handdator

Visa fullständig version : Knäböj (Ont i ena benet höftböjen?)


Xtronal
2012-10-04, 20:41
Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt. 180 Cm och 79.4 KG på morgonen

Smärtbeskrivning
Har endast ont i det vänstra benet när jag böjer.

- Bild på smärt området
http://oi50.tinypic.com/5b2uz9.jpg

Smärtan uppkommer endast när jag utför övningen knäböj. Smärtan är något man kan träna med, det gör inte SÅ ont men man känner av smärtan. Det gör inte ont när jag trycker. Besvären uppkom plötsligt när jag började tänka på att böja djupare. I böjen gör det ont i botten läget, haft detta problem i några månader till och från.

- Har börjat stretcha genom att lägga mig på golvet och trycka problem benets knä mot bröstet samtidigt som jag svankar ryggen lite, tror det kan vara så att jag bara är lite stel/orörlig.

Mvh Xtronal! :)

EeJay
2012-10-08, 09:50
Vila från smärtframkallande övningar i 6 veckor och sen börjar du om på lägre vikt och tränar under smärtgränsen.

Under de 6 veckorna går det utmärkt att köra cirkulationsträning (typ cykel). Om det är en bristning så är det inte bra att stretcha. Börja med att stretcha hela höft- och ljumskmuskulaturen efter 6 veckor har gått.

ceejay
2012-10-08, 09:53
Vila från smärtframkallande övningar i 6 veckor och sen börjar du om på lägre vikt och tränar under smärtgränsen.

Under de 6 veckorna går det utmärkt att köra cirkulationsträning (typ cykel). Om det är en bristning så är det inte bra att stretcha. Börja med att stretcha hela höft- och ljumskmuskulaturen efter 6 veckor har gått.

6 veckor? Du måste skämta. Varför skulle han göra det?

Hur länge har du haft ont? Det är vanligt att man får ont där när man börjat köra djupare böjar. För mig gick det över av sig självt när mjukdelarna hade vant sig.

EeJay
2012-10-08, 10:00
6 veckor? Du måste skämta. Varför skulle han göra det?

Hur länge har du haft ont? Det är vanligt att man får ont där när man börjat köra djupare böjar. För mig gick det över av sig självt när mjukdelarna hade vant sig.

Dels för att både bristningar och inflammationer behöver den tiden för att läka. Och dels för att pojken är 17 år och behöver knappast ha bråttom i livet, dåligt rehabbade skador följer med väldigt länge och det känns ju onödigt att dras med en skada när man inte behöver?
Framgången med all träning är att vara skadefri. Så lika bra att göra det ordentligt från början.

samsung
2012-10-08, 10:54
Hade exakt detta problem för några månader sen. Det spelade ingen roll vilken vikt jag hade det gick knappt att värma upp. Lösningen var att strukturera om träningen och ordningsföljden på övningarna.

Första veckorna struntade jag helt i knäböj och körde benpressar med hög fotställning då det ej smärtade. Körde även gynmaskinerna för in/utsida lår. Veckorna efter sänkte jag fötterna mer och mer efter kanske 3 veckor liknade det samma position som jag hade i knäböj. Efter en månad kunde jag böja precis som vanligt igen. Jag upplevde att det smärtade mer när jag hade stången på högre position än lowbar.

Numera kör jag dock liknande med att man vänder på ordningsföljden: Benspark - benpress - utfall - knäböj . Självklart får man plocka av lite vikter i böjen men träningsvärken, mjukhet, teknik och kontakt känns super.

Loke
2012-10-08, 11:46
Hur är det med uppvärmningen? Min erfarenhet är att smärta i benen vid knäböj ofta beror på dålig uppvärmning. Det är därför samsung fått framgång av att lägga om ordningen på övningarna, tror jag. få övningar kräver så mycket uppvärmning som knäböj, och hur den ser ut är väldigt individuellt och varierar med tiden. Periodvis får man kanske leva med att det tar lika lång tid att värma upp inför böjarna som att köra passet.

Din inringning tyder på höftböjare eller quadriceps. Därför föreslår jag att du sätter fast benet i en kabel och gör lite sparkar/lyft av benet framåt. Även typiska höftböjarövningar som situps och benlyft kan vara värda att testa. Det är bra att känna att man verkligen blir trött i det området som brukar smärta. Med tiden kan du kanske smala ner så du vet precis vilken rörelse du måste göra för att ditt böjande ska funka.

