handdator

Visa fullständig version : Från vilken kroppslig källa prioriterar kroppen näringsupptag från i olika situations


Barbastark
2012-10-06, 13:40
Hej!

Jo, undrar lite kring vart kroppen väljer att ta energi från i olika situationer.

Det jag främst tänker på är följande:

Jag har ätit lite dåligt innan, alt kör morgon gym pass. Efter passet tar jag en drink på ca 200kcal med 17g aminosyror och 40 g malto. Sedan cyklar jag hem i låg intensitet, dvs intensitet som normalt sett låter kroppen hämta största delen energi från fett(ca 15 min cykelväg).

I detta läge, kommer kroppen då hämta energi för cyklingen från mitt maginnehåll(protte-shaken) ÄVEN om jag kör på en intensitet som egentligen tillåter kroppen att hämta största delen från fett?

aldoschadewitz
2012-10-06, 21:30
ta en lite längre dusch så har kroppen säkert redan hunnit ta upp shaken

Sverker
2012-10-07, 07:32
Den glukos som hinner komma ut förbränner du under cyklingen. Tänk på att absorbera 40 g kolhydrat tar 15 - 30 minuter.

Givetvis kommer musklerna också att förbränna aminosyrorna på vägen hem ( de grenade ) men på plussidan ligger att mängden EAA i blodet säkert ger en kick åt protiensyntesen.



Men du klyver atomer. Ta din drink, jogga ned genom att cykla hem och låt kropp och själ komma ikapp vid matbordet.

Eddie Vedder
2012-10-07, 09:44
Här såg man ingen stimulerad muskelproteinsyntes i vastus lateralis men däremot i mindre aktiva muskelgrupper. Proteinbalansen var dock bättre med PRO+CHO än bara CHO.

Abstract
PURPOSE:

This study aimed to investigate the effect of protein ingestion on leg protein turnover and vastus lateralis muscle protein synthesis during bicycle exercise and recovery.
METHODS:

Eight healthy males participated in two experiments in which they ingested either a carbohydrate solution (CHO) providing 0.49 g·kg(-1)·h(-1), or a carbohydrate and protein solution (CHO + P) providing 0.49 and 0.16 g·kg(-1)·h(-1), during 3 h of bicycle exercise and 3 h of recovery. Leg protein turnover was determined from stable isotope infusion (l-[ring-C6]phenylalanine), femoral-arterial venous blood sampling, and blood flow measurements. Muscle protein synthesis was calculated from the incorporation of l-[ring-C6]phenylalanine into protein.
RESULTS:

Consuming protein during exercise increased leg protein synthesis and decreased net leg protein breakdown; however, protein ingestion did not increase protein synthesis within the highly active vastus lateralis muscle (0.029%·h(-1), ± 0.004%·h(-1), and 0.030%·h(-1), ± 0.003%·h(-1), in CHO and CHO + P, respectively; P = 0.88). In contrast, consuming protein, during exercise and recovery, increased postexercise vastus lateralis muscle protein synthesis by 51% ± 22% (0.070%·h(-1), ± 0.003%·h(-1), and 0.105%·h(-1), ± 0.013%·h(-1), in CHO and CHO+P, respectively; P < 0.01). Furthermore, leg protein net balance was negative during recovery with CHO intake, whereas positive leg protein net balance was achieved with CHO+P intake.
CONCLUSIONS:

We conclude that consuming protein during prolonged bicycle exercise does not increase protein synthesis within highly active leg muscles. However, protein intake may have stimulated protein synthesis within less active leg muscles and/or other nonmuscle leg tissue. Finally, protein supplementation, during exercise and recovery, enhanced postexercise muscle protein synthesis and resulted in positive leg protein net balance.

Hulston CJ et al. Protein Intake Does Not Increase Vastus Lateralis Muscle Protein Synthesis during Cycling. Med Sci Sports Exerc. 2011 Sep;43(9):1635-42.

Barbastark
2012-10-07, 09:44
Den glukos som hinner komma ut förbränner du under cyklingen. Tänk på att absorbera 40 g kolhydrat tar 15 - 30 minuter.

Givetvis kommer musklerna också att förbränna aminosyrorna på vägen hem ( de grenade ) men på plussidan ligger att mängden EAA i blodet säkert ger en kick åt protiensyntesen.

Men du klyver atomer. Ta din drink, jogga ned genom att cykla hem och låt kropp och själ komma ikapp vid matbordet.

