handdator

Visa fullständig version : Utfall på stället , eller utfall med steg vilket ger bäst träning?


Adam87
2012-09-30, 17:31
Får en känsla av att balansen spelar mer in när man kör utfall på stället. Men är det något mer som skiljer dessa två variationer åt träningsmässigt?

Sheogorath
2012-09-30, 19:14
Får en känsla av att balansen spelar mer in när man kör utfall på stället. Men är det något mer som skiljer dessa två variationer åt träningsmässigt?

Muskulärt blir det ingen viktig skillnad. Fördelen med att köra på stället (oavsett om man väljer att stega framåt eller bakåt) är att man kan köra framför en spegel och hålla koll på höfterna. Att träna höftstabilitet är en vettig anledning att inkludera utfall i sitt program. Gör man då fel (den ena höften faller ständigt ut åt ena sidan) förlorar övningen mycket av sin poäng.

Adam87
2012-09-30, 19:58
Lika bra och ta med både utfalls steg och utfall på stället så får man utimata träningen :p

svenbanan
2012-09-30, 20:15
Lika bra och ta med både utfalls steg och utfall på stället så får man utimata träningen :p

Glöm inte att göra utfall med stång över huvudet också. Då blir det jävlar i mig balansträning. :)

pezrulezhaakon
2012-09-30, 20:15
Adam87

Gående utfallssteg är en progression på stående. Klarar du inte av stående först bör du avvakta med gående.
Gående ställer högre krav på stabilitet.

svenbanan
2012-09-30, 20:23
Adam87

Gående utfallssteg är en progression på stående. Klarar du inte av stående först bör du avvakta med gående.
Gående ställer högre krav på stabilitet.

Varför ställer utfallsgång större krav på stabilitet?

På stället kan man ju antingen kliva bakåt (och sedan tillbaka framåt), eller framåt (och tillbaka bakåt). Gång är ju framåt och sedan framåt igen (fast med andra benet).

Jag ser inte nån direkt skillnad.

pezrulezhaakon
2012-09-30, 20:53
svenbanan

Pröva så får du se :)

Rörelseenergin och kravet på balans ökar. Det är klart större skillnad.

gratefuldead
2012-09-30, 20:55
Gör inte utfall och promenera omkring i hela gymmet bara. Det är grymt störande.

Adam87
2012-09-30, 20:57
Klarar av både stående på stället och utfallsgång men visst det är inga monstervikter jag pratar om när jag gör dessa.

Men kan säga att jag känner att det är mer utmaning för balansen när man står på stället. Har även provat gång men det är la olika för var och en vad man tycker.

har inte tillgång till skivstång så kör med hantlar.

Adam87
2012-09-30, 20:58
Gör inte utfall och promenera omkring i hela gymmet bara. Det är grymt störande.

Det finns en speciell plats man gör sådant på gymmet räcker med 2-steg sedan tillbaka och såvidare

pezrulezhaakon
2012-09-30, 21:11
gratefuldead

Det är bara att ignorera.

pezrulezhaakon
2012-09-30, 21:13
Adam87

Du går säkert alldeles för fort (och tar troligen heller inte ut stegen tillräckligt) då du gör gående. Då är det ingen match.

rooz
2012-09-30, 21:27
Gör inte utfall och promenera omkring i hela gymmet bara. Det är grymt störande.

Jag förstår att dina hantelcurl tar plats..

Jag kör gående, like coleman:thumbup:

svenbanan
2012-09-30, 22:04
svenbanan

Pröva så får du se :)

Rörelseenergin och kravet på balans ökar. Det är klart större skillnad.

Nja, någon jätteskillnad rör det sig knappast om.

Eller du kanske menar att utfall på stället inte är tillbaka hela vägen till att fötterna står bredvid varandra? Dvs en rörelse ungefär som en splitsquat... Isåfall håller jag såklart med dig om att utfallsgång är mycket vingligare.

Själv tycker jag utfall bakåt är klart besvärligast (om man ska tillbaka upp till fötterna ihop) eftersom klivet bakåt är lite läskigt.

Fyllot
2012-09-30, 22:08
Hur är det med att göra utfall snett istället för rakt fram. Milos Sarcev hade en rolig instruktion på den rörelsen för att självklart pricka ut/insidan på låret,

svenbanan
2012-09-30, 22:11
Hur är det med att göra utfall snett istället för rakt fram. Milos Sarcev hade en rolig instruktion på den rörelsen för att självklart pricka ut/insidan på låret,

Inge kul. Man får sån läskig träningsvärk.

pezrulezhaakon
2012-09-30, 23:04
svenbanan

Nä, precis, det är inte knäböj i utfallsposition jag menar.
Det är så lätt att fuska i utfallet. Meningen är att balansen och höftstabiliseringen ska utmanas. Man bör alltså lägga fokus på kvalitet i varje enskild rörelse, än att bara gå omkring.

Bakåt är svårare.