NNIF
2012-10-08, 12:08
+1 på loke

annars: hur upplever du (Xtronal) denna smärta vid andra typer av böj, tex frontböj och ryckböj?

samsung: kan du inte ta bort benpressen i övningskedjan, benspark och utfall borde vara tillräckligt för att värma upp och sträcka ut quads och iliopsoas

samsung
2012-10-08, 12:50
samsung: kan du inte ta bort benpressen i övningskedjan, benspark och utfall borde vara tillräckligt för att värma upp och sträcka ut quads och iliopsoas

Numera har jag absolut inga problem att börja med knäböj. Ser nu i efterhand att min text var luddigt skriven och det jag menade var att jag själv jobbade runt problemet/smärtan istället för att vila helt från benträning i flera veckor.

Varför jag kör alla de övningar nu före knäböjen tycker jag bara är skönt samt lite omväxling, styrkan ökar trots jag dietar så benpassen känns roligare dessutom än att bara köra samma vanliga ordning . Ser allt fler byggare som kör böj sist i passet också (titta bara på kai)

givduL
2012-10-08, 20:31
Kul jag skulle precis skriva en exakt likadan tråd typ. Har knäböjt 3 gånger i veckan i över ett år nu, aldrig haft något problem. Sen nu helt plötsligt har jag fått ont i högra höften, någon av höft böjarna. Det göt ont när jag kommer under parallellt och när jag ska explodera uppåt så bara hugger det till ordentligt. Jag kan lyfta knäet rakt upp utan något problem direkt. Men om jag håller kvar knäet där och börjar rotera knäet antingen inåt eller utåt så är det inte skönt alls.
Upptäckte idag att jag kan köra atg front squats utan att det känns speciellt mycket, så det tänker jag göra i 3 veckor nu. Tror ni det försvinner av sig själv då om jag låter bli back squats den tiden? Eller ska jag träna inåt och utåt rotation med lätt vikt på något vis?

Edit: Glömde en viktig detalj kanske. Högra höften gör även konstiga ljud. Det klonkar/skrapar vid rotation utåt när jag håller upp knäet. Mitt vänstra sida är dock helt ljudlös.

rememberence
2012-10-09, 09:58
Har själv haft problem med muskeln pga ökat djup i knäböj.
Jag valde att stretcha muskeln samtidigt som jag fortsatte träningen, trots att det kanske inte är att rekommendera.

Nu efter ungefär 2 månader är problemet borta, och jag har ökat både styrka och djup i knäböj.

Detta är väl kanske inget man borde rekommendera, men jag lyckades vända problemet till en win-win situation :)

Xtronal
2012-10-11, 14:45
Jag har börjat stretcha mer och problemet är nästan borta, känner knappt nån smärta längre. Loke jag märker en viss skillnad när jag värmer upp med ca 5 set på lättare vikter, ska fortsätta stretcha och värma upp ordentligt inför böj passen, hoppas den smärtan jag känt förr inte kommer tillbaka.

- Väldigt tacksam för alla svar!

andeem
2012-10-11, 14:55
Hade liknande smärta. För mig gick det över när jag vilade från knäböj i cirka tre veckor. Körde benpress och benspark/bencurl under tiden.

Scratch89
2012-10-11, 16:43
Krummar sig ryggen i bottenläget?

aijou
2012-10-11, 16:53
Det verkar som att många får det här problemet. Jag har själv haft ont i det området i ett par månader nu men jag tror att det sakta men säkert är på bättringsvägen.

Nu när ni nämner det så kom nog smärtan smygandes en tid efter att jag gick från SL-godkännt djup till (mer eller mindre) fullt djup.

Det känns bättre när jag värmer upp länge med goblet squats och lätta böjar med mera.

Detta inlägget har egentligen inget syfte förutom att berätta om mina egna erfarenheter om problemet och ta del av era erfarenheter. :D

aijou
2012-10-11, 16:55
Krummar sig ryggen i bottenläget?

Jag inser att inlägget inte var riktat till mig men I mitt fall gjorde den nog det litegrann i början. Men det försvinner med stretching och ordentlig uppvärmning.

Xtronal
2012-10-12, 12:09
Krummar sig ryggen i bottenläget?

om frågan ställts till mig så nej, inte vad jag sett på de videos jag filmat inn samt kritik från folk på gymmet.. ska börja filma mer böj dock för att se om det är tekniken det är fel på. :)

(smärtan är dock borta just nu)

givduL
2012-10-15, 21:49
Jag krumpar heller inte ryggen i bottenläget. Upptäckte att om jag tar en tennisboll och rullar runt hela områden på framsidan av höften (vilket gör jävligt ont), så släpper smärtan helt när jag arbetat igenom det ordentligt. Kommer dock sen igen när det har "svalnat". Skulle man kunna bli av med det genom att göra såhär ofta?

exevision
2012-10-24, 16:11
Har fått lite smått problem med detta och jag märker ju att jag är stramare i höftböjaren som gör lite ont. Sen så har jag väll inte varit den bästa på att värma innan knäböj...

