handdator

Visa fullständig version : Lära sig planera?


Andy.da.wohoo
2012-10-02, 21:09
Hejsan!

Jag har börjat plugga på LTH nu och har insett att jag måste lära mig planera ordentligt. Vi hade ett möte med en studievägledare för en vecka sen då hon sa att det är livsviktigt att planera och att man inte överlever utan att göra det. Hon berättade dock aldrig hur man lär sig planera :Virro

Har ni några tips på hur man lär sig? Att bara köpa en kalender funkar inte riktigt för mig, jag har den bara liggandes i väskan och tänker inte på att fylla i den. På min förra mobil så fanns det en bra kalender i mobilen, men på min nuvarande Sony Xperia Arc så gillar jag inte riktigt kalendern som finns från början. Finns någon bättre, mer överskådlig kalender att ladda ner som gratis app?

Hur gör ni för att planera?

Eddie Vedder
2012-10-02, 21:12
Kommer du ha tusen småsaker att göra ständigt? Om inte så är det ju bara att strukturera dagen och följa din struktur. Exempelvis "jag skall varje dag plugga från 8 till 16 och därefter fixa övriga saker" räcker ju långt.

Rizza
2012-10-02, 21:13
Finns massvis vet jag, längesen jag använde. Men finns många bra och som du sedan kan ha som widgets. Testa googla efter calendar apps for android

De jag känner till är
aCalendar
Business Calendar
Pure calendar

Finns många fler men kommer ej ihåg fler tyvärr.

Olegh
2012-10-02, 21:14
Kom ihåg inlämningsdatum, tentor och obligatoriska moment. Studera schemat. Annars är det "bara" att arbeta efter principen att man tar tag i det som är mest angeläget först.

Att planera i detalj för mig vore meningslöst eftersom jag är tyyyysen gånger bättre på att planera än att följa en (rimlig) planering.

Loke
2012-10-02, 21:17
Min studievägledare sa en smart sak: Lär dig planera, men om du är väldigt ostrukturerad, lär dig också att leva med det.

Planering är bra, men det går faktiskt att plugga hela natten också ibland, man behöver inte känna sig dålig för att man måste göra så.

Andy.da.wohoo
2012-10-02, 21:20
Det jag skulle vilja ha vore kanske en bättre överblick över olika uppgifter och inlämningsdatum och liknande. Att kika på schemat hjälper ju mycket, det kanske redan är tillräckligt då?

Sen är jag ganska duktig på att dubbelboka fritidsaktiviteter som att följa med kompis A till X och följa med kompis B till Y :Virro

Andy.da.wohoo
2012-10-02, 21:20
Finns massvis vet jag, längesen jag använde. Men finns många bra och som du sedan kan ha som widgets. Testa googla efter calendar apps for android

De jag känner till är
aCalendar
Business Calendar
Pure calendar

Finns många fler men kommer ej ihåg fler tyvärr.

Ska kolla upp dessa! :)

Stoltz
2012-10-02, 21:26
Kommer du ha tusen småsaker att göra ständigt? Om inte så är det ju bara att strukturera dagen och följa din struktur. Exempelvis "jag skall varje dag plugga från 8 till 16 och därefter fixa övriga saker" räcker ju långt.

Det fungerar inte alls för mig att göra så.

Jag lägger upp ett schema för dagarna likt ett arbetsschema där det står med varje timme, varje paus, etc. Sen följer jag det slaviskt.

Annars blir annat alldeles för intressant ;)

Rahf
2012-10-02, 21:53
Min studievägledare sa en smart sak: Lär dig planera, men om du är väldigt ostrukturerad, lär dig också att leva med det.

Planering är bra, men det går faktiskt att plugga hela natten också ibland, man behöver inte känna sig dålig för att man måste göra så.

Jag är sådan och kan instämma, till viss del. Problemet blir när man har någon form av uppsats eller liknande som ska skrivas, något som ofta kräver genomläsning av bok eller information. Då är det lättare för mig att beta av förarbetet; läsa bok, samla information, osv. för att därefter sätta mig ner och avsluta allting i ett tjog. Problemet däri ligger att man inte får tillfälle att objektivt granska sitt arbete och göra en bra polering av diverse utkast.

Skriva under sen kväll eller natt funkar bäst för mig. Hjärnan är oftast lugn, lite trött, och väldigt mottaglig för inspiration.

tjabon
2012-10-02, 22:01
Kommer du ha tusen småsaker att göra ständigt? Om inte så är det ju bara att strukturera dagen och följa din struktur. Exempelvis "jag skall varje dag plugga från 8 till 16 och därefter fixa övriga saker" räcker ju långt.

