handdator

Visa fullständig version : Hur tränar DU?


Loccii
2012-10-03, 20:58
Tjena. startade tråden pga nyfikenhet.

Hur tränar du? Högt antal reps? Lågt antal reps? För att bygga? För styrka? Mycket dropp/supersett? Kör du bara kondition? Blandar du? Ni fattar poängen.

Ja själv har börjat köra mer strikt lättare vikter och mycket droppsett. Känns som de tar mycket bättre och gillar träningsformen.

MVH

dauit
2012-10-03, 21:02
styrka i benen(jeans kostar pengar) 4 reps i knäböj/marklyft och runt 6 i benspark, bencurl
supersettar benspark och bencurl

volym i överkroppen 8-10 reps förutom i tricepsen där experimenterar lite med 15 reps istället,

Woody R
2012-10-03, 21:04
Högreps ~12, stegar upp i vikten nästan hela tiden, tänker efter varje pass att nästa gång ska jag köra 3 set på samma vikt men blir oftast att jag kör kanske 16-13-10-7 (och ett dropset på slutet) reps och stegrar i vikt, siktar på maximal kontakt nuförtiden så har gått ner ganska mycket i vikten jag kör på för vill bygga!

Dreas
2012-10-03, 21:05
Just nu tränar jag enligt Extended russian power routine med ett extra markpass i veckan som körs explosivt. Ju färre reps och desto tyngre det blir desto mer kör jag med utrustningen.

eternallord
2012-10-03, 21:13
Bara kampsport nuförtiden (förutom att jag då och då joggar lite om det har varit något inställt pass eller dylikt), snittar väl 4 dagar i veckan. Föredrar träningsformer där det känns för mig som att jag utvecklas på en "skill" och träningen bara är en positiv bieffekt, har väldigt svårt att motivera mig för gymträning.

Oxe
2012-10-03, 21:21
Jag tränar efter att få lyfta tyngre än polaren, spelar ingen roll ifall han gjort en 8a på tex 120 kg ifall jag gör en 3a på 122,5kg så har jag ändå lyft tyngre..

Har satt mina mål att precis ta träningspolarens gamla PBn osv

Xtronal
2012-10-03, 21:31
Tjena. startade tråden pga nyfikenhet.

Hur tränar du? Högt antal reps? Lågt antal reps? För att bygga? För styrka? Mycket dropp/supersett? Kör du bara kondition? Blandar du? Ni fattar poängen.

Ja själv har börjat köra mer strikt lättare vikter och mycket droppsett. Känns som de tar mycket bättre och gillar träningsformen.

MVH

Just nu tränar jag för styrka, tränar enligt stronglifts 5x5 pga att jag måste komma in i knäböj/mark/bänk spam.Efter Sl 5x5 blir det 5/3/1, ca 4 månader.

När jag vill bygga tränar jag hög rep och kontrollerar vikten (detta har funkat för mig).Just nu känns det som att jag bara vill bli jätte rippad. Har avslutat en deff för ca 7 veckor sedan och gått upp från ca 75 kg till 78.8 kg. Känns bra eftersom det inte är allt för mycket fett. Är rädd för att lägga på mig för mycket fett - och det är ett stort problem för mig.


Kanske blev lite OT när jag började prata om min kroppsvikt men men..

Okej
2012-10-03, 21:36
minst 50 reps, inte för mycket vikt vill inte se ut som en såndäringa bådybilder. Långa slanka muskler *cupid*

Piranha
2012-10-03, 21:42
Jag tränar efter att få lyfta tyngre än polaren, spelar ingen roll ifall han gjort en 8a på tex 120 kg ifall jag gör en 3a på 122,5kg så har jag ändå lyft tyngre..

Har satt mina mål att precis ta träningspolarens gamla PBn osv

Vem är polaren?:d

BelowAverage
2012-10-03, 21:58
Kör 6-15 reps 3-6 set i friviktsövningar och maskin. Fler reps färre set i basövningar mest när jag känner mig sliten.
Isolationsövningar brukar jag varva strikt och tungt vartannat set, och varannan rep explosiv och varannan kontrollerad.

Går över mer och mer till kroppsviktsövningar för att jag tycker det är kul och upplever att det sliter mindre. Det är trevligt att röna framsteg trots styrkebortfall under svackor, då tekniken blivit bättre.


Tränar för bra styrka / kroppsviktsratio i överkropp och v-form. Tunga ben är ett big no-no. :naughty:

Victuhh
2012-10-03, 22:17
minst 50 reps, inte för mycket vikt vill inte se ut som en såndäringa bådybilder. Långa slanka muskler *cupid*

Haha, skojjar du? Det funkar inte så:smash:

ONT: 12 reppare oftast

Okej
2012-10-04, 01:15
Haha, skojjar du? Det funkar inte så:smash:

ONT: 12 reppare oftast

Jo jag läste det i aftonbladets hälsodel duuuh :smash:

LillisJ
2012-10-04, 06:22
Lågreps, hög vikt. För tillfället styrka då jag vill öka i böj, bänk och chins. Men huvudmålet är att få en estetisk fysik. Äter 250-400 kcal överskott varje dag och det går superbra :D

mikaelj
2012-10-04, 06:33
Mellan 1 och 15 repetitioner för att få muskelmassa och bli stark.

siimpa
2012-10-04, 06:50
SL 5x5, fem veckor in i programmet

Crossift, älskar träningsformen!

Löpning, med och utan skor

Motocross på hög nivå, tävlingsäsongen tog slut förra veckan dock *gah!*

1684_
2012-10-04, 08:22
Olika, varierar. Mitt mål e å öka styrka och massa igen.
Men mkt blir det SL upplägg, just nu mycket 5*5, 5*8.. Ja 5or så mkt som möjligt. Ibland även 8reps * 5set osv..
Sällan jag kör mer än 12reps men ibland så, även nice md pyramidupplägg för de e dödande tycker jag!

Noel
2012-10-04, 09:32
Tränar enbart långdistans, mestadels löpning men även el del cykling. Har nu tänkt komplettera detta med 2 styrkepass i veckan, helkropp. Om jag enbart satsar på att öka min uthållighet, hur bör jag träna? Vad jag förstått är det låga vikter och +18 reps som gäller? Skulle uppskatta om någon med erfarenhet för uthållighetsträning kan ge lite tips. Vill absolut inte lägga på mig massa då detta lär försämra min löpning.

Pernam
2012-10-04, 09:58
Har egentligen tidigare mest kört Wendlers 531. Men har funderat litegrann och kör nu ett periodiserat program med ett block hypertrofi/arbetskapacitet, ett block styrka/explosivitet och så har jag planer på ett tredje block med mer allmän fysträning.

Varje pass har alltid bänk, böj, mark eller press som basövning men däremot kan komplementövningarna skilja sig åt beroende på block. Och naturligtvis antalet set och repetitioner också.

Snömannen
2012-10-04, 10:42
Tränar helkropp, tre pass i veckan. 1-2 övn per muskelgrupp, 3-4 set x 5. Kör mestadels fria vikter med ganska mycket basövningar. Försöker höja vikterna så ofta det går. Målsättningen är ökad styrka samt att få ner bf rätt ordentligt. Har kört så i två månader och tycker att det går åt rätt håll än så länge.

Krogbyggaren
2012-10-04, 11:12
TuT ala Robban Coleman/Proxy sen 13 veckor tillbaka.

ceejay
2012-10-04, 11:17
böj varje dag, 5 reppare
bänk 2 gånger i veckan, försöker göra 5 reps :)
Mark 1 gång i veckan 2-5 reps

Utöver det komplement 5-10/12 reps, typ.
Träning varje dag iaf.

TREX
2012-10-04, 11:40
Kör enligt ett helt egenkomponerat hemlighetsstämplat superschema men innehåller både hög/lågreps i perioder samt progressivt tyngre vikter.

Kör aldrig böj, bänk eller mark.

