handdator

Visa fullständig version : Stretch


Shoyan
2012-10-04, 20:28
Hej, bör man stretcha muskelgrupperna som man tränat varje gång efter passet eller kan man köra så att man stretchar varannan dag oavsett om man ska träna muskelgrupperna som ska stretchas. Jag vill endast behålla min vighet. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Tack

Thornblom
2012-10-04, 20:35
Kör du full ROM? I så fall räcker det med att stretcha lite mellan seten.

Fyllot
2012-10-04, 20:38
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=510704&postcount=6

"Det finns studier som visar både att muskelstyrkan minskar och skaderisken ökar, om man stretchar innan."

Shoyan
2012-10-04, 20:38
Kör du full ROM? I så fall räcker det med att stretcha lite mellan seten.

Vad menas med full ROM ? Är nybörjare :(
Tack för svar !!!

Shoyan
2012-10-04, 20:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=510704&postcount=6

"Det finns studier som visar både att muskelstyrkan minskar och skaderisken ökar, om man stretchar innan."

Jag menar mer efter träningspasset

Fyllot
2012-10-04, 20:43
Jag menar mer efter träningspasset

Stretcha om du känner dig stel. Jag kör alla övningar FULL ROM = FULL RÖRELSE (motsatsen till fusk) och har aldrig behövt stretching.....är mjuk och vig som en gummisnodd.

Nixan
2012-10-04, 20:43
Vad menas med full ROM ? Är nybörjare :(
Tack för svar !!!

ROM står för Range of motion.
Ex. på full ROM är när du kör bänkpress och så sänker du ända ner till bröstet och sen upp tills du låser armarna.

NNIF
2012-10-04, 20:46
ROM står för Range of motion.
Ex. på full ROM är när du kör bänkpress och så sänker du ända ner till bröstet och sen upp tills du låser armarna.

fast det där är ju inte bröstmuskelns eller triceps fulla ROM ..

Thornblom
2012-10-04, 20:48
Vad menas med full ROM ? Är nybörjare :(
Tack för svar !!!

Att du utför rörelsen hela vägen. När du gör det känner du stretch i muskeln vid läget innan den koncentriska fasen.

Om du däremot kör mindre ROM (kortare rörelsebana, vilket enligt moderna studier kan ge mer tillväxt), för inte musklerna denna stretch. Därav kan du bli mindre rörlig om du inte stretchar ordentligt.

BelowAverage
2012-10-04, 21:41
Jag får mindre träningsvärk om jag stretchar. Full ROM är alltid givet men det hjälper oavsett.
Lite töjning som en del av uppvärmningen och stretching mellan arbetsset, du måste ju inte stretcha just den muskel du arbetar med heller (kan stretcha vader mellan bänkset t.ex)
Har själv skött stretching väldigt dåligt tidigare och ångrar det nu när jag mer och mer märker hur mina framsteg hämmas av stelhet i första hand snarare än brist på styrka.

King Grub
2012-10-04, 21:43
Stretching förhindrar inte träningsvärk.

Thornblom
2012-10-04, 21:45
Jag inbillar mig att lätt stretching och intensiv posering (inget skämt) mellan set ökar trycket och pumpen. Kan som sagt vara en inbillning...

BelowAverage
2012-10-04, 21:49
Stretching förhindrar inte träningsvärk.

Jag blir stel i bröstet efter bänkpress. Dagen efter kan det vara jobbigt - då hjälper det mig att stretcha. Antingen efter träningen men också direkt dagen efter då jag märker av det.
Stelhet som ger värk, efter träning. Det kanske inte är definitionen av träningsvärk men jag tror många kallar det träningsvärk, det gör iaf jag.
Och mina besvär lindras av stretching.

"studie på det" *gah!*

King Grub
2012-10-04, 21:55
Har postats dussintals gånger.

Ett Orm
2012-10-05, 06:11
Jag blir stel i bröstet efter bänkpress. Dagen efter kan det vara jobbigt - då hjälper det mig att stretcha. Antingen efter träningen men också direkt dagen efter då jag märker av det.
Stelhet som ger värk, efter träning. Det kanske inte är definitionen av träningsvärk men jag tror många kallar det träningsvärk, det gör iaf jag.
Och mina besvär lindras av stretching.

"studie på det" *gah!*

Ellet så stretchar du pga av att du tror att värken minskar. Har du struntat i att stretcha någon gång och jämfört?

Woody R
2012-10-05, 11:25
Om man stretchar låt säga biceps, kan man få den att se större ut i avslappnat läge då för den inte är lika spänd så den kanske hänger lite längre ner?

NNIF
2012-10-05, 11:47
Om man stretchar låt säga biceps, kan man få den att se större ut i avslappnat läge då för den inte är lika spänd så den kanske hänger lite längre ner?

nej, stretching påverkar ej musklernas "längd" utan "bara" dess elasticitet

BelowAverage
2012-10-05, 12:17
Ellet så stretchar du pga av att du tror att värken minskar. Har du struntat i att stretcha någon gång och jämfört?

Tror? Självklart har jag bara dragit påståendet ur röven! *gah!*
Har börjat med "fan vad stel och öm jag är (detta definierar jag som träningsvärk) - jag kanske skulle testa att stretcha, i värsta fall blir det iaf inte sämre?"
Och det har blivit bättre.
Jag har låtit det vara (oförändrat) och stretchat (bättring) vid många olika tillfällen nu.
Så jag har bara min egen beprövade erfarenhet att gå på, men nog fan fungerar det och jag skulle inte kalla det placebo för jag har inte ens trott på det från början.

"studier på det?"
Nej. Men stretching lindrar min tränigsvärk. Tipsar gärna andra att testa ifall det hjälper dem med, i värsta fall får de bara bättre rörlighet.

AhmedGrisen
2012-10-05, 15:35
Tror? Självklart har jag bara dragit påståendet ur röven! *gah!*
Har börjat med "fan vad stel och öm jag är (detta definierar jag som träningsvärk) - jag kanske skulle testa att stretcha, i värsta fall blir det iaf inte sämre?"
Och det har blivit bättre.
Jag har låtit det vara (oförändrat) och stretchat (bättring) vid många olika tillfällen nu.
Så jag har bara min egen beprövade erfarenhet att gå på, men nog fan fungerar det och jag skulle inte kalla det placebo för jag har inte ens trott på det från början.

"studier på det?"
Nej. Men stretching lindrar min tränigsvärk. Tipsar gärna andra att testa ifall det hjälper dem med, i värsta fall får de bara bättre rörlighet.

jag tycker också stretching kan lindra, inte så mycket men ändå så att man känner skillnad, jag tänker att det kanske beror på att man får bättre cirkulation i muskeln eller att man blir lite mindre stel och det därmed känns bättre men jag vet inte