handdator

Visa fullständig version : Måste man träna genom kroppen 2 ggr per vecka?


n3o
2012-10-01, 11:27
Tja,

Jag tränar efter en 4 split och fokuserar just nu på att öka/behålla styrka men framförallt gå ner i vikt. Jag tränar 2 dagar, vilar 1, tränat 2 och vilar sen 2 dagar.

ett pass kan se ut så här:

Marklyft 5x5/3/1
Latsdrag 4x8
Skivstångsrodd 4x8
Skivstångscurl 4x8
Hantelcurl 3x8

Jag kör oftast rygg/biceps, bröst/triceps, vila, ben/mage, axlar/traps, vila, vila

Ibland händer det att jag i vissa perioder tränar 4 dagar på raken och sen vilar 2-3 dagar.

Till frågan:
Måste jag köra genom kroppen 2 ggr per vecka för bäst resultat eller är det bra som jag?

Jag skulle ju kunna träna måndag-torsdag ,vila fredag och sen ett helkroppspass på lördagen, vila söndag och så börja om, men det känns overkill? Eller? Det snackas ju konstant här på forumet om att det bästa är 3-1-3 löpande eller 2 split där man tränar genom överkropp och underkropp 2 ggr per vecka.

Vad säger ni?

/n3o

ceejay
2012-10-01, 11:42
2 gånger per vecka är bättre än 1 gång per vecka :)

Lindrian
2012-10-01, 11:55
2 gånger per vecka är bättre än 1 gång per vecka :)

Om din kropp hinner återhämta sig.

ceejay
2012-10-01, 12:00
Kroppen behöver inte vara fullt återhämtade för att träna ändå. Annars skulle jag inte kunna öka med knäböj varje dag.

ARMSTARK
2012-10-01, 12:02
Du måste inte, men jag får bättre resultat av 2ggr i veckan.

z_bumbi
2012-10-01, 18:01
Tja,

Jag tränar efter en 4 split och fokuserar just nu på att öka/behålla styrka men framförallt gå ner i vikt. Jag tränar 2 dagar, vilar 1, tränat 2 och vilar sen 2 dagar.

ett pass kan se ut så här:

Marklyft 5x5/3/1
Latsdrag 4x8
Skivstångsrodd 4x8
Skivstångscurl 4x8
Hantelcurl 3x8

Jag kör oftast rygg/biceps, bröst/triceps, vila, ben/mage, axlar/traps, vila, vila

Ibland händer det att jag i vissa perioder tränar 4 dagar på raken och sen vilar 2-3 dagar.

Till frågan:
Måste jag köra genom kroppen 2 ggr per vecka för bäst resultat eller är det bra som jag?

Jag skulle ju kunna träna måndag-torsdag ,vila fredag och sen ett helkroppspass på lördagen, vila söndag och så börja om, men det känns overkill? Eller? Det snackas ju konstant här på forumet om att det bästa är 3-1-3 löpande eller 2 split där man tränar genom överkropp och underkropp 2 ggr per vecka.

Vad säger ni?

/n3o

Du har ett ryggpass med beninvolvering och jag gissar att du också redan har aktivering av de flesta andra muskelgrupperna minst två gånger i veckan. Om du sedan tycker du vill ha mer så är det enkelt att slänga in/byta ut en övning de pass där det inte riktigt verkar stämma. I det aktuella fallet kan du t ex slänga in lite benspark (eller för att vara riktigt jobbig benspark/bencurl i superset) istället för en av bicepsövingarna.
Iofs tror jag inte en vanlig fyr- eller tresplit är så mycket sämre att man måste byta utan det gäller helt enkelt att träna det man trivs med under tillräckligt lång samtidigt som man ökar vikterna.

Stor Hård Ådrig
2012-10-01, 18:48
Jag kör:
D1: Bröst/biceps (blir lite axlar o triceps från pressar)
D2: Ben (lite rygg från böj och ev. rakmark)
D3: Axlar/triceps (lite bröst från axelpress, smalbänk, dips)
D4: Rygg (lite ben från marklyft)
D5: Vila
D6: Repeat.

Då blir det ju nästan mer än 2 ggr per vecka för allt om man tänker så.

Edit: under deff tror jag det är bättre med 3-split eller halvkropp för att kunna köra tungt i basövningar, snarare än att köra slut på musklerna i isoleringsövningar.

CalleP
2012-10-01, 19:35
Jag har alltid kört 3 split och nu ska jag ge halvkropp ett riktigt försök. Kör ju inte med samma volym som innan men det ska nog gå bra.

Commando1980
2012-10-01, 19:38
Tja,

Jag tränar efter en 4 split och fokuserar just nu på att öka/behålla styrka men framförallt gå ner i vikt. Jag tränar 2 dagar, vilar 1, tränat 2 och vilar sen 2 dagar.

ett pass kan se ut så här:

Marklyft 5x5/3/1
Latsdrag 4x8
Skivstångsrodd 4x8
Skivstångscurl 4x8
Hantelcurl 3x8

Jag kör oftast rygg/biceps, bröst/triceps, vila, ben/mage, axlar/traps, vila, vila

Ibland händer det att jag i vissa perioder tränar 4 dagar på raken och sen vilar 2-3 dagar.

Till frågan:
Måste jag köra genom kroppen 2 ggr per vecka för bäst resultat eller är det bra som jag?

Jag skulle ju kunna träna måndag-torsdag ,vila fredag och sen ett helkroppspass på lördagen, vila söndag och så börja om, men det känns overkill? Eller? Det snackas ju konstant här på forumet om att det bästa är 3-1-3 löpande eller 2 split där man tränar genom överkropp och underkropp 2 ggr per vecka.

Vad säger ni?

/n3o

Får du resultat av din nuvarande träning?

n3o
2012-10-02, 13:13
Du måste inte, men jag får bättre resultat av 2ggr i veckan.

Du har ett ryggpass med beninvolvering och jag gissar att du också redan har aktivering av de flesta andra muskelgrupperna minst två gånger i veckan. Om du sedan tycker du vill ha mer så är det enkelt att slänga in/byta ut en övning de pass där det inte riktigt verkar stämma. I det aktuella fallet kan du t ex slänga in lite benspark (eller för att vara riktigt jobbig benspark/bencurl i superset) istället för en av bicepsövingarna.
Iofs tror jag inte en vanlig fyr- eller tresplit är så mycket sämre att man måste byta utan det gäller helt enkelt att träna det man trivs med under tillräckligt lång samtidigt som man ökar vikterna.

Jag kör:
D1: Bröst/biceps (blir lite axlar o triceps från pressar)
D2: Ben (lite rygg från böj och ev. rakmark)
D3: Axlar/triceps (lite bröst från axelpress, smalbänk, dips)
D4: Rygg (lite ben från marklyft)
D5: Vila
D6: Repeat.

Då blir det ju nästan mer än 2 ggr per vecka för allt om man tänker så.

Edit: under deff tror jag det är bättre med 3-split eller halvkropp för att kunna köra tungt i basövningar, snarare än att köra slut på musklerna i isoleringsövningar.

Jag har alltid kört 3 split och nu ska jag ge halvkropp ett riktigt försök. Kör ju inte med samma volym som innan men det ska nog gå bra.

okej, tack för svar. ska köra som jag gör ;)

n3o
2012-10-02, 13:13
Får du resultat av din nuvarande träning?

jag tror det. har precis börjat igen efter ett längre uppehåll så svårt att säga, men det känns bra i alla fall.