handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Bulk


fallra
2012-09-30, 21:52
Hej Kolozzeum!
Kände mig tvungen att bli medlem, för en gångs skull, för att nu kunna få svar på några frågor.
Jag kan väl börja med att presentera mig själv.
Jag är en 17-årig "man", som bor hemifrån och som har gymmat totalt i 3 år nu. ( Går på idrottsgymnasium och dom inledde dom första två åren med att lära ut komplexövninar, alltså har vi bara tränat med Ryck, Frivändningar och dom generella sammansätta övningarna ( Bänk, böj etcetera. ). Jag gymmade väldigt oseriöst dom första två åren, men vill nu ta tag i träningen mer seriöst. Inledde sommaren med en helt onödig deff, för att få fram mina ben mer eller mindre. Men nu är det dags att bulka.
Jag är:
192 Cm kort
67 Kilo

Idag så ser en dag ut såhär ( Förutom den senaste veckan, som varit otroligt slapp, diet-mässigt. ):
Frukost 07.30: 1.5 dl Havregryn med kalorifri sylt ev. keso eller blåbär-
Lunch 11.30-12.30: Skolmat, har däremot koll på vad jag stoppar i mig, har däremot kommit på mig själv att vara lite kolhydrats-rädd, måste ligga i sedan min LC-sommar.
Post-WO 17.00: Frukt och 1.5 skopa whey.
Middag: 18.00-19.30: 200g kyckling/torsk med fullkornsris ev. vitt ris, äter även olika sorters grönsaker till det ( Oftast; spenat, broccoli, tomat, blomkål.

Jag tränar styrka 4-6 gånger i veckan och drar väl ut på ett frivilligt intervallpass per vecka, sen har vi däremot mycket träning med skolan.

Nu när ni har koll på hur mitt liv ser ut, så ställer jag följande frågor.
-Vilka är dom livsmedel som ni rekommenderar när man har en relativt låg budget? Varför jag frågar detta är för att jag funderar på att börja ta med mig matlådor, istället för att äta skollunchen, då jag inte vet vad den innehåller.
-Håller ni på någon bra kalkylator där jag kan se vad jag bör få i mig på en dag? Både Kcal, såväl som Makro-nutrienter.
-Bör jag köra på 40/40/20?
-Har märkt att jag har haft svårt att hålla mig till en strikt diet, då jag knappt tillät mig själv en enda fuskdag i somras, men nu har jag ätit lite skit och känner att jag vill ta tag i dieten igen. Så min fråga är, ska jag ha fusk-dagar, isåfall, hur ofta och hur grova?
-Något ni tycker jag ser ut att göra fel?

Jag är galet tacksam för svar! Basha mig gärna, är ju ändå första posten, man lär sig av sina misstag. Är det något ni undrar, så ska jag göra mitt bästa för att svara på era frågor!
Tack på förhand! :)

fallra
2012-09-30, 21:55
Även,
- Bör jag ens köra konditionsträning? Jag går nämligen till skolan, vilket är en tur på 10-15 minuter i relativt hög takt.
-Hur mycket energi förbränner man ungefärligt på ett gympass på 1 timme? Svårt att räkna kalorier om man bränner mer kalorier än vad man tror.
Vill inte heller ligga på ett större överskott än 250/kcal- dag så..

Zorban
2012-09-30, 21:56
Du är underviktig och vill bulka, och ändå äter du den tråkigaste och kalorisnålaste maten man kan tänka sig? Vad menar du med fusk-dagar? Under bulk?

Sålänge du får i dig hyffsat med protein och tillräckligt med kalorier så kan du inte direkt misslyckas med en bulk. Du behöver ingen "strikt diet" under bulk. Det är sådant som deff är till för ;)

fallra
2012-09-30, 22:03
Du är underviktig och vill bulka, och ändå äter du den tråkigaste och kalorisnålaste maten man kan tänka sig? Vad menar du med fusk-dagar? Under bulk?

Sålänge du får i dig hyffsat med protein och tillräckligt med kalorier så kan du inte direkt misslyckas med en bulk. Du behöver ingen "strikt diet" under bulk. Det är sådant som deff är till för ;)

Ja, jag vet, haha, vet inte vad jag har tänkt med. Men jag har förstått nu att jag måste ändra på något.

Det är just därför jag behöver er hjälp, för att få mig att inse just det.
Men jag vill ju fortfarande nå dom proteiner jag behöver etcetera.
Sedan är jag inte så mycket för det där med att grisbulka, vill inte slita SÅ hårt när det väl är dags att deffa igen, heh.

