handdator

Visa fullständig version : Plyometriska övningar och plyometrisk träning


Iron Bull
2012-10-03, 14:53
Tips på 10 bra? Vet redan boxjumps och armhävningsvarianterna samt den när man hoppar från smal stance till bred stance och tillbaka i knäböjsposition.

Vad är det bra för primärt? Vad leder mycket plyo-träning till? :)

z_bumbi
2012-10-03, 15:03
Varför undrar du?

Iron Bull
2012-10-03, 15:04
Jag tycker det verkar intressant och vill prova? :)

svenbanan
2012-10-03, 17:11
Du kan ju kolla in Nisse Holmdahls hemsida på www.plyotruth.com Han är fystränare inom volleyboll och basket och har en massa bra idéer. Tror han gjort om sidan, men förut fanns en massa övningsbeskrivningar och progressioner där. Även en hel del artiklar har jag för mig.

Tror även det finns grejer på www.verhoshansky.com från snubben som "uppfann" metoden en gång i forntiden.

Ett tips är att du börjar med bäbisenkla grejer och långsamt ökar på svårighetsgrader. Annars riskerar du att skada dig. Börja alltså inte med några nedhopp från plint innan du har gjort ett antal månader/år av enklare hoppsasteg, mångsteg, upphopp...

Morty
2012-10-03, 18:06
Varför undrar du?

Skummaste svaret hittils??


OnT så är det bra för att rekrytera muskelfibrer snabbt. I ett maxlyft i exempelvis marklyft så behöver man inte rekrytera muskelfibrerna jättesnabbt, men i exempelvis en 60m-sprint så behöver man få ut så mycket effekt som det någonsin är möjligt under den korta stund som foten är i kontakt med marken. Där har plyometrisk träning en poäng.

Det är effektiv träning men också med rätt hög skaderisk jämfört vanlig skivstångsträning.

svenbanan
2012-10-03, 19:12
http://www.verkhoshansky.com/

ska det vara...

pezrulezhaakon
2012-10-03, 19:37
Iron Bull

Var noga med att inte hoppa för mycket. Mer är inte bättre här. Fokusera 200% på varje enskilt hopp, istället för på mängden.

z_bumbi
2012-10-03, 20:06
Skummaste svaret hittils??

Kan du rada upp 10 bra plyometriska övningarna utan att veta syftet eller hur någon har tränat så har du nog en unik förmåga men kör så får vi se hur det går.

mellez
2012-10-03, 21:13
Varför är det så hög skaderisk och så komplicerat med plyometrisk träning?
Känns som att hoppa runt är rätt naturligt, som barn studsade man ju runt på allt möjligt, i naturen, på gymnastiken, osv.

pezrulezhaakon
2012-10-03, 21:24
mellez
Plyometrisk träning är inte "bara att hoppa".

Ett exempel på sådan träning är att hoppa ned till marken från en viss höjd och så explosivt som möjligt studsa upp på en annan höjd.
Man tränar sig så kontakttiden med underlaget för avstampet blir så kort som möjligt, men så effektivt som möjligt.

Där har du grymma krafter som kroppen utsätts för.

Morty
2012-10-03, 21:34
Kan du rada upp 10 bra plyometriska övningarna utan att veta syftet eller hur någon har tränat så har du nog en unik förmåga men kör så får vi se hur det går.

Men herregud. Du förstår väl att jag menar det andra stycket? Dessutom borde ett lämpligare svar till det första vara "vad har du för behov"? Jag tycker att "varför undrar du?" låter ganska drygt, faktiskt. Jag menar alltså att man kan svara på detta utan att veta Iron Bulls mål och tidigare träning.




Vad är det bra för primärt? Vad leder mycket plyo-träning till? :)

mellez
2012-10-03, 22:24
Såg precis den här dokumentären som berör ämnet, kan rekommenderas för dom som är intresserade!

http://www.svtplay.se/video/205991/medaljens-pris

Supermicke
2012-10-03, 23:49
såg nu, fan va de trasar sönder sig då. :P Men kör de så mkta grundträning a la gym 8-12reppare egentligen.. för det är väl sådant som förebygger de där typerna av skador?

mellez
2012-10-04, 08:55
såg nu, fan va de trasar sönder sig då. :P Men kör de så mkta grundträning a la gym 8-12reppare egentligen.. för det är väl sådant som förebygger de där typerna av skador?