Sheogorath
2012-09-30, 23:16
svenbanan

Nä, precis, det är inte knäböj i utfallsposition jag menar.
Det är så lätt att fuska i utfallet. Meningen är att balansen och höftstabiliseringen ska utmanas. Man bör alltså lägga fokus på kvalitet i varje enskild rörelse, än att bara gå omkring.

Bakåt är svårare.

Jag har gjort båda mycket och vet inte om jag skulle säga att bakåt är svårare. Man har hela tiden tyngden på det främre benet/hälen där merparten av tyngdpunkten ligger. Man kan i stort sett stanna rörelsen när som helst i rörelsebanan till skillnad från utfall framåt där man lyfter det främre stödjebenet och måste kontrollera kroppsvikten när tyngdpunkten förflyttas framåt.

Jag föredrar bakåt eftersom det är väldigt lätt att se i spegeln om höftstabiliteten falerar, närhelst i rörelsebanan den gör det.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 05:55
Sheogorath, nä, personligen tycker jag inte att bakåt är särskilt svårt i sitt grundutförande. De flesta jag stött på tycker det dock. Det finns lättare och svårare varianter. Man ska ju göra dem tillräckligt svåra men ändå genomförbara.

svenbanan
2012-10-01, 08:18
Vad är det som gör att utfallsgång blir svårare då? Är det att man flyttar tyngdpunkten från ena foten till den andra?

Nån som har nån åsikt kring vilken variant (bakåt, framåt eller gång) som tar mest på quads respektive gluteus förresten?

På exrx tycker de att ju längre utfall ju mer tar det på gluteus (och kortare tar mer på quads). Detta gällde tydligen både för utfall framåt och utfallsgång (utfall bakåt hittade jag inte där).

Sheogorath
2012-10-01, 09:31
Vad är det som gör att utfallsgång blir svårare då? Är det att man flyttar tyngdpunkten från ena foten till den andra?

Nån som har nån åsikt kring vilken variant (bakåt, framåt eller gång) som tar mest på quads respektive gluteus förresten?

På exrx tycker de att ju längre utfall ju mer tar det på gluteus (och kortare tar mer på quads). Detta gällde tydligen både för utfall framåt och utfallsgång (utfall bakåt hittade jag inte där).

Nej jag har inte lyckats komma på att det skulle bli någon väsentlig skillnad. Den skillnaden du beskriver, med steglängden, stämmer i sak men är nog inte det viktigaste heller. Det viktiga med utfall är just balansmomentet (det faktum att man har merparten av tyngden på ett av benen) där gluteus, särskilt gluteus medius, måste arbeta stenhårt. Och detta ligger ju i övningens natur och är inte beroende av steglängden.

z_bumbi
2012-10-01, 09:45
Hur är det med att göra utfall snett istället för rakt fram. Milos Sarcev hade en rolig instruktion på den rörelsen för att självklart pricka ut/insidan på låret,

Det är bra övningar om de används vid rätt tillfälle och att utförandet är bra. För byggning vet jag däremot inte riktigt vad det ska tillföra, iofs har jag inte heller funderat på det så noga då jag stänger ner när folk pratar om utsida lår...

Att utfallgång skulle vara svårare än att köra utfall är inte jag heller med på, t ex är ju vändningen vid utfall något som gör att kroppen måste jobba mot vikten i ganska stor grad (stång värre än hantlar).

Fredriiik
2012-10-01, 11:23
Hur är det då med knät framför foten och så vidare? Vilken vinkel i fotleden är att föredra? Typ 90grader eller är det okej om knät hamnar lite bakom fotleden? Vad är det som gör det skadligt att komma med knät framför fotleden?

svenbanan
2012-10-01, 11:29
Hur är det då med knät framför foten och så vidare? Vilken vinkel i fotleden är att föredra? Typ 90grader eller är det okej om knät hamnar lite bakom fotleden? Vad är det som gör det skadligt att komma med knät framför fotleden?

I knäböj är det väl så att det är en tradeoff mellan att fälla i höften och att låta knät komma framför foten. Det ena ger större belastning på ryggraden och det andra på knät. Inget är väl egentligen direkt skadligt (i förhållande till vad man tjänar på att böja).

I utfall behöver man ju inte välja. Du behöver inte få mer stress på ryggen för att knät inte går fram över foten.

Men skadligt vette fan...

Zizou
2012-10-01, 11:34
Utfall i smith (rörlig även horisontellt) eller med fri stång? Är det någon större skillnad? Det jag tänker först och främst är väl kanske lite balans.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 12:53
Fredriiik

90 grader i främre benets knäled och fotled är ett bra riktmärke.
Knäleden framför foten ökar ledbelastningen och knäskålstrycket, vilket inte behöver vara skadligt. Knäleden bakom foten minskar muskelträningen något.

Beroende på om du står still eller rör dig framåt vid böjögonblicket så förändras led/muskelbelastningarna.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 13:02
svenbanan

Nu är det ju mer i ett gående utfall än endast höftstabilitet. Man tränar ju hela den posturala kedjan tillsammans med balansen.
Själva steget är ju inte det mest krävande, utan det att man kan använda tillsatsbelastning för att förändra tyngdpunkten eller tex att applicera en transversal rörelseenergi mitt i steget. Det ställer mycket större krav på kontroll.
Man kan ex göra en kontinuerlig stegrörelse, eller så stoppar man rörelseenergin i varje steg innan böjrörelsen, eller bromsar den mot botten av utfallet.