Brukar dock duscha+byta om=ca 15 min, så detta innebär i så fall att allt hunnits tas upp?

Hur är det med ta från maginnehåll vs ta från kroppsliga resurser fö?

clappen
2012-10-07, 10:01
Brukar dock duscha+byta om=ca 15 min, så detta innebär i så fall att allt hunnits tas upp?

Hur är det med ta från maginnehåll vs ta från kroppsliga resurser fö?

Vad spelar det för roll?

Sverker
2012-10-07, 10:41
Brukar dock duscha+byta om=ca 15 min, så detta innebär i så fall att allt hunnits tas upp?

Hur är det med ta från maginnehåll vs ta från kroppsliga resurser fö?

Är det inte bättre att alltid gå in i träningen med välfylda glykogendepåer ?


Tränar du på morgonen så fylld på ordentligt med energi på kvällen innan. Att lita på exogen kolhydratoxidation:d bara för att komma hem betyder bara att du har för dåligt med glykogen i kroppen.

Barbastark
2012-10-07, 12:31
Är det inte bättre att alltid gå in i träningen med välfylda glykogendepåer ?


Tränar du på morgonen så fylld på ordentligt med energi på kvällen innan. Att lita på exogen kolhydratoxidation:d bara för att komma hem betyder bara att du har för dåligt med glykogen i kroppen.

Klart att det är bästa läget, men är ju inte alltid man har möjlighet till att vara så opti.

Barbastark
2012-10-07, 12:35
Här såg man ingen stimulerad muskelproteinsyntes i vastus lateralis men däremot i mindre aktiva muskelgrupper. Proteinbalansen var dock bättre med PRO+CHO än bara CHO.



Hulston CJ et al. Protein Intake Does Not Increase Vastus Lateralis Muscle Protein Synthesis during Cycling. Med Sci Sports Exerc. 2011 Sep;43(9):1635-42.

Hmm, känns inte som det abstraktet kan appliceras så mycket till min situation här va

Dreas
2012-10-07, 13:12
Klart att det är bästa läget, men är ju inte alltid man har möjlighet till att vara så opti.Av dina extremt många trådstarter att döma så tror jag du inte ska sikta på att vara opti överhuvudtaget.

För att citera Sverker:

Men du klyver atomer. Ta din drink, jogga ned genom att cykla hem och låt kropp och själ komma ikapp vid matbordet.

Fishtank
2012-10-07, 13:38
+1 på Dreas.
Ta det lugnt, sköt träningen och kosten bra så behöver du inte microanalysera om du ska gå till höger om en lyktstolpe eller till vänster för att få bäst träningsresultat.

Eddie Vedder
2012-10-07, 13:59
Hmm, känns inte som det abstraktet kan appliceras så mycket till min situation här va

Det var ett svar angående Sverkers inlägg. Din situation är ju bara hårklyveri.

Sverker
2012-10-07, 16:57
Ja, jag läste texten.
Tolkade resultatet att muskelaktivering blockerar proteinsyntesen.
Antar att det är någon negativ feedback med cAMP som blockerar m-RNA-syntesen / mTOR-någonting....:confused:...:d


Betyder bara att man ska vila de tränade musklerna timmarna efteåt för att få effekt på proteinsyntesen. Men arbetet i texten verkar vara mer intensivt än att bara komma hem med cykeln.

Anders The Peak
2012-10-07, 18:10
Ja, jag läste texten.
Tolkade resultatet att muskelaktivering blockerar proteinsyntesen.
Antar att det är någon negativ feedback med cAMP som blockerar m-RNA-syntesen / mTOR-någonting....:confused:...:d


Betyder bara att man ska vila de tränade musklerna timmarna efteåt för att få effekt på proteinsyntesen. Men arbetet i texten verkar vara mer intensivt än att bara komma hem med cykeln.

Skeletal muscle protein synthesis is blunted during exercise. .... fully block eEF2 phosphorylation during contractions, and thus it is the activation of eEF2 kinase
Muskelaktivering blockerar proteinsyntesen (http://jap.physiology.org/content/106/5/1702.full)

Sverker
2012-10-07, 18:57
Muskelaktivering blockerar proteinsyntesen (http://jap.physiology.org/content/106/5/1702.full)
Vi tar den enkla vägen och anser att höga nivåer av kalcium i sarcoplasman stoppar bildandet av m-RNA på något generellt sätt:d





Ungefär som att höga kalciumnivåer för ut GLUT-4 till cellytan och ökar upptaget av glukos från blodet.