Ja det var nästan lite otäckt att se! Jag vet inte om någon gymträning i världen hade kunnat rädda kroppen från ett sådant övertränande?
Och sen dessutom äta som han höjdhopparen emellanåt med en skål gröt och några ägg - träna hela dagen - avsluta med tonfisk och makaroner, skölj med kaffe. *facepalm*

Förstår dock svaret jag fick från pezrulezhaakon bättre nu.

svenbanan
2012-10-04, 10:11
Man behöver bygga upp senor och ligament och den typen av strukturer innan man kan utsätta dem för de höga belastningar pez skriver om. Detta tar lång tid och görs bäst genom att just hoppa (om vi pratar om just plyometrisk hoppträning) fast med lägre belastning.

Något som är superviktigt att tänka på om man sysslar med denna typ av högkvalitativ hoppträning är att se till att tekniken i landningen är bra. Brister detta (om knäna faller in eller man landar för mycket på hälen) kan man nästan räkna med knäskador.

Donkey Kong
2012-10-04, 10:14
Typ "björngropen" på hinderbanan i Lumpen alltså?

Principen var att kom man inte upp på "studsen" så blev man kvar därnere! ;)

"Levande" vikt kan belasta en struktur upp till x5 fick jag lära mig, vilket skulle ge en plötslig belastning på kanske 80kgx5, huuva!

L-Sami
2012-10-04, 10:23
Man tränar plyoträning för utveckla stretch-shortening mekanismen, vilket leder till att man blir spänstigare. Det finns vissa kriterier innan man börjar med plyometrisk träning, en allmän riktlinje är att man klarar av knäböja 1,5 x kroppsvikten. Patellarsenskador är inte ovanligt för personer som utöver plyometrisk träning tränar idrotter där hoppmoment förekommer.

Övningar som kan köra för att förbereda sig för mer avancera plyoövningar är

1. Fall till sitt - snabba knäböjningar
2. Nedhopp från box
3. Squatjump med landning

Förutom det så är hoppteknik, hållningen, landningsteknik, kroppskontroll saker man tar hänsyn till.

svenbanan
2012-10-04, 10:50
Man tränar plyoträning för utveckla stretch-shortening mekanismen, vilket leder till att man blir spänstigare. Det finns vissa kriterier innan man börjar med plyometrisk träning, en allmän riktlinje är att man klarar av knäböja 1,5 x kroppsvikten. Patellarsenskador är inte ovanligt för personer som utöver plyometrisk träning tränar idrotter där hoppmoment förekommer.

Övningar som kan köra för att förbereda sig för mer avancera plyoövningar är

1. Fall till sitt - snabba knäböjningar
2. Nedhopp från box
3. Squatjump med landning

Förutom det så är hoppteknik, hållningen, landningsteknik, kroppskontroll saker man tar hänsyn till.

Det där med att böja 1,5 ggr kroppsvikten tycker jag man kan ta med en nypa salt. Vad är det som säger att man är mer redo för plyo om man klarar detta än om man klarar lägre vikt? Det viktigaste måste ju vara att man klarar att landa med bibehållen teknik i den typ av hopp man gör (börja med de enklaste och avancera när man är stark nog) och att man byggt upp senor och grejer (som ju också byggs bättre av hoppträning än knäböj).

Jag skulle inte använda nedhopp som en förberedande övning. Det är ju bland de mest avancerade hoppen. Om inte vi tänker på olika övningar. Hopp längs med marken (jämför längdhopp med höjdhopp) är mindre slitsamma (eftersom man landar från lägre höjd) och brukar vara bra som förberedelse. Typ femsteg från stillastående, skridskohopp, eller hoppsasteg i alla möjliga varianter.

L-Sami
2012-10-04, 14:29
Det där med att böja 1,5 ggr kroppsvikten tycker jag man kan ta med en nypa salt. Vad är det som säger att man är mer redo för plyo om man klarar detta än om man klarar lägre vikt? Det viktigaste måste ju vara att man klarar att landa med bibehållen teknik i den typ av hopp man gör (börja med de enklaste och avancera när man är stark nog) och att man byggt upp senor och grejer (som ju också byggs bättre av hoppträning än knäböj).

