handdator

Visa fullständig version : Angående MIXAT grepp marklyft!


llu1201
2012-10-05, 17:39
När man kör mixat grepp i marklyft, ska man då byta hand att ta det mixade greppet med efter varje rep?
alltså, första setet så mixar jag med vänster andra setet höger osv. Eller ska man köra samma hand mixat genom hela övningen?

HMB
2012-10-05, 17:42
Du gör precis som du vill, det smartaste är att försöka köra lika många reps med båda sidorna.

NNIF
2012-10-05, 17:44
jag brukar byta varannat set, finns som sagt inga "ska"'n

filmjölk
2012-10-05, 19:24
Jag tycker att du skall hålla båda händerna pronerade, och dra på dig dragremmar när det blir tungt för att inte snedbelasta. "Näääähhh man snedbelastar inte alls med mixat greeepppp!!!!11one!" kommer Kolozzeums hc-sl-fantaster kollektivt yla, men de har ont i ryggen varenda en, så lyssna inte dom.

rooz
2012-10-05, 19:26
jag brukar byta varannat set, finns som sagt inga "ska"'n

+1
Har snedbelastat tidigare, så numer byter jag mellan seten:)

blaaargh
2012-10-05, 19:28
Åh, tänker alltid på den här när folk nämner mixat grepp. Den är nog för att jag inte ska börja med det :D

http://www.youtube.com/watch?v=Wjq82nYPUeo

MtotheM
2012-10-05, 19:52
Åh, tänker alltid på den här när folk nämner mixat grepp. Den är nog för att jag inte ska börja med det :D

http://www.youtube.com/watch?v=Wjq82nYPUeo

Så blir det när man lyfter utan sträckta armar.

Beelz
2012-10-05, 19:57
Jag tycker att du skall hålla båda händerna pronerade, och dra på dig dragremmar när det blir tungt för att inte snedbelasta. "Näääähhh man snedbelastar inte alls med mixat greeepppp!!!!11one!" kommer Kolozzeums hc-sl-fantaster kollektivt yla, men de har ont i ryggen varenda en, så lyssna inte dom.

pluseta...

Jag kan inte köra med mixat grepp, blir snedbelastad också :( så remmar tills jag har tränat upp min nypor med CoC :D:D

NNIF
2012-10-05, 19:59
pluseta...

Jag kan inte köra med mixat grepp, blir snedbelastad också :( så remmar tills jag har tränat upp min nypor med CoC :D:D

inte opti, kör med stången tills du failar med greppet istället

sen hur klent byggda är ni egentligen? *gah!*

Mart|n
2012-10-05, 20:06
Jag tycker att du skall hålla båda händerna pronerade, och dra på dig dragremmar när det blir tungt för att inte snedbelasta. "Näääähhh man snedbelastar inte alls med mixat greeepppp!!!!11one!" kommer Kolozzeums hc-sl-fantaster kollektivt yla, men de har ont i ryggen varenda en, så lyssna inte dom.

Far nu inte med osanning.





inte opti, kör med stången tills du failar med greppet istället

sen hur klent byggda är ni egentligen? *gah!*
Det har jag undrat många gånger...

Matsa
2012-10-05, 23:08
Jag gör som jag brukar när ämnet diskuteras och postar följande citat:

Jag arbetar som sjukgymnast. Forskar på träning som behandling mot ländryggsbesvär. Våren 2010 startas en större studie i Umeå där marklyft ska användas som behandling av långvariga ländryggsbesvär. Det blir det andra projektet jag är med i där marklyft används som behandling.

Jag har ägnat otaliga timmar till att söka i litteraturen och analysera vad som exakt händer i ryggen när man tränar olika övningar. Jag hävdar bestämt, mot bakgrund av detta, att marklyft inte ger upphov till några snedbelastningar. Armarnas valgusställning när greppet är supinerat på ena sidan är det som gör att folk i allmänhet tror att en snedbelastning uppstår i ryggen. Dock är det så att supination av ena handen sker genom en rotation av ett av underarmsbenen. Allt annat är konstant/oförändrat! Den lilla snedbelastning som rotation av den ena underarmen ger upphov till är ett avsevärt mindre problem än den lilla skevhet som uppstår av att man greppar stången några mm snett innan man börjar dra vikten uppåt. Ett helt symmetriskt grepp där man håller 5mm snett på stångens ena sida ger mycket större skillnad på ryggens belastning än vad som är fallet när man håller på samma ställe på stångens båda sidor och lyfter med omvänt grepp.

