handdator

Visa fullständig version : Var kan man mäta kroppssammansättning, bendensitet etc?


ceejay
2012-10-02, 13:02
Hej hopp

Är intresserad av att hitta något ställe som gör det. Jag har läst att den DEXA-scan kan vara något? Går det att beställa en sådan i närheten av uppsala?
Alternativt en bodpod-undersökning, men då får man väl inte med bendensitet?

Anton Fräs
2012-10-02, 14:09
Vill du ha reda på just bentäthet behöver du en DXA-scan och det kan du nästan glömma. Kostar skjortan och inte lätt att få till det även om man känner någon som har tillgång till det.

Är det kroppsammansättning i övrigt hade jag nöjt med en bodpod, den har dock 2-4% felmarginal (hoppas jag kommer ihåg siffrorna rätt).

Såvida du inte använder dig av en s.k. multiplecompartment model där man använder flera metoder är precisionen ganska låg men alltid kul att få lite värden I guess.

O_Wao
2012-10-02, 14:19
Jag gjorde en mätning på en BIA-våg (Bioimpedans-Analys) hos Actic senast idag. Man står på en glorifierad våg och så kör de nån slags ström-tjoho.

Är ju mer referensvärden än absoluta siffror, men det kostar väl typ 100 spänn ellre nåt att göra det om du kontaktar Actic.

ceejay
2012-10-02, 14:20
Jag antar att det är en bodpod som gäller då. Finns det i uppsala för allmänheten?

ceejay
2012-10-02, 14:21
Jag gjorde en mätning på en BIA-våg (Bioimpedans-Analys) hos Actic senast idag. Man står på en glorifierad våg och så kör de nån slags ström-tjoho.

Är ju mer referensvärden än absoluta siffror, men det kostar väl typ 100 spänn ellre nåt att göra det om du kontaktar Actic.

Har hört att felmarginalen på de vågarna är rätt höga. Fick du sanningsenliga resultat?

mini
2012-10-02, 14:25
http://ehcs.se.temp-url.se/?q=node/27
Jag har varit sugen på att prova.

ceejay
2012-10-02, 14:30
Det där var ju rätt intressant!

C.E.J.
2012-10-02, 14:31
inte lätt att få till det även om man känner någon som har tillgång till det.

Hur kommer det sig egentligen? Om man är villig att betala vem som nu har en sån, varför är de inte villiga att låta en testa sig?

O_Wao
2012-10-02, 14:34
Har hört att felmarginalen på de vågarna är rätt höga. Fick du sanningsenliga resultat?

Det går ju inte att svara på eftersom jag inte vet om den är tillförlitlig? ;)

Det kändes rimligt resultatmässigt, vikten vet man ju och de andra bitarna kändes också ok. Däremot har jag en metabolisk ålder på 41, vilket kanske inte riktigt är helt rättvisande. :d Man får ta det för vad det är, liksom.

ceejay
2012-10-02, 14:35
Det går ju inte att svara på eftersom jag inte vet om den är tillförlitlig? ;)

Det kändes rimligt resultatmässigt, vikten vet man ju och de andra bitarna kändes också ok. Däremot har jag en metabolisk ålder på 41, vilket kanske inte riktigt är helt rättvisande. :d Man får ta det för vad det är, liksom.

ajajaj :d

Anton Fräs
2012-10-02, 14:44
Hur kommer det sig egentligen? Om man är villig att betala vem som nu har en sån, varför är de inte villiga att låta en testa sig?

De finns inte alltför många DXA-scanners i Sverige mig vetterligen. Alla storsjukhus har, mindre kan säkerligen också ha men jag tror inte det är så vanligt.

Inte meningen att en privatperson skall kunna köpa en sådan undersökning, det är dessutom förbannat dyrt, vi snacka många tusenlappar.

Får hoppas Ola ser tråden och kan ge specifika svar.

EDIT:

Bioimpedansvågar på gym är rent ut sagt skräp och troligen får ni mer korrekta värden genom att fråga i "gissa min fettprocent-tråden" här på Kolozzeum.

O_Wao
2012-10-02, 14:58
Bioimpedansvågar på gym är rent ut sagt skräp och troligen får ni mer korrekta värden genom att fråga i "gissa min fettprocent-tråden" här på Kolozzeum.

