handdator

Visa fullständig version : Massa vid bulk?


fallra
2012-10-03, 07:23
Hej Kolozzeum!

Jag inledde min bulk för cirka 1 månad sen och har faktiskt fått helt okej resultat. Men en fråga som jag legat och klurat på rätt länge nu är följande:
MÅSTE jag bygga styrka innan jag går in på ett program för volym? Jag skulle kunna erkänna att jag hade någon slags ätstörning över sommaren och gick ner något otroligt, både i vikt och på gymmet.

Kommer styrka med volym ( i längden ) ?
Eller måste jag börja köra på styrka?
Isåfall, behöver jag ens gå upp i vikt för att bygga styrka?

Sedan undrar jag nu isåfall, om jag kanske vill bygga muskler men även öka i styrka, hur ska mina sets och reps se ut?

Mvh

jokem
2012-10-03, 07:34
Många är låsta i att 3-6 bygger styrka, 7-12 bygger volym och över det är uthållighet. Det tycker inte jag stämmer alls. Gör man under 3 reps bygger man däremot ingen vidare volym, men om man reppar nog mycket (få set, många reps eller många set, få reps spelar ingen roll) så får man sin TUT (Under få eller många set) och man kommer att bygga om man sköter kosten. Särskilt som nybörjare så kommer resultaten gratis.

Styrka kommer delvis med volym. Men det är inte alltid sant med tanke på muskelfiberomvandling. Du behöver inte träna styrka före volym. Kör mellan 5-12 reps om du vill bygga volym/styrka. Variera med superset, pyramider, halvpyramider eller raka set. Ät bra mat med mycket protein. En av de viktigaste aspekterna är att alltid ha progression. Se till att alltid försöka göra mer än föregående veckor i totalvolym (DVS totalt med kilon lyfta under alla set i en speciell övning).

fallra
2012-10-03, 08:36
Många är låsta i att 3-6 bygger styrka, 7-12 bygger volym och över det är uthållighet. Det tycker inte jag stämmer alls. Gör man under 3 reps bygger man däremot ingen vidare volym, men om man reppar nog mycket (få set, många reps eller många set, få reps spelar ingen roll) så får man sin TUT (Under få eller många set) och man kommer att bygga om man sköter kosten. Särskilt som nybörjare så kommer resultaten gratis.

Styrka kommer delvis med volym. Men det är inte alltid sant med tanke på muskelfiberomvandling. Du behöver inte träna styrka före volym. Kör mellan 5-12 reps om du vill bygga volym/styrka. Variera med superset, pyramider, halvpyramider eller raka set. Ät bra mat med mycket protein. En av de viktigaste aspekterna är att alltid ha progression. Se till att alltid försöka göra mer än föregående veckor i totalvolym (DVS totalt med kilon lyfta under alla set i en speciell övning).

Skulle kunna avsluta tråden redan här! Tack så otroligt mycket för hjälpen! Jag har fått bättre koll på min kost senaste månaden och äter på ett överskott som ligger på runt 200-500 var dag. Proteinet har jag även bra koll på för den delen.

Jag har inte kört nog mycket pyramid, drop etcetera, ska börja föra in det 1 gång per kroppsdel varje månad. Ska även börja anteckna antal reps, vikt och så vidare på papper, så att jag kan försöka lyfta mer och mer varje vecka, precis som du säger.

fallra
2012-10-03, 09:00
Jokem!
Skulle bara vilja fråga dig lite snabbt..
Om vi säger att jag idag ska köra ett Bröst, Biceps, Underarms-pass och hade tänkt köra det pyramid.
Bör jag köra pyramid på alla mina övningar? Bänk, incline, fly, incline fly, präst, hammercurl etc?