Jag skulle inte använda nedhopp som en förberedande övning. Det är ju bland de mest avancerade hoppen. Om inte vi tänker på olika övningar. Hopp längs med marken (jämför längdhopp med höjdhopp) är mindre slitsamma (eftersom man landar från lägre höjd) och brukar vara bra som förberedelse. Typ femsteg från stillastående, skridskohopp, eller hoppsasteg i alla möjliga varianter.

1,5 gånger kroppsvikten står i vetenskaplig litteratur av Kraemer som är en styrketränings forskare. Ska vi lyssna på honom eller Svenbanan på kolo?

Boken jag har fått det ifrån är för övrigt från Designing Resistance training programs.

Nedhopp från box, inte nedhopp, drop-jumps eller depth-jumps. Alltså bara hoppa ned från en box med kontrollerad teknik, det är vad jag menar. Begreppet används i boken styrketräning från lek till elitidrott.

svenbanan
2012-10-04, 16:19
1,5 gånger kroppsvikten står i vetenskaplig litteratur av Kraemer som är en styrketränings forskare. Ska vi lyssna på honom eller Svenbanan på kolo?

Boken jag har fått det ifrån är för övrigt från Designing Resistance training programs.

Nedhopp från box, inte nedhopp, drop-jumps eller depth-jumps. Alltså bara hoppa ned från en box med kontrollerad teknik, det är vad jag menar. Begreppet används i boken styrketräning från lek till elitidrott.

Du kanske vill lyssna på Nils Holmdahl? Han är nog en av Sveriges mest kunniga på området, och har förövrigt fått sin info direkt från Verkhoshansky (som utarbetade plyometrisk träning på 60-talet). www.plyotruth.com

På hans hemsida står det en massa om denna typ av träning, och hur viktigt det är att man börjar med lågintensiva hopp och skyndar långsamt via diverse olika steg innan man ger sig på drop-jumps och liknande avancerade övningar.

Dock har jag har inte sett honom skriva nåt om att man bör klara 1,5 * kroppsvikt.

Tvärtom finns detta att läsa:

Skaderisk kan föreligga t.ex. genom att muskulaturen genom styrketräning ökar i tvärsnittsyta och får bättre ämnesomsättning. Det ger en obalans mellan muskler och hållfasthet Det är väl känt att muskelstyrka, teknikförbättring och snabbhet utvecklas ganska fort om man tränar bra. Här ligger en fara som ofta nonchaleras. Hållfastheten (musklers övergång till sena och senans infästning i skelettet) förbättras endast långsamt och tar flera gånger längre tid att förbättra än muskelstyrka, teknik och snabbhet

Det tolkar jag som att vissa strukturer behöver stärkas via andra metoder (lågintensiva hopp) än just styrketräning (såsom knäböj), och att man alltså kan vara nog så stark men för den sakens skull inte vara redo för avancerad hoppträning.

Kollar man in tex. testprofilerna för örebros damlag så hade de i snitt lägre än 1,5 * kroppsvikt säsongen 2003. Ändå bedrev de plyometrisk träning med drop-jumps...

Jag kan varmt rekomendera den websidan. Det var länge sedan jag var in där (innan alldeles nyss då) och det finns massa bra grejer att läsa.

L-Sami
2012-10-04, 16:54
Du kanske vill lyssna på Nils Holmdahl? Han är nog en av Sveriges mest kunniga på området, och har förövrigt fått sin info direkt från Verkhoshansky (som utarbetade plyometrisk träning på 60-talet). www.plyotruth.com

På hans hemsida står det en massa om denna typ av träning, och hur viktigt det är att man börjar med lågintensiva hopp och skyndar långsamt via diverse olika steg innan man ger sig på drop-jumps och liknande avancerade övningar.

Dock har jag har inte sett honom skriva nåt om att man bör klara 1,5 * kroppsvikt.

Tvärtom finns detta att läsa:



Det tolkar jag som att vissa strukturer behöver stärkas via andra metoder (lågintensiva hopp) än just styrketräning (såsom knäböj), och att man alltså kan vara nog så stark men för den sakens skull inte vara redo för avancerad hoppträning.

Kollar man in tex. testprofilerna för örebros damlag så hade de i snitt lägre än 1,5 * kroppsvikt säsongen 2003. Ändå bedrev de plyometrisk träning med drop-jumps...

