handdator

Visa fullständig version : Fake örhängen etc.?


Iron Bull
2012-10-03, 17:58
Min son får allergiska reaktioner vid piercingar o.s.v. (är dock inte metallallergiker i övrigt?) men vill väldigt gärna ha örhänge och dylikt. Kommer själv ihåg att man en gång provat dylika plastringar men det är ju smärtsamt hela tiden. Finns det några bra varianter man kan få tag i? Är rädd att han fullföljer sin idé om att borra ett hål stort nog i örat för att även ha ett hål när detta läkt ihop och sedan sätta dit något, vilket förstås är fullkomligt absurt och korkat och jag vill gärna undvika det. :)

Fyllot
2012-10-03, 18:11
Vem sjutton ger sin son örhänge på 2000-talet? Borde vara dödsstraff.

Iron Bull
2012-10-03, 18:12
Alternativet är bättre, att han gör det själv? Tycker inte du borde lägga dig i andra föräldrars uppfostran, när man ser till användarnamn och avatar. :)

Jockefoten
2012-10-03, 18:19
Hur gammal är ungen, har du upplyst honom hur gay det är med öronhänge?

Iron Bull
2012-10-03, 18:20
17. Han lyssnar på mycket metal, likt sin far. Fast det är iofs Nu-metal och sånt han lyssnar på... kanske borde vara orolig? :)

G_lund
2012-10-03, 18:22
Hur gammal är ungen, har du upplyst honom hur gay det är med öronhänge?

Det enda som är gay är folk som säger att det är gay.

Tidigare har det funnits väldigt starka magneter som man kunde sätta på var sida om örat och även i underläppen osv.
Det pratades om att förbjuda dessa då ungar hade svalt dem och de gjorde tydligen stor skada då de ville dras mot varandra i magen. Så om killen är väldigt ung kan det vara en dum idé, annars finns det nog att köpa via nätet.

Jockefoten
2012-10-03, 18:22
Sjuttonåringen med magnetöronhängen! Vilken brudmagnet! :D

Loke
2012-10-03, 18:23
Snacka med en piercare? Måste ju finnas plastgrejer. Själva nålen är kanske av metall, men det man har i tills det läkt borde ju kunna vara av plast. Eller är det själva håltagningen du är emot? Varför isf?

G_lund
2012-10-03, 18:25
Sjuttonåringen med magnetöronhängen! Vilken brudmagnet! :D

Såg först efteråt att han var 17 :D

Iron Bull
2012-10-03, 18:28
Det är sant... plastgrejer! Måste höra mig för. :) Tack!

Fyllot
2012-10-03, 18:28
Alternativet är bättre, att han gör det själv? Tycker inte du borde lägga dig i andra föräldrars uppfostran, när man ser till användarnamn och avatar. :)

Alternativet är att du upplyser honom att det varken är trendigt eller speciellt snyggt och är precis som tatueringar en WT-stämpel.

Iron Bull
2012-10-03, 18:33
Alternativet är att du upplyser honom att det varken är trendigt eller speciellt snyggt och är precis som tatueringar en WT-stämpel.

Tja, vi bor ju ute på vischan i ett litet raggarsamhälle så... Det är väl lämpligt att passa in i sin omgivning. Det är väl det ni Sverigedemokrater/islamofober bruka ropa om? :)

Dravena
2012-10-03, 19:13
Alternativet är att du upplyser honom att det varken är trendigt eller speciellt snyggt och är precis som tatueringar en WT-stämpel.

Du tycker inte att folk själva kan få välja vad de gör med sin kropp? Jag tror att din åsikt är tämligen irrelevant i frågan faktiskt.

Fyllot
2012-10-03, 19:50
Du tycker inte att folk själva kan få välja vad de gör med sin kropp? Jag tror att din åsikt är tämligen irrelevant i frågan faktiskt.

Alla är inte förmögna att ta ett sådant beslut och det är ens plikt som förälder att förstå detta.

dream_theater_
2012-10-03, 19:59
Alla är inte förmögna att ta ett sådant beslut och det är ens plikt som förälder att förstå detta.

Är det du på din profilbild? Snackar om WT.... :)

Loke
2012-10-03, 20:44
Alternativet är att du upplyser honom att det varken är trendigt eller speciellt snyggt och är precis som tatueringar en WT-stämpel.

Jag tror inte du har så bra koll på vad som är snyggt och trendigt. Tolka nu inte detta som att jag säger emot dig, detta är enbart ett angrepp på din person.

Fyllot
2012-10-03, 20:51
Jag tror inte du har så bra koll på vad som är snyggt och trendigt. Tolka nu inte detta som att jag säger emot dig, detta är enbart ett angrepp på din person.

Med tanke på din avatar så har jag full förståelse för din begränsning inom detta.

Grotesk
2012-10-03, 20:54
Menar du att grabben är nickelallergiker eller är det något annat?

Iron Bull
2012-10-03, 21:02
Jag vet inte riktigt. Han har aldrig haft några problem med mynt eller liknande, men var gång han har provat att ta hål i öronen eller liknande så har det blivit infekterat trots mycket noggrann hygien.

L2310
2012-10-03, 21:09
När jag gjorde hål i öronen för en jäkla massa år sedan (med håltagningspistol, vilket inte är så bra, gå till en vettig piercare som använder nål helst) satte de i plastörhängen så det borde inte vara några problem. Är det nicklet han reagerar på så borde det ju annars finnas nickelfria alternativ?

