handdator

Visa fullständig version : Allt om Gynekomasti [F.A.Q]


Lillpajken94
2012-10-04, 18:20
Här tar jag upp allt om gynekomasti och hur man behandlar det.

Vad är gynekomasti?

Gynekomasi är ett symtom av att brösten på män växer. Orsaken är en utveckling av bröstkörtlarna, vilket normalt bara sker hos kvinnor.
Det uppstår vanligen bland nyfödda (går oftast över inom några veckor), bland ungdomar i puberteten och bland äldre. Gynekomasti är inte farligt men kan i vissa fall vara en följd av någon annan bakomliggande sjukdom.

Hur uppstår det?

Den direkta orsaken antas i de flesta fall vara minskad produktion av testosteron, ökad produktion av östrogen, eller förändring av hormonernas verkan. Det kan också uppstå vid användning av vissa dopingpreparat, bland annat anabola steroider.

Kan man träna bort det?

Nej, det går inte att träna bort. Man kan tro att man har gynokomasti men kan även vara en större deposition av fett i bröstet, då räcker det med träning.

Hur vet jag om man har gynekomasti?

De vanliga symptomen på gynekomasti inkluderar knölar under bröstvårtan på antingen en eller båda sidor av bålen, bröstutveckling, och ömhet i brösten. I mer allvarliga fall, symtom på gynekomasti inkluderar smärtsamma bröst, hud sår över bröstet eller bröstvårtan ansvarsfrihet. Kontakta läkare för några allvarliga symptom på gynekomasti, eftersom dessa kan vara tidiga tecken på bröstcancer.

Hur kan jag få bort/bota det?

Kontakta en kirurg, vårdcentral eller liknande. Säg som det är och att du lider av det. De ger dig en tid som ni kan träffas och diskutera hur ni ska lösa problemet.

Vad kostar det?

En gynekomasti kostar mellan 15-38.000:- Men är gratis för de under 19(?)

Källor

http://www.kosmedics.se/Manliga-brost--gynekomasti--1714054624.htm
http://gynekomasti.se/
http://o.cotot.com/amne/mans-halsa/gynekomasti/behandlingar
http://en.wikipedia.org/wiki/Gynecomastia

__________________________________________________ _______________

Så gick det till för mig

Det började med att jag kontaktade vårdcentralen där jag fick beskriva mitt problem, Fick en tid där jag skulle komma in och undersökas. På undersökningen konstaterade de att jag hade gynekomasti och att en behandling skulle genomföras.
Fick sedan i uppdrag att tappa minst 7 kg till min operationstid.
Det gick sen 6 månader innan jag fick min tid på kirurgen, Under denna tiden hade jag hade tappat mina kilon och var redo.

I brevet där tiden stod följde det med 4 "tvättlappar" med en speciell sorts rengöringsmedel på som skulle användas när jag duschade för att vara så ren som möjligt på operationsdagen. Detta skulle motverka infektioner som kunde uppstå efter ingreppet.

Åkte in 3 dagar före min operation och pratade med en sköterska om hur ingreppet skulle gå till, fick även komma med egna åsikter och önskemål. De mätte mitt blodtryck och frågade mig om medicinska frågor, te.x. Om jag har haft sjukdomar eller problem tidigare.

Ringde dagen innan operationsdagen för att få en tid, alltså när på dagen/natten. (allt ändrar sig hela tiden så va tvungen och ringa dagen före för att få en exakt tid för operation).

Åkte in på operationsdagen och får prata med narkos doktorn och kirurgen om hur allt ska gå till. Får sedan en "fjäril" i armen med dropp och narkos när jag kommer in i operationssalen. Sen sövdes jag ner och de genomförde ingreppet, Vaknar senare upp i ett rum opererad och färdig och får lämna sjukhuset samma dag. Får även ett band som jag ska ha spänt runt överkroppen för att förhindra svullnad och blodsamlingar i "tomrummen" under mina bröstvårtor.

Detta bandet ska användas i 14 dagar och stygnen ramlar bort av sig självt. Det tar ca 3 veckor innan jag kan börja gymma igen, eftersom allt ska läka ihop och bli bra, annars riskerar såren och gå upp. Det kan även bli fel i läkerprocessen så man får förhårdnader och fula ärr. Just nu (dagen efter) min operation är jag bara lite öm och svullen men kan redan se lite skillnad. Såren skiftar i mörkrött och ser inte så bra ut, dock ändras färgen och det skulle enligt doktorn vara klart om 14 dagar.

Just nu ser jag fram emot och ta bort bandet och se resultatet men får vänta i ytterligare 13 dagar..Kan komma före och efterbilder senare. ;)

Har ni några frågor? Bara fråga då! :)

(Överväg o klistra denna tråden, dels för att många undrar och för att jag kan svara på alla frågor, vet själv hur det är och leta efter info om detta)

Mouline
2012-10-04, 18:34
Tog kontakt idag med Polarkliniken, få bört skiten! X)

Lillpajken94
2012-10-04, 18:35
Ber om ursäkt för stavfel, :)

Lillpajken94
2012-10-04, 18:41
Tog kontakt idag med Polarkliniken, få bört skiten! X)

Gör du rätt i :)

komigen
2012-12-12, 00:12
Halloj TS! Jag tror jag lider av gyno. Vill först se hur det ser ur efter en deff innan jag tar kontakt med doktor! MEN, skulle varar kul med före/efter bilder! NYFIKEN!!!

cero
2012-12-12, 00:21
Man kan tro att man har gynokomasti men kan även vara en större deposition av fett i bröstet, då räcker det med träning.

Du kanske kan förtydliga och skriva att det är viktnedgång som hjälper i detta fall, om det är det du menar.

GwP
2012-12-12, 19:51
Kan du länka en bild nu på hur din "gyno" såg ut innan operation? :D

Victuhh
2012-12-13, 14:28
Kan du länka en bild nu på hur din "gyno" såg ut innan operation? :D

Också nyfiken! :)

Lillpajken94
2013-01-09, 01:07
Kan du länka en bild nu på hur din "gyno" såg ut innan operation? :D

Också nyfiken! :)


Kommer upp i min journal imorgon..lessen för sent svar..

mvh

Lillpajken94
2013-01-17, 22:59
Före efterbilder i min journal!

Mouline
2013-01-17, 23:03
18 feb ska jag träffa läkarn :)

Lillpajken94
2013-01-18, 16:20
18 feb ska jag träffa läkarn :)

gött! :)

Gober
2015-05-21, 18:56
Häromdagen när jag duschade efter ett gympass kände jag att det ömmade i ena bröstet. Det är en svullnad (bröstkörtel) likt en liten knöl. Jag är 30+ och använder inte AAS. Smärtan har nu börjat gå tillbaka men fortfarande öm. Är det möjligt för en vuxen man att helt plötsligt få gynecomastia? Aldrig haft det i tonåren, aldrig varit kraftig överviktig och använder inga mediciner som påverkar hormoner.

Passet jag körde bestod bla av roddmaskin där man pressar bröstet ganska hårt mot en dyna. Kan det vara en klämning, irritation eller liknande? Kommer givetvis gå och kolla upp det om det inte försvinner.

robiiiinnnn
2017-11-02, 19:04
Ni som har gjort en operation, hur länge fick ni vänta tills att få träna igen? Känner redan nu ångest över operationen på måndag, inte själva operationen men att jag inte kommer få kunna träna på 2-3 veckor.

coloz
2017-11-26, 23:27
Ni som har gjort en operation, hur länge fick ni vänta tills att få träna igen? Känner redan nu ångest över operationen på måndag, inte själva operationen men att jag inte kommer få kunna träna på 2-3 veckor.

Herregud. Vill du blir av med din gyno så är det väl värt att avstå träning i 2-3 veckor. 3 veckor är ingenting, jag har ofta längre uppehåll pga mycket jobb/studier.