Men kan man få detta problem om man är svagare i baksida lår, rumpa eller någon annan höft/ben muskel?

exevision
2012-11-02, 19:05
Har fått lite smått problem med detta och jag märker ju att jag är stramare i höftböjaren som gör lite ont. Sen så har jag väll inte varit den bästa på att värma innan knäböj...

Men kan man få detta problem om man är svagare i baksida lår, rumpa eller någon annan höft/ben muskel?

bump

Ristretto
2012-11-02, 19:59
Vad är det som får alla att vara så säkra på att problemet är muskulärt?

Pinoy
2012-11-02, 20:02
Bit ihop & kör.

exevision
2012-11-02, 20:20
Hittade en annan tråd som tar upp om detta problem: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188240

Man kanske ska låta bli att stretcha höftböjaren tills den har läkt sig?

pezrulezhaakon
2012-11-02, 21:03
exevision

Det beror på när tidsmässigt du är i rehaben. Vid akutfallet och en tid efter skall det inte stretchas. Men senare kan det implementeras tillsammans med successivt ökad belastning vid träningen.

exevision
2012-11-02, 21:25
exevision

Det beror på när tidsmässigt du är i rehaben. Vid akutfallet och en tid efter skall det inte stretchas. Men senare kan det implementeras tillsammans med successivt ökad belastning vid träningen.

Tja, jag har ju inga extrema problem. Men jag har problem på vikter runt 5rm. Men inga problem alls vid vikter för 10-12 reps. Och stretch känns ju skönt. Tror du jag kan fortsätta stretcha eller ta en paus från det?

pezrulezhaakon
2012-11-02, 21:27
Xtronal

Personligen kan jag tippa på problem med någon av bursorna i höftleden. Möjligen att något ligament eller själva ledkapseln kommer i kläm. Alt. impingement i höftleden.

pezrulezhaakon
2012-11-02, 21:28
exevision

Du kanske kan avvakta med passiv stretch och endast köra dynamisk stretch, dvs att du med muskelkraft (ej tvingande) tar dig ut i ytterlägena.

exevision
2012-11-02, 21:50
Xtronal

Personligen kan jag tippa på problem med någon av bursorna i höftleden. Möjligen att något ligament eller själva ledkapseln kommer i kläm. Alt. impingement i höftleden.

Vad gör man åt sådant och hur vet man om man har det?

Ristretto
2012-11-02, 21:54
Xtronal

Personligen kan jag tippa på problem med någon av bursorna i höftleden. Möjligen att något ligament eller själva ledkapseln kommer i kläm. Alt. impingement i höftleden.

Äntligen var det nån som sa det..

pezrulezhaakon
2012-11-02, 22:12
exevision

En bra farbror naprapat och /eller farbror Röntgen.

Naprapaten bör kunna hitta/utesluta muskulärt problem, medan MR kan hitta förändringar i själva kulleden i höften.

exevision
2012-11-02, 22:22
exevision

En bra farbror naprapat och /eller farbror Röntgen.

Naprapaten bör kunna hitta/utesluta muskulärt problem, medan MR kan hitta förändringar i själva kulleden i höften.

Då avvaktar jag lite och provar lite mer med höftböjaren samt ta det lungt i böjen.

exevision
2012-11-05, 21:23
Hmm. Verkar som om problemet/smärtan nästan helt försvinner om jag fokuserar på att hålla ut/isär knäna ordentligt. Trodde att jag redan haft bra vinklar på mina ben/knän men så var tydligen inte fallet. Men ett ordentligt buktryck är ju sen såklart ett måste. Så det kanske bara är ett teknikfel jag haft som lett till detta?

pezrulezhaakon
2012-11-05, 23:51
exevision

Svårt att veta vad som hänt. Det kan såklart vara ett teknikfel, men även ett rörlighetsproblem, som du bara undvikit genom att föra ut benen.

exevision
2012-11-06, 00:28
Vad skulle det vara för rörlighetsproblem? Håller man inte ut knäna så riskerar vinklarna att bli helknasiga och skaderisken för knäna ökar? Klarar ju ATG utan större problem.

pezrulezhaakon
2012-11-06, 01:56
exevision

Själva rörligheten i höftleden vid ett visst läge. Både den och möjlig samrådan av strama muskler i höften.

