handdator

Visa fullständig version : Glukosamin, ni som provat


Spetälsk
2012-10-02, 15:44
har det hjälpt mot smärtande leder? hur lång tid tog det innan det verkade, om det verkade?

Juxta
2012-10-03, 11:38
Hade ont i axeln efter reverse flies. Provade Glukosamin och det hjälpte gradvis. Från att ha hög smärta till att sakta inte känna någon smärta alls på kanske några veckor en månad.

Morty
2012-10-03, 13:23
Vill slänga in ett tips om att köpa det glukosaminet som säljs för djur, det är mycket billigare än apotekets.

Albin Eriksson
2012-10-03, 13:50
Vill slänga in ett tips om att köpa det glukosaminet som säljs för djur, det är mycket billigare än apotekets.

dock i pulverform och smakar så apäckligt att jag hellre köper det på kosttillskottsbutiker på kapslar. (ej apoteket som är överdrivet dyra)

Spetälsk
2012-10-03, 19:40
Morty &albin. det låter som att ni också testat. funkade det på er?

Albin Eriksson
2012-10-03, 20:37
Kör en blandning mellan glukosamin, msm och chond. året om, och ja jag tycker det hjälper.

krubkungen
2012-10-03, 21:10
Kör en blandning mellan glukosamin, msm och chond. året om, och ja jag tycker det hjälper.

Sammansatt produkt?

A.Steinbach
2012-10-03, 22:05
Sammansatt produkt?

Glucovet

Morty
2012-10-03, 22:38
dock i pulverform och smakar så apäckligt att jag hellre köper det på kosttillskottsbutiker på kapslar. (ej apoteket som är överdrivet dyra)
Äh, man behöver ju så lite. Botten upp!

Morty &albin. det låter som att ni också testat. funkade det på er?
Bara fåtalet gånger; har rätt bra leder. Kanske köper inför hårdare träning i vinter.

Glucovet
Vad är poängen med de andra ämnena? Också för lederna?

Proxy
2012-10-03, 22:43
Har haft problem med ett muskelfäste i armbågen, upplevde absolut att glukosamin hjälpte. Rekommenderas starkt!

Albin Eriksson
2012-10-04, 07:25
Sammansatt produkt?

Orange Triad, dvs plus vitaminer och mineraler.

Holabandola
2012-10-04, 09:30
Fungerade helt fantastiskt på min stela hund. Hon blev som en valp i kroppen igen.
Men jag skulle ta det lite lugnt med glukosamin. Det belastar levern.
Är du ung och ska äta det resten av livet så riskerar nog levern ta stryk och ge upp före allt annat.
Min hund dog av att levern stängde av. Betyder dock inget.

Så, ska du äta det, så måste du ju äta det resten av livet, för fördelerna försvinner så fort du slutar, och att äta det ett litet tag gör ingen nytta. Då inkommer riskerna med att äta det resten av ditt liv. Överväger riskerna fördelarna? Ja om du är 60-70 år gammal, men inte om du är 20-30.

Albin Eriksson
2012-10-04, 10:33
Fungerade helt fantastiskt på min stela hund. Hon blev som en valp i kroppen igen.
Men jag skulle ta det lite lugnt med glukosamin. Det belastar levern.
Är du ung och ska äta det resten av livet så riskerar nog levern ta stryk och ge upp före allt annat.
Min hund dog av att levern stängde av. Betyder dock inget.

Så, ska du äta det, så måste du ju äta det resten av livet, för fördelerna försvinner så fort du slutar, och att äta det ett litet tag gör ingen nytta. Då inkommer riskerna med att äta det resten av ditt liv. Överväger riskerna fördelarna? Ja om du är 60-70 år gammal, men inte om du är 20-30.

Källa på att det belastar levern mer än vanliga vitaminer?
Vet dom som kört glukosamintillskott i tjugo år...

joker560
2012-10-04, 12:18
Jag har använt cissus när det ömmar i leder och antingen är det väldigt psykiskt eller så fungerar det riktigt bra. Det slutar göra ont inom 1-2dagar med en dosering på 1-2kapslar per dag.

Oxe
2012-10-04, 13:33
Det tar ett tag, och effekten kommer smygande tycker man märker av att man blir bättre och bättre eller iaf mindre dålig i 1-2 veckor

Jag kör Glukosamin, Msm och cissius tycker om kombon med dom tre, sen har jag iofs artros lite här och där och jag har mindre ont när jag äter dessa

0bnoxious
2012-10-04, 13:39
bra grejor alltså, blev stor som ett hus.

exevision
2012-10-04, 17:15
Vad är det som gör att glukosamin inte får säljas som kosttillskott till människor? Någon bieffekt?

ByggerUt
2012-10-04, 21:10
"Controlled Labs Orange Triad

Orange Triad är ett multivitaminpreparat framtaget med hårdsatsande idrottare i åtanke.
Hård träning sliter med tiden på kroppen - Orange triad kombinerar viktiga vitaminer, mineraler och näringsämnen i en tablett som främjar matsmältningen, immunförsvaret och dessutom smörjer leder och brosk samt ökar bindvävens elasticitet.

Fördelar med Orange Triad:

Optimerar resultatet av träningen
Kombinerar viktiga vitaminer och mineraler
Smörjer leder och brosk
Ökar bindvävens elasticitet
Främjar en optimal matsmältning
Stödjer immunförsvaret
Förbättrar återhämtningen"

A.Steinbach
2012-10-04, 21:13
Vad är det som gör att glukosamin inte får säljas som kosttillskott till människor? Någon bieffekt?