Otur
2012-10-04, 13:53
Kör mer volym.
Brukar bli 10-14 reps, 3 set. Försöker hålla vilan mellan seten så kort som möjligt. 30-60 sekunder. Tycker det är roligast så. Sen försöker jag hålla passen intensiva, så dom brukar hamna på 60 minuter. Det brukar bli 6 pass i veckan.
Kör aldrig mark, väldigt sällan böj. Bänk blir det något pass i månaden.

andeem
2012-10-04, 14:05
531 BBB (Challenge). Alltså styrka i första hand och assistans för hypertrofi.

När det är fint väder och jag inte är skadad springer jag 5-10 kilometer ibland. I minimalistiska skor.

Okej
2012-10-04, 14:28
Nä om jag ska vara lite seriöst nu, kör för tillfället en 4-split uppdelat måndag-torsdag, 3-4 set per övning 6-12 reps. Det komiska är att jag tränar bara nu för att det är "skönt", ingen seriöst satsning med andra ord. ÄNDÅ har jag fått grymma resultat snabbt jämfört med när jag tränade überseriöst *gah!*

Iron claw
2012-10-04, 16:51
Kör enligt ett helt egenkomponerat hemlighetsstämplat superschema men innehåller både hög/lågreps i perioder samt progressivt tyngre vikter.

Kör du oxå efter det programmet??

Awesomeous Prime
2012-10-04, 18:18
ostrikt och 6-12gg/vecka

Alfers
2012-10-04, 18:45
Just nu, enkel variant på doggcrapp.
Typ halvkropps, en övning per muskelgrupp.
Lätt 12a, tung 10a och sen 8a till fail vila 30sek, köra till fail, vila 30 sek igen osv. räknat med 8an ska man göra 15 reps.
Fungerar över förväntan styrkemässigt, bättre än 3split+helkropp som jag körde ganska länge.

J3T69
2012-10-04, 20:08
kör c:a 12 set per muskelgrupp i veckan och runt 10 reps per set för massabygge.
Vilan max 90 sek och ben upp till 2 min.
Äter mera nu och vikten börjar sakta stiga uppåt.
Ökar vikterna eller minskar vilan mellan seten varje vecka och detta går jättebra med fin kurva uppåt:)

Discogym
2012-10-04, 20:18
Brukar sikta på 10 reps, 3-4 sets. Dropset varje vecka på varsin biceps/triceps övning, får sjukt bra pump och träningsverk dagen efter *flex*

gohardorgohome
2012-10-04, 20:21
Mål: Volym

Tränar: Höjer vikten för varje set i en övning, första setet i varje övning landar alltid runt 20reps sen höjs vikterna hela tiden och repsen går neråt hela tiden.

mvh

exor
2012-10-04, 20:26
Fokus på styrka och tävlingsinrikad träning men har även volymträning med i programmet.

Böj och bänk 2-3 gånger i veckan sen blir det mest kontaktsökande och komplimentsträning. Lite mark nån gång i veckan också.

HMS Laestander
2012-10-04, 21:28
De tre stora får varsin 5x5a 1-2 gånger i veckan (6 dagar/vecka och 4 pass)

I övrigt kör jag höga reps, medeltungt och mycket kontakt. Kör för att bli stor just nu.

mikaelj
2012-10-04, 21:44
Tränar enbart långdistans, mestadels löpning men även el del cykling. Har nu tänkt komplettera detta med 2 styrkepass i veckan, helkropp. Om jag enbart satsar på att öka min uthållighet, hur bör jag träna? Vad jag förstått är det låga vikter och +18 reps som gäller? Skulle uppskatta om någon med erfarenhet för uthållighetsträning kan ge lite tips. Vill absolut inte lägga på mig massa då detta lär försämra min löpning.

"Uthållighets"-styrketräning, dvs typ 18 reps, är ändå 1/10000-del av antalet "reps" du gör när du springer.

Om du inte äter mer än du gör av med lägger du inte på dig massa. Du skall träna för maxstyrka. Så tungt och explosivt som möjligt.