handdator

Visa fullständig version : kotförskjutning


Sebbe
2004-02-06, 15:38
Till Arne Persson eller nån annan insatt

here is the deal...


Körde ett pass i onsdags, Mot slutet av passet så högg det till i ryggslutet, (kändes som om nån drog upp ett blixtlås i ryggen), Tänkte inte så mycket mer på det. Framåt kvällen började det göra riktigt ont och morgonen efter hade jag fasansfullt ont, Åkte till akuten och blev röntgad och dom konstaterade att jag hade fått en förskjutning på den nedersta kotan,förskjutningen var 3mm.

Enligt ortopeden är inte detta nåt som åtgärdas initialt (förutsatt att inte kotan fortsätter glida) utan kringliggande muskler ,senor och ledband m.m anpassar sig efter min omöblerade ryggrad. Jag ska gå på omröntningar under våren för att verifiera att det inte förvärras.

Några frågor jag inte hann ställa i virrvarret på akuten var.

När kan man börja träna igen? Fick intrycket av läkaren att det var ok så fort smärtan släppt, men jag är osäker.

Kan ett besök hos en Naprapat/kiropraktor (vet inte vem som gör vad) vara till någon nytta?

En förskjutning på 3 mm säger inte mig mycket, Är det att anse som mycket eller lite?

Tack på förhand

pTr
2004-02-06, 16:46
Törs inte svara på dina frågor men undrar om Förskjuten kota i ryggraden är = ryggskott?

isf kan du nog köra på när du känner det blivit bra, vanligtvis efter 4-5 dagar.
Ryggont är förjävligt man kan inte göra någonting, lider med dig Sebbe! Hoppas det blir bra snart

jimcg
2004-02-06, 22:52
Jag skulle tveklöst uppsöka en naprapat! Träning som belastar ryggen, dvs det mesta, skulle jag ligga lågt med tills jag fått ett utlåtande från just en sådan.

//Jim

Garnax
2004-02-08, 01:50
Får du ont i ryggen gå inte till sjukhuset.

Du ska se en naprapat.

Går det på något vis att fixa detta kan just en naprapat göra det.
Så uppsök en sådan omedelbart. kolla i telefonkatalogen eller
hör med familjen om dom vet någon de gillar.

Att det anpassar sig gör det viserligen men det är inte bra för det.

När det blir en obalans är ryggen är det musklerna som stödjer upp det hela, så dina muskler i ryggen spänns och normalt är också att resten av ryggen "flyttar" sig för att balansera upp det

Så se en naprapat snarast och prata med honom, innan han har utalat sig gör inget alls, träna ingenting tills dess DU KAN göra det värre. Så ring en imorgon

Nu kan du tänka dig din rygg som en rak linje med en utsvängning längst ner där felet sitter. Snart är din rygg i sicksak.

alla kotor flyttar med sig för att balansera upp dig, första åt vänster andra år höger osv tills det är längst ner...inte ovanligt att
nacken ändrar sig också. (detta är "bildligt" beskrivet)

herr_Arne
2004-02-08, 11:30
Originally posted by Garnax
Får du ont i ryggen gå inte till sjukhuset.

Tvärtom. Gå absolut till sjukhuset om du får ont i ryggen (dvs om det är något annat än en sträckning, då...). Ortopeder är oftast duktiga på diagnostik (och har tillgång till fina maskiner att diagnostisera med, "röntgen" av olika slag är ju ett bra sätt att se vad som gått snett!), och det är ju väldigt trevligt att veta vad felet är.

Sedan kan man ju alltid välja vilken behandling man vill ha när man väl vet, ser absolut inget fel i att gå till en naprapat (glöm dock inte att förmedla ortopedens diagnos...).

Ryggen ska man vara rädd om, diskbråck är t.ex. inte kul alls.

Tolkia
2004-02-08, 13:56
Får du ont i ryggen gå inte till sjukhuset.
Jo. Men/och - gör det på en gång. Av någon anledning antas ryggproblem fixa sig av sig själva, så folk söker inte vård för dem direkt, utan väntar tills besvären förvärrats till den grad att det blivit outhärdligt. Vilket tyvärr inte alltför sällan sammanfaller med att de blivit kroniska, eller åtminstone betydligt mer svårkurerade än de ursprungligen skulle ha varit. Gissa själv vad som är lättare att behandla: en "färsk" skada eller en som fått "ligga till sig" ett par månader, med allt vad det kan medföra av snedbelastningar, muskelspänningar, diffusa smärtor etc. ... Det finns många exempel där läkarvetenskapen misslyckats, men man kan ju välja mellan att ge den en sportslig chans och att sätta krokben.
F.ö. inget ont om naprapater generellt; ofta blir man av läkaren rekommenderad att besöka kriproaktor, naprapat eller massör för behandling av ruyggbesvär. Dock skulle jag nog uppsöka sjukvården för diagnos i första skedet.

Sebbe
2004-02-08, 15:14
Tack för era svar.

Vet inte om jag var otydlig (as if) men jag har ju varit hos läkare redan, denne sa dock inte ett dyft om att besöka kiropraktor eller naprapat. Det blev bara ett kort konstaterande och inget mer
"- Du har en förskjutning i nedersta kotan, Försvinn nu härifrån snorunge så jag kan återgå till att gipsa åldringarnas lårbenshalsar( om man nu gipsar såna?)"... typ.

Idag söndag är smärtan mer eller mindre borta, Det är mer en stelhetskänsla nu. Klart att fäller jag överkroppen 90 grader framåt så gör det fortfarande lite ont.

Det som är frustrerande är att jag inte fick några klara besked utav henne, tex "att efter si och så lång tid kan du börja träna lugnt". eller "så länge du känner si eller så i ryggen är det livsfarligt" osv. Det blev en liten brist i kommunikation då jag talade svenska och hon talade nåt annat språk med få korta inslag av nåt som kan liknas vid svenska.

Antar att jag får sätta mig och ringa runt till lite olika läkare, naprapater och kiropraktorer och höra vad dom anser och sen utvärdera och ta ett beslut.