Check. :d *inte 41 år längre*

William
2012-10-02, 15:33
http://ehcs.se.temp-url.se/?q=node/27
Jag har varit sugen på att prova.

Jag testade nyligen när dom hade en drive där en scanning bara kostade 500 spänn. Men skulle även ha betalat ordinarie pris på 1000 pix. Helt klart värt det. Prova!

Ola Wallengren
2012-10-03, 12:56
http://ehcs.se.temp-url.se/?q=node/27
Jag har varit sugen på att prova.

Ovanstående kostar 1500, vilket inte är speciellt mycket över vad man betalar internt på vårt sjukhus.

DXA är mest tillförlitlig vad det gäller bentäthet. Vad gäller fettprocent kan den i värsta fall vara ganska off. För mig stämmer den ganska bra däremot. Vad den också skall vara bra på är att mäta skillnaden mellan två mätningar, men det hade ju kostat 3000 pix och det kan det knappast vara värt.

Morty
2012-10-03, 13:03
Hej hopp

Är intresserad av att hitta något ställe som gör det. Jag har läst att den DEXA-scan kan vara något? Går det att beställa en sådan i närheten av uppsala?
Alternativt en bodpod-undersökning, men då får man väl inte med bendensitet?

Jag la 2k på en av Tanitas fräschare vågar. Den ska tydligen ha en felmarginal (mot DEXA) på några procent. Värt det med tanke på att jag kan mäta hur mycket jag vill. Dessutom synkar den med min pulsklocka och man får ett fint diagram på Garmin Connect som visar utvecklingen över tid.

Det går ju inte att svara på eftersom jag inte vet om den är tillförlitlig? ;)

Det kändes rimligt resultatmässigt, vikten vet man ju och de andra bitarna kändes också ok. Däremot har jag en metabolisk ålder på 41, vilket kanske inte riktigt är helt rättvisande. :d Man får ta det för vad det är, liksom.

Gråt inte, jag har 12 som metabol ålder...

ceejay
2012-10-03, 13:13
Vinner jag VM eller kommer 2a så kommer jag investera i en dxa-mätning eller 2 ;)

hare
2012-11-20, 20:43
Ovanstående kostar 1500, vilket inte är speciellt mycket över vad man betalar internt på vårt sjukhus.

DXA är mest tillförlitlig vad det gäller bentäthet. Vad gäller fettprocent kan den i värsta fall vara ganska off. För mig stämmer den ganska bra däremot. Vad den också skall vara bra på är att mäta skillnaden mellan två mätningar, men det hade ju kostat 3000 pix och det kan det knappast vara värt.

Nej det kostar inte 1500 kr. Det kostar 1000 kr (det finns flera alternativ om du tittar på länken, du valde det dyraste). Och det är lättillgängligt att boka för vem som helst i Stockholm.. Fettprocenten är inte alls off den är mycket precis med mycket litet fel och det närmaste man komma MR -scanning röntgen på sjukhus. För övrigt används även dexa på sjukhus dessutom inte bara för bentäthet.
Har genomfört dexa scanning flera ggr. Du får veta exakt fett i vikt (gram) och % samt hur mycket av detta på olika kroppsdelar, tex bål (vänster höger sida, totalt. höger, vänster ben, hur mycket styrka muskler i gram du har på ben, över, under armar, bål etc. Du får också mått på din bukfetma om du har en sådan (A/G kvoten)

hare
2012-11-20, 21:32
Nej det kostar inte 1500 kr. Det kostar 1000 kr (det finns flera alternativ om du tittar på länken, du valde det dyraste). Och det är lättillgängligt att boka för vem som helst i Stockholm.. Fettprocenten är inte alls off den är mycket precis med mycket litet fel och det närmaste man komma MR -scanning röntgen på sjukhus. För övrigt används även dexa på sjukhus dessutom inte bara för bentäthet.
Har genomfört dexa scanning flera ggr. Du får veta exakt fett i vikt (gram) och % samt hur mycket av detta på olika kroppsdelar, tex bål (vänster höger sida, totalt. höger, vänster ben, hur mycket styrka muskler i gram du har på ben, över, under armar, bål etc. Du får också mått på din bukfetma om du har en sådan (A/G kvoten)