1x0
2016-09-18, 09:23
- Bild på smärt området
http://oi50.tinypic.com/5b2uz9.jpg

endast när jag utför övningen knäböj.

I böjen gör det ont i botten läget,



Kul jag skulle precis skriva en exakt likadan tråd typ. Har knäböjt 3 gånger i veckan i över ett år nu, aldrig haft något problem. Sen nu helt plötsligt har jag fått ont i högra höften, någon av höft böjarna. Det göt ont när jag kommer under parallellt och när jag ska explodera uppåt så bara hugger det till ordentligt. Jag kan lyfta knäet rakt upp utan något problem direkt. Men om jag håller kvar knäet där och börjar rotera knäet antingen inåt eller utåt så är det inte skönt alls.
Upptäckte idag att jag kan köra atg front squats utan att det känns speciellt mycket, så det tänker jag göra i 3 veckor nu. Tror ni det försvinner av sig själv då om jag låter bli back squats den tiden? Eller ska jag träna inåt och utåt rotation med lätt vikt på något vis?
Jag krumpar heller inte ryggen i bottenläget. Upptäckte att om jag tar en tennisboll och rullar runt hela områden på framsidan av höften (vilket gör jävligt ont), så släpper smärtan helt när jag arbetat igenom det ordentligt. Kommer dock sen igen när det har "svalnat". Skulle man kunna bli av med det genom att göra såhär ofta?
Har exakt dessa symptom. Endast vänsterhöften. Uppstod under RSR (russian squat routine) för böj, våren 2015, alltså i över 1½ år nu.

Provat att stretcha - blir/blev bara värre.
Stretchade som mest efter skadan (RSR). Antar en fick en bristning, därför stretching förvärrade.

Kiropraktorn och sjukgymnast har sagt jag är sned i höften, vänsterbenet kortare. Svag bålmuskelatur och dålig aktivering av rumpan.
Har sedan i vintras, alltså snart 10 månader kört mycket rump och magträning.
Sumo-marklyft och ryggresningar 'känns' som hjälper mest. Magträning där höftböjarna kopplas in samt hipthrusters känns förvärrande. Magträningsövningarna är plankan och crunches med upphöjda ben.


Har gått att böja lätt, 50-70% 1RM, hyfsat smärtfritt. Gått upp lite tyngre någon gång i månaden. Känns av mindre med bälte på mig, inbillar jag mig.
Bestämde mig för öka böjmängden för ca 2 veckor sedan. Nu blivit värre. Stramar som fan när jag går och gör ont vid parallell under böjen, uppvägen hugger till lätt.

Det gör _mer_ ont när jag trycker ut knäna maximalt. Kör jag frontböj och 'sätter mig på låren' istället för 'i hålet' känns det ingenting.
________________

Ska iallafall prova en period med stretching igen.
Hittade denna: http://www.tobiassaarela.com/2015/09/19/stretcha-din-h%C3%B6ftb%C3%B6jare-korrekt-28428844
Hoppas att jag har stretchat fel. Har gjort som på bilderna, som tydligen inte är bra.

Hyperion1
2016-09-18, 19:05
Det låter som om det skulle kunna vara att lårbenet glider fram lite för mycket i höftens ledkapsel, femoral anterior glide. En indikator brukar dessutom vara att ena höften sitter lite längre fram än den andra.

Skulle undvika allt som frambringar smärta och likaså stretch av höftböjaren, detta för att flera stretchvarianter kan nämligen förvärra situationen ifall ovanstående är orsaken till smärta. Exempelvis den där vanliga höftböjarstretchen med ett knä i backen när man skjuter fram höften är en typisk stretch som kan göra så att lårbeten trycks framåt ytterligare och irriterar muskelfästen samt övrig struktur i området du markerat...och som du redan har ont i.

Är inte kompetent nog att säga hur du ska rehaba för att komma till rätta med situationen men undvik saker som göra ont och stretch till en början.

Ursäkta eventulla stavfel

Hyperion1
2016-09-19, 10:03
Den här länken förklarar min post lite bättre, där fanns även en del övningar såg jag.
http://www.proactivehealthgroup.ca/resources_handouts/Rehabilitation%20for%20Femoral%20Anterior%20Glide% 20Syndrome.pdf

1x0
2016-09-19, 10:26
Det låter som om det skulle kunna vara att lårbenet glider fram lite för mycket i höftens ledkapsel, femoral anterior glide. En indikator brukar dessutom vara att ena höften sitter lite längre fram än den andra.

