handdator

Visa fullständig version : För mycket kaseinpulver?


cakehole
2012-10-03, 17:54
Tjo

Jag käkar mestadels vegetariskt. Anledningen är enkel. Jag har helt enkelt tröttnat något oerhört på kött/kyckling.

Mina "rena" proteinkällor består av: Naturellt kaseinpulver, EAA, äggvita, tonfisk, makrill.

Mina "rena" kolhydratskällor består av: havregryn, ris, potatis, druvsocker, samt en liten mängd sukros.

Jag brukar dra i mig ca: 300-350g kaseinpulver dagligen. vilket ger ca: 290g protein.

Brukar sikta på ca: 450g+ protein/dag.

Magen funkar bra på denna mängd pulver. Men tänkte mest på kalcium och mineralbalansen. Kör naturellt kaseinprotein fritt från sötningsmedel samt lecitin.

Vänligen

Pepz
2012-10-03, 17:58
om du inte väger 150kg så känns det overkill med protein

King Grub
2012-10-03, 18:00
Låter inte speciellt vegetariskt alls.

cakehole
2012-10-03, 18:08
om du inte väger 150kg så känns det overkill med protein

Jag är en stor kille. Men några 150 väger jag dock inte :d

Tycker om att bulka på med protein och carbs. Käkar runt 6-7k kalorier/dag.

Fyllot
2012-10-03, 18:10
Jag är en stor kille. Men några 150 väger jag dock inte :d

Tycker om att bulka på med protein och carbs. Käkar runt 6-7k kalorier/dag.

Maratonlöpare?

Eddie Vedder
2012-10-03, 18:12
Du äter extrema mängder protein och extrema mängder kasein. Gör vad du vill med den informationen. Att du tycker så mycket om det tycker jag känns lite motsägelsefullt i en tråd som du startat på grund av att du tröttnat fullständigt på maten du äter men det är ditt liv och din kropp. :)

cakehole
2012-10-03, 18:17
Låter inte speciellt vegetariskt alls.

Oki. Nä, jag käkar ju det djuren producerar istället för att käka upp dem. hehe.
Jag har inga etiska problem med att käka kött osv. men som jag skrivit är jag så grymt trött på nötkött samt kyckling.

Vissa vegetarier anser ju att det är OK att käka det djuren producerar osv. Därför jag valde att kalla det vegetarisk på grund av den tillfälliga uteslutning av kött osv.. menmen

Du har ingen synpunkt på mitt kaseinpulver inmundigande?

Eddie Vedder
2012-10-03, 18:20
Oki. Nä, jag käkar ju det djuren producerar istället för att käka upp dem. hehe.

Både makrill och tonfisk är djur. Det är inte något som djur producerar. Inte mer än vad dina och mina föräldrar "producerade" oss. :)

cakehole
2012-10-03, 18:45
Både makrill och tonfisk är djur. Det är inte något som djur producerar. Inte mer än vad dina och mina föräldrar "producerade" oss. :)

Jo ditt resonemang låter finemang. Tonfisk och makrill är något djur producerar. Hur skulle de annars bli till lixom va? Kossor är också animalier som djur producerar osv,osv. Så detta lär slå stort inom vegetarianismen! :d

Detta är också en sån "rolig" grej som vegetarianer "fuskar med". Somliga anser ju att det är OK att käka fisk och ändå kalla sig vegetarian. Fiskkött OK, men alla andra animalier UTESLUTET. Förutom de animaliska produkterna som djuren tillverkar dårå :d Luddigt begrepp värre dat dere vegetarianism.

MEN nu är inte jag vegetarian och mitt syfte är INTE att förlöjliga vegetarianism. Jag önskar att folk kunde sluta köpa billigt kött osv, och istället ENDAST köpa ekologiskt kött. Och även skära ner köttkonsumtionen till kanske MAX ett par/tre hundra gram i veckan.

EN av anledningarna till att jag utesluter nötkött samt kyckling är för att jag är spytrött på köttindustrin. *spy*

Fishtank
2012-10-03, 18:53
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Pescetarianism

Nyss var du trött på kött och nu köttindustrin.

På din frågeställning så sure göra som du vill, låter dyrt i längden men whatever floats your boat.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

cakehole
2012-10-03, 19:40
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Pescetarianism

Nyss var du trött på kött och nu köttindustrin.

På din frågeställning så sure göra som du vill, låter dyrt i längden men whatever floats your boat.


Ja. Jag ÄR trött på att både tillaga/käka/smaken av kött, samt att jag sedan många år tillbaks är trött på hur köttindustrin utvecklats. Köttpriset ska pressas och vilka är det som får betala priset av det? MAN/JAG/NI behöver absolut inte käka fläsk,nöt kycklingkött. Och absolut inte i de mängderna som konsumeras. Och när folk/jag då konsumerar så kan man ju köra på det ekologiska alternativet. Det blir ju ingen större kostnad om man håller igen på den totala köttkonsumtionen.

menmen, nu var det ju inte detta tråden skulle handla om. Den spårade ur totalt jao. hahaha.