Har ätit på ett osäkert överskott senaste veckorna, men har redan märkt att gymmet rullar på något galet mycket bättre, LITE mer hull har visats, men inte så farligt mycket.

Har förövrigt varit och handlat lite rispuffar, risgrynsgröt och köttfärs nu.

Zorban
2012-09-30, 22:08
Nej du behöver inte grisbulka, men man behöver ju inte äta deffmat. Säg att du vill ha i dig 140g protein om dagen då. Antagligen går det lika bra med mindre under bulk. Det innebär runt 550 kcal från protein. Eller 750 kcal från kyckling. Gott om plats att fylla på med fett och kolhydrater.

Väg dig någorlunda ofta och utvärdera. Det blir säkert en bra bulk sålänge du inte enbart lever på cola, eller går upp i vikt alldeles för snabbt. Om du redan deffat bör du ha koll på hur mycket du kan äta ungefär.

centralt
2012-09-30, 22:11
Ett tips är i alla fall att ladda ner appen ShapeUp Club för att logga din mat, dom har princip alla livsmedel/produkter i sin databas. Där kan du även se fördelningen P/K/F.

Börja med ett kaloriintag på kanske 2700-3300kcal beroende på träningsdag etc, du kommer känna efter några veckor vad som känns bra. Börja knappa in vad du åt idag tex, för du måste ju verkligen komma bort från dina 67kg (på ett långsiktig och förnuftigt sätt givetvis).

Skippa matlådorna, vi har världens bästa skolmat (har ingen källa, behövs ej). Billiga livsmedel med utmärkt proteinfördelning är tex tonfisk (x-tra är riktigt billig) och ICAs Cottage Cheese.

fallra
2012-09-30, 22:16
Ett tips är i alla fall att ladda ner appen ShapeUp Club för att logga din mat, dom har princip alla livsmedel/produkter i sin databas. Där kan du även se fördelningen P/K/F.

Börja med ett kaloriintag på kanske 2700-3300kcal beroende på träningsdag etc, du kommer känna efter några veckor vad som känns bra. Börja knappa in vad du åt idag tex, för du måste ju verkligen komma bort från dina 67kg (på ett långsiktig och förnuftigt sätt givetvis).

Skippa matlådorna, vi har världens bästa skolmat (har ingen källa, behövs ej). Billiga livsmedel med utmärkt proteinfördelning är tex tonfisk (x-tra är riktigt billig) och ICAs Cottage Cheese.
Japp, kör på den appen, fast via datorn, då min telefon är relativt trasig, men antar att det kvittar.
Anledningen till att jag varit så osäker på att lägga mig på höga 2700+ är för att jag tidigare legat på 2000-, då jag kalkylerade mitt energibehov på så många olika hemsidor och alla gav olika svar, visste liksom inte vad jag skulle göra.
Jajemensan, tonfisk och keso är något jag äter relativt ofta.

Jeml
2012-09-30, 22:47
Du väger jääävligt lite på 192 cm. Du kan med gott samvete lägga dig på 3000kcal, det kanske till och med visar sig vara för lite. tycker du det är för mkt så kan du ligga lägre på vilodagar imo.

btw, ska du vara rädd för något under bulk anser jag att det är fett.

centralt
2012-09-30, 22:55
Anledningen till att jag varit så osäker på att lägga mig på höga 2700+ är för att jag tidigare legat på 2000-, då jag kalkylerade mitt energibehov på så många olika hemsidor och alla gav olika svar, visste liksom inte vad jag skulle göra.

Din kropp kommer berätta mer för dig än vad "olika hemsidor" någonsin kommer att kunna göra! :)

tomccc
2012-09-30, 23:00
Hej Kolozzeum!
Kände mig tvungen att bli medlem, för en gångs skull, för att nu kunna få svar på några frågor.
Jag kan väl börja med att presentera mig själv.
Jag är en 17-årig "man", som bor hemifrån och som har gymmat totalt i 3 år nu. ( Går på idrottsgymnasium och dom inledde dom första två åren med att lära ut komplexövninar, alltså har vi bara tränat med Ryck, Frivändningar och dom generella sammansätta övningarna ( Bänk, böj etcetera. ). Jag gymmade väldigt oseriöst dom första två åren, men vill nu ta tag i träningen mer seriöst. Inledde sommaren med en helt onödig deff, för att få fram mina ben mer eller mindre. Men nu är det dags att bulka.
Jag är:
192 Cm kort
67 Kilo