Skulle undvika allt som frambringar smärta och likaså stretch av höftböjaren, detta för att flera stretchvarianter kan nämligen förvärra situationen ifall ovanstående är orsaken till smärta. Exempelvis den där vanliga höftböjarstretchen med ett knä i backen när man skjuter fram höften är en typisk stretch som kan göra så att lårbeten trycks framåt ytterligare och irriterar muskelfästen samt övrig struktur i området du markerat...och som du redan har ont i.

Är inte kompetent nog att säga hur du ska rehaba för att komma till rätta med situationen men undvik saker som göra ont och stretch till en början.

Ursäkta eventulla stavfel

Den här länken förklarar min post lite bättre, där fanns även en del övningar såg jag.
http://www.proactivehealthgroup.ca/resources_handouts/Rehabilitation%20for%20Femoral%20Anterior%20Glide% 20Syndrome.pdf
Tackar, väldigt intressant!

När jag gör denna stretch får jag skitont!

http://www.lovemyyoga.com/images/Warrior1.jpg

Blir ungefär samma vinkel, stretch, som från min länk där han säger undvika de stretchövningarna.
http://www.tobiassaarela.com/2015/09/19/stretcha-din-h%C3%B6ftb%C3%B6jare-korrekt-28428844
Tre översta bilderna, tydligen ickebra.
________________

I PDF.en du länkar visas en stretchövning liknande denna:

http://www.exrx.net/StretchImages/HipAdductors/LyingHipAdductorMagnus.jpg


Finns en tråd där Sheo rekommenderar den, höftsträckaren:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145312&page=2

Har gjort denna stretch lite halvseriöst förra året. Har för mig den gav lite smärta, men ska se om prova införa igen.
Minns att jag klämde in mig i dörröppning så slipper jag trycka så hårt med armarna, alltså trycka benet mot bröstet. :p
_____________________

Har stretchat denna nu i 2 dagar:

http://dst15js82dk7j.cloudfront.net/97069/54494205-fA3Cz.png

(Enbart denna alltså.)

Ska snart iväg och böja! Inte böjt sedan jag började stretcha igen. Bara gått två dagar, jag vet. Men om det är värre idag, ska stretcha lite innan böjen också - så blir det att strunta i höftböjarstretchen.
Provar då hellre Sheos höftsträckar-stretchövning.


Tack igen!
.

Hyperion1
2016-09-19, 14:49
Om du tänker på stretchen i PDF'n så är det väldigt stor skillnad på den och de du visar. Vet inte om jag förstår dig rätt i vad du menar men den där du ligger på rygg och den där du sitter med ett knä i backen är långt från samma sak (skulle jag vilja påstå).

Jag skulle inte stretcha enligt dem övningar som du gör med den smärtbilden och efter vad du beskriver som gör ont. Jag hade faktiskt inte stretchat alls utan låtit bli det för att inte göra något värre än vad det är om jag vore du.

Om du inte har haft några problem med att komma ner i din böj sedan tidigare utan att detta kommit efter hand så har jag svårt att relatera till att det är rörligheten som är orsaken. Tror snarare på ovan nämnda problem som jag länkat till eller att du möjligen har lite nedsatt aktivering av musklerna i området som fäster i höften i kombo med att den just är lite framåt roterad.

1x0
2016-09-20, 08:38
Om du tänker på stretchen i PDF'n så är det väldigt stor skillnad på den och de du visar. Vet inte om jag förstår dig rätt i vad du menar men den där du ligger på rygg och den där du sitter med ett knä i backen är långt från samma sak (skulle jag vilja påstå).

Jag menar "2. Passive Hip Flexion" (från PDF) och denna:

http://www.exrx.net/StretchImages/HipAdductors/LyingHipAdductorMagnus.jpg

Jag skulle inte stretcha enligt dem övningar som du gör med den smärtbilden och efter vad du beskriver som gör ont. Jag hade faktiskt inte stretchat alls utan låtit bli det för att inte göra något värre än vad det är om jag vore du.

Om du inte har haft några problem med att komma ner i din böj sedan tidigare utan att detta kommit efter hand så har jag svårt att relatera till att det är rörligheten som är orsaken. Tror snarare på ovan nämnda problem som jag länkat till eller att du möjligen har lite nedsatt aktivering av musklerna i området som fäster i höften i kombo med att den just är lite framåt roterad.
I see! Tackar!