"På din frågeställning så sure göra som du vill, låter dyrt i längden men whatever floats your boat."

Ptja, rena proteinkällor brukar kosta en slant. Vad skulle du tipsa om för alternativ billig REN proteinkälla OM man nu INTE är intresserad av billiga köttråvaror (man vill ju inte stödja köttindustrin). Fisk och äggvita äter jag redan.

Pescetarianism stämmer väl tydligen in hyfsat på min aktuella kosthållning.

RykteT
2012-10-03, 19:44
Jo ditt resonemang låter finemang. Tonfisk och makrill är något djur producerar. Hur skulle de annars bli till lixom va? Kossor är också animalier som djur producerar osv,osv. Så detta lär slå stort inom vegetarianismen! :d

Detta är också en sån "rolig" grej som vegetarianer "fuskar med". Somliga anser ju att det är OK att käka fisk och ändå kalla sig vegetarian. Fiskkött OK, men alla andra animalier UTESLUTET. Förutom de animaliska produkterna som djuren tillverkar dårå :d Luddigt begrepp värre dat dere vegetarianism.

MEN nu är inte jag vegetarian och mitt syfte är INTE att förlöjliga vegetarianism. Jag önskar att folk kunde sluta köpa billigt kött osv, och istället ENDAST köpa ekologiskt kött. Och även skära ner köttkonsumtionen till kanske MAX ett par/tre hundra gram i veckan.

EN av anledningarna till att jag utesluter nötkött samt kyckling är för att jag är spytrött på köttindustrin. *spy*

Förlåt om jag värkar lite otrevlig nu (det är inte min mening) men du verkar lite skenhelig.

För det första är en vegetarian som äter fisk demi-vegetarian.

För det andra undrar jag om du bara äter hel tonfisk och makrill eller om du köper dem på burk?

clavain
2012-10-03, 19:48
Om du vill slippa kött- och köttindustrin är det väl vegetariska alternativ som gäller. Ska det vara billigt borde ärtor, bönor etc vara ypperliga val.

Eddie Vedder
2012-10-03, 19:49
För det första är en vegetarian som äter fisk demi-vegetarian.

Bara för att man konstruerar ett namn blir det ju inte befriat från kritik. Att kalla sig vegetarian när man äter dödade djur är ju jättedumt. Oavsett om man adderar ett prefix.

RykteT
2012-10-03, 19:57
Bara för att man konstruerar ett namn blir det ju inte befriat från kritik. Att kalla sig vegetarian när man äter dödade djur är ju jättedumt. Oavsett om man adderar ett prefix.

Jag håller helt med. Ville bara undvika begreppsförvirring! :)

cakehole
2012-10-03, 20:10
Förlåt om jag värkar lite otrevlig nu (det är inte min mening) men du verkar lite skenhelig.

För det första är en vegetarian som äter fisk demi-vegetarian.

För det andra undrar jag om du bara äter hel tonfisk och makrill eller om du köper dem på burk?


Pescetarianism, Demi-vegetarian whatever... Jag käkar det jag känner för, när jag känner för det. Det är bara så enkelt att jag inte käkar varken fläsk, nöt eller kycklingkött atm. Kalla det vad man vill.

Vi kan kalla det cakehole-dieten.

"För det andra undrar jag om du bara äter hel tonfisk och makrill eller om du köper dem på burk?"

Abbas tonfisk på burk, hel makrill ibland, makrill på burk ibland. Fiskkonsumtionen är dock ganska låg atm. Blev mycket torsk, sej, röding förut. Borde faktiskt börja köra med det igen. Faktum är att jag i detta nu fick lust att börja laga massa fisk igen.

Vänligen

cakehole
2012-10-03, 20:16
Om du vill slippa kött- och köttindustrin är det väl vegetariska alternativ som gäller. Ska det vara billigt borde ärtor, bönor etc vara ypperliga val.

Nä. Inget alternativ för mig. Åt mycket ärtor, bönor, linser för något år sedan (för mycket). För mycket fytinsyra i också.

Tack allesamman som engagerat sig i tråden :d

Rena proteinkällor: Fisk (torsk, sej, tonfisk, röding, makrill, kaseinpulver, EAA, äggvita, och övriga mejeriprodukter såsom keso, kvarg.

Men för att återgå till ursprungsfrågan. Kalcium/mineralmängd per 300-350g kaseinpulver.

cakehole
2012-10-03, 20:19
Maratonlöpare?

Nä, jag är en loser. Men ska bli en bigger loser. :d