Idag så ser en dag ut såhär ( Förutom den senaste veckan, som varit otroligt slapp, diet-mässigt. ):
Frukost 07.30: 1.5 dl Havregryn med kalorifri sylt ev. keso eller blåbär-
Lunch 11.30-12.30: Skolmat, har däremot koll på vad jag stoppar i mig, har däremot kommit på mig själv att vara lite kolhydrats-rädd, måste ligga i sedan min LC-sommar.
Post-WO 17.00: Frukt och 1.5 skopa whey.
Middag: 18.00-19.30: 200g kyckling/torsk med fullkornsris ev. vitt ris, äter även olika sorters grönsaker till det ( Oftast; spenat, broccoli, tomat, blomkål.

Jag tränar styrka 4-6 gånger i veckan och drar väl ut på ett frivilligt intervallpass per vecka, sen har vi däremot mycket träning med skolan.

Nu när ni har koll på hur mitt liv ser ut, så ställer jag följande frågor.
-Vilka är dom livsmedel som ni rekommenderar när man har en relativt låg budget? Varför jag frågar detta är för att jag funderar på att börja ta med mig matlådor, istället för att äta skollunchen, då jag inte vet vad den innehåller.
-Håller ni på någon bra kalkylator där jag kan se vad jag bör få i mig på en dag? Både Kcal, såväl som Makro-nutrienter.
-Bör jag köra på 40/40/20?
-Har märkt att jag har haft svårt att hålla mig till en strikt diet, då jag knappt tillät mig själv en enda fuskdag i somras, men nu har jag ätit lite skit och känner att jag vill ta tag i dieten igen. Så min fråga är, ska jag ha fusk-dagar, isåfall, hur ofta och hur grova?
-Något ni tycker jag ser ut att göra fel?

Jag är galet tacksam för svar! Basha mig gärna, är ju ändå första posten, man lär sig av sina misstag. Är det något ni undrar, så ska jag göra mitt bästa för att svara på era frågor!
Tack på förhand! :)
Jag tycker man anar att du har ramlat in på en något skev bild av kost. Du är sjutton år och vill bulka men äter kalorifri sylt och är rädd för kolhydrater.. Utan att veta mer om dig skulle jag rekommendera dig till att återgå till basics, koncentrera dig inte för mycket på detaljerna utan se till att få i dig proteiner och ät det du tycker om. Står du sedan stilla i vikt lägger du till en macka och går du upp för snabbt i vikt minska maten lite.

På en mindre budget passar basråvaror, även mer otraditionella sådana som linser, bönor, kikärter osv som kan köpas i torrvikt. Däremot tycker jag att det är overkill att ta med matlådor till skolan för att undvika skolmaten, den är oftast rätt hygglig.

1684_
2012-10-01, 04:07
Du ska inte bry dig om något och noja dig, du e 17år och vill inte hamna i ätstörningar som du e lite lagd åt. På din längd och vikt ska du njuta och äta på ordentligt! Ät riktigt husmanskost, skippa lightprodukter, käka ris/pasta och liknande. Ta n pizza med polarna en kväll... Å glöm inte fettet! Käka även mkt fet fisk, nötter, avokado för fettsyrorna där.

Tolkia
2012-10-01, 06:22
Innan du börjar fundera på att "bulka" tycker jag att du skall försöka sluta banta trots undervikt. För det är ju vad du gör nu.

fallra
2012-10-01, 07:14
Du ska inte bry dig om något och noja dig, du e 17år och vill inte hamna i ätstörningar som du e lite lagd åt. På din längd och vikt ska du njuta och äta på ordentligt! Ät riktigt husmanskost, skippa lightprodukter, käka ris/pasta och liknande. Ta n pizza med polarna en kväll... Å glöm inte fettet! Käka även mkt fet fisk, nötter, avokado för fettsyrorna där.

Lät så galet positivt, kul att få höra att man slipper en strikt diet!
Men jag kommer nog, ätstörning eller inte, räkna mina kalorier hursomhelst, men bara för att se till att jag verkligen når så högt som jag ska. Kommer däremot sluta med att äta så fettsnålt kött etcetera, kommer även lägga av med light-produkterna om ni så vill det ;)

Kanske till och med håller mig en "Ätar-dagbok" här i tråden, så kan jag skriva ner vad jag ätit, makro-nutrienter etcetera, kanske till och med kan fota lite ur min väg ur svälten.

