handdator

Visa fullständig version : Kroppen börjar säga stop, behöver er hjälp!


Nolin
2012-10-05, 08:55
Hej alla byggare!

Först säga tack för all hjälp man fått här genom tiderna.
Nu ligger det till såhär att jag gick ifrån att köra 3 pass i veckan i våras till 6 pass i veckan med start i sommras. Kör 3-split som hinns med 2 rundor varje vecka, vilar söndagar. Har kört på 6 veckor volymträning (4x8 på varje övning), där jag sedan byter till 6 veckor styrka (4x4).
Nu har jag kört 6 veckor volym, 6 veckor styrka, 6 veckor volym och inne på 3 veckan styrka.

Mitt problem är att kroppen börjar säga emot nu. Detta främst på börst/tricpes passet. Jag kör grymt mycket skivstångsövningar under detta pass. Har fått en liten muskelbrisningen på mina bröst, men den överlever jag. Men mitt problem är att när jag ska lägga tillbaka stången så gör det sjukt ont i vänster arm, i området mellan axeln och armbågen. Känns som det är typ beninflammation där eller något då jag även har lite smärta i underarmarna men det överlever jag också.
Har försökt köra på ändå men igår på gymmet så kände jag att jag inte kunde köra övningarna fullt ut vilket gör att jag måste göra något åt det. Gör så jävla ont rent ut sagt att när jag gör lyftet vill jag inte riktigt göra det rätt och jag gör "dåliga" lyft pga jag får så ont i ett visst läge vilket gör att jag inte klarar min vikt (105kg atm i bänk 4x4).

Någon som har något tips? Är inte så sugen på att gå till en sjukgymnast som säger vila 2 månader. Har förutom igår ändå gått bra och har fortsatt öka i alla övningar. Jag har själv tänkt att ifall jag kör hantlar 3 veckor istället för stång om det kan hjälpa.
Om det är något som jag förklarat dåligt fråga gärna, måste få hjälp med detta då denna träning har gett grymt bra resultat.

MVH

hugok
2012-10-05, 09:08
Det kan räcka med att vila ett par daar så känns det mycket bättre. Är det muskelbristning du fått på brösten bör du ta det väldigt lugnt, men jag misstänker att du menar hudbristning.

DJJOHANSSON
2012-10-05, 09:08
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189527

Nolin
2012-10-05, 09:13
Tyvärr är det inte hudbristning utan det är muskelbristning. Vet att man inte ska fortsätta trycka med det utan egentligen behöver vila/rehab men kör på tills det kommer vila som jag inte kan styra, etc semester om ngn vecka osv.

Jag glömde säga det att jag ska bort om 2 veckor till Portugal en vecka. Så då blir det en vecka vila. Men 2 veckor tills dess och bröst passet fungerar inte nu. Gör för ont.

Nolin
2012-10-05, 09:14
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189527

Känns som den tråden handlar om utförande och för hög vikt.
Har gått ifrån 75kg i sommar till 105 i bänk etc så började lågt för att göra utförandet rätt. Så känns mer som det är "överträning" än fel i utförandet.

Donkey Kong
2012-10-05, 14:34
Tyvärr är det nog realiteten att ju mer "man" rör sig mot maximum, desto större risk för skador.

Alternativen är:
1 träna på som förut, vilket ger risk för förvärrad skada, eventuellt fler skador
2 bara vila, vilket ger en lång skadeperiod, med osäkert resultat.
3 Skära ner på träningen, stega tillbaks till lägre vikt med fler repetitioner, köra strikt
4 Gå till sjukgymnasten, identifiera skadan, få ett antal rehabövningar, möjligen korta skadeperioden.

Jag vet vilken jag hade valt. :)

Nolin
2012-10-05, 15:26
Tyvärr är det nog realiteten att ju mer "man" rör sig mot maximum, desto större risk för skador.

Alternativen är:
1 träna på som förut, vilket ger risk för förvärrad skada, eventuellt fler skador
2 bara vila, vilket ger en lång skadeperiod, med osäkert resultat.
3 Skära ner på träningen, stega tillbaks till lägre vikt med fler repetitioner, köra strikt
4 Gå till sjukgymnasten, identifiera skadan, få ett antal rehabövningar, möjligen korta skadeperioden.

Jag vet vilken jag hade valt. :)

Jo det är ju det, börjar komma nämre och nämre max.
Men som sagt har haft lite ont i underarmarna vid biceps och lite små känningar i brösten men det kan jag leva med. Men nu sist på gymmet gick det över min tröskel. När det gör så pass ont att jag inte kan utföra övningen korrekt har det gått för långt.