Jag kunde böja mitt första träningsår smärtfritt. Då var jag riktigt stel. Däremot tror jag min teknik blev bättre och bättre, speciellt under RSR för böjen. Började stå lite bredare och pressa ut knäna mer, kom ner bättre i hålet. Djupet var inga problem det första året heller.

Alltså tycker det gör mer ont om jag står bredare. Vet inte riktigt om smärtan kommer så pass på framsidan av höften, känns mer åt sidan. Som att när benet pressar ut från kroppen medans jag är nere i djupet i böjen.

Typ här, i denna regionen som jag ringat in namnen på:
(Något som hamnar i kläm, är stramt, blir överansträngt när jag böjer mycket.)

http://i.imgur.com/7Ph1J0G.jpg

--------
Men...jag tänker göra ett sista stretchförsök, ett av många, att se om jag kan förminska smärtan i böjen.

2 veckor: Tänker göra höftböjarstretchen, den med knät i backen och spänna skinkan så det stramar till gött på höftböjaren. Fortsätter böja på gymmet 4-5 dagar i veckan. Förmodligen lätt.
Om det är förvärrat efter dessa två veckor struntar jag självklart i stretchövningen.
Foamrollar höften varje kväll också. Gjort i några månader väldigt duktigt. Tycker det har hjälpt mer än stretching; både för ökad rörlighet och minskad smärta.

Efteråt:
Tänker att jag provar göra likadant efter dessa två veckor med den andra stretchen. Liggandes och pressar knät mot bröstet. Jag vet hur den ska ta, har gjort i perioder innan. Minns inte riktigt hur det påverkade smärtan.

Hyperion1
2016-09-20, 10:02
jag menar "2. Passive Hip Flexion" (från PDF) och denna:
Ok. Som tidigare sagt, det är inte alls samma stretch.

Bara för att snabbt visa varför jag tycker det:

Grön pil är gravitation, blå visar hur höften skjuts i förhållande till positionen, gult sträck visar på positioner av kroppen, röd är till för att belysa ett område.

På bilden med uppsträckta armar (vet att du inte köra denna men tar den som ett exempel) så kröker personen ländryggen. Detta betyder att rörligheten tas ut bl.a. i ländryggen och inte höften, alltså kompensation vilket inte är ovanligt när det kommer till stretching. Ländryggen är inte heller ett område som generellt tycker om att vara speciellt rörligt. Problem med ländrygg och höft har oftast en korrelation till varandra. En överrörlig ländrygg kan resultera i höftproblem och likaså tvärtom.

Bilden med två personer på är något bättre, med fler raka positioner av kroppen och inte några synliga kompensationer i ländryggen. Det som dock fortfarande kan ske är att höften trycks framåt, detta vill man undvika om höften redan är framskjuten (som den är i ditt fall). Du vill undvika samtliga saker som gör att den höft som redan är framskjuten blir mer framskjuten.

Bilden där personen ligger på rygg är den stretch som jag tycker är lämpligast ifall det är stretch du vill applicera. Gravitationen kommer uppifrån ner på höften och trycker den mot underlaget. Ryggen är platt, och ska så förbli under stretchen. Höften hålls nere och får ingen kraft eller kompensation från andra delar av kroppen som minimerar att den skjuts framåt. Höften skjuts säkerligen lite framåt eller i någon riktning men detta är den stretch som skjuter höften minst framåt av de tre bifogade.

Jag tror att stretch i kombination med de övningar som fanns med i PDF’n kan vara något att börja med och pröva under 2 veckor för att se ifall det blir bättre. Kör det programmet och efter de rekommendationer som finns i PDF'n tycker jag vore en bra väg att testa:) Det låter som om du skulle behöva få till lite mer aktivering av musklerna som ”drar” höften bakåt och undvika saker som gör att den skjuter framåt.

Notera att jag inte är någon fysioterapeut eller sjukgymnast! Detta är mina personliga kunskaper och det är absolut välkommet av duktigare personer inom biomekanik och sjukgymnastik att poängtera eventuella brister i ovanstående. Vill bara dela med mig och försöka hjälpa dig:)

1x0
2016-09-20, 10:36
^Ser nu att bilden jag länkar blir blockerad av kolozzeum. Är på mobilen så kan inte ladda upp egen version. Sorry att du slösade tid på försöka förklara när det är att bilden blir blockerad fel.

Den där stå på knä stretchen ser jag givetvis att den skiljer från den i pdf'en. Så trög är jag inte. :P

__________

Körde nyss böj med stretchen innan, höftböjare n, knä i marken. Känns inte sämre iallafall.