Tack för all hjälp hittills förresten, har varit till stor hjälp.

daloatf
2012-10-01, 07:51
Hade nästan kunna döda för gratis skolmat *popcorn*

Vinter
2012-10-01, 08:03
Lät så galet positivt, kul att få höra att man slipper en strikt diet!
Men jag kommer nog, ätstörning eller inte, räkna mina kalorier hursomhelst, men bara för att se till att jag verkligen når så högt som jag ska. Kommer däremot sluta med att äta så fettsnålt kött etcetera, kommer även lägga av med light-produkterna om ni så vill det ;)

Kanske till och med håller mig en "Ätar-dagbok" här i tråden, så kan jag skriva ner vad jag ätit, makro-nutrienter etcetera, kanske till och med kan fota lite ur min väg ur svälten.

Tack för all hjälp hittills förresten, har varit till stor hjälp.

Känns väll lite som din totala koll är lite av problemet? Om du nu försöker bulka med allt nedskrivet och det ändå inte fungerar så bra. Normalt är det inga problem att bulka utan att grisbulka bara genom att äta något mer än normalt.

Bli svårare när du måste laga även skolmåltiden själv i framtiden.

fallra
2012-10-01, 08:23
Hade nästan kunna döda för gratis skolmat *popcorn*

Haha ja, även fast det är så svårt att veta vad det är man proppar i sig, så är det faktiskt otroligt jävla härligt att kunna gå till en gratis lunch alltså. Vi har förövrigt relativt bra lunch. Står till exempel ofta framme sånt som Quinoa, tonfisk och keso, + en bra salladsbuffé, det är bra.

Förövrigt, har lyckats få i mig någon basilusk som gör att jag nyser ( Förkylning ). Har därför tagit mig en andra vilodag nu. Min fråga är, hur är det egentligen med att ligga på överskott på vilodagar? Vad jag har förstått så växer ju inte muskler bara över en dag, så varför ska jag ligga på - / bibehålla?

Det där med att jag har relativt dålig koll, det är sant. Jag proppar ofta i mig för mycket protein och för lite kolhydrater! Ska idag se till att få i mig en bra mängd kolhydrater!

Vinter
2012-10-01, 08:33
Haha ja, även fast det är så svårt att veta vad det är man proppar i sig, så är det faktiskt otroligt jävla härligt att kunna gå till en gratis lunch alltså. Vi har förövrigt relativt bra lunch. Står till exempel ofta framme sånt som Quinoa, tonfisk och keso, + en bra salladsbuffé, det är bra.

Förövrigt, har lyckats få i mig någon basilusk som gör att jag nyser ( Förkylning ). Har därför tagit mig en andra vilodag nu. Min fråga är, hur är det egentligen med att ligga på överskott på vilodagar? Vad jag har förstått så växer ju inte muskler bara över en dag, så varför ska jag ligga på - / bibehålla?

Det där med att jag har relativt dålig koll, det är sant. Jag proppar ofta i mig för mycket protein och för lite kolhydrater! Ska idag se till att få i mig en bra mängd kolhydrater!

Läs ditt eget inlägg igen och fundera på vad i ditt beteende som är fel. Går du tillbaka till svältkosten varje gång du tror det inte spelar någon roll, lite så där?

Du är 10cm längre än mig och väger 20 kilo mindre. Och jag är inte direkt överviktig på något sätt.

fallra
2012-10-01, 08:42
Läs ditt eget inlägg igen och fundera på vad i ditt beteende som är fel. Går du tillbaka till svältkosten varje gång du tror det inte spelar någon roll, lite så där?

Du är 10cm längre än mig och väger 20 kilo mindre. Och jag är inte direkt överviktig på något sätt.

Nej då, jag har ändrat på mig de senaste två veckorna och har ätit på ett överskott, även på vilodagarna, men jag kanske ligger på ett högre överskott på träningsdagar. Men i somras, så skulle jag kunna säga att då var det så det gick till. Förlorade så många kilon i respektive övningar på grund av det..

Japp, både min pappa och min bror är långa och smala.

Men jag ska föra en matdagbok här på tråden, i just det syftet att ni kan rätta mig om ni ser några direkta fel. Kommer just därför räkna makro-nutrienter bara så att ni ska kunna se, ifall jag gör något fel ev. rätt.
Jag kommer inte sikta på att nå några speciella makro-nutrienter, utan det tänker jag ta efter dagen är slut, så får ni mer rutinerade avgöra vad jag bör öka eller minska.