Jag kan varmt rekomendera den websidan. Det var länge sedan jag var in där (innan alldeles nyss då) och det finns massa bra grejer att läsa.


Möjlig orsak varför det rekommenderas en viss knäböjsstyrka är att musklerna kan ta upp belastningen och avlasta leden och främre korsbandet vid landningar. Framför allt hos kvinnliga idrottare är det extra viktigt att ha starka höftabduktorer för motverka valgiseringen i knäleden (riskfaktor för främre korsbandsskada) efter landningar 1. Samtidigt har man sett att ökad styrka i knäböj leder till större knäflexion vid drop-jump landningar, vilket kan ge mjukare landningar och mindre stress på främre korsbandet 2.

1. Hip Abductor Function and Lower Extremity Landing
Kinematics: Sex Differences. 2008

Cale A. Jacobs, PhD, ATC*†; Timothy L. Uhl, PhD, PT, ATC*;
Carl G. Mattacola, PhD, ATC*; Robert Shapiro, PhD*; William S. Rayens, PhD

2. THE EFFECT OF SHORT-TERM RESISTANCE TRAINING ON HIP AND KNEE KINEMATICS DURING VERTICAL DROP JUMPS. 2012

KEVIN MCCURDY, JOHN WALKER, JOSEPH SAXE, AND JONATHAN WOODS

L-Sami
2012-10-04, 17:29
Möjlig orsak varför det rekommenderas en viss knäböjsstyrka är att musklerna kan ta upp belastningen och avlasta leden och främre korsbandet vid landningar. Framför allt hos kvinnliga idrottare är det extra viktigt att ha starka höftabduktorer för motverka valgiseringen i knäleden (riskfaktor för främre korsbandsskada) efter landningar 1. Samtidigt har man sett att ökad styrka i knäböj leder till större knäflexion vid drop-jump landningar, vilket kan ge mjukare landningar och mindre stress på främre korsbandet 2.

1. Hip Abductor Function and Lower Extremity Landing
Kinematics: Sex Differences. 2008

Cale A. Jacobs, PhD, ATC*†; Timothy L. Uhl, PhD, PT, ATC*;
Carl G. Mattacola, PhD, ATC*; Robert Shapiro, PhD*; William S. Rayens, PhD

2. THE EFFECT OF SHORT-TERM RESISTANCE TRAINING ON HIP AND KNEE KINEMATICS DURING VERTICAL DROP JUMPS. 2012

KEVIN MCCURDY, JOHN WALKER, JOSEPH SAXE, AND JONATHAN WOODS

Eftersom jag refererar ska jag referera rätt också.

Det här istället för 1:an.

A COMPARISON BETWEEN BACK SQUAT EXERCISE
AND VERTICAL JUMP KINEMATICS: IMPLICATIONS
FOR DETERMINING ANTERIOR CRUCIATE LIGAMENT
INJURY RISK

svenbanan
2012-10-04, 19:56
Möjlig orsak varför det rekommenderas en viss knäböjsstyrka är att musklerna kan ta upp belastningen och avlasta leden och främre korsbandet vid landningar. Framför allt hos kvinnliga idrottare är det extra viktigt att ha starka höftabduktorer för motverka valgiseringen i knäleden (riskfaktor för främre korsbandsskada) efter landningar 1. Samtidigt har man sett att ökad styrka i knäböj leder till större knäflexion vid drop-jump landningar, vilket kan ge mjukare landningar och mindre stress på främre korsbandet 2.

1. Hip Abductor Function and Lower Extremity Landing
Kinematics: Sex Differences. 2008

Cale A. Jacobs, PhD, ATC*†; Timothy L. Uhl, PhD, PT, ATC*;
Carl G. Mattacola, PhD, ATC*; Robert Shapiro, PhD*; William S. Rayens, PhD

2. THE EFFECT OF SHORT-TERM RESISTANCE TRAINING ON HIP AND KNEE KINEMATICS DURING VERTICAL DROP JUMPS. 2012

KEVIN MCCURDY, JOHN WALKER, JOSEPH SAXE, AND JONATHAN WOODS

Det är ju inte så att jag tycker knäböjsstyrka inte har nån betydelse i detta sammanhang. Särskilt det där du skriver om att orka hålla emot så inte knät ramlar in är ju viktigt. Men samtidigt finns det ju andra aspekter (senor etc) som man inte vet något om trots att man kan vara stark i böj. Särskilt om man precis blivit stark av hårt styrketräning och dessa strukturer inte riktigt hunnit med antar jag.