Spot on!
Om man som student sitter i fåtöljen/framför datorn och tänker
"Hmm, vad ska jag göra nu ?", så bör man nog fundera över om man är tillräckligt motiverad. Viktigast är att undvika sena nätter och komma upp
senast kl. 08 på vardagar, så får man mycket gjort.

Andy.da.wohoo
2012-10-02, 22:13
Spot on!
Om man som student sitter i fåtöljen/framför datorn och tänker
"Hmm, vad ska jag göra nu ?", så bör man nog fundera över om man är tillräckligt motiverad. Viktigast är att undvika sena nätter och komma upp
senast kl. 08 på vardagar, så får man mycket gjort.

Problemet är inte att man inte har något att göra. Problemet är vad man ska göra i vilken ordning, kan jag tycka.

blondyz
2012-10-02, 22:15
Det bästa du kan göra är att lära känna dig själv. Vet du hur du fungerar kan du planera därefter. Gå upp klockan 08 eller sitta uppe halva natten spelar ju mindre roll, anpassa efter tider då du fungerar bäst för studier.

Om du skall få rutin och bli effektiv måste du veta hur du fungerar tillräckligt bra för att kunna bli beroende av det. Att spendera timmar och åter timmar där du inte får något gjort gör bara att du tappar suget, inget blir intressant på det sättet. Du måste veta när du kan göra annat, när du behöver pauser och när du kan studera. Krävs ett schema timme för timme med uppstigning innan 08, så gör ett. Får du panik över att du sitter av hela dagen ändå och försöker tvinga dig till något som inte fungerar, så testa en annan variant.

Jag är ostrukturerad och jag trivs med det. När jag är effektiv är jag effektiv, ibland är det 23-04, ibland är det 12-18. Ställer aldrig klockan när det är självstudier, får jag sova tills jag vaknar, äta frukost i lugn och ro kan jag få många effektiva timmar där allt bara rullar, och det ger mig bra resultat. Sätter jag mig med en text och det inte känns bra så lägger jag ner, gör något annat och sen testar jag en annan gång. Jag vet med mig att jag blir klar i tid, med bättre resultat på det sättet.

Edit: Vad du skall göra måste du ha koll på oavsett när det ska göras. När ni får ut schema så kolla över strukturen, vilka moment kommer när, och vilka moment är beroende av tidigare moment?

nyvaken
2012-10-02, 22:18
Att ha rörigt stör koncentrationen, trots att jag är medveten om fördelarna med det så gror lägenheten ändå igen på två dagar hos mig ibland. Avsätt en kvart om dagen för att organisera, städa och hålla alla öppna ytor fria från skrot, det gör underverk.

tjabon
2012-10-02, 22:49
Problemet är inte att man inte har något att göra. Problemet är vad man ska göra i vilken ordning, kan jag tycka.

Förstår.
Kan vara bra att ta hjälp av en fadder för att lära sej prioritera.
Så småningom kommer du in i din egen "rytm" och rutiner.
Ha du bra kursare, så blir ni ett gott gäng som trivs tillsammans .. :)
Lycka till!

timoat
2012-10-03, 11:54
Ja, planering kan vara knepigt, det tog mig ett par år innan jag hittade en metod som fungerade för mig. Köpte alltid almenackor i olika storlekar, använde dem i några veckor och sen låg de där ettt par månader, man plockade upp dem, rev ut hörnen och körde hårt nån vecka till bara för att lägga ner igen. Samma med digitala, har aldrig funkat för mig i längden. Nu gör jag så här; delar upp året i tre 4 månaders sjok, har gjort mallar för varje månad med 31 rutor och plats för text som jag printar ut och limmar upp på en stor bit kartong. Där skriver jag in alla viktiga saker så fort de dyker upp, så får man överblick på ett helt annat sätt, inget jobbigt kommer som en övverasskning längre när man direkt kan se 2-3 månader i framtiden. Jag har görelista varje kväll innan jag lägger mig, samt en stor whiteboard uppdelad i 4 segment, "ideer som ska göras, jobbleads, jobbatt göra, och schema"

Jag lyssnar mycket på Tony Robbins "lessons in mastery" och David Allens "Getting things done" http://en.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done

Även om de kan bli lite väl "amerikanska" och det tar emot att lyssna på ibland, har de mycket bra info som hjälpt mig. För övrigt kan jag varmt rekommendera Earl Nightingales Lead the Field" och "The Strangest Secret"

Mrs Robinson
2012-10-03, 13:36
Jag lyssnar mycket på Tony Robbins "lessons in mastery" och David Allens "Getting things done" http://en.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done

+1. GTD kan funka väldigt bra för vissa. Det finns massor med appar för detta.