Min frukost såg ut såhär: 08:30
Havregryn 55g - 192 kcal
Rispuffar 10g - 36 kcal
Kvarg 100g - 75 kcal
Totalt: 303 kcal, 19g p 42g k

EDIT: På frukosten tror jag att jag skulle kunna få i mig lite mer, så jag slipper äta så sjukt stora portioner till lunch/middah, vet däremot inte riktigt hur, är nämligen redigt mätt efter den här portionen. Kanske någon form av fett-källa hade suttit fint? Jordnötssmör funkar kanske...

1684_
2012-10-01, 08:42
Kan med handen på hjärtat säga att livet e roligare utan att ha "koll" och kolla kalorier. 7år av olika "typer" av ätstörningar så vet jag, och om du nu ska bulka precis som JAG gör just nu också, så behöver man inte ha så jäkla stor koll! Väg dig 1gång i veckan vid sammna tidpunkt, gärna före frukost så ser du om du går upp i vikt i rimlig takt. Träna tung styrketräning!

Tips e att följa och läsa träningsjournaler här där andra, i samma situation bulkar för att de inspirerar. går du i skolan också så ÄÄÄÄT gratis!!!!

1684_
2012-10-01, 08:46
Nej då, jag har ändrat på mig de senaste två veckorna och har ätit på ett överskott, även på vilodagarna, men jag kanske ligger på ett högre överskott på träningsdagar. Men i somras, så skulle jag kunna säga att då var det så det gick till. Förlorade så många kilon i respektive övningar på grund av det..

Japp, både min pappa och min bror är långa och smala.

Men jag ska föra en matdagbok här på tråden, i just det syftet att ni kan rätta mig om ni ser några direkta fel. Kommer just därför räkna makro-nutrienter bara så att ni ska kunna se, ifall jag gör något fel ev. rätt.
Jag kommer inte sikta på att nå några speciella makro-nutrienter, utan det tänker jag ta efter dagen är slut, så får ni mer rutinerade avgöra vad jag bör öka eller minska.

Min frukost såg ut såhär: 08:30
Havregryn 55g - 192 kcal
Rispuffar 10g - 36 kcal
Kvarg 100g - 75 kcal
Totalt: 303 kcal, 19g p 42g k

Enligt mig e det fär ett skämt till frukost, knappt ett MELLANMÅL för en aktiv skolkille i din ålder som e underviktig på köpet! Snälla...:smash:
Jaja dom andra killarna här får hjälpa dig.. Men kan lugnt säga att du kommer inte växa mkt på de där om du inte äter utav fan resten av dagn.

Vinter
2012-10-01, 08:57
Du kan ju börja med att inte äta de mest kalorisnåla produkter du kan hitta, jag äter ungeför lika mycket kalorier till frukost när jag deffar ;)

Portionerna blir bara sjukt stora om du verkligen måste äta det fetsnålaste och fiberrika produkter du kan hitta.

fallra
2012-10-01, 09:00
[/B]

Enligt mig e det fär ett skämt till frukost, knappt ett MELLANMÅL för en aktiv skolkille i din ålder som e underviktig på köpet! Snälla...:smash:
Jaja dom andra killarna här får hjälpa dig.. Men kan lugnt säga att du kommer inte växa mkt på de där om du inte äter utav fan resten av dagn.

Hahahaha, ligger och skäms i sängen.
Nej, men som sagt, jag postar vad jag äter med dagens gång, så får jag väl se själv hur det ser ut.

Jag har inte råd att spendera pengar på en våg just nu tyvärr, men jag ska fråga min pappa om jag får ta med hans våg till min hyresrätt. Men jag har nu kört på att spegeln är min våg och jag måste säga att jag faktiskt märkt en del skillnad.

Bara för att du tjatar på mig, så går jag väl och gör mig något mellanmål för att komplettera mitt "skämt till frukost" :em:

1684_
2012-10-01, 09:09
men du har inga bilder alls på dig hur du ser ut? Bara nyfiken :) Ja gör baskemig det! Har själv ätit mellanmål, d e väl som en måltid för nån av mina tjejpolare, tur man e matglad och har en stor magsäck! Man får grymma ökningar i gymmet med käk oxå!!!

