handdator

Visa fullständig version : Kycklingfilé och kalorier.


tjing
2012-10-05, 14:47
Alltså,

Ska man helt enkelt räkna på fryst kycklingfilé som den är i påsen, d v s fryst, enligt vad som står på påsen? Med andra ord, om påsen (1kg) innehåller 4 st exakt lika stora kycklingfiléer så kan man utgå från att varje filé är 250 g och räkna på det näringsvärdet utifrån vad som står på påsen?

Samtidigt är kanske bara 80% av innehållet kycklingfilé, enligt innehållsförteckningen och en del yrar om tinad vikt och jag vet inte vad.

Ska man ta i beaktande att bara kring 80% av innehållet i påsen är kyckling, eller är det medtaget i beräkningen på näringsvärdet?

Oerhört förvirrande faktiskt, särskilt när kyckling diffar så mycket i vattenvikt.

Har aldrig brytt mig om det här så mycket, men blev nyfiken nu,

Donkey Kong
2012-10-05, 14:55
Detta liknar det testet med fryst kyckling för några veckor sen?

Kanske väga den färdiglagade kycklingen för att förenkla mätningen?

Gober
2012-10-05, 14:55
Ja man räknar på fryst vara. Förvånar mig att du inte har koll på detta som gillar att läsa mycket ;-)

tjing
2012-10-05, 15:11
Ja man räknar på fryst vara. Förvånar mig att du inte har koll på detta som gillar att läsa mycket ;-)

Jorå, det är det jag gjort i åratal och misstänkte.

Men jag blev lite skeptisk när jag läste något test nyligen där vattenvikten diffade mycket mellan olika märken. Men det är väl såklart inräknat i näringsvärdet antar jag.

Det känns bara som att det blir väldigt lite kyckling kvar ibland när man steker filéer. 250 g t ex är ju inte särskilt mycket på tallriken.

Zizou
2012-10-05, 15:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5983586&postcount=15

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5983594&postcount=17

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5900411&postcount=64

Tråden; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189413

Frågan är ju dock om det är någon större skillnad på fryst och tinad vara? Kan ju inte röra sig om många gram is/vatten på en kycklingfilé. Fiskfiléer är det ju däremot mer is på, speciellt "fiskblock".
Bröd t.ex absorberar ju inte vatten när man fryser det och väger samma vid fryst och tinat tillstånd.

Men varför ändra något som fungerat länge för en? ;)

Fantasten
2012-10-05, 15:47
Funderade på exakt samma sak här om dagen. 400g kycklingstrimlor blir ju knappt någon mat alls på tallriken...

bustz0rz
2012-10-05, 15:52
Frågan är ju dock om det är någon större skillnad på fryst och tinad vara? Kan ju inte röra sig om många gram is/vatten på en kycklingfilé.

Jodå, det är en rätt så stor skillnad på en fryst filé och en tinad. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men en filé på ~350g tappar nog nära 100g när den har tinat.

Edit: Det skiljde sig rätt så mycket från märke till märke dessutom i testet som "Donkey Kong" talade om.

Zizou
2012-10-05, 15:54
Jodå, det är en rätt så stor skillnad på en fryst filé och en tinad. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men en filé på ~350g tappar nog nära 100g när den har tinat.

Se där O.o tillagad vet jag ju att dom tappar mycket (~30-50% beroende på märke), men inte bara när dom tinas. Aldrig fått så mycket vatten när jag tinat (men då har jag bara tinat 4-5 gånger i mitt liv^^ )

tjing
2012-10-05, 17:52
Jodå, det är en rätt så stor skillnad på en fryst filé och en tinad. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men en filé på ~350g tappar nog nära 100g när den har tinat.

Edit: Det skiljde sig rätt så mycket från märke till märke dessutom i testet som "Donkey Kong" talade om.

Här har vi något!

Om det alltså är den tinade kycklingfilén som näringsvärdet baseras på så blir det ju en signifikant skillnad mellan en fryst och en tinad. Och ja, frysta lär väga en del mer.

Frågan är ju om detta ingår i beräkningen på näringsvärdet, som skrivs på förpackningen?

Eftersom jag av princip vägrar köpa en matvåg så blir det klurigt att mäta.

Akada
2012-10-05, 18:36
Här har vi något!

Om det alltså är den tinade kycklingfilén som näringsvärdet baseras på så blir det ju en signifikant skillnad mellan en fryst och en tinad. Och ja, frysta lär väga en del mer.

Frågan är ju om detta ingår i beräkningen på näringsvärdet, som skrivs på förpackningen?

Eftersom jag av princip vägrar köpa en matvåg så blir det klurigt att mäta.
Köp en brevvåg då.

Nejmen, varför inte, if I may ask?

arayz
2012-10-05, 18:57
mina väger lika mycket frysta o tillagade, köper de speciella utan vattenvikt :)

tjing
2012-10-05, 18:57
Köp en brevvåg då.

Nejmen, varför inte, if I may ask?

För att det känns för neurotiskt att väga mat med sådan exakthet.

tjing
2012-10-05, 18:58
mina väger lika mycket frysta o tillagade, köper de speciella utan vattenvikt :)

Vilka speciella?

