handdator

Visa fullständig version : Har en stalker, vad ska jag göra?


Paperbasket
2012-10-01, 17:16
Allting började förra året när jag bloggade mycket. Fick en stalker som skrev massor på min blogg, facebook etc. Bad henne att sluta men icke.. En dag stod hon utanför vårt hus och knackade på. Uppklädd, sminkad och creepy. Eskorterade bort henne från huset och sa till henne att jag kommer anmäla henne om hon hör av sig mer.

Allting slutade tvärt. Ringde polisen och berättade för säkerhets skull. De berättade att "Nu har vi det dokumenterat ifall det händer igen". Om det stämmer eller inte vet jag inte.

Idag fick jag facebook mail, inlägg på bloggen samt sms från henne. även om det kom från två olika namn.

"Saknar dig.." "Kommer du ihåg när vi träffades.." "Tack för bilderna.." Etc. Inaktiverat facebook, satt lås på bloggen och mobilen skiter jag i. Ska snart flytta utomlands en tid.

Men vad mer kan man göra egentligen? Vad kan/får polisen göra? Så jävla nojjig över att sambon ska flippa med.

MathiasF
2012-10-01, 17:18
Har du inte bett henne dra åt helvete?

Känns som att du fingrar henne med silkesvantarna.

Chaan
2012-10-01, 17:19
Det finns besöksförbud idag och det går diskussioner om att döpa om det till kontaktförbud vilket är vad du behöver använda.

WHITEFOLKS
2012-10-01, 17:24
Usch vad jobbigt.

Du får väl koppla in polisen antar jag eftersom inget annat verkar hjälpa.

Paperbasket
2012-10-01, 17:30
Har bett henne både snällt samt jävligt hårt att låta mig vara/dra åt helvete. Men verkar inte sjunka in.

Får se vad polisen gör åt det hela. Känns så olustigt. Är besöksförbud bara som det låter eller gäller det sms etc också?

Xtronal
2012-10-01, 17:35
Hon låter som ett riktigt psykfall. Går ju att spärra hennes nummer så hon inte kan kontakta dig samma sak med mailen men är hon riktigt fuckt up kommer hon att byta simkort samt email hit och dit.

Tänker typ såhär om en stalker..
http://static.fjcdn.com/pictures/Ginger_f78d56_2084413.jpg

blondyz
2012-10-01, 17:49
Ang. din sambo så berätta för henne.. Håller du det hemligt och det ändå kommer fram finns det kanske anledning från hennes sida att tro att du hållit det hemligt av en anledning, dessutom så har hon väl ingen anledning att flippa om du berättar något obekvämt du inte kan rå för? Det blir ju väldigt enkelt att dra slutsatser som inte stämmer från hennes sida om du inte pratar med henne och hon ändå får reda på det.

Sen ang. stalkern så ignorera helt. Stör det din vardag, hon börjar besöka dig där det verkligen inte passar sig osv. så ring polisen. Ska du ha med polisen så ring varje gång det inträffar att hon visar sig/hör av sig. Informera din omgivning, avdramatisera det hela och få ut hur det ligger till. Om hon går långt över gränsen, kontaktar personer i din närhet för att få komma i kontakt med dig så kommer det hela bli mindre dramatiskt om de faktiskt vet vad som försiggår redan innan. Jag förstår att det inte är något du vill skylta med, och att det är jobbigt för dig, men tänk ett varv extra. I slutändan, om det är en stalker per definition och hon inte får kontakt med dig så kommer det att gå ut över din omgivning, det du kan göra är att förbereda dem på det för att undvika missförstånd, ryktesspridning och annat som kan bli riktigt obekvämt annars.

MathiasF
2012-10-01, 17:56
http://sharetv.org/images/two_and_a_half_men/cast/large/rose.jpg

Klanje
2012-10-01, 18:03
Tänker att jag tar min postoskuld här. Fungerar väl lika bra som varhelst annars.

Sedan oktober 2011 har vi i Sverige en så kallad stalkerlag, eller förföljelselag. Det är ganska bra, och lagen har fått effekt.

Jag tycker att du ska börja med att begära kontaktförbud, vilket du gör hos åklagare. Om kvinnan sedan bryter mot kontaktförbudet kan hon hållas ansvarig för olaga förföljelse, och det är faktiskt ett ganska allvarligt brott.

Kör hårt!

stevebc
2012-10-01, 19:03
Ska du flytta utomlands pga henne, eller är det bara en slump?

Krogbyggaren
2012-10-01, 19:05
No pics no care.

Cilia
2012-10-01, 19:07
Stalkerlag till trots tror jag inte det är mycket du kan göra. Jag hade låst min FB-sida från början. Det finns ju möjligheter till det. Men kontakta polisen igen och säg vad som hänt igen. Själva grejen med stalkerlagen är att det måste finnas flera incidenter som tillsammans bygger upp ett case.

Nu flyttar du snart.

Angel
2012-10-01, 20:33
Ge hennes nummer till Spartansk.

benaciii
2012-10-01, 20:45
Säg åt henne ordentligt ala solsidan style.

BDywILCXJ00

Spartansk
2012-10-01, 20:46
Ge hennes nummer till Spartansk.

Sakta i backarna, vi har ju inte fått se en bild än.

Fyllot
2012-10-01, 20:51
Varför har du inte lagt upp bild? Skäms!

Sandra81
2012-10-02, 09:37
Jag har haft många stalkers i mina dar.. polisanmälningar hjälper inte mycket utan det du får göra är att ändra alla dina konton på nätet.. tex facebook, mail osv. Senaste stalkers var i vintras han skickade ungefär 25 fb mail om dagen. När jag blockerade hans namn hittade han mig på nytt med nya namn. Jag kontaktade fb om detta och dom sa att jag bara kunde blockera och även ordna så man inte kunde söka upp mitt namn på fb. Problemet var att han visste om vilka vänner jag hade så han kunde hitta mig i deras listor. så jag fick blocka så jag inte kunde få "utomstående meddelande"..

En viktig sak är att spara allting.. då har du mer bevis att komma med den dagen det blir riktigt allvarligt. Att säga att "någon låter mig inte vara ifred" är inte direkt till någon hjälp när man kontaktar polis. Spara mail , brev ja allt du kan spara..

Andra saker du bör göra är att byta telefonnummer. mobil, hemnummer.. själv har jag anonymt på mobilen och sen står jag skriven på en annan adress som jag inte bor på.

Min erfarenhet säger att den bästa strategin är att helt sluta ge dom uppmärksamhet. Att vara hotfull mot dom å säga "dra åt helvete" förvärrar och det triggar dom nästan ännu mera.. det bästa är att försöka förklara tusen gånger (på ett trevligt och snällt sätt) att du inte är intresserad sedan totalt ignorera tills dom tröttnar.. Nämn aldrig vart du ska eller ska göra på nätet eller till folk du inte litar på ge heller ALDRIG ut ditt mobilnummer och till dom du måste ge det måste du säga att dom aldrig ska ge det till någon annan. En stalker hittar allting.. dom tar även kontakt med vänner som känner dig lite. För mig blev en av mina party vänner hans nya kompis (som jag inte hade en aning om) och på så sätt fick han information om mig i smyg.

Nu är ju du kille men som tjej bör man dessutom aldrig gå ensam.. ska man någonstans på kvällen så är det taxi som gäller eller sällskap.