Så alternativ 1 fungerar inte längre, fast det är det jag egentligen vill.
Vila kommer jag göra om 2 veckor men vill inte ta onödig vila så säga, om det är onödigt i mitt fall då jag är "skadad" kanske är dumt att säga men ni förstår.
Alternativ 4 tror jag inte heller på då jag varit hos sjukgymnast ett antal gånger förut i mitt liv då jag spelade hockey aktivt. Känns som vila är deras ända lösning på det mesta. Alternativ 3, med min egna modd att köra hantlar istället är nog det jag ska testa. Ifall ingen annan vet något?

Jag kan ju omöjligt vara den första som tränat på och kanske kört på för hårt på kroppen?

mikaelj
2012-10-05, 17:04
Om det beror på inflammation måste du ta det lugnare. Minns inte om det var inflammation eller bristning där man skulle göra lätt genomblödningsträning för att öka läkningshastigheten. Om det beror på stelhet behöver du massage/mobilisering.
Oavsett vad du väljer att göra därefter måste du identifiera vad som är dina fel. En sjukgymnast eller hellre en idrottsterapeut kan hjälpa dig med det.
Postat via en mobil enhet

Nolin
2012-10-05, 17:34
Om det beror på inflammation måste du ta det lugnare. Minns inte om det var inflammation eller bristning där man skulle göra lätt genomblödningsträning för att öka läkningshastigheten. Om det beror på stelhet behöver du massage/mobilisering.
Oavsett vad du väljer att göra därefter måste du identifiera vad som är dina fel. En sjukgymnast eller hellre en idrottsterapeut kan hjälpa dig med det.
Postat via en mobil enhet

Precis genomfört rygg/biceps pass och fick avbryta vissa övningar pga smärta. Det håller inte längre, måste vila och försöka behandla detta.
Tråkiga sanningen, när det går så bra på gymmet kommer detta. Men får hoppas det läker fort för att sedan kunna återgå.
Tack för all input!

tefached
2012-10-05, 17:49
Lyssna på kroppen och ta det säkra före det osäkra. Haft små skador likt dig och fortsatt träna tills en dag där det tog stop, så inget gym på ett halvår ungefär. Dumt att riskera för att man inte vilar en vecka eller två, kolla upp det hos sjukgymnast tycker jag

HippSomHapp
2012-10-05, 20:01
[...]
Alternativ 4 tror jag inte heller på då jag varit hos sjukgymnast ett antal gånger förut i mitt liv då jag spelade hockey aktivt. Känns som vila är deras ända lösning på det mesta. Alternativ 3, med min egna modd att köra hantlar istället är nog det jag ska testa. Ifall ingen annan vet något?
[...]


Precis genomfört rygg/biceps pass och fick avbryta vissa övningar pga smärta. Det håller inte längre, måste vila och försöka behandla detta.
Tråkiga sanningen, när det går så bra på gymmet kommer detta. Men får hoppas det läker fort för att sedan kunna återgå.
Tack för all input!

Hmmm ... Alternativ 4 kanske inte är så dumt ändå? ;)

Hur som helst; det gäller att identifiera sitt mål. "Det är värt att köra genom smärtan/skadan därför att _____________. Är jag en krympling resten av livet är det ändå värt det".

Min attityd (som motionär) är att vara hel. Jag har ett jobb som är rätt stillasittande. Jag tränar för att må bra i första hand, bli stark i andra hand och bli vältränad/få ligga i tredje hand. Är jag hel så kan jag fortsätta träna. Missar jag en månad hård träning pga tex axelsmärta så är det lugnt. Jag kan fortsätta efteråt. Resten av livet.

Gäller det elitsatsning/proffs så är ju frågeställningen helt annorlunda. Det är andra värden i vågskålarna. Då kanske det är värt att riskera en kronisk skada för ett kortsiktigt mål. Men det är ju upp till var och en ...

Mikaelsson
2012-10-05, 21:06
Skulle rekommendera att söka upp en sjukgymnast som arbetar med idrottsskador, alltså inte genom öppenvården. Hör på lokala gym om de inte har någon sjukgymnast där du tränar. Att sjukgymnaster ger rådet "vila dig i form" låter stenålder tycker jag. Aktiv vila tills smärtan gått tillbaks är nog nödvändigt tyvärr, sänk vikten och öka repsantalet UTAN att gå till fail. Få genomblödning utan att slita alltför mycket på musklerna.
Vet inte hur dina pass ser ut men det låter ju som att du inte hinner återhämta dig riktigt mellan passen, kanske en idé att ta bort en eller ett par komplementsövningar på de muskelgrupper som ger dig problem, om du inte vill te extra vilodagar så klart.
Vill du inte ta bort någon övning helt så kan du ju köra kompövning A ena gången och B nästa gång det är dags för samma pass.
Att bara nöta på enligt devisen "det kan jag leva med" låter ohållbart i längden.

