handdator

Visa fullständig version : Hur pass ofta kan man köra vissa muskelgrupper?


knubbigbjoern
2012-10-06, 14:24
Halloj! Är relativt ny här på forumet, har tränat i ca 1 månad nu (väldigt ostrukturerat). Funderar lite på dedär med hur ofta man kan träna en viss muskel? Eftersom jag inte har något schema för tillfället så fristilar jag mestadels mina pass just nu. :em:

Alltså, hur ofta kan jag träna t.ex axlar? Är det okej att gå in 110% om dem känns friska och pigga? Ingen träningsverk eller liknande? Menar såklart inte om detta skulle hända flera dagar på rad.

Tack på förhand, mobba bara lite lagomt tack! :smash:

Batista
2012-10-06, 14:40
Du måste återhämta dig innan du börjar om. Finns vissa som inte får träningsvärk dagen efter men det betyder inte att de är återhämtade.
Kör 1 elr 2 ggr Max per muskelgrupp i veckan. Jag tränar 4 dagar sen 1 dag vila sen börja schemat om.

knubbigbjoern
2012-10-06, 14:45
Du måste återhämta dig innan du börjar om. Finns vissa som inte får träningsvärk dagen efter men det betyder inte att de är återhämtade.
Kör 1 elr 2 ggr Max per muskelgrupp i veckan. Jag tränar 4 dagar sen 1 dag vila sen börja schemat om.

Tack för snabb respons! :) Okej, får bli ett rygg pass idag då! Ska försöka dona ihop ett schema nu i helgen också så jag ser till att få tillräckligt med återhämtning!

Åter igen, tack!

NNIF
2012-10-06, 17:44
träningsvärk och återhämtning är ganska okorrelerade

kom ihåg att vissa muskler jobbar rätt hårt som synergister, tex axlar och triceps när du tränar bröst med bänkpress, hantelpress och liknande

rent "vetenskapligt" så är en muskel, oftast, helt återhämtad efter ca 48-72timmar. Nervsystemet tar längre tid på sig. Tex. kör du tungt som bara den och väldigt nära fail samt fail ja då kommer nervsystemet få sig en rejäl törn men om du kör typ 10-15reppare så belastar du inte nervsystemet lika mycket.

Som nybörjare skulle jag råda dig att bygga upp en liten arsenal med bra övningar som du lär dig behärska (istället för att köra 30st halvdant är det bättre att kunna 5-6st ganska bra)