Hyperion1
2016-09-20, 12:33
^Ser nu att bilden jag länkar blir blockerad av kolozzeum. Är på mobilen så kan inte ladda upp egen version. Sorry att du slösade tid på försöka förklara när det är att bilden blir blockerad fel.

Den där stå på knä stretchen ser jag givetvis att den skiljer från den i pdf'en. Så trög är jag inte. :P

__________

Körde nyss böj med stretchen innan, höftböjare n, knä i marken. Känns inte sämre iallafall.


Hahaha nä då, tror inte du är så trög:) Du verkar vara väldigt beläst när det kommer till träning, kost och hälsa.

Mitt inlägg var inte bara till för att påvisa skillanderna mellan stretcherna utan även varför jag tycker den ena stretchen är lämpligare än den andra utifrån vad du beskrivit.

Bra att det inte gör ont, kanske du är på rätt spår. Tror jag sagt och delat med mig av min ringa kunskap och har därför inget mer att tillföra:) Any way, hoppas det gav något och jag hoppas du får ordning på problemet:)!

Hyperion1
2016-09-21, 12:22
Du vill undvika samtliga saker som gör att den höft som redan är framskjuten blir mer framskjuten.


Bara för att fördydliga ovanstående så gäller detta inte bara tiden på gymmet utan även utanför gymmet. Om du exempelvis alltid sitter med benen i kors, så att ena höften sitter längre fram/högre upp än den andra, är ett exempel på något som bör undvikas. Dvs. utsätter man höften för en osymetriska position (om vi så ska kalla det) majoriteten av ens vakna tiden så hjälper tyvärr inte bara tiden man lägger på stretch och träning för att åtgärda detta. Man behöver allt som oftast att ändra på andra delar i livet då kroppen samt vävnadet anpassar sig efter de positioner som vi utsätter dem för.

1x0
2016-09-21, 13:51
Hahaha nä då, tror inte du är så trög:) Du verkar vara väldigt beläst när det kommer till träning, kost och hälsa.

Mitt inlägg var inte bara till för att påvisa skillanderna mellan stretcherna utan även varför jag tycker den ena stretchen är lämpligare än den andra utifrån vad du beskrivit.

Bra att det inte gör ont, kanske du är på rätt spår. Tror jag sagt och delat med mig av min ringa kunskap och har därför inget mer att tillföra:) Any way, hoppas det gav något och jag hoppas du får ordning på problemet:)!
Tackar för svaren och bilderna, uppskattas och gav förtydligande!

Ser f.ö nu att bilden, stretchbilden som inte syns på min telefon - syns på min dator, wtf. Aja.
Var iallafall den där ligga på golvet och trycka knät mot bröstet stretchen.
___________

Jag har stretchat höftböjaren nu 3 dagar rätt mycket. Idag när jag gick till gymmet gjorde det ont när jag gick! Wtf. Blev riktigt upprörd. När jag väl kom till gymmet och började knäböja med stången (20kg x20, 20kg x12, 40kg x8,,,osvosv) så kändes det skitbra lol. Inga känningar alls.
Var ett av de mest bekväma böjpass idag.

Ska fortsätta enligt planen och utvärdera efter 2 veckor.

Har senaste 3 dagarna märkt att vänsterhöftböjaren (den jag har problem med och stretchar) verkar "dra åt sig" och börja strama _efter min landsvägscykeltur_...precis som sittpositionen, tramptagen på cykeln gör att höftböjaren vill dra ihop sig. Stretchar ut den efteråt så stramar det inte, samt foamrollar.


Om jag knäböja smärtfritt - men har lite små-smärtehugg i vardagen (i höftböjaren, när jag går, sätter mig ner osv) så är det fine. Bara jag inte har ont när jag cyklar eller styrketränar. Kanske konstiga prioriteringar, men.

Bara för att fördydliga ovanstående så gäller detta inte bara tiden på gymmet utan även utanför gymmet. Om du exempelvis alltid sitter med benen i kors, så att ena höften sitter längre fram/högre upp än den andra, är ett exempel på något som bör undvikas. Dvs. utsätter man höften för en osymetriska position (om vi så ska kalla det) majoriteten av ens vakna tiden så hjälper tyvärr inte bara tiden man lägger på stretch och träning för att åtgärda detta. Man behöver allt som oftast att ändra på andra delar i livet då kroppen samt vävnadet anpassar sig efter de positioner som vi utsätter dem för.
Hahah jag gör det just nu och gjorde sedan jag kom hem. :P
Ska börja tänka på detta! Brukar alltid sitta med benen i kors. Vänsterbenet över högra, oftast, tror jag. Det är vänsterhöften som är kortare, är den framåtroterad då? Trodde tvärtom.
Har träffat sjukgymnast och kiropraktor och ingen har nämnt detta. Fast har för mig någon babblade om att jag kanske ligger på sidan, konstigt när jag sover.