Donkey Kong
2012-10-06, 07:59
När jag började träna fick jag lära mig att det fanns "ont" och "ont-ont". Ont kunde man ha, men "ont-ont" var dåligt!

Sen som andra sa också, risk kontra vinst. Men här hade jag också tagit med risken att semestern blir helt knas pga förvärrad skada?

Och sjukgymnasten måste förstås vara en som arbetr med folk som rör sig, inte den sorten som bara har gamla tanter son klienter. ;)

Nolin
2012-10-07, 14:34
Tack för alla svar.
Tänkte faktiskt gå och kolla upp detta, samt köra lättare pass denna vecka vara med vila 10 dagar efter det då jag ändå ska bort 6 dagar utomlands.
En fråga bara, sjukgymnast eller naprapat? Tycker själv det sista känns mer värt?

Mikaelsson
2012-10-07, 14:50
Jag skulle rekomendeta en duktig sjukgymnast vilken dag som helst, men så pluggar jag ju till det också så jag är väl lite partisk... Finns säkert många duktiga naprapater och kiropraktorer där ute men jag har fått för mig att man lika gärna kan gå till en massör eller nåt som till en naprapat.

Citat från wiki: "Naprapatins verkan är omdiskuterad på grund av avsaknad av bevis i seriösa vetenskapliga studier, utan hänförs därför oftast till alternativmedicinen."
Dock stod det även att det fanns en bra studie som visade att manuell terapi hade bättre resultat än rådgivande samtal... Vet fortfarande vad jag hade valt.

Nolin
2012-10-16, 12:13
Vill bara ge lite feedback till alla er som tog sig tid att svara.
Har nu tränat 1,5 vecka då jag kör "rehab" under bröstpasset.

Det jag har gjort är att jag istället för 4x4 på 105 kör 3x12-15 på 60-70kg, långsamma.
Värmer upp ordentligt först utan vikter då det är som värst när stången är i brösten, dvs maximal utsträckning på bröstmuskeln. Så kör uppvärmning där jag stannar halvvägs och ökar sedan sakta längre och längre ner mot bröstet för varje reps.

Har även kört med Zon på kvällarna. och nu igår när jag körde var smärtan till 95% borta. Ska iväg nu 6 dagar på semester och hoppas jag kan vara tillbaka och ge max på gymmet efter det, DOCK med mycket uppvärmning så man inte slår upp skadad den första man gör.

Bara påpeka att jag även gjort samma justering i samtliga 4 bröst övningar jag kör på liknande sätt. Var inte dum och tror du kan lägga på, var nära en dag; "känns bra idag, polarn lägg på 95 så testar jag". Han var smart nog att säga nej, nu kör du rehab tills du blir bra. Ger det den tid det tar. 1,5 vecka är ingenting!

Donkey Kong
2012-10-16, 13:11
Bra gjort av kompisen där!

Det tar lång tid att bygga upp, men kort tid att riva!

Trevlig semester får man önska då! :)

PS jag brukar äta extra zink när jag är skadad, jag tror på sånt... ds

Nolin
2012-10-24, 14:19
Ska gå till gymmet idag, var en vecka sen sist.
Får vi se hur det går, blir ordentlig uppvärmning och så testar vi att stegra fram vikten.
Brukar dock känna direkt ifall jag har ont eller inte.
Hoppas på att kunna genomföra ett 100% pass idag, dvs ingen rehab men märker det direkt under uppvärmningen om det kommer att gå eller ej.
Skriver efter passet!

Nolin
2012-10-25, 08:20
Träningen gick bra igår. Hade ingen smärta i bröstet, dock kunde jag "känna" något, svårt att förklara. Typ lite stelt där jag brukade ha ont. Gick på 90% av max. Denna vecka blir lite hackig pga att jag var bortrest i början och att en vän hälsar på, så blir inte bröst förre på måndag igen. Tror det kan vara bra, och kommer köra på 100% då och hoppas att det håller.

Ordentlig uppvärmning först, funderar på att köra cross-fit maskinen istället för löpbandet för att aktivera överkroppen mer.