handdator

Visa fullständig version : Räcker proteinintaget?


Sinatra
2012-10-01, 17:00
Ja, jag har läst att man ska få i sig 2x sin kroppsvikt i antal gram. Jag väger 90kg så alltså 180gram/dag. Men detta verkar ju vara när man tränar ofta?

Jag försöker gå ned i vikt så jag kör träning 3ggr/veckan samt ett kostschema. De dagar jag tränar försöker jag få i mig dessa 180gram, men de andra dagarna är det lite svårare och man slarvar mycket enklare.

Så jag undrar väl lite om hur viktigt det egentligen är i min sits? Är det sådan stor skillnad på 90g och 180g på vilodagar. Sabbar jag för mig själv?

Tack!

Sverker
2012-10-01, 17:03
Räkna allt protein i maten. Du kommer säkert långt över 90 gram på "lågdagarna".

Sinatra
2012-10-01, 17:19
Räkna allt protein i maten. Du kommer säkert långt över 90 gram på "lågdagarna".

Nja jag har gjort det. Det ligger runt 90 gram. Ligger på minus ett kilo varje vecka så mitt dagliga kaloriintag ligger på 1700-1800 kcal och det ger väl inte sådär jättemycket utrymme för mer mat.

Men jag skulle ju kunna skippa något och köra mer proteinpulver för att kompensera.

Men frågan är ju fortfarande hur pass viktigt det är?

LizaK
2012-10-01, 17:40
Mycket beror ju också på mängden protein som din kropp
faktiskt tar upp. Lite svinn blir det ju alltid.
Skulle själv hellre ligga lite över rekommenderad mängd
än under, för att vara på den säkra sidan.

Hur går träningen annars? Når du dina mål behöver du
säkerligen inte äta mer protein. I alla fall inte nu.
Annars ät extra (t.ex) kyckling eller höj mängden proteinpulver per dag.

Lycka till.
mvh Liza

Sinatra
2012-10-01, 17:48
Mycket beror ju också på mängden protein som din kropp
faktiskt tar upp. Lite svinn blir det ju alltid.
Skulle själv hellre ligga lite över rekommenderad mängd
än under, för att vara på den säkra sidan.

Hur går träningen annars? Når du dina mål behöver du
säkerligen inte äta mer protein. I alla fall inte nu.
Annars ät extra (t.ex) kyckling eller höj mängden proteinpulver per dag.

Lycka till.
mvh Liza


Ok. Jo försöker ligga på lite över 90gram i alla fall!

Lite för tidigt att säga hur det går träningsmässigt då jag precis började lite mer seriöst med styrketräning. Känns lite för oregelbundet än. Hur mycket jag klarar av på gymmet osv det vill säga.

Har ju gått ned i vikt, men gjorde det dessvärre utan styrketräning samt fokus på protein. Tänkte ändra på det nu när man läst på lite i alla fall.

tjing
2012-10-01, 18:42
Det är inte alltid viktigt att vara så optimal som möjligt.

Går det framåt på det hela taget, behöver du inte oroa dig över det just nu.

Fugly
2012-10-01, 19:14
2 g protein per kg kv under deff är något du borde få i dig i mitt tycke för att undvika ev. muskelförlust, helst mer också.

peppo
2012-10-01, 19:25
Ska man verkligen räkna med proteinet som finns i ris, pasta och bröd och liknande?

gratefuldead
2012-10-01, 19:36
Ska man verkligen räkna med proteinet som finns i ris, pasta och bröd och liknande?

Du ska räkna med proteinet i allt som du äter. Det är mängder som avgör. Men mig veterligen finns det inga mängder protein i dom livsmedel du nämner.

zeusden1
2012-10-01, 19:47
Det är det totala intaget av protein som man räknar med - alltså ska man därför även räkna med proteinet som finns i bl.a. ris och pasta.

tjing
2012-10-01, 19:55
Du ska räkna med proteinet i allt som du äter. Det är mängder som avgör. Men mig veterligen finns det inga mängder protein i dom livsmedel du nämner.

De är ju iofs relativt proteinrika matvaror jämfört med en del annan mat.

Inte ris så mycket som pasta dock.

Fugly
2012-10-01, 20:03
Ska man verkligen räkna med proteinet som finns i ris, pasta och bröd och liknande?

Om du äter andra sorts s.k. "fullvärdiga" proteinkällor också, såsom kött, fisk och mejeriprodukter så kommer det troligen att jämna ut sig vid slutet. Så därför borde du räkna med dem, dock så brukar jag bara räkna från t.ex. kött etc för att vara på den säkra sidan samt att det inte är något problem om man kommer över.