handdator

Visa fullständig version : Bra mellanmål?


Mström
2012-10-02, 09:06
Hej!

Tänkte bara fråga om det är någon som vet om detta är ett bra mellanmål. Dvs inte för högt kcal värde för ett mellanmål då jag äter under 1500 kcal om dagen.
3 dl lättfil(105 kcal) 2 knäckebröd(60kcal) 1 banan (och ibland 1 persika)( ca 150 kcal?)
Jag blandar ihop allt med lite kanel, väldigt gott men undrar om det kanske är för mycket kcal för bara ett mellanmål?
Väldigt tacksam för svar!:)

zarnyhax
2012-10-02, 09:07
tycker inte det är för mycket, ser bra ut.

Tisu
2012-10-02, 09:22
Om du ska hålla dig under 1500 kcal med hyggligt högt proteinintag verkar det som att ditt mellanmål innehåller för mycket kolhydrater. Strunta i frukten och ha lite keso eller kalkon etc på din macka istället.

Pretorian
2012-10-02, 09:40
Kalorierna spelar ingen roll så länge du håller dig under 1500 totalt sett. Men det var mestadels kolhydrater. Jag skulle nog lägga till något protein också.

TomasB
2012-10-02, 09:57
Jag kör en liknande men blandar en halv liedl kvarg med en dl vassle och mjölk => cirka 60 gram protein. Till det äter jag en frukt och ibland nån fettkälla typ avocado eller nåt.

Gott och bra :)

Reaper123
2012-10-02, 10:12
Lite inne på övrigas spår, alltså att det är lite "onödigt" med kolhydrater med en så pass snål kcalbudget.

Men sen har jag ingen aning om när på dygnet du tränar så får du ihop totalt 1500 kcal och samtidigt prestera bra på gymmet och inte lider av hunger så go for it för absolut inget fel på denna "mellis" om kosten i övrigt justeras därefter! :)

Mström
2012-10-02, 10:14
Kalorierna spelar ingen roll så länge du håller dig under 1500 totalt sett. Men det var mestadels kolhydrater. Jag skulle nog lägga till något protein också.

Okej jag är inte så bra på det här med kolhydrater men hur mycket av detta bör man få i sig? Och vad kan man äta istället som är proteinrikt?:-)

Mström
2012-10-02, 10:21
Lite inne på övrigas spår, alltså att det är lite "onödigt" med kolhydrater med en så pass snål kcalbudget.

Men sen har jag ingen aning om när på dygnet du tränar så får du ihop totalt 1500 kcal och samtidigt prestera bra på gymmet och inte lider av hunger så go for it för absolut inget fel på denna "mellis" om kosten i övrigt justeras därefter! :)

Okej är det frukten som ska bort isåfall för jag tycker att det mättar så bra med banan?:-) jag tränar oftast på kvällen minst 1 h och utöver det så är jag väldigt rörlig och aktiv under hela dagen samt minst 1-1/12 h promenad per dag! Kan det vara bra att äta detta som kvällsmål istället efter träning eller är det för mycket kolhydrater då?

Mström
2012-10-02, 10:23
Jag kör en liknande men blandar en halv liedl kvarg med en dl vassle och mjölk => cirka 60 gram protein. Till det äter jag en frukt och ibland nån fettkälla typ avocado eller nåt.

Gott och bra :)

Det lät gott men är det mycket kalorier i det?:-)

Pretorian
2012-10-02, 11:17
Okej jag är inte så bra på det här med kolhydrater men hur mycket av detta bör man få i sig? Och vad kan man äta istället som är proteinrikt?:-)

Det är klart du kan äta en banan. Jag vill inte få det att låta som om det är något farligt. Men lägg till lite pålägg på knäckebrödet, tex skinka (protein) och några skivor 5% ost (protein).

Själv försöker jag minska eller tappa bort småätandet under dagen. Det är på kvällen, efter träning som jag verkligen är hungrig och behöver mat.

JU MINDRE JAG ÄTER PÅ DAGEN DESTO MER KAN JAG ÄTA PÅ KVÄLLEN!

Mström
2012-10-02, 11:38
Det är klart du kan äta en banan. Jag vill inte få det att låta som om det är något farligt. Men lägg till lite pålägg på knäckebrödet, tex skinka (protein) och några skivor 5% ost (protein).

Själv försöker jag minska eller tappa bort småätandet under dagen. Det är på kvällen, efter träning som jag verkligen är hungrig och behöver mat.

