handdator

Visa fullständig version : Suit up!


OnMyWay
2012-10-04, 08:39
Tjenare!

Vet inte direkt om jag kommit rätt men jag skall iaf inom två veckor införskaffa mig en mörk kostym och är ute efter tips på mest kvalité för pengarna.

Jag är student och har rätt lite med pengar men borde kunna göra någon slags investering då jag lär använda den då och då.

Vill dock inte lägga ner en förmögenhet..

Vore guld värt med lite tips på olika märken i olika prisklasser.

Tack på förhand!
__________________

kaer
2012-10-04, 08:53
Har du tid att vänta så ska du såklart försöka pricka någon rea, man kan verkligen göra fynd på kostymer då.

Min senaste kostym var en Oscar Jacobsson och jag är ruskigt nöjd med den, kostade väl 4500 eller något sån't.
Affären Galaxy (heter den väl?) på regeringsgatan tycker jag är bra, väldigt hjälpsamma och trevliga.

hallar
2012-10-04, 09:00
Tjenare!

Vet inte direkt om jag kommit rätt men jag skall iaf inom två veckor införskaffa mig en mörk kostym och är ute efter tips på mest kvalité för pengarna.

Jag är student och har rätt lite med pengar men borde kunna göra någon slags investering då jag lär använda den då och då.

Vill dock inte lägga ner en förmögenhet..

Vore guld värt med lite tips på olika märken i olika prisklasser.

Tack på förhand!
__________________

Skulle rekomendera en marinblå kostym, i min mening mycket snyggare än svart som många studenter skaffar. Sedan är det viktigaste att kostymen sitter snyggt. Den skall sitta bra över axlarna sedan kan man (inom rimliga gränser) justera midja, ärmar osv. Ta gärna med någon som du känner som kan lite om kostymer, expediter är inte alltid objektiva. Lycka till!

Tryman
2012-10-04, 09:04
Ska du införskaffa pga DET HÄR (http://internationalsuitupday.com/)?

OnMyWay
2012-10-04, 09:22
Ska du införskaffa pga DET HÄR (http://internationalsuitupday.com/)?

Nope, Gasque. Finare sittning på nation :)

OnMyWay
2012-10-04, 09:28
Skulle rekomendera en marinblå kostym, i min mening mycket snyggare än svart som många studenter skaffar. Sedan är det viktigaste att kostymen sitter snyggt. Den skall sitta bra över axlarna sedan kan man (inom rimliga gränser) justera midja, ärmar osv. Ta gärna med någon som du känner som kan lite om kostymer, expediter är inte alltid objektiva. Lycka till!

Håller med! Ska kolla runt en del, men gillar skarpt mörkblåa kostymer.

Slartibartfast
2012-10-04, 09:59
Brothers är väl mest Bang for Buck.

awesomooo
2012-10-04, 10:08
Skulle rekomendera en marinblå kostym, i min mening mycket snyggare än svart som många studenter skaffar. Sedan är det viktigaste att kostymen sitter snyggt. Den skall sitta bra över axlarna sedan kan man (inom rimliga gränser) justera midja, ärmar osv. Ta gärna med någon som du känner som kan lite om kostymer, expediter är inte alltid objektiva. Lycka till!

+1 marinblå är definitivt snyggast. Oscar Jacobson har snygga kostymer.

OnMyWay
2012-10-04, 10:09
Fler tips på märken/affärer?

Mental
2012-10-04, 10:30
Jag köpte en snygg på MQ som inte var farligt dyr

eternallord
2012-10-04, 10:38
Marinblå är definitivt vägen att gå. Det är den mest allsidiga och lättanvända kostymen.

Apdjur
2012-10-04, 10:44
Fler tips på märken/affärer?

Jag tycker http://menswear.se/ har bra kvalité för pengarna. I alla fall köpte jag min där för några år sedan och tyckte det var prisvärt. Även skjortorna.

Loke
2012-10-04, 11:17
När det gäller kostymer kan man ju inte börja i änden att titta efter vissa märken. Den första frågan är ju om du har så normal kropp att du kan använda kostym köpt i affär eller om du måste måttsy. Efter det gäller det att välja färg och material och sånt.

Om man lyckas få allt att klaffa perfekt så långt så tror jag inte man bryr sig om märke för det lär vara precis lika snyggt hur som hellst. Undantaget är väl kanske om man är riktigt modeintresserad eller redan har massor av kostymer.

Birkharju
2012-10-04, 11:43
Jag föreslår också Brothers. Bra grejer. Marinblå som redan nämnts är ju förjävla snyggt och passar till det mesta.

NNIF
2012-10-04, 11:54
jag köper mina på dressman, de syr in och modiferar gratis :-) Får aldrig på något i "modebutikerna" mq, brothers etc...

jag har en svart, en medelgrå och en kritstreckrandig, samt 5st skjortor med strechtyg och modiferad krage

men du kanske inte är yberbiff ? =)

0bnoxious
2012-10-04, 12:07
Cool kille som vill ha kostym bara för han har slaviskt följt HIMYM.

nyvaken
2012-10-04, 12:33
En man ska ha en kostym, så-ere-ba! Basgarderoben en marinblå eller grå med diskret mönster, sen en svart blazer att ha till ledigare tillfällen, gärna i linne.
Den mörka baksidan med att låta intresset växa är att efter några kostym-köp behöver du dubbla garderobsutrymmet mot förut.

kaer
2012-10-04, 12:36
Cool kille som vill ha kostym bara för han har slaviskt följt HIMYM.

Du verkar svincool, helt klart.