Utöver de meriter han själv nämner så har han bl.a deltagit på VM i styrkelyft. Jag värderar hans åsikter högt eftersom han har erfarenhet från bägge håll så att säga, både som lyftare och som sjukgymnast. Fast det är klart att Filmjölk har ju en doktorsexamen i broscience och svart bälte i att vara rolig på internet så han har säkert rätt.

Personligen skiftar jag grepp ibland eftersom det inte är några besvär att göra och ger mig en sak mindre att noja över. Tror dock inte det spelar så stor roll i varje fall.

svenbanan
2012-10-06, 00:12
Jag brukar hålla "vanligt" tills händerna tröttnar, sedan håller jag mixat. Tror dock jag aldrig gjort ett endaste lyft där jag hållt underhand med högern. Det blir alltid med vänstern av nån anledning.

Hittar jag remmarna brukar jag ha dessa då jag kör shrugs. Annars kör jag shrugs tills händerna tröttnar (betydligt tidigare än trapetserna). Dum som jag är kör jag ju shrugs direkt efter marklyft så det brukar bli halvdassigt (eftersom jag i princip aldrig hittar remmarna).

mognus
2012-10-06, 01:04
Vart förvarar du dina remmar om du aldrig hittar dem? Du kan få/låna mina då jag slutat använda dem. Markant skillnad på greppet sen jag gjorde så!

Fartman
2012-10-06, 01:56
Man kan som sagt göra lite hur man vill. Mitt generella råd är väl att variera sig. Själv kör jag överhandsgrepp tills jag börjar komma upp på vikter där det inte håller längre, sen kör jag mixat med det greppet som passar mig bäst. Ibland kör jag det andra mixade men då det inte känns lika klockrent så gör jag det bara på submaximala vikter. Ska det verkligen tas i gäller det "bästa" mixade alltid. Någon snebelastning i ryggen har jag inte kännt av. Tidigare var jag nojjig över det och körde överhandsgrepp och remmar, det var inte alls lika bra som att köra mixat. Mitt grepp är jävligt mycket bättre nu än tidigare, starkare är jag också.

Donkey Kong
2012-10-06, 07:48
Jag brukar köra mixat, varannat set, dock är jag starkare i "hockeyklubbagreppet", så det får gärna bli den på de sista "tunga" (inte speciellt tungt då, men ändå...). :)

filmjölk
2012-10-06, 09:20
Matsa: Med all respekt för Fetknoppens expertis i ämnet (Jäv) men känn vad som händer (med din fria hand om du når, annars känn på någon annan) över skulderbladet när du skiftar grepp, eller varför inte lägga en hand över din deltoideus och bara vrida underarmen - det blir skillnad även där.

(iofs tror jag tunga enarmsövningar är största boven till diverse gymrelaterade ryggbesvär, och inte marklyft, oavsett grepp. tungt lyft, snedbelastning och rotation på samma gång ajaj)

svenbanan
2012-10-06, 13:19
Vart förvarar du dina remmar om du aldrig hittar dem? Du kan få/låna mina då jag slutat använda dem. Markant skillnad på greppet sen jag gjorde så!

Jag brukar i princip bara använda dem till shrugs. Och shrugs brukar jag inte göra särskilt ofta. Men framförallt är det väl att jag brukar komma på i slutet av passet att det kanske vore läge för shrugs, och då är remmarna ofta i fel väska eller nåt liknande.

Matsa
2012-10-06, 13:25
Matsa: Med all respekt för Fetknoppens expertis i ämnet (Jäv) men känn vad som händer (med din fria hand om du når, annars känn på någon annan) över skulderbladet när du skiftar grepp, eller varför inte lägga en hand över din deltoideus och bara vrida underarmen - det blir skillnad även där.

(iofs tror jag tunga enarmsövningar är största boven till diverse gymrelaterade ryggbesvär, och inte marklyft, oavsett grepp. tungt lyft, snedbelastning och rotation på samma gång ajaj)

På skulderbladet märker jag ingen skillnad trots att jag försöker palpera ordentligt djupt. På deltoideus märker jag en liten skillnad så där ger jag dig ett rätt. Då kan jag säga att jag inte bara har testat detta nu utan även på gymmet med vikt.

Det här har också diskuterats någon gång förut och folk verkade uppleva lite olika saker, somliga tyckte att det var stor skillnad och andra att det inte var någon skillnad alls. Jag misstänker att det har med rörlighet och armens valgus/vargus att göra, min rörlighet är ganska god. Hursomhelst, på grund av den diskussionen stod jag länge och provade och kände efter. Jag provade även shrugs med lite olika grepp för att se om jag märkte skillnad i trapsen och bröstryggen, det gjorde jag inte. Det enda jag märker är i överarmen och axeln men nu var det ju frågan om ryggen blir snedbelastad.

Jag tror ändå inte att den eventuella snedbelstning som blir är något att oroa sig för. I så fall tycker man att varenda hockeyspelare borde ha riktigt grava problem eftersom de alltid håller "mixat" och aldrig skiftar sida.

rooz
2012-10-06, 13:48
En komposit klubba på 476g vs sl-stång med 200+...

Matsa
2012-10-06, 13:52
En komposit klubba på 476g vs sl-stång med 200+...

Men med kompositklubban ägnar de massor av timmar varje vecka och år efter år till att slå hårt och explosivt på en puck och "fäktas" med andra spelare. Den tunga stången lyfter man ett par gånger i veckan (visserligen också ofta år efter år). Förslitningsskador är vanligt vid väldigt lätta men monotona arbeten, vikten behöver inte vara stor alls om det är något som händer frekvent och under en lång tid.

Edit: Golfspelare är ett annat bra exempel. Titta på Ceejays filmklipp, ja visst är klubban lätt men visst utvecklar han ändå jävligt mycket kraft i den svingen? Nåja, jag mest bara spånar lite men jag tycker faktiskt inte att det låter så dumt.

svenbanan
2012-10-06, 13:58
Fast hockeyspelare roterar ju också överkroppen en del då de fäktas och skjuter, samt böjer i armbågen på underhandsarmen då de drar klubban mot sig. Så jämförelsen känns inte helt klockren.

filmjölk
2012-10-06, 14:00
På skulderbladet märker jag ingen skillnad trots att jag försöker palpera ordentligt djupt. På deltoideus märker jag en liten skillnad så där ger jag dig ett rätt. Då kan jag säga att jag inte bara har testat detta nu utan även på gymmet med vikt.

Det här har också diskuterats någon gång förut och folk verkade uppleva lite olika saker, somliga tyckte att det var stor skillnad och andra att det inte var någon skillnad alls. Jag misstänker att det har med rörlighet och armens valgus/vargus att göra, min rörlighet är ganska god. Hursomhelst, på grund av den diskussionen stod jag länge och provade och kände efter. Jag provade även shrugs med lite olika grepp för att se om jag märkte skillnad i trapsen och bröstryggen, det gjorde jag inte. Det enda jag märker är i överarmen och axeln men nu var det ju frågan om ryggen blir snedbelastad.

Jag tror ändå inte att den eventuella snedbelstning som blir är något att oroa sig för. I så fall tycker man att varenda hockeyspelare borde ha riktigt grava problem eftersom de alltid håller "mixat" och aldrig skiftar sida.

var det inte någon rätt framstående styrkelyftsprofil på kolozzeum som hävdade att det blev snedbelastning med mixat grepp, och att detta även kunde synas, rent visuellt på ryggen? ZBumbi tror jag bestämmt att det var.

Matsa
2012-10-06, 14:16
var det inte någon rätt framstående styrkelyftsprofil på kolozzeum som hävdade att det blev snedbelastning med mixat grepp, och att detta även kunde synas, rent visuellt på ryggen? ZBumbi tror jag bestämmt att det var.

Inte omöjligt, länk?

Angående fetknoppens eventuella jäv så får man ju verkligen hoppas att han inte låter det påverka slutsatsen i någon högre grad. Det borde ju ligga i hans intresse att få reda på om det faktiskt finns några risker, om inte för egen del så för adepter och klienter.

Fast hockeyspelare roterar ju också överkroppen en del då de fäktas och skjuter, samt böjer i armbågen på underhandsarmen då de drar klubban mot sig. Så jämförelsen känns inte helt klockren.

Ja precis, de snedbelastar inte bara ryggen utan hela kroppen! ;)

Vi kan ta andra exempel om nu inte hockeyspelare duger. Diskus? Slägga? Kulstötning? Där rör det sig ju om riktiga kraftsporter där belastningen måste bli enorm och det lär skilja sig rätt ordentligt mellan kroppshalvorna.

Jag tror helt enkelt inte att kroppen måste tränas fullständigt symmetriskt för att fungera på ett bra sätt. Därmed inte sagt att jag inte tycker att det är en bra idé att sträva efter symmetri där det är möjligt.

exor
2012-10-06, 14:51
Jag håller alltid samma hand supinerad. Inte märkt någon snedbelastning än.

Brick
2012-10-06, 15:14
Jag tycker att du skall hålla båda händerna pronerade, och dra på dig dragremmar när det blir tungt för att inte snedbelasta. "Näääähhh man snedbelastar inte alls med mixat greeepppp!!!!11one!" kommer Kolozzeums hc-sl-fantaster kollektivt yla, men de har ont i ryggen varenda en, så lyssna inte dom.