fallra
2012-10-01, 10:01
men du har inga bilder alls på dig hur du ser ut? Bara nyfiken :) Ja gör baskemig det! Har själv ätit mellanmål, d e väl som en måltid för nån av mina tjejpolare, tur man e matglad och har en stor magsäck! Man får grymma ökningar i gymmet med käk oxå!!!
Jag tog två stycken nu, första gången jag fotar mig själv, kändes konstigt..
Jag förstår! Blir lite blåbär med proteinpulver, vill inte äta något för bastant, då jag vill kunna äta en bra lunch, heh!
Blev lite blåbär, keso, whey och rispuffar till ett värde av 150 kcal ca.
http://imageshack.us/a/img440/4880/img1812.png
http://imageshack.us/a/img163/4387/img1811mk.jpg
Där har ni mig, har inte riktigt modet att ställa mig och flexa i spegeln, dessutom var det där den enda spegeln jag hade i mitt lilla krypin.

daloatf
2012-10-01, 11:56
Perfekt läge att lägga på sig redigt med massa!

Ät mackor, enkelt och gott.

Jeml
2012-10-01, 12:02
alltså äta, du kommer behöva mkt mer mat än du tror för att bygga! var inte rädd för kolhydrater.

det är inte ovanligt att en måltid för mig är ett helt paket pasta 400-500g eller 1-2kg potatis t.ex. +protein källa. jag är 186cm väger 75-76kg.

dra en riktig portion gröt till frukost istället på 120g gryn eller något så du får.lite tryck i gymmet!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

fallra
2012-10-01, 12:06
Perfekt läge att lägga på sig redigt med massa!

Ät mackor, enkelt och gott.

Jo det känns som om att det är dags!

Jag tycker det är så dyrt med att äta bröd, men jag kanske har fel! Jag brukar äta mackor när jag är hemma hos pappa, men jag köper det nästan aldrig själv.

Har förövrigt nu svept i mig en bra schyst måltid..
Den bestod av:
100g Vit pasta
25g Fullkornspasta
180g köttfärssås ( Mamma som gjorde den, ingen aning om näringsvärde )
50g Keso
2äggvitor & 1 äggula.
Spenat

Kände att jag kunde proppa i mig lite till efter det, så värmde på lite av mors köttfärspaj, hehe..

Tror att hela måltiden snittade på runt 1000 kcal.. Är det en bra mängd??

Jeml
2012-10-01, 12:12
Jo det känns som om att det är dags!

Jag tycker det är så dyrt med att äta bröd, men jag kanske har fel! Jag brukar äta mackor när jag är hemma hos pappa, men jag köper det nästan aldrig själv.

Har förövrigt nu svept i mig en bra schyst måltid..
Den bestod av:
100g Vit pasta
25g Fullkornspasta
180g köttfärssås ( Mamma som gjorde den, ingen aning om näringsvärde )
50g Keso
2äggvitor & 1 äggula.
Spenat

Kände att jag kunde proppa i mig lite till efter det, så värmde på lite av mors köttfärspaj, hehe..

Tror att hela måltiden snittade på runt 1000 kcal.. Är det en bra mängd??

Det du skrev utan köttfärspajen är ca 700kcal gissar jag, var pastan kokt eller okokt när du vägde? var den kokt så är det ingenting.

Om det är bra mängd eller inte kan ingen säga, det beror på vad du redan har och vad du kommer att äta under dagen.

fallra
2012-10-01, 12:14
alltså äta, du kommer behöva mkt mer mat än du tror för att bygga! var inte rädd för kolhydrater.

det är inte ovanligt att en måltid för mig är ett helt paket pasta 400-500g eller 1-2kg potatis t.ex. +protein källa. jag är 186cm väger 75-76kg.

dra en riktig portion gröt till frukost istället på 120g gryn eller något så du får.lite tryck i gymmet!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kan tänka mig att man får galet tryck med vikterna om man gör det.. Åt 80g havregryn på morgonen och gick och körde ett morgonpass 2 timmar senare, har aldrig gått så bra på gymmet tror jag. Börjar köra på cirka 100g Havregryn på morgonen imorgon, om jag är frisk då. Känns som att det är då jag måste ta det som mest seriöst. cofffee

Men hur får du plats med allt det utan att överskrida kalorierna något brutalt? 1kg potatis kanske iofs inte är mer än 800 kcal! Men äter du enligt PF? Eller äter du som jag, Frukost, lunch, middag? ev. Mellanmål.

fallra
2012-10-01, 12:18
Det du skrev utan köttfärspajen är ca 700kcal gissar jag, var pastan kokt eller okokt när du vägde? var den kokt så är det ingenting.