JU MINDRE JAG ÄTER PÅ DAGEN DESTO MER KAN JAG ÄTA PÅ KVÄLLEN!

Okej tack så jättemycket! En liten fråga till om kolhydrater, om jag fortsätter att äta samma mellanmål kommer kolhydraterna göra att det blir svårare för mig att gå ner i vikt då?

Pretorian
2012-10-02, 11:58
Okej tack så jättemycket! En liten fråga till om kolhydrater, om jag fortsätter att äta samma mellanmål kommer kolhydraterna göra att det blir svårare för mig att gå ner i vikt då?

Nää, det spelar ingen roll. Det är kalorimängden som avgör om du går ner i vikt.

Mström
2012-10-02, 12:00
Nää, det spelar ingen roll. Det är kalorimängden som avgör om du går ner i vikt.

Okej tack så mycket för hjälpen!:)

Tisu
2012-10-02, 12:08
Nää, det spelar ingen roll. Det är kalorimängden som avgör om du går ner i vikt.

Men är det inte så att om kolhydratsnivån hålls upp till belastning av proteinnivån så är risken större att det är just muskler man går ner i vikt och inte fett? Och vid två godtyckliga dieter om 1500 kcal går man ner mer i vikt av den som innehåller mer protein.

Pretorian
2012-10-02, 13:18
Men är det inte så att om kolhydratsnivån hålls upp till belastning av proteinnivån så är risken större att det är just muskler man går ner i vikt och inte fett? Och vid två godtyckliga dieter om 1500 kcal går man ner mer i vikt av den som innehåller mer protein.

TS frågade om det är svårare att gå ner i vikt om man äter kolhydrater och enligt mig är det inte det. Kalorierna avgör viktnedgång (i relation till hur mycket man rör på sig och förbrukar).

Det fetstilta är nytt för mig.

Akada
2012-10-02, 14:48
Frågan är ju dock om man jämfört ett svensson-lågt proteinintag med ett kolo-normalt sådant. Isf känns det rimligt då x gram muskler ger mindre energi än x gram fett, men ser man samma skillnad vid t.ex. 2g/ kg kv jmf. med 3g/kg kv?

Freddy2
2012-10-02, 15:22
1-2 Proteinbars eller whey80 blandat med vatten. Och starkt kaffe/grönt te brukar jag köra som mellis, oftast.

Mström
2012-10-02, 15:32
Jag har tänkt lite på det här med proteinbars och tillskott i allmänhet men förstår inte riktigt vitsen med det? plus att jag är rädd för att öka i vikt istället för att gå ner som jag vill!;)

vale_tudo
2012-10-02, 16:38
Jag kör en liknande men blandar en halv liedl kvarg med en dl vassle och mjölk => cirka 60 gram protein. Till det äter jag en frukt och ibland nån fettkälla typ avocado eller nåt.

Gott och bra :)

Varför så mycket protein? kroppen tar upp bara ändå 24-34 gram protein åt gången.

Eller är det för ämneomsättningen blir 4 ggr mer när du tränar därför du tar 60 gram?

Tisu
2012-10-02, 16:56
Varför så mycket protein? kroppen tar upp bara ändå 24-34 gram protein åt gången.

Eller är det för ämneomsättningen blir 4 ggr mer när du tränar därför du tar 60 gram?

Men upptagningshastigheten på kasein är ca 6g/h. Alltså räcker det i 10h. Give or take.

EDIT: Källa på det sid 136 (http://home.exetel.com.au/surreality/health/A%20Review%20of%20Issues%20of%20Dietary%20Protein% 20Intake%20in%20Humans.pdf)

vale_tudo
2012-10-02, 17:20
Men upptagningshastigheten på kasein är ca 6g/h. Alltså räcker det i 10h. Give or take.

EDIT: Källa på det sid 136 (http://home.exetel.com.au/surreality/health/A%20Review%20of%20Issues%20of%20Dietary%20Protein% 20Intake%20in%20Humans.pdf)

Jaa okok. =) tack

TomasB
2012-10-03, 10:11
Varför så mycket protein? kroppen tar upp bara ändå 24-34 gram protein åt gången.

Eller är det för ämneomsättningen blir 4 ggr mer när du tränar därför du tar 60 gram?

Vart har du fått att kroppen bara tar upp 24-34 gram åt ggn?

fredrik89
2012-10-03, 21:37
Ett bra mellanmål som jag använder mig utav är keso naturell med skivad banan och en klementin det är riktigt göttigt och jag kan varmt rekomendera det.