Om man sysslar med styrkelyft så är det ju idiotiskt att använda remmar. En maxning t ex bör ju vara ganska nära tävlingsregler, så då är ju remmar bara fusk. Då får man ju hellre köra dubbel överhand och försöka bli så stark som möjligt på det sättet om man är rädd för att använda mixat.

Så det beror ju alldeles på vad man har för inriktning med sin träning. Muskelbygge är ju en helt annan femma.

llu1201
2012-10-06, 17:51
så för att sammanfatta litegrann: Jag borde alltså köra överhandsgrepp tills jag failar pga greppet och från och med dom vikterna köra supinerat grepp tills jag klarar samma vikt med överhandsgrepp?

svenbanan
2012-10-06, 17:57
så för att sammanfatta litegrann: Jag borde alltså köra överhandsgrepp tills jag failar pga greppet och från och med dom vikterna köra supinerat grepp tills jag klarar samma vikt med överhandsgrepp?

mixat grepp
Dvs ena handen supinerat och andra pronerat. Om du inte köper filmjölks resonemang att det blir snedbelastning och skadligt, då byter du till remmar istället, och kanske några extra övningar för greppet för attklara högre vikt utan remmar tillslut.

llu1201
2012-10-06, 18:08
mixat grepp
Dvs ena handen supinerat och andra pronerat. Om du inte köper filmjölks resonemang att det blir snedbelastning och skadligt, då byter du till remmar istället, och kanske några extra övningar för greppet för attklara högre vikt utan remmar tillslut.
glömde skriva att den andra handen skulle vara pronerad.. :)

bustz0rz
2012-10-06, 19:27
När jag kör med mixat grepp har jag alltid kört med vänster hand supinerad, om jag gör tvärtom - alltså att köra med höger hand supinerad - så blir det helt jävla konstigt. Inget som stör mig egentligen, men nyfiken på om någon annan känner likadant?

svenbanan
2012-10-06, 19:32
När jag kör med mixat grepp har jag alltid kört med vänster hand supinerad, om jag gör tvärtom - alltså att köra med höger hand supinerad - så blir det helt jävla konstigt. Inget som stör mig egentligen, men nyfiken på om någon annan känner likadant?

Ja. Trodde det bara var jag. Men det verkar ju inte vara så ovanligt... :)

Landström
2012-10-06, 20:50
Blir ingen snedbelastning av mixat grepp. Punkt.

Teoretiskt kan det vara en skillnad men ska vi vara så nazistrikta kan jag nämna 439 andra saker som först måste göras för att undvika snedbelastning.

NNIF
2012-10-06, 20:53
Blir ingen snedbelastning av mixat grepp. Punkt.

Teoretiskt kan det vara en skillnad men ska vi vara så nazistrikta kan jag nämna 439 andra saker som först måste göras för att undvika snedbelastning.

jag tror dock att man lättare håller stången ojämnt vilket i sin tur kan leda till snedbelastning, men man skyller på fel sak då

MVP
2012-10-06, 22:16
i SL 5x5 rekommenderar dom mixat verkar det som. Frågan är bara varför? Är det inte bättre att köra vanligt sålänge det går?

Brick
2012-10-07, 00:03
i SL 5x5 rekommenderar dom mixat verkar det som. Frågan är bara varför? Är det inte bättre att köra vanligt sålänge det går?

Man bör nog fokusera mer på att trana greppstyrkan, men det kan ju vara ganska individuellt vilka styrkor/svagheter man har i marklyft beroende på t ex fingrarnas längd. Här är ett bra exempel på att man inte måste köra mixat för att lyfta tungt: http://www.youtube.com/watch?v=GTgLtVBgJQ4

strikt
2012-10-07, 00:59
Eftersom ingen är 100 procent symetriskt... dra slutsaten därifrån varför vissa tycker olika.

gunhamn
2012-10-07, 07:24
Jag håller alltid mixat vid tyngre sett och avslutar sedan med volymsett och då med remmar.

Som några varit inne på så kan snedbelastning till stor del bero på att man inte håller händer lika långt ifrån markeringarna när man håller mixat, ett tips som man kan testa om man vill är att man alltid håller långfingrarna lika långt ifrån det oräfflade när man håller mixat(i mitt fall kanske 2 cm). Långfingrarna är ganska så mitten på handen på dom flesta skulle jag tro och är ett bättre "mätintrsument" än att man (som många gör) sätter pekfingret vid det oräfflade med sin pronerade hand och sitt lillfinger vid det oräfflade med sin supinerade hand.