Menar du att du är en vuxen man som inte äger en kostym?

0bnoxious
2012-10-04, 13:10
Du verkar svincool, helt klart.

Menar du att du är en vuxen man som inte äger en kostym?

Jag har aldrig påstått att jag är varken man eller vuxen

Raschmus
2012-10-04, 14:09
Jag tycker personligen om Oscar J och Tiger. Som fattig student hade jag köpt dressman. Köpte en kostym inför ploj och helvete vad mycket kostym du fick för pengarna. Gå in och testa där först är mitt tips för att sedan testa en Tiger eller dyl av högre kvalité så får du själv avgöra om pengadiffen är värd eller inte.


Edit: jag har för mig jag brände en tusenlapp på dressman och lämnade med komplett svart kostym, skjorta och dubbla pack strumpor.

eternallord
2012-10-04, 14:44
Huruvida en tigerkostym är av högre kvalite än dressman går att diskutera. Man får extremt lite kostym för pengarna hos Tiger. Oscar J är bra mycket mer prisvärt isåfall.

Felixflobby
2012-10-04, 14:48
Spelar ingen roll vart jag köper min kostym, får ända alltid köpa en storlek som är för stor egentligen, bara så att den inte skall bli för tight/smal över ryggen och axlarna.

Men efter man sytt in den i magen blir det Le Chef ;)

Fugly
2012-10-04, 16:48
Köp en mörkgrå kostym med en vit skjorta och svart slips. Finare än så blir det inte.

The_RobRoy
2012-10-04, 16:51
Min överlägset bästa kostym beställde jag på Ö-malm av en thai-skräddare som kommer dit 2ggr per år och mäter upp och sen skickar kostymen till dig 5-6 veckor senare. Köpte med 2 par byxor och har varit min daily kostym nu i snart 3 års tid. Ruggig kvalité till de pengarna, betalade 3200kr med 2 par byxor namn på insidan av kavajen osv.

Jag tog kostymen till en skräddare i Kina, bad de kopiera, de sa att de inte kunde kopiera en så avancerat sydd kostym.

http://www.samsurin.com/

Du har jättetur han besöker Sverige denna/nästa vecka!

tossefar
2012-10-04, 17:17
Jag har aldrig påstått att jag är varken man eller vuxen

Sysselsättning
Lagerarbetare

Tränar på
Aktiverum

Kön
Man

Olegh
2012-10-04, 17:27
Min överlägset bästa kostym beställde jag på Ö-malm av en thai-skräddare som kommer dit 2ggr per år och mäter upp och sen skickar kostymen till dig 5-6 veckor senare. Köpte med 2 par byxor och har varit min daily kostym nu i snart 3 års tid. Ruggig kvalité till de pengarna, betalade 3200kr med 2 par byxor namn på insidan av kavajen osv.

Jag tog kostymen till en skräddare i Kina, bad de kopiera, de sa att de inte kunde kopiera en så avancerat sydd kostym.

http://www.samsurin.com/

Du har jättetur han besöker Sverige denna/nästa vecka!

Intressant. Stort tack för tipset!

OnMyWay
2012-10-04, 20:54
Min överlägset bästa kostym beställde jag på Ö-malm av en thai-skräddare som kommer dit 2ggr per år och mäter upp och sen skickar kostymen till dig 5-6 veckor senare. Köpte med 2 par byxor och har varit min daily kostym nu i snart 3 års tid. Ruggig kvalité till de pengarna, betalade 3200kr med 2 par byxor namn på insidan av kavajen osv.

Jag tog kostymen till en skräddare i Kina, bad de kopiera, de sa att de inte kunde kopiera en så avancerat sydd kostym.

http://www.samsurin.com/

Du har jättetur han besöker Sverige denna/nästa vecka!

Kanske ska köra på detta då? Låter ju riktigt bra!

ryss
2012-10-04, 21:26
Det är väldigt liten chans att du hittar en kostym som sitter perfekt direkt utan att modifiera den. En kostym kan du inte stressa fram, du måste låta det ta sin tid så att den verkligen blir PERFEKT. En kostym som sitter illa är fan nästan värre än hoodies eller vad nu luffare kläder sig i

The_RobRoy
2012-10-05, 05:36
Kanske ska köra på detta då? Låter ju riktigt bra!

Du kommer inte få den inom 2 veckor. Och det blir inte bättre än du har koll, val av tyg, knäppning och allt möjligt. Är Sam själv där kan han nog hjälpa dig på traven, men du bör ha lite koll på hur kostymen ska se ut.

Jag hittade ett väldigt vackert tunt mörkblått tyg och sen bad jag i princip om samma snitt Sam själv hade på sig.

När man mäter kroppen så har de en kryss-ruta för bodybuilder, så att skräddarn vet vad för typ av kroppstyp han syr upp för *flex*

z_bumbi
2012-10-05, 08:48
Nope, Gasque. Finare sittning på nation :)

Inte för att vara den men har du varit på en sådan innan? Jag skulle nämligen fokusera mer på tvättbarhet och hur mycket pengar jag är beredd att riskera än exakt hur den sitter. Det är inte direkt så att alla har pappas plånbok att ösa ur som studenter så stilen kommer garanterat att variera men när kvällen är slut så kommer de flesta se lika slitna ut oavsett vad de har på sig.

Succes
2012-10-05, 11:21
Huruvida en tigerkostym är av högre kvalite än dressman går att diskutera. Man får extremt lite kostym för pengarna hos Tiger. Oscar J är bra mycket mer prisvärt isåfall.

Disagree.