterlägen då?

Ska man gå efter den korkade uppfattningen så blir det inte mycket kvar att träna.

Mer funktionellt skulle jag säga, men fortsätt du med dina liggande lårcurl så kör jag mina sittande. Dessutom pratade vi hamstrings i detta fall och inga andra muskler.

Knatcharn
2012-11-23, 15:09
Mer funktionellt skulle jag säga, men fortsätt du med dina liggande lårcurl så kör jag mina sittande. Dessutom pratade vi hamstrings i detta fall och inga andra muskler.

Varför inte variera mellan båda då? ;)

pezrulezhaakon
2012-11-23, 15:31
luderlasse, ja gör det och gå miste om ytterligare bra träning.

Dribinho
2012-11-23, 15:37

Hej Pez!

Vad tillför liggande lårcurl gentemot sittande lårcurl?

pezrulezhaakon
2012-11-23, 16:17
Dribinho, träning vid annat muskellängdsförhållande.

mellez
2012-11-23, 16:32
man hamnar i ytterläge i sittande lårcurl och det är bra att vara stark i ytterläget för att undvika skador.

Vad menas med ytterläget? Är skillnaden att man i sittande även har en ~45 graders böjning i höften, men i liggande är den bara några grader oftast?

Är jag på rätt spår?

luderlasse
2012-11-23, 18:25
Varför inte variera mellan båda då? ;)

Kan man absolut göra, liggande lårcurl kanske är en bra massbyggare?

Jag anser inte att det är bra träning, agree to disagree?

Vad menas med ytterläget? Är skillnaden att man i sittande även har en ~45 graders böjning i höften, men i liggande är den bara några grader oftast?

Är jag på rätt spår?

Precis, höftens vinkel gör att muskeln blir längre i startläget.

Samanfattningsvis kan skulle jag inte ödsla tid på liggande lårcurl om jag tränade för någon idrott men det är min åsikt, kanske är det bra att slänga in liggande lårcurl för biceps korta huvfud.

pezrulezhaakon
2012-11-23, 19:21
luderlasse, om det är din åsikt att liggande lårcurl inte passar dig som individ av någon anledning så får du tycka så. Men att hävda att övningen därför är dålig är helt fel.

mellez
2012-11-23, 19:31
luderlasse, om det är din åsikt att liggande lårcurl inte passar dig som individ av någon anledning så får du tycka så. Men att hävda att övningen därför är dålig är helt fel.

Så om man bara kunde välja en av dom två varianterna så hade du valt liggande, eller? Och i så fall varför?

edit: Är lasses argument fel?

pezrulezhaakon
2012-11-23, 20:27
mellez, jag väljer inte antingen eller mellan två bra övningar. Luderlasse får gärna subjektivt argumentera för om en övning inte ger honom vad han tror han är ute efter. Därför gör han helt fel att objektivt dissa övningen.

luderlasse
2012-11-23, 22:58
mellez, jag väljer inte antingen eller mellan två bra övningar. Luderlasse får gärna subjektivt argumentera för om en övning inte ger honom vad han tror han är ute efter. Därför gör han helt fel att objektivt dissa övningen.

Förstår fortfarande inte vad som är bra med liggande lårcurl, sen står jag fast vid att liggande lårcurl är en ofunktionell övning för de flesta, du får gärna nämna någon som skulle ha nytta av denna övning, möjligtvis baddybuilders är min tanke

pezrulezhaakon
2012-11-23, 23:50
luderlasse

Alla kan ha nytta av den varianten. Att tro nåt annat är naivt.

Om vi nu ska snacka funktionellt....

Hur många gånger i din vardag ställer du krav på att långa lårbiceps ska jobba koncentriskt med kraft i knäleden från ett ytterläge i höften?

Hur många gånger gör du en belastad knäflektion vid 90 grader flekterad höft?

När du går uppför en trappa, eller en brant backe så liknar ditt "rörelsemönster" (muskellängdsförhållande) mer den liggande varianten. Så är inte då den mer funktionell?

Isåfall så förmodar jag att du alltid tränar efter samma konsensus vid alla tvåledsmuskler?