handdator

Visa fullständig version : hjälp mig att utmana mig själv.


missme
2012-10-06, 11:20
Har kommit en bit i min träning, en liten bit på vägen.
Nu vill jag bli utmanad till max innan jag sätter igång med del två av mitt program.
Vill testa min egen förmåga och hur mycket jag klarar för att kunna ge mig själv en sporre och ett passande program.
Så ge mig tips, vad för övningar skall jag köra detta pass som är riktigt utmanande, som suger i musklerna och som får mig att se vilken förmåga jag har.
Ett pass på ca en timme är jag ute efter.
Brainstorma :-)

NNIF
2012-10-06, 11:26
kör några omgångar skivstångkomplex, tex: http://www.styrkelabbet.se/skivstangskomplex/

missme
2012-10-06, 13:37
tack, det var et bra tips.
Och sedan då? När jag gjort några upprepningar utav det....
en timmer utmaningar är jag ute efter :-)

mikaelj
2012-10-06, 13:44
Bestäm dig för vad du vill. Om du skall göra maxtunga lyft behöver du vila länge mellan lyften, och då blir det inte så många lyft på en timme.

Om det är maxrepetitioner tar det också längre tid.

Hur du än gör kommer det att bli sämre resultat på det du lägger i slutet jämfört med det du har i början. Vilka övningar har du tränat på hittils i ditt program? Rimligtvis borde du kolla om du har blivit bättre/starkare på dem sedan du började.

missme
2012-10-06, 15:56
Jag har blivit betydligt starkare på de övningar jag utfört under en längre tid. Där vet jag min max prestation hittills och vill nu se hur denna utveckling har påverkat mig i andra avseenden och i nya övningar.
Det behöver rimligtvis inte vara super tunga lyft som skall utmana mig nu, övningar som kräver styrka och uthållighet på andra sätt funkar också utmärkt.

Har kört mycket klassiska övningar hittills och har fått in bra koordination, smidighet och styrka i dom.
Knäböj, utfall, hantelpress, baklår på boll med ett och två ben, plankan, båten, dips, chins, rygglyft med vikt, armhävning på tå, osv

NNIF
2012-10-06, 17:36
plankan med vikt

utfallsgång tills du säckar ihop

armhävningar med klapp

missme
2012-10-06, 20:59
Hur gör man plankan med vikt?
utfallsgång med eller utan vikt?

NNIF
2012-10-06, 21:01
Hur gör man plankan med vikt?
utfallsgång med eller utan vikt?

du får be en kompis (eller random på gymmet) att lägga vikt-kakor på dig, eller ta på dig en fet ryggsäck med massa saker i (böcker tex)

inte vet jag, du som ska göra utfallen ;-)

NNIF
2012-10-06, 21:11
en annan grej du kan göra är "korset", håll en hantel i varje hand förda ut från kroppen (som slutlägen i hantellyft åt sidan) och håll dom där i stilla position så länge du bara orkar. Testa 5kg hantlar, ta tid, sluta ta tid när armarna börjar sjunka

blondyz
2012-10-06, 21:11
Vet inte hur du tränar, men det kan vara utmanande att sätta tid på vilan, kort tid. Försöka köra ett pass som i vanliga fall tar över en timme, på under en timme. Man får verkligen kämpa.

Att köra maxlyft kan vara kul, men det är svårare. Det kräver att du har full koll på teknikerna. Men om du känner att du har det så kan du testa tyngdlyft, böj, mark, bänk. Blir svårt på en timme om du verkligen vill satsa dock. Bättre om du kör en veckas utmaning och tar en sak i taget :)

LkpgOL
2012-10-07, 10:37
Ja rycka och stöta kroppsvikten är väll en bra utmaning. :)

Zizou
2012-10-07, 10:47
100 reps på 60% av 1 rm i Böj, bänk och mark ;)
Där har du ett pass att bita i. Kan alltid byta ut böj eller mark mot chins om du vill. 100 på KV.