handdator

Visa fullständig version : Smärta mellan skulderbladen


Asterix89
2012-10-03, 19:34
Har i ca 14 dagar haft besvär med stramhet och smärta mellan skulderbladen, som också inneburit att det blivit stramt i nacken. Detta gör det hela ganska obehagligt då jag hämmas då och då av detta.

Jag har ett stressigt jobb där jag kanske inte haft den bästa sittställningen men vid sittande så börjar det smyga sig på en brännande känsla.
Jag har inte lyft något utan detta har i så fall kommit vid bålträning och jobbrelaterad ställning.

Fick rådet att stretcha bröstryggen och träna sittande rodd, men jag tycker inte det blivit så mkt. bättre :/

Brännande känslan sitter mitt på bröstryggen, något till vänster. Hur länge kommer det hålla i sig? Hjälp!

Supertomten
2012-10-05, 20:49
Jag har liknande problem (spänner väldigt mycket rakt ner i ryggen om jag lutar huvudet framåt) och tror det beror på att ja spänner min nacke i fel ställning samt att jag har rätt dålig hållning när jag sitter. Har haft det från och till när jag tränar brukar gå bort efter 1-2 veckor.

Shpendi
2012-10-05, 23:48
+1 på detta. Jag tror att mitt kommer ifrån att jag spänner nacken när jag kör axlar, och kanske mark(tveksamt).

Asterix89
2012-10-06, 07:55
Jag känner absolut igen mig i det ni beskriver kring "spänner nacke och axlar" för det känns som att jag gör det.

Jag har fyra olika stretchövningar jag brukar köra, som biter bra och vissa mindre bra. SKulle dock vilja att det biter ännu bättre.
Hur gör ni för att få bort detta? Det liksom stramar nedanför bröstryggen i mitten på ryggen och ibland mellan skulderbladen.

jockke
2012-10-06, 08:36
Jag tror att jag hade någon liknande smärta som er. Det var i alla fall låsningar i bröstryggen. Fick gå till kiropraktorn tre gånger och knäcka ryggen sen var allt borta

Stramade i nacken och ryggen om jag böjde huvudet framåt som någon beskrev

NNIF
2012-10-06, 09:02
gå till sjukgymnast och få kotorna tillrättalagda ( = knäckta) tar max 2 besök

lär dig några bra övningar för att träna upp flexibiliteten och styrkan hos bröstryggen för att förhindra besvar.

Asterix89
2012-10-06, 12:02
Ok. Tack för info. Har gått två gånger men kanske behöver gå en tredje gång i värsta fall.

Sittande rodd och baksida axlar utöver stretching av bröst och "mittrygg" förekommer.

burkmannen
2012-10-09, 14:08
Har liknande problem. Blir stel vid datorn och om jag tränar bröstryggen, efter passet. Ingen hittar något, man går runt i cirklar ungefär. Varit hos miljontals människor som inte kan hitta något fel på mina skuldror eller min axel. It sucks. Tror förövrigt inte att knäcka är någon permanent lösning utan endast en tillfällig lindrig som hjälper för stunden som kommer tillbaka om man inte åtgärdar grunden till problemet. Måste ju vara någon anledning man blir stel och om man då fortsätter i samma mönster bör det komma tillbaka, eller?

spinki
2012-10-20, 19:54
Har likartade besvär som ovan nämnda men får problem hela vägen från skuldra upp till axeln och ut i biceps. Kan inte ens lyfta en 10 kilos hantel mer än ett par gånger utan att jag får en blockering och svullnar upp.

Är fruktansvärt irriterande att inte kunna träna. Har regelbundet gått hos en massör en gång i veckan i 3 års tid och inte ens hon som kan min kropp bättre än någon annan kan förklara eller få bot på problemet.

Har nu haft en veckas uppehåll från träningen och knallade glad i hågen iväg till gymmet i morse MEN likt förbannat kom blockeringarna till baka.

Vad gör man nu:laugh: Pratade med gymmets sjukgymnast och hon tyckte att jag skulle ta kontakt med en diatist *screwy*:smash:

givduL
2012-10-22, 22:41
Säker på att det inte bara är triggerpunkter på rhomberna (som ligger under mellersta trapezius). Det har nästan alla inklusive jag. Oftast känner jag inte av det, men om jag har suttit ovanligt länge och pluggat eller liknande i 2-3 dagar minst, så börjar jag få en otroligt verkande känsla som ibland inte försvinner på 10 dagar.
Vad du kan göra för att lindra detta i så fall är att du antingen ber någon med starka fingrar knåda dina rhomber ordentligt. Ska du åt högersidan så kan du ta din vänstra hand och dra din högra armbåge mot vänster sida så att skulderbladet (scapula) rotetar lite. Annars kan du göra likadant och lägga dig på golvet med en tennisboll som du rullar upp och ner lite. Räkna med att det gör jävligt ont dock.

spinki
2012-10-23, 18:01
Säker på att det inte bara är triggerpunkter på rhomberna (som ligger under mellersta trapezius). Det har nästan alla inklusive jag. Oftast känner jag inte av det, men om jag har suttit ovanligt länge och pluggat eller liknande i 2-3 dagar minst, så börjar jag få en otroligt verkande känsla som ibland inte försvinner på 10 dagar.
Vad du kan göra för att lindra detta i så fall är att du antingen ber någon med starka fingrar knåda dina rhomber ordentligt. Ska du åt högersidan så kan du ta din vänstra hand och dra din högra armbåge mot vänster sida så att skulderbladet (scapula) rotetar lite. Annars kan du göra likadant och lägga dig på golvet med en tennisboll som du rullar upp och ner lite. Räkna med att det gör jävligt ont dock.

Tveksam till det, Jag får massage varje vecka men det hjälper inte.
Var nyss en sväng på gymmet och skulle testa att bänka lite.
Efter 5min försvann all kraft och jag svullnade upp från axeln och neråt skulderbladet och blev blå/gul (som ett blåmärke nästan)i nedre delen av skulderbladet ? :cryout: