handdator

Visa fullständig version : Finax psyllium - vad gäller?


Gurkyngel
2012-10-02, 07:59
Jag har drabbats av lite förvirring. Blir nämligen inte klok på vilket näringsvärde det egentligen är på produkten Finax Psyllium.

http://se.finax.com/files/2011/11/psyllium-450.png

På förpackningen anges det: 10 kcal, 1,5 g protein, 0,1 g fett, 0 g kolhydrater/100 g
På hemsidan anges det: 170 kcal, 2 g protein, 1 g fett, 0 g kolhydrater/100 g

Vilket ska man lita på egentligen? *screwy*

Jag lovar att jag inte läst fel för jag har kontrollerat 100 gånger, läst på flera förpackningar osv.
Jag har liksom pga näringsvärdet på förpackningen åkt till en speciell butik bara för att köpa Finax Psyllium eftersom de endast haft Fiberhusk på mitt vanliga ICA... har jag gjort denna resa i onödan? Ångest :P

Akada
2012-10-02, 08:22
De räknar fiberkcal i ena, men inte andra fallet? Och isf är nog 10kcal rätt då vi väl inte kan tillgodogöra oss energi från kostfibrer?

Gurkyngel
2012-10-02, 08:34
De räknar fiberkcal i ena, men inte andra fallet? Och isf är nog 10kcal rätt då vi väl inte kan tillgodogöra oss energi från kostfibrer?

I båda "redovisningarna" anges 85 g kostfiber men huruvida det är inkluderat i slutberäkningen eller ej anges inte, så jag har ingen aning... om nu det skulle vara svaret på frågan är det ju ingen fara på taket för då har jag ju inte fått i mig en massa "okända kcal" :P Och det borde ju också innebära att jag inte behöver göra den där extraresan till Willys?

Ola Wallengren
2012-10-02, 10:39
Numera räknar man att fiber generellt har ett näringsvärde på 2 kcal/g, det gjorde man inte tidigare. Det är skillnaden.
Däremot är det inte säkert att fiberna in pylliumfrö har precis det näringsvärdet. Intaget borde inte bli så stort att detta är av praktisk betydelse.

Gurkyngel
2012-10-03, 14:22
Numera räknar man att fiber generellt har ett näringsvärde på 2 kcal/g, det gjorde man inte tidigare. Det är skillnaden.
Däremot är det inte säkert att fiberna in pylliumfrö har precis det näringsvärdet. Intaget borde inte bli så stort att detta är av praktisk betydelse.

De har helt enkelt inte uppdaterat trycket på förpackningarna då?
170 kcal/100 g är ju inte supermycket, spec när jag använder max 2 msk åtgången så förmodligen inget jag kommer bli dödsfet av.

Men ja, man får ju lite huvudbry...

Ristretto
2012-10-03, 14:47
Kollar man i toan när man käkar mycket hela psylliumfrön så ser man att upptaget inte är speciellt stort...

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Gurkyngel
2012-10-03, 20:26
Jojo, men här rör det sig ju om malda frön

L2310
2012-10-03, 20:34
Är det psylliumfröskal du menar med malda psylliumfrön? Har läst lite här och där att näringsvärdet för psylliumfröskal är ca 6 kcal/två tsk.

Gurkyngel
2012-10-04, 17:53
Är det psylliumfröskal du menar med malda psylliumfrön? Har läst lite här och där att näringsvärdet för psylliumfröskal är ca 6 kcal/två tsk.

Jag menar vad Finax psyllium och Fiberhusk innehåller: malda psylliumfröskal

vicarious
2012-10-04, 18:11
Bara nyfiken men väger och räknar du verkligen psyllium och fiberhusk?

Gurkyngel
2012-10-04, 21:27
så länge jag levt med vetskapen att det innehåller 10 kcal/100 g har jag givetvis inte gjort det men när jag såg siffran 170 kcal/100 g blev jag lite fundersam... dock tippar jag på att att jag använder max 20 g i stöten så att räkna på det nu vore väl rätt löjligt det med :P