handdator

Visa fullständig version : gvt schema, hjälp.


bull1
2012-10-03, 12:49
Har tänkt börja träna igen efter en del slarvande. (seriösare denna gång )

Har tränat förut i ca 6mån perioder och sen lagt av och sen börjat igen.
Jag uppnådde knappt några resultat (vilket kanske inte är så konstigt) men nu vill jag ändra på det.

Läst lite om metoden gvt i olika trådar och tycker att den lät intressant.
Tror ni att det är en ide att starta upp ett sådant program när jaginte är allt för erfaren?

Man: 191cm
Ålder: 21
Vikt 73kg

är detta schema bra att följa ifall jag börjar med gvt?
http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm eller har någon bättre förslag ?

Mvh sebbe!

Dribinho
2012-10-03, 13:35
Hej Sebbe.

Som nybörjare är det viktigt att ha kul med sin träning och inte skada sig.
Sedan finns det mängder av olika upplägg som är mer eller mindre vettiga för en nybörjare.
Tror inte att GVT är optimalt för nybörjare utan att ha orkat läsa igenom just denna artikel.
Eftersom du till synes är ganska spinkig är det bra att bygga en stabil grund med hederliga basövningar som bänk/mark/böj (med god teknik givetvis) och äta mycket mat.
Finliret med pumpträning kan du spara till en annan gång.

Vettiga program:
Stronglifts 5x5, stronglifts.com (som det finns en stor sticky om här på forumet.. dock tycker jag och många att man ska lägga till magträning utöver det som rekommenderas).

Har du inga problem med engelskan och är hyfsat insatt i träningstermer har du 2 andra bra program här som du kan läsa om:

http://www.elitefts.com/ws4sb/WS4SB.pdf

Eller:
http://www.jcdfitness.com/wp-content/download/Lyle_McDonald_Generic_Bulking_Routine_FAQ.pdf

bull1
2012-10-04, 09:38
Tack så mycket. Blir att läsa lite om dom metoderna när jag slutar jobbet. Tänkte inviga min träning idag så blir kanske att testa något utav dom och se hur det känns.

bull1
2012-10-04, 10:32
Hade velat klämma in latsdrag / sidolyft, pga att jag är väldigt smal upptill och har (höga, lite utåtstickande höfter) som jag stör mig på. Så vill försöka få lite mer V formad överkropp.

Är det någon ide att klämma in det? isnf vilket pass.

Pratar om 5x5 stronglift schemat

NNIF
2012-10-04, 10:34
Hade velat klämma in latsdrag / sidolyft, pga att jag är väldigt smal upptill och har (höga, lite utåtstickande höfter) som jag stör mig på. Så vill försöka få lite mer V formad överkropp.

Är det någon ide att klämma in det? isnf vilket pass.

Pratar om 5x5 stronglift schemat

kör typ 3x10 på de övningarna i slutet på varje pass, tex på pass 1 kan du köra latsdrag, pass 2 sidolyft, etc

Snömannen
2012-10-04, 10:44
kör typ 3x10 på de övningarna i slutet på varje pass, tex på pass 1 kan du köra latsdrag, pass 2 sidolyft, etc

+1

Tyrwing
2012-10-04, 10:51
Själv har jag slängt in chins i mitt SL 5x5 schema på B-passen(Marklyft)

Anders The Peak
2012-10-04, 10:56
Har tänkt börja träna igen efter en del slarvande. (seriösare denna gång )

Har tränat förut i ca 6mån perioder och sen lagt av och sen börjat igen.
Jag uppnådde knappt några resultat (vilket kanske inte är så konstigt) men nu vill jag ändra på det.

Läst lite om metoden gvt i olika trådar och tycker att den lät intressant.
Tror ni att det är en ide att starta upp ett sådant program när jaginte är allt för erfaren?

Man: 191cm
Ålder: 21
Vikt 73kg

är detta schema bra att följa ifall jag börjar med gvt?
http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm eller har någon bättre förslag ?

Mvh sebbe!

Själva upplägget är det inget större fel på utan det är volymen som är förskräckligt hög. Om du minskar 10 set till 4 set istället tror jag att det kan vara bra. När man är ny bör man ligga lågt på intensiteten ca 70 % av vad klarar i ett lyft dvs ditt 1RM(repsmax)

NNIF
2012-10-04, 10:57
Själva upplägget är det inget större fel på utan det är volymen som är förskräckligt hög. Om du minskar 10 set till 4 set istället tror jag att det kan vara bra. När man är ny bör man ligga lågt på intensiteten ca 70 % av vad klarar i ett lyft dvs ditt 1RM(repsmax)

Vad anser du om själva repetitionsutförandet i GVT för en nybörjare? Är det för "strikt" med eller vad man nu ska säga

Anders The Peak
2012-10-04, 11:06
Vad anser du om själva repetitionsutförandet i GVT för en nybörjare? Är det för "strikt" med eller vad man nu ska säga

Jag tror att många missar att muskler byggs upp på olika sätt när man ser till eccentriskt- och koncentriskt lyftande.
Eccentriska delen gör så att arkitekturen pennationsvinklarna(påverkar satellitcellerna extra mycket,muskelfibertrauma) ändras och den koncentriska förstärker myofibrillärt dvs att muskelcellerna fylls med de proteiner som som står för själva sammandragningen (kontraktionen).

Det gör att det är viktigt att både trycka till och hålla emot ordentligt och inte slarva i övningsutförandet.

NNIF
2012-10-04, 11:09
Jag tror att många missar att muskler byggs upp på olika sätt när man ser till eccentriskt- och koncentriskt lyftande.
Eccentriska delen gör så att arkitekturen pennationsvinklarna(påverkar satellitcellerna extra mycket,muskelfibertrauma) ändras och den koncentriska förstärker myofibrillärt dvs att muskelcellerna fylls med de proteiner som som står för själva sammandragningen (kontraktionen).

Det gör att det är viktigt att både trycka till och hålla emot ordentligt och inte slarva i övningsutförandet.

okej ja, så det är ett bra sätt att utföra övningarna på helt enkelt? =)

bull1
2012-10-04, 15:08
Själva upplägget är det inget större fel på utan det är volymen som är förskräckligt hög. Om du minskar 10 set till 4 set istället tror jag att det kan vara bra. När man är ny bör man ligga lågt på intensiteten ca 70 % av vad klarar i ett lyft dvs ditt 1RM(repsmax)

Vilket schema skulle du rekommendera för att på snabbast sätt få upp en bra grund som jag senare kan bygga vidare på? Samt hur länge bör jag hålla mig till just det schemat?

Gvt med ett upplägg på 4set istället för 10set
5x5 stronglift + mage, latsdrag / snelyft

Anders The Peak
2012-10-04, 15:39
Vilket schema skulle du rekommendera för att på snabbast sätt få upp en bra grund som jag senare kan bygga vidare på? Samt hur länge bör jag hålla mig till just det schemat?

Gvt med ett upplägg på 4set istället för 10set
5x5 stronglift + mage, latsdrag / snelyft

Jag tycker att man kan vänta med 5x5 och istället köra ett traditionellt träningsprogram.

En splitt som den här:
Day 1: Chest & Back
Day 2: Legs & Abs
Day 3: Off
Day 4: Arms & Shoulders
Day 5: Off
Day 6: Off

Träna 2-3 övningar per muskelgrupp 3-4*8-12. Det kan du göra minst 4-6 månader och under den första månaden jobbar du med få ett bra utförande.
Därefter kan du börja progressivt öka belastningarna. Efter 4-6 månader kan du fortfarande köra samma split men i stället 2 övningar en bas 5*5 och en komplement övning 3*8-12 per muskelgrupp. Arbeta progressivt i basövningen och pumpa i komplementövningarna.

bull1
2012-10-04, 15:54
Jag tycker att man kan vänta med 5x5 och istället köra ett traditionellt träningsprogram.

En splitt som den här:
Day 1: Chest & Back
Day 2: Legs & Abs
Day 3: Off
Day 4: Arms & Shoulders
Day 5: Off
Day 6: Off

Träna 2-3 övningar per muskelgrupp 3-4*8-12. Det kan du göra minst 4-6 månader och under den första månaden jobbar du med få ett bra utförande.
Därefter kan du börja progressivt öka belastningarna. Efter 4-6 månader kan du fortfarande köra samma split men i stället 2 övningar en bas 5*5 och en komplement övning 3*8-12 per muskelgrupp. Arbeta progressivt i basövningen och pumpa i komplementövningarna.


Okej, då kan jag följa gvt schemat bara att jag drar ner lite på seten?

NNIF
2012-10-04, 18:02
Jag tycker att man kan vänta med 5x5 och istället köra ett traditionellt träningsprogram.

En splitt som den här:
Day 1: Chest & Back
Day 2: Legs & Abs
Day 3: Off
Day 4: Arms & Shoulders
Day 5: Off
Day 6: Off

Träna 2-3 övningar per muskelgrupp 3-4*8-12. Det kan du göra minst 4-6 månader och under den första månaden jobbar du med få ett bra utförande.
Därefter kan du börja progressivt öka belastningarna. Efter 4-6 månader kan du fortfarande köra samma split men i stället 2 övningar en bas 5*5 och en komplement övning 3*8-12 per muskelgrupp. Arbeta progressivt i basövningen och pumpa i komplementövningarna.

är det inte mer eller mindre vedertaget att en nybörjare bör/kan ha högre träningsfrekvens eftersom denne inte kan träna lika effektivt som en mer erfaren styrketräningsatlet? :confused:

NNIF
2012-10-04, 18:03
jag skulle iaf rekommendera att du kör mer eller mindre helkroppspass 3-4 gånger i veckan de fösta månaderna om du är nybörjare.

Anders The Peak
2012-10-04, 20:34
är det inte mer eller mindre vedertaget att en nybörjare bör/kan ha högre träningsfrekvens eftersom denne inte kan träna lika effektivt som en mer erfaren styrketräningsatlet? :confused:

Det har kommit inte än utgivna studier där man prövar 48, 96 och 120 timmar mellan passen för samma muskelgrupp. Vad jag har förstått så svarar de som ligger kring 90-120 timmar bäst på träningen. Det har varit någon översiktsartikel kring studien som säger att du behöver inte spendera speciellt mycket tid i gymmet för att maximera resultaten om du tar i ordentligt när du är där.