Klurigt förresten med att ökad styrka ger mjukare landning vid drop-jumps. Man vill ju samtidigt minimera kontakttiden med golvet. Eller menar du att de har knäna mer böjda redan innan man nuddar golvet?

De referenserna du listade, är det böcker eller avhandlingar? Finns de på nätet i fullängd?

L-Sami
2012-10-04, 21:01
Det är ju inte så att jag tycker knäböjsstyrka inte har nån betydelse i detta sammanhang. Särskilt det där du skriver om att orka hålla emot så inte knät ramlar in är ju viktigt. Men samtidigt finns det ju andra aspekter (senor etc) som man inte vet något om trots att man kan vara stark i böj. Särskilt om man precis blivit stark av hårt styrketräning och dessa strukturer inte riktigt hunnit med antar jag.

Klurigt förresten med att ökad styrka ger mjukare landning vid drop-jumps. Man vill ju samtidigt minimera kontakttiden med golvet. Eller menar du att de har knäna mer böjda redan innan man nuddar golvet?

De referenserna du listade, är det böcker eller avhandlingar? Finns de på nätet i fullängd?

Kombinationen styrketräning och anpassad hoppträning är väl att föredra, framför allt om man vill åstadkomma prestationshöjande och knäskadeförebyggande effekter. När man landar så ska man ju göra det med bålen, höfterna och knäna flekterade för att minska belastningen på främre korsbandet ändå vill man ha så kort kontakttid som möjligt. Det har bara visats att stående styrketräning med fria vikter ökar knäflexionen vid landning, inte höftflexionen och ger ingen minskad knävalgisering. Mjukare landning uppstår genom att muskulaturen tar upp belastningen.

De är studier. Finns på pubmed, abstrakt gratis. Full text, finns inte gratis dock.

svenbanan
2012-10-04, 21:34
Kombinationen styrketräning och anpassad hoppträning är väl att föredra, framför allt om man vill åstadkomma prestationshöjande och knäskadeförebyggande effekter. När man landar så ska man ju göra det med bålen, höfterna och knäna flekterade för att minska belastningen på främre korsbandet ändå vill man ha så kort kontakttid som möjligt. Det har bara visats att stående styrketräning med fria vikter ökar knäflexionen vid landning, inte höftflexionen och ger ingen minskad knävalgisering. Mjukare landning uppstår genom att muskulaturen tar upp belastningen.

De är studier. Finns på pubmed, abstrakt gratis. Full text, finns inte gratis dock.

Coolt!

Ja, jag her sett nån studie någonstans (har inte så bra koll på mina referenser ;) ) där de jämförde resultat på hopphöjd och sprintsnabbhet beroende på vilken slags träning de olika grupperna bedrivit. De testade enbart styrketräning (minns ej vilka övningar exakt, men fokus var på knäböj, inget OL), enbart plyo ("snabba fötter" löpning på stället i typ 30s; flera hopp i rad med knäuppdrag typ 15st; minns ej vilket den tredje övningen var. Den sista varianten var plyo och styrka (samma styrkeprogram och samma plyoprogram).

Den grupp som körde både plyo och styrka fick mycket bättre sprint och hoppresultat efter träningsperioden. Den grupp som fick näst bästa resultat var enbart plyo och de som bara kört styrka ökade knappt någonting. Så det är ju klart vad man ska göra om man vill bli explosiv. :)

Skulle vara intressant att se nån studie där de har OL med i styrketräningen istället för bara vanliga knäböjar. Då borde ju resultatet kunna bli lite mer utjämnat kan man tycka...

L-Sami
2012-10-05, 09:37
Coolt!

Ja, jag her sett nån studie någonstans (har inte så bra koll på mina referenser ;) ) där de jämförde resultat på hopphöjd och sprintsnabbhet beroende på vilken slags träning de olika grupperna bedrivit. De testade enbart styrketräning (minns ej vilka övningar exakt, men fokus var på knäböj, inget OL), enbart plyo ("snabba fötter" löpning på stället i typ 30s; flera hopp i rad med knäuppdrag typ 15st; minns ej vilket den tredje övningen var. Den sista varianten var plyo och styrka (samma styrkeprogram och samma plyoprogram).