Är klassat som läkemedel. Får ju säljas av apotek.

exevision
2012-10-07, 08:28
Är klassat som läkemedel. Får ju säljas av apotek.

Jo, men vad är anledningen? Tex knasig bi-effekt?

Hobbes
2012-10-07, 09:08
Har provat, men det som fungerar bäst är Cissus även för "frusen skuldra" minskar smärtan.

Körde på MSM och Glukosamin här i Canada men Cissus är en bättre lösning.

A.Steinbach
2012-10-07, 09:15
Jo, men vad är anledningen? Tex knasig bi-effekt?

För att Läkemedelsverket har kommit fram till att ämnet har en viss effekt.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER---2004/Litozin-och-glukosamin-ar-lakemedel-enligt-svensk-lagstiftning/

exevision
2012-10-07, 09:47
För att Läkemedelsverket har kommit fram till att ämnet har en viss effekt.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER---2004/Litozin-och-glukosamin-ar-lakemedel-enligt-svensk-lagstiftning/

Finns väll vissa påståenden om att det kan öka risken för diabetes?

Spetälsk
2012-10-08, 18:49
Fungerade helt fantastiskt på min stela hund. Hon blev som en valp i kroppen igen.
Men jag skulle ta det lite lugnt med glukosamin. Det belastar levern.
Är du ung och ska äta det resten av livet så riskerar nog levern ta stryk och ge upp före allt annat.
Min hund dog av att levern stängde av. Betyder dock inget.

Så, ska du äta det, så måste du ju äta det resten av livet, för fördelerna försvinner så fort du slutar, och att äta det ett litet tag gör ingen nytta. Då inkommer riskerna med att äta det resten av ditt liv. Överväger riskerna fördelarna? Ja om du är 60-70 år gammal, men inte om du är 20-30.Menar du att det blir värre än innan när man slutar eller att det återgår till det gamla läget? mitt känns bara när jag tränar och då kan det göra riktigt ont men inte annars. kan väl inte vara helt fel under de aktiva träningsåren, när man kör rätt hårt?

Spetälsk
2012-10-08, 18:57
För att Läkemedelsverket har kommit fram till att ämnet har en viss effekt.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER---2004/Litozin-och-glukosamin-ar-lakemedel-enligt-svensk-lagstiftning/Det är receptfritt på apotek. men man måste ha recept om man beställer på nätet från apoteket. samtidigt som det säljs olagligt (tydligen) hos hälsokostbutiker på nätet. och samtidigt säljs det andra receptfria läkemedel på konsum och ica men inte just detta. frågor på det? :)

det är inte lätt att förstå alla reglerna runt receptfria läkemedel.

burkmannen
2013-01-09, 17:49
Vill slänga in ett tips om att köpa det glukosaminet som säljs för djur, det är mycket billigare än apotekets.


Är det säkert då? Vad ska man kolla efter om man vill hitta ett potent tillskott?

Har hemma ett för djur som innehåller 500 mg glukosamin HCI, kondroitinsulfat 380 mg och standardiserat gurkmejaextrakt 50 mg. Vågar man prova?

Andra får gärna fortsätta att komma med era egna erfarenheter.

Baronpanda
2013-01-09, 18:00
Är det säkert då? Vad ska man kolla efter om man vill hitta ett potent tillskott?

Har hemma ett för djur som innehåller 500 mg glukosamin HCI, kondroitinsulfat 380 mg och standardiserat gurkmejaextrakt 50 mg. Vågar man prova?

Andra får gärna fortsätta att komma med era egna erfarenheter.

Säkert? :MrT:

Exakt samma ämnen som i alla andra produkter(I Glukosamin,leder etc) bara att dom klistra en hund på burken och inte Jay cutler.

burkmannen
2013-01-09, 18:05
Säkert? :MrT:

Exakt samma ämnen som i alla andra produkter(I Glukosamin,leder etc) bara att dom klistra en hund på burken och inte Jay cutler.


Tänkte väl också något liknande men vill vara säker innan jag slänger i mig saker jag inte har koll på.

Om det är okej att käka, hur mycket ska man ta? Liksom för ett djur på 40 kg ska man ta 4 tabletter, lite jobbigt att ta 8 per dag :p

Baronpanda
2013-01-09, 19:32
Tänkte väl också något liknande men vill vara säker innan jag slänger i mig saker jag inte har koll på.

Om det är okej att käka, hur mycket ska man ta? Liksom för ett djur på 40 kg ska man ta 4 tabletter, lite jobbigt att ta 8 per dag :p

Inte jobbigt alls bara sprida ut dom tex 2 frukost 3 lunch 3 middag etc *popcorn*

Morty
2013-01-09, 21:48
Tänkte väl också något liknande men vill vara säker innan jag slänger i mig saker jag inte har koll på.

Om det är okej att käka, hur mycket ska man ta? Liksom för ett djur på 40 kg ska man ta 4 tabletter, lite jobbigt att ta 8 per dag :p

De som är för djur är pulver, inte piller. Man får kolla upp hur många mg man ska ha per kg som människa.

pro_whey
2013-01-10, 13:33
Vart köper man Glukosamin för djur?

Baronpanda
2013-01-10, 18:19
Vart köper man Glukosamin för djur?

Hästshoppar har det oftast så åk till en affär för hästar om du har det i staden.