Om det är bra mängd eller inte kan ingen säga, det beror på vad du redan har och vad du kommer att äta under dagen.

Den var vägd okokt!
Jo precis, jag kan skriva vad jag ätit idag, så du får koll på läget.

Frukost 08.30
Havregryn 55g - 192 kcal
Rispuffar 10g - 36 kcal
Kvarg 100g - 75 kcal
Totalt: 303 kcal, 19g p 42g k

0.6 port proteinpulver.
65 kcal - 13g protein
30g keso - 25 kcal 3g protein
Blåbär 20 kcal
Rispuffar 30 kcal

Lunch:
350 kcal 12g protein 71g kolh 3g fett
86 kcal 3g p 15g kolh
2 ägg - 95 kcal ( 1 äggula ) 10g p
170g köttfärssås - Cirka 200 kcal? Ingen koll på makro..
Keso- 40 kcal 5g p
Olja - 100 kcal
LITEN bit köttfärspaj- makros?.. tippar på 100-150 kcal.

1500 KCAL och ca. 130 kolh har jag hävt i mig och klockan är kvart över ett.
Ser redan nu att jag måste få i mig något grovt mycket mer kolhydrater till middagen...

Kommer försöka klämma i mig en middag á la 1000 kcal. Innan middagen kanske jag kör lite mandelmjölk och rispuffar.

Återkommer till en fråga som antagligen ställs FÖR ofta här på forumet. Jag har kommit fram till att jag ligger på runt 90-100g protein för tillfället. Funderar på om jag verkligen behöver så mycket utav en proteinkälla till middagen? Bör jag satsa på att kanske nå 140g protein? Isåfall skulle jag kunna köra på 150g kyckling, en del keso och en jävla massa kolhydrater till middag. ENLIGHTEN ME!

Jeml
2012-10-01, 12:24
Kan tänka mig att man får galet tryck med vikterna om man gör det.. Åt 80g havregryn på morgonen och gick och körde ett morgonpass 2 timmar senare, har aldrig gått så bra på gymmet tror jag. Börjar köra på cirka 100g Havregryn på morgonen imorgon, om jag är frisk då. Känns som att det är då jag måste ta det som mest seriöst. cofffee

Men hur får du plats med allt det utan att överskrida kalorierna något brutalt? 1kg potatis kanske iofs inte är mer än 800 kcal! Men äter du enligt PF? Eller äter du som jag, Frukost, lunch, middag? ev. Mellanmål.

ne jag äter oftast 3mål per dag, gärna 1500-2000 kcal efter träning då är inte 1-2kg potatis några problem att få in :)





Den var vägd okokt!
Jo precis, jag kan skriva vad jag ätit idag, så du får koll på läget.

Frukost 08.30
Havregryn 55g - 192 kcal
Rispuffar 10g - 36 kcal
Kvarg 100g - 75 kcal
Totalt: 303 kcal, 19g p 42g k

0.6 port proteinpulver.
65 kcal - 13g protein
30g keso - 25 kcal 3g protein
Blåbär 20 kcal
Rispuffar 30 kcal

Lunch:
350 kcal 12g protein 71g kolh 3g fett
86 kcal 3g p 15g kolh
2 ägg - 95 kcal ( 1 äggula ) 10g p
170g köttfärssås - Cirka 200 kcal? Ingen koll på makro..
Keso- 40 kcal 5g p
Olja - 100 kcal
LITEN bit köttfärspaj- makros?.. tippar på 100-150 kcal.

1500 KCAL har jag hävt i mig och klockan är kvart över ett.

Kommer försöka klämma i mig en middag á la 1000 kcal.
Räcker det tror ni?

på vilodag? ja. sikta på ~150g p om dagen, du har fått ca90g idag.
på träningsdagar skulle jag sikta på 3000kcal+:)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vale_tudo
2012-10-01, 13:20
Kör själv på denna, funkar sjukt bra.

"AXONS VIKTÖKNINGSDRINK

2dl vatten
3dl lättmjölk
50gram valnöt/hasselnöt/cashewnöt/paranöt
0.5dl olivolja/rapsolja
Lite färska bär och frukt (valfria)
20gram vassle/keseinprotein

Tillagning:

1. Häll ned vatten, mjölk, nötter, olja och proteinpulver i en mixer (går säkert att använda stavmixer också men jag kör i vanlig mixer).
2. Dra på mixern och låt allt blandas.