Den grupp som körde både plyo och styrka fick mycket bättre sprint och hoppresultat efter träningsperioden. Den grupp som fick näst bästa resultat var enbart plyo och de som bara kört styrka ökade knappt någonting. Så det är ju klart vad man ska göra om man vill bli explosiv. :)

Skulle vara intressant att se nån studie där de har OL med i styrketräningen istället för bara vanliga knäböjar. Då borde ju resultatet kunna bli lite mer utjämnat kan man tycka...

Olympiska lyft har visats öka spänsten och sprintförmågan. Om jag har tid så kan jag söka upp studien. Det är ju främst plyometriskträning, ballistiska övningar och olympiska lyft som är effektiva för power (spänst och sprintförmåga) Tunga knäböj har visats också öka spänsten. Hur tungt körde de i studien?

L-Sami
2012-10-05, 09:49
En studie från 2012.

Olympic weightlifting training causes different knee muscle-coactivation adaptations compared with traditional weight training

8 veckors träning med olympiska lyft + komplement

Spänsten ökade med 5cm (genomsnitt) i countermovement jump och 5cm (genomsnitt) i squat jump. Resultaten var statistiskt signifikanta.

Programmet

Groups Exercises
Weeks 1–4 (Weeks 5–8)

3 gånger i veckan

Power clean 4–6 x 6RM (4 x 4RM)
Snatch 4–6 x 6RM (4 x 4RM)
Clean and jerk 4–6 x 6RM (4 x 4RM)
High pull 4–6 x 6RM (4 x 4RM)
Half-squat 4–6 x 6RM (4 x 4RM)

svenbanan
2012-10-05, 09:58
Olympiska lyft har visats öka spänsten och sprintförmågan. Om jag har tid så kan jag söka upp studien. Det är ju främst plyometriskträning, ballistiska övningar och olympiska lyft som är effektiva för power (spänst och sprintförmåga) Tunga knäböj har visats också öka spänsten. Hur tungt körde de i studien?

Minns inte. Jag har för mig att det var tungt, men inte maxtungt. Kanske 5x5 eller nåt liknande...

svenbanan
2012-10-05, 10:01
En studie från 2012.



8 veckors träning med olympiska lyft + komplement

Spänsten ökade med 5cm (genomsnitt) i countermovement jump och 5cm (genomsnitt) i squat jump. Resultaten var statistiskt signifikanta.

Programmet

Groups Exercises
Weeks 1–4 (Weeks 5–8)

3 gånger i veckan

Power clean 4–6 x 6RM (4 x 4RM)
Snatch 4–6 x 6RM (4 x 4RM)
Clean and jerk 4–6 x 6RM (4 x 4RM)
High pull 4–6 x 6RM (4 x 4RM)
Half-squat 4–6 x 6RM (4 x 4RM)

Bra grejer. 5cm på 8 veckor är inte kattskit (särskilt i sq jump)!!!

Men det jag menade var om du sett nån studie där en grupp gjorde hoppträning (kanske i kombination med styrka) och en grupp gjorde OL (ungefär som ovan). Vore kul att se vilket som är "bäst".

L-Sami
2012-10-05, 10:43
Bra grejer. 5cm på 8 veckor är inte kattskit (särskilt i sq jump)!!!

Men det jag menade var om du sett nån studie där en grupp gjorde hoppträning (kanske i kombination med styrka) och en grupp gjorde OL (ungefär som ovan). Vore kul att se vilket som är "bäst".

Dessutom ökade spänsten i drop-jumps från olika höjder, 20,40,60cm. 5-6cm i genomsnitt. Power ökade i CMJ från 1400w till 2000w.

Jag sökte bara lite snabbt och hittade studien. Ska titta om det finns någon sån.

Short-term effects on lower-body functional power development: weightlifting vs. vertical jump training programs.
Tricoli V, Lamas L, Carnevale R, Ugrinowitsch C.
SourceDepartment of Sport, School of Physical Education and Sport, University of Sao Paulo, Sao Paulo, SP, Brazil. vtricoli@usp.br

Abstract
Among sport conditioning coaches, there is considerable discussion regarding the efficiency of training methods that improve lower-body power. Heavy resistance training combined with vertical jump (VJ) training is a well-established training method; however, there is a lack of information about its combination with Olympic weightlifting (WL) exercises. Therefore, the purpose of this study was to compare the short-term effects of heavy resistance training combined with either the VJ or WL program. Thirty-two young men were assigned to 3 groups: WL = 12, VJ = 12, and control = 8. These 32 men participated in an 8-week training study. The WL training program consisted of 3 x 6RM high pull, 4 x 4RM power clean, and 4 x 4RM clean and jerk. The VJ training program consisted of 6 x 4 double-leg hurdle hops, 4 x 4 alternated single-leg hurdle hops, 4 x 4 single-leg hurdle hops, and 4 x 4 40-cm drop jumps. Additionally, both groups performed 4 x 6RM half-squat exercises. Training volume was increased after 4 weeks. Pretesting and posttesting consisted of squat jump (SJ) and countermovement jump (CMJ) tests, 10- and 30-m sprint speeds, an agility test, a half-squat 1RM, and a clean-and-jerk 1RM (only for WL). The WL program significantly increased the 10-m sprint speed (p < 0.05). Both groups, WL and VJ, increased CMJ (p < 0.05), but groups using the WL program increased more than those using the VJ program. On the other hand, the group using the VJ program increased its 1RM half-squat strength more than the WL group (47.8 and 43.7%, respectively). Only the WL group improved in the SJ (9.5%). There were no significant changes in the control group. In conclusion, Olympic WL exercises seemed to produce broader performance improvements than VJ exercises in physically active subjects.

svenbanan
2012-10-05, 10:52
Dessutom ökade spänsten i drop-jumps från olika höjder, 20,40,60cm. 5-6cm i genomsnitt. Power ökade i CMJ från 1400w till 2000w.

Jag sökte bara lite snabbt och hittade studien. Ska titta om det finns någon sån.

Jag skulle ju tro att någon variant där plyometrisk hoppträning ingår borde vara den allra effektivaste.

Nog för att OL är väldigt effektivt. Men den största fördelen med detta kanske ändå är att det är enklare att hålla sig skadefri då man sysslar med OL än om man ägnar sig åt den effektivaste formen av plyo. Troligen en betydligt svårare balansgång att inte råka köra drop jumps från en lite för hög plint än det är att inte dra på sig skador från att maxa i frivändningar... Får man sedan bara lite bättre resultat av plyo är det kanske inte värt det...

svenbanan
2012-10-05, 11:00
Dessutom ökade spänsten i drop-jumps från olika höjder, 20,40,60cm. 5-6cm i genomsnitt. Power ökade i CMJ från 1400w till 2000w.

Jag sökte bara lite snabbt och hittade studien. Ska titta om det finns någon sån.

Short-term effects on lower-body functional power development: weightlifting vs. vertical jump training programs.
Tricoli V, Lamas L, Carnevale R, Ugrinowitsch C.
SourceDepartment of Sport, School of Physical Education and Sport, University of Sao Paulo, Sao Paulo, SP, Brazil. vtricoli@usp.br

Intressant läsning!
Om nu VJ + styrka är bättre än bara VJ, så borde ju detta vara i paritet med WL då kanske...

L-Sami
2012-10-05, 11:04
Intressant läsning!
Om nu VJ + styrka är bättre än bara VJ, så borde ju detta vara i paritet med WL då kanske...

De körde WL + halvböj och VL + halvböj.

WL-gruppen ökade med 3cm i CMJ, 4cm i sq jump + bättre sprintförmåga på 10m

VJ-gruppen ökade med 2,5cm i CMJ, 1cm i sq jump

Drop-jumps ingick inte i spänstprogrammet.

svenbanan
2012-10-05, 11:08
De körde WL + halvböj och VL + halvböj.

WL-gruppen ökade med 3cm i CMJ, 4cm i sq jump + bättre sprintförmåga på 10m

VJ-gruppen ökade med 2,5cm i CMJ, 1cm i sq jump

Drop-jumps ingick inte i spänstprogrammet.

Du menar VJ + halvböj antar jag?

Såg inte det. Trodde de bara körde hopp. Men det förklarar ju att VJ gruppen förbättrade sig mest i partiella knäböj...