EDIT: när ni gjort hål tidigare, använde ni pistol eller använde piercaren nål? Med pistol vart det skapligt många infektioner för min del, tog över 1,5 år innan det läkte vilket var ett rent helvete trots att jag hade plasthänge och inte allergi. Har däremot gjort både läppen och tungan där det samlas alla möjliga sorters bakterier och där har det läkt utan problem med metallhänge, när det piercades med nål. Kommer inte ihåg exakt varför håltagningspistol är dåligt, men är 99% säker på att jag läst det på flertalet källor.

Loke
2012-10-03, 21:14
Jag vet inte riktigt. Han har aldrig haft några problem med mynt eller liknande, men var gång han har provat att ta hål i öronen eller liknande så har det blivit infekterat trots mycket noggrann hygien.

Men sånt händer. Vissa hål läker aldrig, vissa människor får ofta sådana hål.

Med tanke på din avatar så har jag full förståelse för din begränsning inom detta.

Du kan ju inte sno en förolämpning som du just fick kastad på dig själv, det är ju på nivå av "men durå!"

huldz
2012-10-03, 23:20
Guld fungerar för de med nickelallergi, om det kan vara någon sort av sådan allergi. Det är ju svårt att dra en parallell med mynt då man knappast håller i mynten hela dagarna, till skillnad från ett örhänge som sitter i örsnibben 24/7

LizaK
2012-10-04, 04:52
Titan. Brukar de flesta (även nickelallergiker) tåla bra.
Inplantanium är ännu bättre men svårt att få tag på.
Sedan har vi bioplast, mycket bekvämt och riskfritt.

Prata med din lokala piercer. Och besök gärna Barbarella (seriös nätbutik med stort utbud av piercingsmycken).

Lycka till!
mvh Liza

LizaK
2012-10-04, 05:02
Lite off-topic...
Varför blir det alltid moralpanik när någon gör/vill göra något lite udda? Vad är det som skrämmer er? Det är ju inte ert öra som ska genomborras, så varför slösa dyr tid på att dela med er av era åsikter som hade mått bättre av att inte offentliggöras..

Mantus
2012-10-04, 05:23
Lite off-topic...
Varför blir det alltid moralpanik när någon gör/vill göra något lite udda? Vad är det som skrämmer er? Det är ju inte ert öra som ska genomborras, så varför slösa dyr tid på att dela med er av era åsikter som hade mått bättre av att inte offentliggöras..

Du tolkar en! medlems högljudda åsikt som allmän moralpanik? Inte så konstigt att du ser moralpanik överallt.

aijou
2012-10-04, 06:08
Titan. Brukar de flesta (även nickelallergiker) tåla bra.
Inplantanium är ännu bättre men svårt att få tag på.
Sedan har vi bioplast, mycket bekvämt och riskfritt.

Prata med din lokala piercer. Och besök gärna Barbarella (seriös nätbutik med stort utbud av piercingsmycken).

Lycka till!
mvh Liza

Ungefär så.

Snacka med en proffesionell piercare.

Om det är töjning i örat han ska ha (det har du inte nämnt men bara ifall att) så rekommenderar jag att han kör med ett töjsmycke i plast och sedan byter till ett träsmycke när hålet nått rätt storlek. Det har gjort under för mina öron. Träet gör att huden i hålet kan "andas" och all dålig lukt och rodnad/irritation som kan förekomma försvinner helt. (Det kanske inte gäller alla, men det har fungerat för mig och många andra iaf.)

Men som sagt. Låt en riktig piercare göra ingreppet och rådfråga hen om hur ni ska göra med material och skötsel osv. Det är alltid det bästa.


Of topic:
Fyllot: Är du full? Du skämmer ut dig. *facepalm*

G_lund
2012-10-04, 06:12
Prata med din lokala piercer. Och besök gärna Barbarella (seriös nätbutik med stort utbud av piercingsmycken).


Lol.


Var bor du IronBull?

Oljeblixten
2012-10-04, 11:13
När jag gjorde hål i öronen för en jäkla massa år sedan (med håltagningspistol, vilket inte är så bra, gå till en vettig piercare som använder nål helst) satte de i plastörhängen så det borde inte vara några problem. Är det nicklet han reagerar på så borde det ju annars finnas nickelfria alternativ?

EDIT: när ni gjort hål tidigare, använde ni pistol eller använde piercaren nål? Med pistol vart det skapligt många infektioner för min del, tog över 1,5 år innan det läkte vilket var ett rent helvete trots att jag hade plasthänge och inte allergi. Har däremot gjort både läppen och tungan där det samlas alla möjliga sorters bakterier och där har det läkt utan problem med metallhänge, när det piercades med nål. Kommer inte ihåg exakt varför håltagningspistol är dåligt, men är 99% säker på att jag läst det på flertalet källor.

Skälet till att seriösa piercare t.ex har en skylt utanför med en överkryssad piercingpistol sant vägrar använda sådan är pga att den är lite "för bra".

Istället för att som en nål pressa sig igenom köttet och trycka det åt sidorna när man sticker går nålen då in så fort att den slår sönder brosket i örat.

Att ta hål med pistol i övre delen av örat där brosket är hårt är rent vansinne t.ex.

L2310
2012-10-04, 18:52
Just så. Hade för mig att det var därför men ville inte uttala mig innan jag kollat upp säkert :)