handdator

Visa fullständig version : Laktosen eller mjölken? = cancer risk


CouchPotato
2012-10-06, 09:45
Kanske en dum fråga. Jag har försökt hitta svar men det lyckas inte. Jag har läst att det finns kopplingar mellan ett högt intag av mejeriprodukter och prostatacancer hos män.

Men vad i mjölken sägs ligga bakom detta? Om det är laktosen, kan man då isåfall dricka laktosfri mjölk/kvarg osv och så minska riskerna?

Själv intar jag kanske 0,5-1 L mjök + 1st 250g kvarg burk + 30g kasein shake till natten. Ungefär så under en dag. Är det mycket?

Jag är 30 år.

Tisu
2012-10-06, 09:55
http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/

tjing
2012-10-06, 10:22
Laktosen? Ja om det vore så väl.

IGF-1, kalcium etc. Mjölk stimulerar tillväxt väldigt potent och tillväxt kan innebära tillväxt av cancerceller också.

Säger som Arnold: "Milk is for bejbis, I drink beeya"

Själv intar jag kanske 0,5-1 L mjök + 1st 250g kvarg burk + 30g kasein shake till natten. Ungefär så under en dag. Är det mycket?

Jag tycker det, för en 30-åring. Men det är ju svårt att säga vilket utfall det blir av din konsumtion i praktiken. Jag är något år äldre än dig och har skurit ner kraftigt på mjölk i vanliga fall (d v s inga mjölkprodukter). Nu gör jag dock ett undantag på träningsdagar ett par veckor till, men ja.

Mjölk är inte nödvändigtvis särskilt bra för en vuxen person som redan växt färdigt (förutom alla som styrketränar då...).

CouchPotato
2012-10-06, 11:51
http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/

Tack för tipset.

Laktosen? Ja om det vore så väl.

IGF-1, kalcium etc. Mjölk stimulerar tillväxt väldigt potent och tillväxt kan innebära tillväxt av cancerceller också.

Säger som Arnold: "Milk is for bejbis, I drink beeya"



Jag tycker det, för en 30-åring. Men det är ju svårt att säga vilket utfall det blir av din konsumtion i praktiken. Jag är något år äldre än dig och har skurit ner kraftigt på mjölk i vanliga fall (d v s inga mjölkprodukter). Nu gör jag dock ett undantag på träningsdagar ett par veckor till, men ja.

Mjölk är inte nödvändigtvis särskilt bra för en vuxen person som redan växt färdigt (förutom alla som styrketränar då...).

First off, vad är beeya? :)

Jag tänker också att det kanske vore dags att dra ner på mejeriprodukterna en aning. Man är 30år nu och om man kan minska risken för att få t.ex. prostatacancer som 50åring så vore det väl värt mödan...

Men usch vad svårt det blir att hitta mellanmål att äta. Vatten med musli? Och då blir kvarg uteslutet. Osten tänker jag inte utesluta. Till maten är det ju iofs lätt att dricka vatten istället.

Jag kanske gör så att jag endast dricker mjölk efter mina gympass. Dvs 3-4 dagar/v, ca 0,5 l till maten.

Till natten brukade jag ta kaseinshake. Kunde jag få tips på långsamt protein till natten? Sojaproteinpulver är väl lite för snabbt?

tjing
2012-10-06, 12:00
Säg "beeya" med Arnold Schwarzeneggers accent.

Ägg är långsamt protein. Dessutom behöver en person som redan äter en högproteinkost sannolikt inte extra tillskott till nattens fasta, fastän vissa studier visat på positiva resultat.

Dessutom behöver du ju de facto inte sluta dricka mjölk helt. Du kan ju dra ner lite på det om du vill istället.

CouchPotato
2012-10-06, 12:31
Säg "beeya" med Arnold Schwarzeneggers accent.
.

Aaaah... :naughty: