handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver till ej fullväxt grabb - skadligt?


j0nisch
2012-10-01, 18:16
Hej allihopa! Jag är 16 och nu är det så att min mamma och sambon har alltid varit skeptiska mot allt och alla tillskott man tar i samband med träning och tror att allt är anabola och är så otroligt emot de. Dock har jag nu lyckats övertala morsan till proteinpulver men nu har hennes sambo börjat bli lite offensiv igen - hehe - och frågade sin son som är väldigt allmänbildad osv, han ''vet allt'' och nu hade han sagt att om jag som ej fullväxt 16åring tar proteinpulver så kommer de skada min tillväxt och att jag sen kommer bli som ''broilerkycklingar'' - man tillför massa protein för att de ska växa och bli stora.

Men nu skulle jag vilja ha ett konkret svar - proteinpulver är aldrig skadligt, inte ens i +3g/kg kroppsvikt?

Mvh Johan.

KalleTeodor
2012-10-01, 18:17
Fråga om du får äta kyckling

Albin Eriksson
2012-10-01, 18:23
Protein i mjölk är av samma sorterna man köper som pulver normalt sett, Kasein och vassle.
Får du dricka mjölk borde proteinpulver inte vara någon fråga ens...

JoKarN
2012-10-01, 19:23
I casein finns mjölkprotein samma som i mjölk även kallad slow protein, sen har du vassle protein det är en biprodukt som blir av mjölken när man gör ost och liknande, sen kan man köpa kött protein. Men inget av dom är farligt pga att du inte är fullväxt, men visst allt i förstora mängder är inte bra inte ens vatten. Kan rekommendera äggvita då det är ett av dom renare protein man kan få tag på, när du steker den tar du en bit cheddar ost i så du får lite fett. Så nu hoppas jag att du kan berätta för dom, det är naturliga ämnen på burk sk kosttillskott.

gratefuldead
2012-10-01, 19:34
Proteinpulver i sig är inte farligt. Protein i mängder som 3g+/kg är inte särskilt bra. Men vid normal användning kommer man inte ens i närheten av det. En deciliter vassleprotein är ca 30g protein.