handdator

Visa fullständig version : Har Kolozzeum Shop EAA i tablettform?


Juxta
2012-10-03, 11:37
Ja, som titeln på tråden heter.

Hittar ingen kontaktinfo på shop-sidan ju.

Morty
2012-10-03, 13:25
http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/

Chewables och tabletter finns.

Juxta
2012-10-03, 13:32
Kollade igenom den kategorin och valde ut ett fåtal men det stod inget om tablett eller pulver på de jag kollade. Måhända att jag hade otur i mitt urval?

Morty
2012-10-03, 13:34
Fusion AGENT•M
Optimum Amino Chewables
Allmax AminoCore BCAA Advanced Myotrophic Matrix Caps

Kanske är några andra kapslar också.

Juxta
2012-10-03, 13:45
Två av dom var BCAA vilket jag försöker undvika pga tryptofanet men Optimum kanske funkar. Ska kolla in innehållet.
Tack!

farsan baloo
2012-10-03, 14:22
Två av dom var BCAA vilket jag försöker undvika pga tryptofanet men Optimum kanske funkar. Ska kolla in innehållet.
Tack!

Var i BCAA hittar du tryptofan? Måste vara blind för jag ser inget i innehållsförteckningen och mig veterligen ska inte tryptofan ingå i BCAA.

Juxta
2012-10-03, 14:39
Jag har undvikit BCAA för att det har varit så mycket snack här och på bb.com att tryptofan ingår i BCAA men inte EAA och kan påverka en viss depression. Har fått väldigt bra resultat på EAA hittills och vill helst köra vidare på just det som funkar. Där jag brukar köpa ifrån är det dock slut.

zajiwal
2012-10-03, 15:24
Jag har undvikit BCAA för att det har varit så mycket snack här och på bb.com att tryptofan ingår i BCAA men inte EAA och kan påverka en viss depression. Har fått väldigt bra resultat på EAA hittills och vill helst köra vidare på just det som funkar. Där jag brukar köpa ifrån är det dock slut.
Det är BCAA's i EAA.

farsan baloo
2012-10-03, 15:24
Jag har undvikit BCAA för att det har varit så mycket snack här och på bb.com att tryptofan ingår i BCAA men inte EAA och kan påverka en viss depression. Har fått väldigt bra resultat på EAA hittills och vill helst köra vidare på just det som funkar. Där jag brukar köpa ifrån är det dock slut.

BCAA ingår ju i EAA...tryptofan ingår inte i BCAA, dubbelkolla på innehållsförteckningen. Tillsatt tryptofan är skulle dessutom innebära läkemedelsklassning om jag inte missminner mig.

Får du bra resultat av EAA så fortsätt givetvis med det, men välj inte bort BCAA pga felaktig information

WHITEFOLKS
2012-10-03, 16:22
Nja man ska inte säga att bcaa ingår i ett EAApulver för det behöver de inte göra.

EAAs är de essentiella aminosyrorna men EAA i sig säger inget om fördelningen på dessa eller om de förekommer alls. Den enda slutsatsen du kan (logiskt) dra av "EAA" är att en eller flera EAAs förekommer.

T.ex. skulle man kunna ta rent leucin och kalla det EAA. Man skulle även kunna kalla det BCAA, båda skulle vara korrekt.

Juxta
2012-10-03, 16:42
Detta innehåller det EAA jag tuggar i mig nu. Käkar 4 tabletter innan(jag vet jag vet men jag tar in det extra proteinet) och 5 tabletter efter träningen.

Amount per 3 tablet serving:
L Leucine: 1000mg
L Valine: 444mg
L Lysine: 444mg
L Phenylalanine: 378mg
L Threonine: 312mg
L Isoleucine: 177mg
L Histidine: 144mg
L Methionine: 99mg
Vitamin B6: 600mcg

Sverker
2012-10-03, 17:04
Jag har undvikit BCAA för att det har varit så mycket snack här och på bb.com att tryptofan ingår i BCAA men inte EAA och kan påverka en viss depression. Har fått väldigt bra resultat på EAA hittills och vill helst köra vidare på just det som funkar. Där jag brukar köpa ifrån är det dock slut.

De grenade aminosyrorna ( BCAA förkortat på engelska ) konkurrerar ut tryptofanet i blodet. Leder , när man spekulerar, till förändrade serotoninnivåer i hjärnan och ev. psykiska effekter.

EiseltUK
2012-10-03, 18:41
Jag har undvikit BCAA för att det har varit så mycket snack här och på bb.com att tryptofan ingår i BCAA men inte EAA och kan påverka en viss depression. Har fått väldigt bra resultat på EAA hittills och vill helst köra vidare på just det som funkar. Där jag brukar köpa ifrån är det dock slut.

De flesta EAA innehåller inte tryptofan och skulle därför teoretiskt också kunna främja depression. Men jag tror inte att det är någon större risk med tanke på att man tar så pass små mängder för det borde vara förhållandet tryptofan:BCAA som avgör.

Ett överskott av tryptofan främjar produktionen av serotonin (anti-depressivt) och ett underskott orsakat av t ex BCAA kan, som Sverker skriver, konkurrera med tryptofan så att mindre serotonin bildas och då förvärra en depression. Teoretiskt alltså men jag tror det finns några studier.

Tryptofan är intressant i o m att det är ett förstadium till en serotonin, melatonin och N-metyltryptamin (släkting till DMT).

maqan
2012-10-03, 19:43
De flesta EAA innehåller inte tryptofan och skulle därför teoretiskt också kunna främja depression. Men jag tror inte att det är någon större risk med tanke på att man tar så pass små mängder för det borde vara förhållandet tryptofan:BCAA som avgör.

Ett överskott av tryptofan främjar produktionen av serotonin (anti-depressivt) och ett underskott orsakat av t ex BCAA kan, som Sverker skriver, konkurrera med tryptofan så att mindre serotonin bildas och då förvärra en depression. Teoretiskt alltså men jag tror det finns några studier.

Tryptofan är intressant i o m att det är ett förstadium till en serotonin, melatonin och N-metyltryptamin (släkting till DMT).

Apropå något helt annat, vad är Superwhey för produkt och när beräknas den lanseras?

Juxta
2012-10-04, 08:24
De grenade aminosyrorna ( BCAA förkortat på engelska ) konkurrerar ut tryptofanet i blodet. Leder , när man spekulerar, till förändrade serotoninnivåer i hjärnan och ev. psykiska effekter.

De flesta EAA innehåller inte tryptofan och skulle därför teoretiskt också kunna främja depression. Men jag tror inte att det är någon större risk med tanke på att man tar så pass små mängder för det borde vara förhållandet tryptofan:BCAA som avgör.

Ett överskott av tryptofan främjar produktionen av serotonin (anti-depressivt) och ett underskott orsakat av t ex BCAA kan, som Sverker skriver, konkurrera med tryptofan så att mindre serotonin bildas och då förvärra en depression. Teoretiskt alltså men jag tror det finns några studier.

Tryptofan är intressant i o m att det är ett förstadium till en serotonin, melatonin och N-metyltryptamin (släkting till DMT).

Intressant. Det är nog så att jag kommer ihåg fel ifrån diskussionen ang tryptofan och BCAA.
Så det ni egentligen säger är att man ska hitta BCAA(alt EAA) med tryptofan i?
Vilka aminosyror är det som konkurrerar bort tryptofanet? Vet man det?

blondyz
2012-10-04, 09:23
Intressant. Det är nog så att jag kommer ihåg fel ifrån diskussionen ang tryptofan och BCAA.
Så det ni egentligen säger är att man ska hitta BCAA(alt EAA) med tryptofan i?
Vilka aminosyror är det som konkurrerar bort tryptofanet? Vet man det?

Precis så ja. Som jag förstått det så råder diskussionen kring huruvida en för stor mängd BCAA i förhållande till mängden tryptofan kan leda till lägre serotoninnivåer. Således om du intar tryptofan med ditt BCAA (alt. EAA) borde förhållandet balanseras upp (i högre eller lägre grad förstås).

Det är väl dock inget som har studerats närmare vad jag vet, och kör du på exv. vassle borde det inte bli problem. Tryptofan i fri form är läkemedelsklassat, därför kan det vara svårt att hitta EAA med tryptofan.

Jag personligen kör med BCAA före/efter träning. Tycker det smakar bättre och fungerar bra som törstsläckare/refreshment. Mitt personliga resonemang är att om proteinintaget totalt sett är förhållandevis högt så kommer inte någon tryptofanbrist uppstå, sålänge du inte överkonsumerar BCAA. Har inte haft några problem till följd av detta.

Juxta
2012-10-04, 09:56
Ok, jättebra. Tack för svar!

Jag kör sojaprotein vilket har en bra mängd tryptofan så det borde funka bra. Även kanske varför jag(om det nu skulle vara så) inte känt av några depressionssymptom av EAA:t.