handdator

Visa fullständig version : Socker - huvudvärk / binder vatten?


Störd
2012-10-05, 22:24
Det här kanske är en dum fråga men kan man få ont i huvudet ifall man äter mycket socker? Idag så tänkte jag köra på med lite godis o chips och fick därefter huvudvärk och känner mig lite snurrig *grr27*.

Och binder socker vatten på samma sätt som salt? Vet ju att om man äter väldigt mycket salt så blir man allmänt pluffsig och vattnig, är det desamma med socker?

Några snabb tips på hur man kan bli av med den här huvudvärk/snurriga känslan också? *gah!*

Sverker
2012-10-06, 06:40
Det enkla svaret är inte chips och socker. Sov ut och få in en bra rytm över dygnet kommer säkert att korrigera huvudvärken. Regelbundna måltider är säker bra det också.


Socker binder inte vatten i huden ifall det är så du menar. Socker, eller mer riktigt kolhydrater, förbränns till energi eller läggs på hög i glykogendepåerna eller, ve och fasa, i bukhålan kring våra inre organ.



Frågar du mig så förbränner du sockret eller så blir det glykogen tills du är aktiv nästa gång.

Holabandola
2012-10-06, 10:19
Allmänt vedertaget är socker inget bra mot personer med migrän.

Jag själv lider av migrän till och från, och mycket socker kan helt klart trigga en attack.

Vart har du ont i huvudet? Bakhuvudet? Pannan? Bakom ett eller båda ögona?
Är det en dov smärta, eller en pulserande smärta, som också blir värre av mindre ansträning.
Jag kan mycket om huvudvärk :-)

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Huvudvark/

tjing
2012-10-06, 10:27
Blodtryck?

Mitt blodtryck går då upp av en påse godis och det dunkar på bra en stund och lägger sig sedan.

Kan ju vara typ en massa annat teoretiskt sett. Du kanske är överkänslig mot något ämne i godiset, chipsen, vilket inte är omöjligt.

Störd, prova att äta något "vanligt", en macka och ett glas vatten.

Störd
2012-10-06, 16:02
Tack för svaren, det va i pannan och en dunkande/ pulserande smärta och kände mig allmänt snurrig och ögonen va svåra att hålla upp xD.

Socker chock? hehe

Sandra81
2012-10-06, 16:05
Tack för svaren, det va i pannan och en dunkande/ pulserande smärta och kände mig allmänt snurrig och ögonen va svåra att hålla upp xD.

Socker chock? hehe


Låter mer som spänningshuvudvärk.. googla så får du se

Husssar
2012-10-16, 16:04
Vid vissa av mina migränattacker så sitter huvudvärken väldigt nära pannan mot traditionella smärtan vid tinningen. Blir väldigt dåsig och snurrig vid migrän. Säker på att det inte var migrän?

Och angående för mycket socker så kräver ju även hjärnan kolhydrater för att funka optimalt. Inga kolhydrater kan ge huvudvärk också. men så var det nog inte i detta fallet :)