handdator

Visa fullständig version : Köra SL-träning utan pass?


Shpendi
2012-10-06, 14:34
Tja! Jag tänkte börja köra ett SL schema om ett par månader och undrar hur folk här i kolo t.ex. gör när ni ska träna styrka och inte har ngn som kan passa? Känns som att man inte komma våga att ta ut sig helt på dem riktigt tunga vikterna helt själv.

rooz
2012-10-06, 14:48
Powerrack är din vän:)

Tyrwing
2012-10-06, 14:51
Powerrack är din vän:)

+1!

Eller att lära dig dina begränsningar. Jag är väääldigt noggrann med att ha extrem koll på vikten om man kör med powerline utan passare. :)

Fyllot
2012-10-06, 14:52
Passning vid maxningar men som någon sa...powerrack funkar perfekt.

Brick
2012-10-06, 15:03
På bänk brukar jag fråga någon random i gymmet, problemet är dock att många har svårt att fatta att man inte vill gå beyond failure och allt vad det heter.

Annars så har jag personligen byggt mitt schema på ett sätt så att jag ofta har nån repetition kvar i tanken på bla bänk och knäböj.

jokem
2012-10-06, 15:08
Är ju annars bra att lära sig sina gränser, om man orkar 1 till eller inte. Man behöver inte alltid ligga och och göra sista repetitionen på 105% av vad man egentligen klarar! Vid maxningar eller förväntade tunga set är det powerrack eller rullning som gäller. Rullning är inte så farligt under 100kg iallafall.

kEKKZA
2012-10-06, 15:09
Känner nästan exakt hur många reps jag har kvar när jag kommit upp till de sista

Matsa
2012-10-06, 15:11
Så länge man har ett powerrack och det är rätt inställt tycker jag inte att man behöver passare. Jag behöver dock avlyft på allt som är mer än halvtungt i bänkpress så det orsakar lite problem ibland, men passning i övrigt skulle jag klara mig utan.

NNIF
2012-10-06, 17:39
jag brukar lägga in "teknikpass" i bänkpress när jag vet att det inte kommer finnas en käft på gymmet.

svenbanan
2012-10-06, 18:17
Jag brukade maxa i knäböj i NNIF-gymmet en gång i tiden (på den tiden det låg i källaren på hus 4). Hände flera gånger att jag inte kom upp från botten och fick tippa av stången bakåt så det skramlade nåt förjävligt. Folk trodde ju man var totalidiot, men det var det värt. Blir bara lite skrubbsår på bröstryggen.

Shpendi
2012-10-06, 18:28
Powerrack är din vän:)

Smith alltså? Vetefan det känns inte riktigt som samma sak, jag brukar köra det på sne bänkpress för att min balans suger och jag är för lat för att träna upp den.


Det här med att veta sina gränser betyder ju att man nästa oundvikligt måste offra 1-2 rep. Dem här "klarar jag en till" reppen försvinner ju då. Detta är lungt med det schema jag kör just nu, oftast 5x5. Men jag vill träna 1-2 rep på vissa set och det kan bli lite av chansning från första reppet t.o.m.

Fyllot
2012-10-06, 18:32
Smith alltså? Vetefan det känns inte riktigt som samma sak, jag brukar köra det på sne bänkpress för att min balans suger och jag är för lat för att träna upp den.


Det här med att veta sina gränser betyder ju att man nästa oundvikligt måste offra 1-2 rep. Dem här "klarar jag en till" reppen försvinner ju då. Detta är lungt med det schema jag kör just nu, oftast 5x5. Men jag vill träna 1-2 rep på vissa set och det kan bli lite av chansning från första reppet t.o.m.


http://www.pacillo.com/products/tds_power_rack_b.jpg

cofffee

Shpendi
2012-10-06, 18:33
Finns ingen sån på mitt gym(Actic) :(

NNIF
2012-10-06, 18:34
Jag brukade maxa i knäböj i NNIF-gymmet en gång i tiden (på den tiden det låg i källaren på hus 4). Hände flera gånger att jag inte kom upp från botten och fick tippa av stången bakåt så det skramlade nåt förjävligt. Folk trodde ju man var totalidiot, men det var det värt. Blir bara lite skrubbsår på bröstryggen.

ballt med en gammal krigare från fornstora dagar :-)

NNIF
2012-10-06, 18:34
http://www.pacillo.com/products/tds_power_rack_b.jpg

cofffee

+1 cofffee

blondyz
2012-10-06, 18:34
Smith alltså? Vetefan det känns inte riktigt som samma sak, jag brukar köra det på sne bänkpress för att min balans suger och jag är för lat för att träna upp den.


