handdator

Visa fullständig version : Från knark till stark, Soddex tränar!


soddex
2012-10-04, 19:42
Som titeln kanske avslöjar har jag under en längre tid knarkat, det handlar dock inte om några tunga droger, utan cannabis som jag måste erkänna hade en bieffekt på mig - nämligen lathet! Jag har under en längre period varit en soffpotatis som ätit onyttigt och varken jobbat eller tränat. Det har satt sina spår i form av stelhet i ryggen (speciellt 3 kotor är drabbade), försvagade magmuskler, andfåddhet samt en förskjuten höft.

I dagsläget väger jag ca 110kg på 183cm, mer specifik statistik kommer jag med när jag köpt måttband och våg. Jag besöker sjukgymnast 1 ggn/vecka och jobbar med scenbygge (vilket jag kan se som ett träningspass också) lite då och då.

Nu är det så att jag inte kan börja med riktig styrketräning pga min rygg och mina stela leder, så just nu försöker jag åtgärda det med att simma några gånger i veckan (har hunnit med 7-8 pass), men tanken är att jag ska gå över mer och mer till styrketräning när jag känner mig redo. När jag är i full gång kommer jag köra styrketräning 3 ggr/vecka och cardio i form av simning 1ggn/vecka och squash 1ggn/vecka. Målet är en allmänt bättre hälsa och att bli av med det överflödiga fettet. Kommer posta bilder så snart jag kan :)

För tillfället kör jag 2 x 15min i simbassängen och kommer utökas allt eftersom min kondition blir bättre.

Nu fasiken kör jag!

jokem
2012-10-04, 19:44
Scenbygge låter som ett tungt jobb. Mycket lyft? Isåfall är nog styrketräning helt rätt! Börja när du känner dig redo men ha inte för brottom. Däremot är styrketräning (rätt utfört i form av marklyft eller liknande) bästa rehabiliteringen mot just ryggskador. Låter bra! Lycka till :)

soddex
2012-10-06, 15:57
Scenbygge låter som ett tungt jobb. Mycket lyft?
Jo det är tungt till och från, men mestadels handlar det om lägga och ta bort golvskivor samt fixa med plexiglas och näten på kortsidorna på Cloetta Center, när det är konserter eller större event som kräver scener så är jag dock där och gör det mesta. Kan handla om att stå i en lastbil och lasta tunga lampor, ljudsystem, trossar eller dyl, men självklart handlar det även om mycket tunga lyft i jobbiga positioner vilket kräver mycket främst på armar och ben men även mycket rygg.

Börja när du känner dig redo men ha inte för brottom. Däremot är styrketräning (rätt utfört i form av marklyft eller liknande) bästa rehabiliteringen mot just ryggskador. Låter bra! Lycka till :)
Jo exakt, vill ju inte förhasta mig, vill att leder och senor ska vara vana vid träning så jag inte får slitningar eller värre. Tack!



5/10 - simpass
2 x 15 min (min rygg sade ifrån andra setet vilket gör det hela närmare 15 + 8min) Stretchade och gjorde lite andra övningar så släppte smärtan som var koncentrerad till vänstra sidan av gluteus medius. Lite lek efteråt också :)

Har idag lite slitningar kring latissimus dorsi vilket jag måste lösa innan arbetspasset som börjar 22:00. Då handlar det om att ta ut golvplattor, rulla mattor och dra upp och justera näten på Cloetta Center.

Gober
2012-10-06, 16:01
Lathet och röka är väl en bieffekt för alla :d

Lycka till med ditt nya och hälsosammare liv. Röka på får man bara göra efter man vunnit en tävling.

http://www.sustainabilityninja.com/wp-content/uploads/2009/04/arnold.jpg

soddex
2012-10-09, 22:10
Ja det är en vanlig bieffekt :P Dock tror jag att jag rökt något mer än "medelpuffaren" då jag haft stora mängder att röra mig med. Men tack, röka kommer jag göra när jag når varje mål eller när jag fyller år xD

8/10
Kände en kraftig smärta i vänstra nedredelen av ryggen och detta kröp sig ner mot baksida lår och runt höften, har än i skrivande stund problem att resa mig, sätta mig och stretcha vissa delar av kroppen.

9/10
- Simning -
2x15min (22 x 25m + 19,5 x 25m)

Hade väldigt ont på morgonen så jag övervägde att skippa idag också, men kände att det kan vara värt att testa. Väl i bassängen kändes det inte alls när jag simmade vanligt bröstsim så jag körde på. Konditionen har ökat väsentligt sedan jag började simma. Kommer gå upp på 3x15min nästa gång. Är nästan för enkelt, dock kommer jag troligen simma snabbare framöver när mina jävla ryggproblem försvinner.

Kunde väga och mäta midjemåttet hos mina föräldrar som jag besökte på eftermiddagen.

Exakt vikt är 99,7kg och midjemåttet (över naveln) är 110,3cm mitt första delmål är att minska 10,4cm (vikten spelar ingen roll just nu) till 99,99cm midjemått.

Spartansk
2012-10-09, 22:23
Här på forumet är många andra som jobbar på en annan sorts scenbyggen, nämligen kroppsbyggning för bodybuildingscenen. ;)