_______

EDIT: Har skrivit i flera andra trådar om mitt problem. Ska se om jag hittar de posterna. Vad jag har provat osv. Kan iallafall tillägga att jag tror mina smärtkänningar beror på flertal olika saker:
Stelhet
2)Dålig aktivering av rumpa
3)Svag bålmuskulatur
Dålig uppvärmning
Stillasittande vardag

Jag tror punkt 2 och 3 är största faktorerna. Jag är skitsvag i bålen, tror jag iallafall. Bälte hjälper mig något oerhört i böj och mark. Böjen känns sjukt "svajig" och ostabil på över 100kg, utan bälte (1RM 142.5kg, med bälte).

1x0
2016-09-21, 14:18
Bara för att fördydliga ovanstående så gäller detta inte bara tiden på gymmet utan även utanför gymmet. Om du exempelvis alltid sitter med benen i kors, så att ena höften sitter längre fram/högre upp än den andra, är ett exempel på något som bör undvikas. Dvs. utsätter man höften för en osymetriska position (om vi så ska kalla det) majoriteten av ens vakna tiden så hjälper tyvärr inte bara tiden man lägger på stretch och träning för att åtgärda detta. Man behöver allt som oftast att ändra på andra delar i livet då kroppen samt vävnadet anpassar sig efter de positioner som vi utsätter dem för.
Är det såhär:

https://www.surfdome.com/lifestyle_blog/wp-content/uploads/2015/12/biomechanics-2.jpg

Min vänsterhöft är alltså framåtroterad därav blir benet kortare? Trodde tvärtom.


Brukar göra denna övning, när han ligger på ryggen 4 minuter in i klippet (4:15 exakt):

INBY84sqrR0

___________


Finns det någon bra gymövning jag kan göra, som tvingar höften rätt? Har kört denna, på vänsterbenet (det som strular), men då kanske denna gör att höften blir ännu mer framåtroterad, hmm:

https://i.ytimg.com/vi/JJinwk3NQvQ/maxresdefault.jpg

Borde kanske göra denna istället. Bra övning för röven också, men är rädd att den kan göra ont i höftböjaren:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/0e/6e/e7/0e6ee7ce63ee5700b5498af3bc4ceb76.jpg

Hyperion1
2016-09-22, 12:54
Där finns en risk för kompensationer i den här övningen genom att man tar ut rörlighet i ländryggen och rotation i höften. Jag skulle nog istället gjort liggande benlyft på magen med ett strikt utförande (som fanns beskrivet i PDF'n jag länkade till). Innan du lyfter benet så spänner du sätesmuskulatur på samma sida av benet, därefter utför benlyftet. Det viktiga är inte hur högt du går med benet då du inte ska ta ut rörlighet i ländryggen. Summering: aktivera sätet, lyft benet utan att kompensera med ländryggen.

Hur känns det om du gör "musslan" väldigt strikt? Var säker på att inte höften rör sig och att du ligger helt rakt på sidan. Det viktiga är inte hur högt du går i rörelsen utan det viktiga är att du inte rör på höften, dvs. tar ut rörlighet i höften. Försök att använda sätesmuskulaturen för att utföra övningen. Jämför gärna hur det känns på vänster och höger sida.

Scratch89
2016-09-23, 15:57
Där finns en risk för kompensationer i den här övningen genom att man tar ut rörlighet i ländryggen och rotation i höften. Jag skulle nog istället gjort liggande benlyft på magen med ett strikt utförande (som fanns beskrivet i PDF'n jag länkade till). Innan du lyfter benet så spänner du sätesmuskulatur på samma sida av benet, därefter utför benlyftet. Det viktiga är inte hur högt du går med benet då du inte ska ta ut rörlighet i ländryggen. Summering: aktivera sätet, lyft benet utan att kompensera med ländryggen.

Hur känns det om du gör "musslan" väldigt strikt? Var säker på att inte höften rör sig och att du ligger helt rakt på sidan. Det viktiga är inte hur högt du går i rörelsen utan det viktiga är att du inte rör på höften, dvs. tar ut rörlighet i höften. Försök att använda sätesmuskulaturen för att utföra övningen. Jämför gärna hur det känns på vänster och höger sida.

:thumbup:

Hyperion1
2016-09-23, 21:59
:thumbup:

Tack:)