handdator

Visa fullständig version : Obs facebook buggen !!


Piranha
2012-10-02, 10:12
För er som som ännu inte vet om det så har FB postat privata meddelanden i på din vägg tillbaks i tiden på äldre meddelanden.

Kan bli många pinsamma historier.


Kolla della !!!


Själv stängde jag just mitt konto då jag hittat massa skit på väggen.

tomccc
2012-10-02, 10:15
Det är meddelanden från den tiden när man chattade Wall to Wall, dvs de har alltid varit publicerade.

Stoltz
2012-10-02, 10:17
Dök de upp i "nyheter" eller fick du gå tillbaka i "wallen" för att hitta dem?

G_lund
2012-10-02, 10:23
Dök de upp i "nyheter" eller fick du gå tillbaka i "wallen" för att hitta dem?

gå till din wall -> väl årtal på högersidan.

tossefar
2012-10-02, 10:32
Kul att se gamla grejer! Men det är ju som sagt wall2wall-meddelanden. Inte privatchatten.

Holmeros
2012-10-02, 10:34
Det gällde 2010 och bakåt va?

Fatalist
2012-10-02, 10:37
Tack för varningen, rensat lite. :)

awesomooo
2012-10-02, 10:41
Det är självklart ingen bugg precis som tomccc och tossefar säger.

Fatalist
2012-10-02, 10:45
Det är självklart ingen bugg precis som tomccc och tossefar säger.

Visst visst men jag, och säkert flera andra, var inte medveten om det. Kan bli lite pinsamt.

Mental
2012-10-02, 10:47
För er som som ännu inte vet om det så har FB postat privata meddelanden i på din vägg tillbaks i tiden på äldre meddelanden.

Kan bli många pinsamma historier.


Kolla della !!!


Själv stängde jag just mitt konto då jag hittat massa skit på väggen.

Jag förstår inte hur många tror att detta vart privata meddelanden? Man ser folk överallt som larmar.

Mental
2012-10-02, 10:48
http://www.guardian.co.uk/technology/us-news-blog/2012/sep/24/facebook-leaking-private-messages

Fatalist
2012-10-02, 10:52
Jag förstår inte hur många tror att detta vart privata meddelanden? Man ser folk överallt som larmar.

Jag förstår inte hur jag kan ha skrivit sådana saker helt öppet. Det är uppenbara raggningsförsök och dylikt :d

hahavaffan
2012-10-02, 10:53
Gode gud.

tossefar
2012-10-02, 10:54
Jag förstår inte hur jag kan ha skrivit sådana saker helt öppet. Det är uppenbara raggningsförsök och dylikt :d

Haha jag skulle kunna vara utan några av grejerna jag skrev 2007 jag med :P

Akerhage
2012-10-02, 11:08
Såg inget nytt eller privat på min FB iaf...

Färssen
2012-10-02, 11:12
Verkar ha drabbat lite olika. Det jag har sett är utan tvekan privata meddelanden som har visats helt öppet på väggjäveln.

ceejay
2012-10-02, 11:13
didnt find anything special.

Oxe
2012-10-02, 11:13
Du får ju säga till innan du tar bort så man kan printscreena ...

Har letat som en dåre efter det där men har inte lyckats hitta skiten man skrivit

samsung
2012-10-02, 13:00
Väntar bara på den dagen då fb hackas eller fb crew själva bestämmer sig för att införa en officiell break up day genom att offentliga göra ALLT man gjort även om det är raderat =D

Juxta
2012-10-02, 13:07
Hittade ingenting, men sen vetefan om jag riktigt FB-raggat heller... Men såg inget privat iallafall. Det jag dock hittade var min flickväns och mina första meddelanden till varandra. Jag blev lite nykär i henne igen. *cupid*

Otur
2012-10-02, 13:28
Hittade ingenting. Blir lite orolig ändå :P

rolf
2012-10-02, 13:43
Jag hittade en massa poster som jag tydligt minns att var privata meddelanden. Så det tycks variera lite. Kul med lite flashbacks iaf. :d

Kebab-Arne
2012-10-02, 14:58
Jag väntar på den dagen då Facebook släpper ut precis allt, vilka profiler man besökt och bilder man kollat på, dåliga raggningsförsök via privata meddelanden osv. Då byter jag identitet och skaffar ny bekantskapskrets.

exor
2012-10-02, 15:47
Nada..

tano
2012-10-02, 15:59
Haha jag tittade också och såg några sjuka meddelanden som en kompis skrivit till mig. Känns som de borde varit privata men eftersom det var så länge sedan kan man aldrig vara säker på att man minns rätt... Är ju ändå bara skämt så inget att må dåligt över :)

