handdator

Visa fullständig version : Bottenläget i knäböj


dalmas
2012-10-02, 21:05
Hej,

Jag försöker nu fokusera på ökad styrka i knäböjen. Mitt problem är att jag är väldigt svag i bottenläget. Det jag nu undrar över vad/vilka komplementövningar som torde vara bäst för att arbeta bort denna svaghet. Det jag själv har i åtanke är pauseböj och boxböj.

1. Vid pause/boxböj, ungefär hur mycket lägre än max bör man ligga på?
2. Andra förslag på komplementövningar?
3. Kan frontböj/pause-frontböj vara något att hänga i julgranen?

Mvh

ceejay
2012-10-02, 21:06
Svagheten botas med att knäböja djupt och ofta. Ser ingen mening med att köra pausböjar om du kan köra mer vanlig böj.

Har du någon film på din böj? Alltid bra att ha en sån med.

z_bumbi
2012-10-03, 08:20
Börja lätt och lägg på lite vikt per vecka och när det börjar bli tungt så får du hitta på en metod att variera vikten så att du inte kör tungt varje pass.
Pausböj tycker jag verkar ge mer än boxböj men en del tycker boxböj är minst lika bra. I båda fallen gäller det nog att försöka hålla tekniken så lika vanlig böj som möjligt och att inte sega på uppvägen.

mikaelj
2012-10-03, 08:52
Kontrollera vikten på nedvägen så att du inte släpper efter och studsar upp den i botten. Då måste du vara helt med och vända den "med musklerna" istället för stretchreflexen.

EeJay
2012-10-03, 08:54
Svagheten botas med att knäböja djupt och ofta. Ser ingen mening med att köra pausböjar om du kan köra mer vanlig böj.

Har du någon film på din böj? Alltid bra att ha en sån med.

Jag förstår vad du säger och köper ditt argument... Men så länge det inte föreligger något katastrofalt teknikfel så kommer alla människor alltid att kunna göra mer i vanlig böj än vanlig böj :P

Jag kan se att pausböjar är bra för bottenstyrkan. Även marklyft från en liten upphöjdnad under fötterna.

Men som CeeJay säger så övar du ju även bottenstyrkan med helt vanlig böj, så länge du går djupt. Och det är ju ändå alltid bottenstyrkan som kommer sätta stopp för dig. Och tränar du på vikter du klarar av så kommer ju denna att öka.

Matsa
2012-10-03, 08:58
Jag tycker att pausböj är ett trevligt komplement till vanlig knäböj, jag har bara bra erfarenheter av övningen. Pröva gärna och se vad du tycker men försumma inte den vanliga böjen för den sakens skull.

Boxböj har jag aldrig lyckats få ut något av men det kan nog vara en bra övning för vissa. Både Matti och Ronny på klubben jag tävlar för tjatar om sin jäkla boxböj och de har ju faktiskt lyft på rätt hög nivå bägge två.

Mapa
2012-10-03, 09:06
Pausböj utan bälte är riktigt bra. Tränas precis som vanlig böj, dvs tungt och 1-5 reps tycker jag. Pauslängden kan också varieras

NNIF
2012-10-03, 09:08
Pausböj utan bälte är riktigt bra. Tränas precis som vanlig böj, dvs tungt och 1-5 reps tycker jag. Pauslängden kan också varieras

hur pass hög anser du att boxen bör vara? Skall det vara så att man sitter precis under parallellt djup på den?

Vilka tidsintervall kan du rekommendera för pausen?

Mapa
2012-10-03, 09:17
hur pass hög anser du att boxen bör vara? Skall det vara så att man sitter precis under parallellt djup på den?

Vilka tidsintervall kan du rekommendera för pausen?

Pausböj, inte boxböj.. Gör en vanlig böj, men stanna i botten i och be en kompis räkna till 3-5 eller upp mot 7-9 om du vill hålla nere repsen. Sen explodera upp. Dem långa pauserna dödar stretchreflexen och du kommer få jobba genom på ett helt annat sätt

Silencer
2012-10-03, 09:35
Själv är jag extremt svag i mellanläget, början och slutet går hur lätt som helst. Vad kan det bero på? Det känns liksom som att jag anatomiskt hamnar i ett ofördelaktigt läge och det går jättetrögt. Känns mer som att det är teknik/anatomi än styrkan som brister.

z_bumbi
2012-10-03, 09:39
Själv är jag extremt svag i mellanläget, början och slutet går hur lätt som helst. Vad kan det bero på? Det känns liksom som att jag anatomiskt hamnar i ett ofördelaktigt läge och det går jättetrögt. Känns mer som att det är teknik/anatomi än styrkan som brister.

Du kan vara svag i början.

NNIF
2012-10-03, 11:49
Pausböj, inte boxböj.. Gör en vanlig böj, men stanna i botten i och be en kompis räkna till 3-5 eller upp mot 7-9 om du vill hålla nere repsen. Sen explodera upp. Dem långa pauserna dödar stretchreflexen och du kommer få jobba genom på ett helt annat sätt

sorry hade någon släng av morgon-förvirring där :-)

Okej så pass långa pauser alltså? :-)

Mapa
2012-10-03, 12:09
sorry hade någon släng av morgon-förvirring där :-)

Okej så pass långa pauser alltså? :-)

Ja, jag upplever att stretchreflexen är så gott som borta efter en 5 count och uppåt. Det bygger segstyrka som inget annat

Silencer
2012-10-03, 14:58
Du kan vara svag i början.

Att jag använder momentum alltså? Eller hur menar du?

z_bumbi
2012-10-03, 15:02
Att jag använder momentum alltså? Eller hur menar du?

Har du mer kraft från botten så kanske du inte fastnar längs vägen. Men precis som alla andra ev brister så har du inte gett något att gå på så det är omöjliga att säga något mer konkret.