Ja, drop-jumps skulle väl troligen göra spänstprogrammet lite effektivare.

Gröntvedt
2013-04-01, 13:57
Du kanske vill lyssna på Nils Holmdahl? Han är nog en av Sveriges mest kunniga på området, och har förövrigt fått sin info direkt från Verkhoshansky (som utarbetade plyometrisk träning på 60-talet). www.plyotruth.com

På hans hemsida står det en massa om denna typ av träning, och hur viktigt det är att man börjar med lågintensiva hopp och skyndar långsamt via diverse olika steg innan man ger sig på drop-jumps och liknande avancerade övningar.

Dock har jag har inte sett honom skriva nåt om att man bör klara 1,5 * kroppsvikt.

Tvärtom finns detta att läsa:



Det tolkar jag som att vissa strukturer behöver stärkas via andra metoder (lågintensiva hopp) än just styrketräning (såsom knäböj), och att man alltså kan vara nog så stark men för den sakens skull inte vara redo för avancerad hoppträning.

Kollar man in tex. testprofilerna för örebros damlag så hade de i snitt lägre än 1,5 * kroppsvikt säsongen 2003. Ändå bedrev de plyometrisk träning med drop-jumps...

Jag kan varmt rekomendera den websidan. Det var länge sedan jag var in där (innan alldeles nyss då) och det finns massa bra grejer att läsa.


Här finns två artiklar som kan vara läsvärda i sammanhanget:

Det visste du inte om plyometri (http://x-nutrition.se/det-visste-du-inte-om-plyometri/)

Plyometrisk träning med kettlebells (http://x-nutrition.se/plyometrisk-traning-med-kettlebells/)

svenbanan
2013-04-01, 15:03
Här finns två artiklar som kan vara läsvärda i sammanhanget:

Det visste du inte om plyometri (http://x-nutrition.se/det-visste-du-inte-om-plyometri/)

Plyometrisk träning med kettlebells (http://x-nutrition.se/plyometrisk-traning-med-kettlebells/)

Najs! Ska sätta mig och läsa igenom din hemsida nu. :)

emi23j
2013-04-01, 15:13
Här finns två artiklar som kan vara läsvärda i sammanhanget:

Det visste du inte om plyometri (http://x-nutrition.se/det-visste-du-inte-om-plyometri/)

Plyometrisk träning med kettlebells (http://x-nutrition.se/plyometrisk-traning-med-kettlebells/)

Härlig självhype;).


Till TS.
Har skummat tråden och är bra grejer som har skrivits. Något jag kan skjuta till med är att ha en klar målbild för dig innan du börjar med denna typen av träning, och tänk framförallt vad du vill ha ut av den specifika övningen.
Detta säger jag med tanke på den utbredda missanvändning man ser av boxjumps. Nej, meningen är inte att ta sig upp på en så hög höjd som möjligt och misslyckas på vägen dit...

z_bumbi
2013-04-01, 16:10
Härlig självhype;).

Jag tänkte rycka det som spam men skriver man att Simmons sysslar med tyngdlyftning så förtjänar man att få skämmas lite.

emi23j
2013-04-01, 16:55
Jag tänkte rycka det som spam men skriver man att Simmons sysslar med tyngdlyftning så förtjänar man att få skämmas lite.

Uppmärksammade också just detta när jag skummade igenom länken:)

Gröntvedt
2013-04-01, 21:14
Jag tänkte rycka det som spam men skriver man att Simmons sysslar med tyngdlyftning så förtjänar man att få skämmas lite.

haha..mm!

z_bumbi
2013-04-02, 07:59
haha..mm!

Var det så kul?

Du spammar en tråd som är 2 år gammal för att få upp trafiken på din blogg och så visar det sig att du inte kan skilja på de två största styrkesporterna.

svenbanan
2013-04-02, 09:18
Var det så kul?

Du spammar en tråd som är 2 år gammal för att få upp trafiken på din blogg och så visar det sig att du inte kan skilja på de två största styrkesporterna.

Men jisses.

Blir du så irriterad över att han skrev det på sin blogg och länkade, istället för att skriva direkt här?

Jag tyckte det var kul läsning ialla fall, och jag reagerade också på Louie Simmons grejen.