Denna viktökningsdrink förser din kropp med cirka 50gram långsamma kolhydrater (beroende på vilka nötter du väljer), kostfibrer, runt 100gram nyttiga fleromättade fetter (omega 3 och 6 med mera), nödvändiga antioxidanter från bären samt 30-50gram högvärdigt protein från mjölk, nöt och pulver.

Allt som allt blir det en bra bit över 1000kalorier så drick inte alltför många sådana här drinkar om dagen då det garanterat kommer leda till fettinlagring.

Vill du ha en drink innehållande endast 500 kalorier så halvera nöt och oljan.

Har du svårt att gå upp i vikt så ta då denna drink en gång om dagen och utvärdera vad som hänt efter 2veckor."

1684_
2012-10-01, 13:27
viktökningsdrink på lättmjölk?!!!!!!!!!!!!

1684_
2012-10-01, 14:01
Sa inte du att du skulle äta rejält på din lunch? 350kcal??? Jätte lite ju, alltså... 40kcal ifrån keso? mini? en liten klick?
Varför LITEN pajbit? När morsan min lagar paj brukar jag äta upp halva formen själv nästan, iaf 1/3 av en 24cm pajform......

z_bumbi
2012-10-01, 14:31
Fokusera inte på delar utan se till det totala intaget per dag.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

viktökningsdrink på lättmjölk?!!!!!!!!!!!!

Det var faktiskt kul.

fallra
2012-10-01, 14:47
Sa inte du att du skulle äta rejält på din lunch? 350kcal??? Jätte lite ju, alltså... 40kcal ifrån keso? mini? en liten klick?
Varför LITEN pajbit? När morsan min lagar paj brukar jag äta upp halva formen själv nästan, iaf 1/3 av en 24cm pajform......

Förlåt, 350 kcal var endast för den vita pastan! ;)
Haha ja, åt cirka 800 kcal innan pajen, så orkade inte riktigt något mer!

Holabandola
2012-10-01, 15:11
67kg och 192....du ser tyngre ut på bilderna tycker jag. För i min värld måste en sådan person varaq väldigt smal.
Jag väger 67 och är 168 och jag anser mig som rätt bitig.

fallra
2012-10-01, 17:24
Klämde nu i mig middag.
Den bestod av:
Ca. 250g sötpotatis, började på 400g, men skalade bort väldigt mycket märkte jag, så jag kokte upp 55g havregryn tillsamans med lite mandelmjölk och vatten.
Tillsamans hamnade mina kolh-källor på : 400 kcal.
170g kyckling - 153 kcal
1 dl rispuffar - 30 kcal
Totalt hamnade middagen på rätt exakt 600 kcal.. Vilket var för lite kanske, men var ju fortfarande en vilodag, så nu har det blivit totalt ett överskott på 100 kcal. Kanske proppar i mig något som keso eller dylikt lite senare, är för stunden förjävla mätt.

1684_
2012-10-01, 17:44
Käkar du light? Mini keso eller den vanliga?

fallra
2012-10-01, 18:00
Käkar du light? Mini keso eller den vanliga?

Jag käkar den vanliga! Hurså?

1684_
2012-10-01, 18:08
nejnej bara undra ;P de ska du ju med!

vale_tudo
2012-10-01, 18:13
viktökningsdrink på lättmjölk?!!!!!!!!!!!!

AAAAAAAAAA VADÅRÅ!!!!!!! *gah!*

1684_
2012-10-01, 18:18
varför använda light produkter om man har svårt att öka i vikt? Underviktig? VILL och kanske SKA gå upp i vikt? Dessutom innehåller standard mjölken mer näring.
lätt=40kcal/1dl
stand: 60kcal/1dl.... Ändå 20 schysta kcal där emellan!

vale_tudo
2012-10-01, 18:25
varför använda light produkter om man har svårt att öka i vikt? Underviktig? VILL och kanske SKA gå upp i vikt? Dessutom innehåller standard mjölken mer näring.
lätt=40kcal/1dl
stand: 60kcal/1dl.... Ändå 20 schysta kcal där emellan!

Ja du, det är ju iofs 1 "light" produkt i det receptet, du får ju fortfarande i dig tillräckligt med kcal =) men jag kör på röd mjölk i detta fallet.

1684_
2012-10-01, 18:28
Jo men de e ju ändå de jag menar...

vale_tudo
2012-10-01, 18:43
Jo men de e ju ändå de jag menar...

det är ju ändå oljan och nötterna som ger dig det bra fettet... och dem mesta kcal, det är nog därför han skriver lättmjölk.