Snobbe
2012-10-02, 16:17
De där måste nästan vara privata meddelanden? Kommer ej ihåg men inte en chans att vissa av dom där sakerna skulle skrivas öppet till mig.

rajjan_dammit
2012-10-02, 17:10
Var inte detta på tapeten för ett år sen, jag satt och kollade lite sånt skit kommer jag ihåg.
Finns väl någon inställning för att ta bort gamla meddelanden?

agazza
2012-10-02, 17:12
Sluta snacka skit om era vänner kanske :)

PixelMiner
2012-10-02, 18:12
Fakta om den påstådda Facebook-buggen om privat information
1. Det är ingen direkt bugg.

Rent tekniskt är det inte som så att det som du nu ser som privata meddelanden vips har hamnat öppet på din vägg. Privata meddelanden har alltid varit kopplade och synts på det sätt du ser nu.

Så rent tekniskt sett har Facebook rätt när det säger att det inte är en bugg, men samtidigt är det lite mer komplicerat än så.

2. Privat information och kommunkation från 2009 går att hitta hos dina vänner på Facebook.

Även om det rent tekniskt inte var privata meddelanden finns det många inlägg som nu varit menade som privata meddelanden som istället klassificeras som ”minifeed”-inlägg. Kort och gott det som vi förut kallade vägginlägg.

Användare har skrivit till varandra och trott det varit privata meddelanden, men rent tekniskt har det inte varit det.

Jag har hittat mycket smaskigt här med information som många trott varit privat som nu är tillgängligt för alla vänner. Det går inte direkt att vifta bort och säga att det inte är ett problem, för det är det.

Det tar mig bara ett par minuter att hitta en vän som har privat information på sin egen Timeline, information som rör dennes sexliv, fylla, skvaller, kärleksproblem och mycket mer.

3. Facebook Chat och Wall-to-Wall skapade problem

Facebook Chat lanserades 2008 och under hela 2009 var det som så att ”minifeed”-inlägg/vägginlägg syntes direkt i Chat-fönstret när du pratade med en vän.

Jag har suttit och analyserat många av de inlägg som verkar vara mer privata och de flesta av dessa inlägg är i en språkton som påminner starkt om det du chattar med någon.

Troligtvis är det här som ett missförstånd har skett. Du har snackat med din vän i en form som du trodde var privat och sedan tänkte du inte så mycket på det, men i själva verket var det som så att du skrev på dennes wall/vägg.

Det är först nu som när personer fått nya Facebook Timeline som dessa inlägg syns tydligare – just för att de är mycket lättare att hitta.

4. Skitsvårt att se vad du själv skrivit

Dina konversationer som du trodde var privata men som egentligen var vägg-till-vägg syns inte direkt utan enbart enstaka inlägg.

Information du skrivit till någon som du trott varit privat, men som egentligen var öppen – är alltså otroligt svårt att hitta på Facebook. Det är däremot lättare att hitta dina vänners inlägg hos dig.

Det här gäller främst gamla inlägg från 2009 och tidigare.

5. Nya vänner och gamla vänners info är lätta att hitta.

Sedan 2009 har många Facebook-användare fått många nya vänner. Samtliga av de här nya vännerna kan se din gamla kommunikation (om du inte gjort inställningar som förhindrar detta). Dessutom syns inlägg från personer som du inte längre är vän med.

Det här gör att för de flesta syns informationen för en mycket större grupp vilket gör att information som tidigare inte var så känslig för din dåvarande vänkrets numera kan vara lite mer känslig.


Ifrån: http://www.joinsimon.se/facebook-buggar-och-din-privata-information-hur-star-det-egentligen-till/

Där går det även att läsa hur man enklast hittar och tar bort sina gamla meddelanden.

Lando
2012-10-02, 18:52
Precis som flera skrivit innan är inte detta något som facebook har plockat fram. Dom har legat på din vägg (och dina kompisars vägg om du skrivit något där) ända sedan du skrev dom.

Om man själv trodde att man skrev något privat när man postade på någons vägg så kan det ju verka privat, men det har alltid kunnat ses.

För övrigt så tycker jag inte att man ska sprida sådana här Facebookskrönor hejvilt. En enkel googling ger ju svar på att det inte stämmer men istället vidarebefodrar man det till andra som också flippar ut och sprider det. Vet inte hur många gånger kopierade texter på engelska om att "Nu har minsann facebook gjort bla bla bla, du måste in i säkerhetsinställningarna och ändra..." Hittills har det aldrig stämt och min gissning är att det inte kommer att stämma när nästa larm kommer heller.