Det här med att veta sina gränser betyder ju att man nästa oundvikligt måste offra 1-2 rep. Dem här "klarar jag en till" reppen försvinner ju då. Detta är lungt med det schema jag kör just nu, oftast 5x5. Men jag vill träna 1-2 rep på vissa set och det kan bli lite av chansning från första reppet t.o.m.

Smith och powerrack är inte samma sak nej.

Bänkar jag utan passare ställer jag in bänkpressen rätt. Släpper jag bryggan så fångar ställningen stången. Detta kräver dock att man har tillgång till en vettig bänkpress, och kan ställa in den.

Böj = Powerrack, rätt inställt så känns det säkert även om man failar.

Mark, kör jag på marken. Failar jag så släpper jag ner stången.

Fyllot
2012-10-06, 18:35
Finns ingen sån på mitt gym(Actic) :(

Därför man alltid ser till att välja en lokal som är mer eller mindre anpassad för SL. Actic är ett fik cofffee

NNIF
2012-10-06, 18:36
Därför man alltid ser till att välja en lokal som är mer eller mindre anpassad för SL. Actic är ett fik cofffee

+1

Du är en mycket klarsynt ung man!

Fyllot
2012-10-06, 18:45
+1

Du är en mycket klarsynt ung man!

Måste dock erkänna att i mina yngre dagar spenderade jag omåttligt mycket tid på SATS och dyl men det livet har vi lagt bakom oss *popcorn*

NNIF
2012-10-06, 18:48
Måste dock erkänna att i mina yngre dagar spenderade jag omåttligt mycket tid på SATS och dyl men det livet har vi lagt bakom oss *popcorn*

Den förlorade sonen har hittat hem!

lei
2012-10-06, 19:01
Tränar ganska starkt SL-orienterat och rätt ofta själv på F&S utan powerrack osv. Vill jag verkligen maxa tar jag med en kompis och är det tunga ettor brukar jag fråga någon random.

Annars funkar det rätt bra att köra ensam, gäller som sagt bara att lära känna sin kapacitet och verkligen känna av dagsformen på vägen upp. Tokmaxar nog ca 130 i bänk idag och kan gå upp runt 120 utan pass på bra dagar ensam ändå, genom att köra små stegringar och vara ärlig med mig själv. Skulle inte göra det heller om det var helt tomt på gymmet men att rulla vikten på magen är ingen fara om det skulle krävas ändå, bara man har randoms omkring ifall det skulle bli en verkligt farlig situation.

svenbanan
2012-10-06, 19:30
ballt med en gammal krigare från fornstora dagar :-)

Nog för att det var på forntiden, men stort var det inte. Det var verkligen ett litet källargym. Har för mig att det inte gick att pressa över huvudet med OL stången (om man stod upp). Men jag är inte helt säker på det. Squashhallen måste ju vara enorm att ha gym i. Klockrent med högt i tak och allt. Allt var inte bättre förr... ;)

NNIF
2012-10-06, 19:31
Nog för att det var på forntiden, men stort var det inte. Det var verkligen ett litet källargym. Har för mig att det inte gick att pressa över huvudet med OL stången (om man stod upp). Men jag är inte helt säker på det. Squashhallen måste ju vara enorm att ha gym i. Klockrent med högt i tak och allt. Allt var inte bättre förr... ;)

Ja det frodas verkligen nu :-) Ska köpa in otroligt mycket nya saker nästa vecka!

svenbanan
2012-10-06, 19:32
Ja det frodas verkligen nu :-) Ska köpa in otroligt mycket nya saker nästa vecka!

Lyllos! ;)

lei
2012-10-06, 20:37
Ja det frodas verkligen nu :-) Ska köpa in otroligt mycket nya saker nästa vecka!

Powerrack? :naughty:

NNIF
2012-10-06, 20:43
Powerrack? :naughty:

läs på hemsidan ;)

hugok
2012-10-07, 11:05
Kör Sheiko, inga lyft i närheten av vad som kan failas.