handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det med underarmar?


bambambambam
2012-10-02, 17:09
Tjena jag kör igenom min 3-split två gånger i veckan. Jag undrar hur viktigt det då är att slänga in en egen övning för underarmarna, är rädd att dom blir underutvecklade om jag inte har någon övning för just underarmar.
:)

Fugly
2012-10-02, 17:11
Kör du med stång och hantlar får de sin träning där, speciellt vid marklyft och shrugs som man kan använda mycket vikt i. Vill/känner du att du vill träna mer/fokusera på underarmar finns det övningar i övningsbanken samt grippers.

bambambambam
2012-10-02, 17:15
På rygg o biccepasset kör jag: Mark, hantelrodd, shrugs, latsdrag, stångcurl och hammers
Känns inte så relevant att lägga in en övning för underarmarna för mig, speciellt inte eftersom jag kör igenom det två ggr per vecka. men bara tänkte om någon hade större erfarenhet av detta :)

TREX
2012-10-02, 17:23
Träna underarmarna precis som vader, mage och alla andra muskelgrupper. Att underarmarna får nog av "den andra träningen" tycker jag är rätt mycket skitsnack, om man har grovt underutvecklade underarmar så ja då kanske underarmarna kan växa på att bara hålla i en stång, men annars tycker jag man borde slänga in lite specifika underarmsövningar.

Du får ut vad du sätter in.

mycketbrännvin
2012-10-02, 17:30
Det är ju bara att kolla om underarmarna utvecklas utan underarmsövningar om inte så lägg in en övning eller två.

Tisu
2012-10-02, 17:55
När du kör tung marklyft, vad viker först? Greppet eller ryggen?

Silencer
2012-10-02, 18:05
Lätt att man får för mycket flexorer och för lite extensorer på underarmarna. Träna någon övning där du lyfter mot handryggen.

bambambambam
2012-10-02, 18:33
När du kör tung marklyft, vad viker först? Greppet eller ryggen?

Det är helt klart greppet som viker först...

Paperbasket
2012-10-02, 18:35
Jag har aldrig lagt in specifika övningar för underarmarna. Känns som det räcker med mark, latsdrag, chins etc. Mina händer/underarmar viker på marklyft efter 200 kg och det anser jag vara bra för att aldrig träna underarmar.

Förvisso kör jag knappt aldrig med remmar heller på andra övningar så kanske att de får arbeta mer där.

Alfers
2012-10-02, 19:00
Jag är plåtslagare och klipper och klämmer plåt för hand varje dag så har haft både ordentligt grepp och grova underarmar, kör utan remmar osv. Och tyckte att det räckte för underarmarna.
Började lägga in lite handledscurl halvslarvigt 1-2 ggr i veckan och dom växte så det knakar (är ju relativt med underarmar)
Har fastnat för grippers sen ett par veckor, får se om dom växer ännu mer nu.
Så vill du ha grova armar tycker jag absolut att du ska prova på att köra lite extra.

Sheogorath
2012-10-02, 19:04
Det är som med alla muskelgrupper om det enda viktiga är estetiken: Har du lagom utvecklade X utan att träna X så behöver du inte träna X.

Victuhh
2012-10-02, 19:07
Jag började inte träna underarmar föränn jag drog på mig skador i båda armarna (bicepsfästet??) och inte kunde utföra de flesta biceps och vissa ryggövningar tex. T.o.m. lyft i vardagen kunde göra riktigt ont.

Man hör många som pratar om det problemet att "det gör ont när jag släpper stången", detta var det jag också åkte på samt att jag fick ingen kontakt i biceps så länge jag hade detta problemet. Jag började köra vissa rehabövningar och efter en längre period kunde jag träna på normalt igen, nu tränar jag underarmarna seperat 2-3 gånger i veckan.

Och jag har riktigt klena och taniga underarmar från början, samt fruktansvärt smala handleder, fast det kan man ju inte göra något åt hehe..

Kål
2012-10-02, 19:59
Och jag har riktigt klena och taniga underarmar från början, samt fruktansvärt smala handleder, fast det kan man ju inte göra något åt hehe..

Små handleder är bara bra, får dina underarmar att sticka ut mer.

Jag måste verkligen träna mina underarmar extra. De har växt två centimeter under de åren jag har tränat medan överarmarna har växt femton centimeter sedan jag började. Ser inte klokt ut men de vill inte växa.

bambambambam
2012-10-02, 20:04
Då var det klart, in med en underarmsövning. Är väldigt lång så resulterar i att jag har långa armar vilket upplevs som ganska tanigt. Lika bra att kasta in en övning så dom inte kommer efter! Tack för svaren :D

Victuhh
2012-10-02, 20:35
Små handleder är bara bra, får dina underarmar att sticka ut mer.


Mja får det att se skevare ut tycker jag *gah!*

pwnyou
2012-10-02, 20:36
Träna underarmarna precis som vader, mage och alla andra muskelgrupper.Men nu är ju underarmar, vader och mage jävligt speciella. Framför allt i jämförelse med övriga normala muskelgrupper.

Dessutom tror jag inte att du har isolationsövningar för varje jävla skitmuskel på kroppen. Har du en dag enbart för nedre trapz och främre vader?

fallra
2012-10-03, 11:51
Ta en koll på luimarco, ett rätt bra exempel på hur en person ser ut som missat att träna en vissa kroppsdel. Om du bygger MYCKET massa på dom flesta delarna av kroppen och råkar/medvetet utesluter en annan, som till exempel triceps eller underarmar, så kommer du helt enkelt att se osymmetrisk ut.

Jag tar däremot inte min underarms-träning speciellt seriöst, men jag märkte i början av mina besök på gymmet att när jag inte tränade underarmar så vart jag trött i underarmarna innan brösten på bänkpress, detsamma på bicepscurl ( Mest på grund av dålig form ).
Men jag tror att om du tränar alla kroppsdelar, så blir du automatiskt starkare i andra. Exempel på detta är väl bål till marklyft och benböj. Triceps till bänk etcetera.