Akada
2012-10-05, 19:14
För att det känns för neurotiskt att väga mat med sådan exakthet.
Hmm, det neurotiska ligger väl då också i att bry sig om sådant, och där är du ju redan?

Sverker
2012-10-05, 19:15
För att det känns för neurotiskt att väga mat med sådan exakthet.

Det neurotiska är hur du använder siffrorna. En kemist väger ALLTID.

tjing
2012-10-05, 19:17
Hmm, det neurotiska ligger väl då också i att bry sig om sådant, och där är du ju redan?

Jag tycker nog inte det är riktigt samma sak iofs, men du kanske har en poäng.

Faktum är att jag mest var intresserad över mitt proteinintag.

bustz0rz
2012-10-05, 19:18
Här har vi något!

Om det alltså är den tinade kycklingfilén som näringsvärdet baseras på så blir det ju en signifikant skillnad mellan en fryst och en tinad. Och ja, frysta lär väga en del mer.

I alla liknande trådar som startas med samma fråga så säger de flesta i alla fall att det är det tillståndet man köper varan i som det skall räknas på. De flesta kycklingfiléer man köper är ju frysta, så då ska man alltså räkna på fryst vikt på dessa.

Akada
2012-10-05, 19:19
Jag tycker nog inte det är riktigt samma sak iofs, men du kanske har en poäng.

Faktum är att jag mest var intresserad över mitt proteinintag.
Då är ju en snabb och enkel lösning att lägga till en EAA-shake, ifall du tror att du ligger för lågt på protein. =)
I alla liknande trådar som startas med samma fråga så säger de flesta i alla fall att det är det tillståndet man köper varan i som det skall räknas på. De flesta kycklingfiléer man köper är ju frysta, så då ska man alltså räkna på fryst vikt på dessa.
Enligt SLV ska dock värdena gälla tinad vara, frågan är väl dock hur väl tillverkarna följer detta.

tjing
2012-10-05, 19:20
Fast nu sägs det ju lite olika saker i tråden redan, vilket föranleder min fråga i första taget.

Rimligtvis borde det väl vara tinad vara; allt annat verkar lite konstigt.

tjing
2012-10-05, 19:20
Då är ju en snabb och enkel lösning att lägga till en EAA-shake, ifall du tror att du ligger för lågt på protein. =)

Enligt SLV ska dock värdena gälla tinad vara, frågan är väl dock hur väl tillverkarna följer detta.

Jag tror inte att jag ligger för lågt på protein, men tack för omtanken.

Ja, det måste vara tinad vara tänker jag spontant.

bustz0rz
2012-10-05, 19:22
Då är ju en snabb och enkel lösning att lägga till en EAA-shake, ifall du tror att du ligger för lågt på protein. =)

Enligt SLV ska dock värdena gälla tinad vara, frågan är väl dock hur väl tillverkarna följer detta.

Fast nu sägs det ju lite olika saker i tråden redan, vilket föranleder min fråga i första taget.

Rimligtvis borde det väl vara tinad vara; allt annat verkar lite konstigt.

Ja, nu när jag läste länkarna Zizou länkade så blev jag också förvirrad.

arayz
2012-10-05, 19:23
Vilka speciella?

köper in de från danmark !

tjing
2012-10-05, 19:30
köper in de från danmark !

Du vet väl att dansk kycklingfilé suger jämfört med svensk?

arayz
2012-10-05, 20:46
Du vet väl att dansk kycklingfilé suger jämfört med svensk?

äsh e nöjd med dessa :D

o hur menar du suger?

Fartman
2012-10-06, 02:08
Om du ens funderar på att räkna kalorier/protein så råder jag dig att köpa en matvåg. Annars så ska du inte räkna alls då det blir alldeles för inexakt är min åsikt i frågan. Du behöver inte väga alltid men att väga då och då kommer att göra så att du efter ett tag blir grym på att uppskatta och inte behöver väga ofta alls.

Kinbote
2012-10-06, 04:27
äsh e nöjd med dessa :D

o hur menar du suger?

Jag tror inte riktigt han vet vad han pratar om faktiskt, men jag är också nyfiken.

De stora danska producenterna Danpo och Rouse har vad jag vet i princip likvärdig kvalite som den svenska. Det må vara större andel saltlake men prismässigt är de ju ändå jämförelsevis billigare.

Det skulle vara om det är högre risk för salmonellasmitta men då kycklingen ändå ska tillagas för att undvika campylobacter och annat otrevligt så tycker jag det spelar mindre roll.

Pretorian
2012-10-06, 09:14
För att det känns för neurotiskt att väga mat med sådan exakthet.

Det känns lika neurotiskt att oroa sig över tinad eller icke tinad. Antingen köper du en våg och gör allt exakt eller så går du på vikten på påsen.

tjing
2012-10-06, 11:15
Dansk kycklingfilé smakar överlag sämre än svensk, innehåller onödiga tillsatser och e-ämnen och innehåller mycket vatten. Dessutom behandlas djuren sämre.'