Du får ju veta det dolda vicerala fettet något andra metoder inte kommer åt. Det enda som är bättre är MR-skikt röntgen på sjukhus, men sådan finns inte att tillgå. Att uppskatta fettet genom att mäta underhudsfett och beräkningar är för mig förknippat med stort fel- kaliper. Man får oilka resultat beroende på vem som hanterar kaliper.

http://www.youtube.com/watch?v=Ur1lh9ZhzyA
http://www.youtube.com/watch?v=rdPI9bE6SGU

Självklart har all metoder brister och går säkert at styra resultat. Kroppssammansättningen varierar ju som bekant mer än vad man tror över dygnet. Det är bara en ögonblicksbild som man fångar vid mättillfället och det är bara en själv som vet hur representativ den är med hänsyn till kost/dryckesintag och träning i närtid vid mättidpunkten.

Ado2000
2012-11-20, 21:36
Nej det kostar inte 1500 kr. Det kostar 1000 kr (det finns flera alternativ om du tittar på länken, du valde det dyraste). Och det är lättillgängligt att boka för vem som helst i Stockholm.. Fettprocenten är inte alls off den är mycket precis med mycket litet fel och det närmaste man komma MR -scanning röntgen på sjukhus. För övrigt används även dexa på sjukhus dessutom inte bara för bentäthet.
Har genomfört dexa scanning flera ggr. Du får veta exakt fett i vikt (gram) och % samt hur mycket av detta på olika kroppsdelar, tex bål (vänster höger sida, totalt. höger, vänster ben, hur mycket styrka muskler i gram du har på ben, över, under armar, bål etc. Du får också mått på din bukfetma om du har en sådan (A/G kvoten)

nån som vet vart man kan göra detta i Göteborg ?

Ola Wallengren
2012-11-25, 21:54
Jag tror inte det finns att tillgå, så vida man inte har remiss till något sjukhus. Tror iofs att de har en på idrottslabbet på skånegatan också men det hjälper ju inte mycket.

Biblio
2019-10-07, 09:35
Nej det kostar inte 1500 kr. Det kostar 1000 kr (det finns flera alternativ om du tittar på länken, du valde det dyraste). Och det är lättillgängligt att boka för vem som helst i Stockholm.. Fettprocenten är inte alls off den är mycket precis med mycket litet fel och det närmaste man komma MR -scanning röntgen på sjukhus. För övrigt används även dexa på sjukhus dessutom inte bara för bentäthet.
Har genomfört dexa scanning flera ggr. Du får veta exakt fett i vikt (gram) och % samt hur mycket av detta på olika kroppsdelar, tex bål (vänster höger sida, totalt. höger, vänster ben, hur mycket styrka muskler i gram du har på ben, över, under armar, bål etc. Du får också mått på din bukfetma om du har en sådan (A/G kvoten)

Bumpar denna tråd då jag är intresserad av att göra en sådan mätning i Sthlm, och gärna tar emot tips på var det kan göras.

trädgårdsmöbel
2019-10-08, 11:47
Bioimpedansvåg är jättebra. Den säger att jag bara har 26% BF. Då litar jag på det :)

123kg på 178cm. Med 26% BF. Grov som fan således. Grövre än alla.

Slartibartfast
2019-10-08, 12:51
Bioimpedansvåg är jättebra. Den säger att jag bara har 26% BF. Då litar jag på det :)

123kg på 178cm. Med 26% BF. Grov som fan således. Grövre än alla.

:thumbup: När jag var i mitt livs form på 80kg/182 visade gymmets våg 30%bf. Hon som skötte maskinen/gjorde mätningen "hmm, känns som om det är lite högt" cofffee

trädgårdsmöbel
2019-10-08, 13:23
:thumbup: När jag var i mitt livs form på 80kg/182 visade gymmets våg 30%bf. Hon som skötte maskinen/gjorde mätningen "hmm, känns som om det är lite högt" cofffee

Hahaha rutmage=30% rejäl bukfetma=26%. Man får se till att vara rejält kolhydratladdad och otörstig med allt vatten går strömmen fort som fan igenom kroppen :)