En annan sak är ju steglängden som påverkar träning i olika längdförhållanden för de arbetande musklerna. Det är viktigt att tänka på det.

Det finns ett otal olika varianter, allt för att kunna anpassas till individen.

Adam87
2012-10-01, 13:20
kan säga att den utfallsvarianten som jag kör är exact samma rörelse som split squat om man utgår från denna videon.

http://www.youtube.com/watch?v=AMfbdugbcL8

Ska prova med att ha hantlarna i axelhöjd nästa gång istället för hängande i armarna se om det gör någon skillnad.

Adam87
2012-10-01, 13:26
Adam87

Du går säkert alldeles för fort (och tar troligen heller inte ut stegen tillräckligt) då du gör gående. Då är det ingen match.


Ska testa nästagång och ta större steg och göra det långsammare.Innan jag började med knäböj så kan jag säga att jag tyckte utfall var redigt jobbigt. Men nu efter ett halvår med med mycket benträning och diverse andra övningar känns det lättare, har väll blivit starkare i bena och fått bättre balans med så det kan nog göra att det känns enklare med för min del då.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 13:31
Adam87

Japp, men då följer du bara med med utmaningen, så det blir jobbigt igen. Ingen träning blir man egentligen klar med. Man utvecklar den bara vidare. :)

Adam87
2012-10-01, 13:35
Progression är vägen till framgång:P ahh visst är det så om man bara matar samma vikter träning efter träning så utvecklas man inte direkt mycket och det blir inte utmaning för en själv heller .

Määng
2012-10-01, 13:37
Min vänstra gluteus och då speciellt gluteus medius tror jag är rejält mycket svagare än min högra. Det medför att jag lägger över tyngd på höger ben när jag knäböjer så det blir inte symmetriskt.
Vilket utförande i utfall ger mest träning för gluteus medius?

svenbanan
2012-10-01, 14:09
svenbanan

Nu är det ju mer i ett gående utfall än endast höftstabilitet. Man tränar ju hela den posturala kedjan tillsammans med balansen..

Ser ingen skllnad mot vanliga utfall dock. Man tränar väl posterior chain i dessa också.


Själva steget är ju inte det mest krävande, utan det att man kan använda tillsatsbelastning för att förändra tyngdpunkten eller tex att applicera en transversal rörelseenergi mitt i steget. Det ställer mycket större krav på kontroll..

Det låter som du tycker det är det faktum att man flyttar tyngden från ena benet till det andra som leder till att det blir en svårare övning. Tolkar jag dig rätt då?


Man kan ex göra en kontinuerlig stegrörelse, eller så stoppar man rörelseenergin i varje steg innan böjrörelsen, eller bromsar den mot botten av utfallet.

En annan sak är ju steglängden som påverkar träning i olika längdförhållanden för de arbetande musklerna. Det är viktigt att tänka på det.


Detta stämmer ju in på vanliga utfall också.


Det finns ett otal olika varianter, allt för att kunna anpassas till individen.

Onekligen

pezrulezhaakon
2012-10-01, 14:16
Määng

Gluteus medius är en muskel som deltar i all höftstabilisering, så det är många övningar som involverar den.

Detta är dock den mest effektiva, men kanske inte den bästa.

http://s7d9.scene7.com/is/image/CYBEX/p_12200_1?fmt=png-alpha&hei=400&wid=400&resMode=sharp&v=14

Sheogorath
2012-10-01, 14:17
Min vänstra gluteus och då speciellt gluteus medius tror jag är rejält mycket svagare än min högra. Det medför att jag lägger över tyngd på höger ben när jag knäböjer så det blir inte symmetriskt.
Vilket utförande i utfall ger mest träning för gluteus medius?

Jag upplever som jag skrivit i ett par poster att det är lättast att hålla koll på detta när man kör utfall bakåt eftersom man hela tiden har problembenet i golvet och kan stå framför en spegel. Fri stång ställer större krav på balansen än att köra i smithen så har man mycket problem ens med en olastad stång kan man börja i smithen (om man har en smith framför en spegel, eller en kunnig vän som kan korrigera). När man fått till en symmetrisk rörelse där kan man gå vidare till den fria varianten. Eller så börjar man med fristång direkt. Det beror på utgångsläge.

Sheogorath
2012-10-01, 14:21
Määng

Gluteus medius är en muskel som deltar i all höftstabilisering, så det är många övningar som involverar den.

Detta är dock den mest effektiva, men kanske inte den bästa.

http://s7d9.scene7.com/is/image/CYBEX/p_12200_1?fmt=png-alpha&hei=400&wid=400&resMode=sharp&v=14

Överförbarheten mellan en dynamisk rörelse i en låst rörelsebana till att klara av att stabilisera höften under komplext arbete borde vara rejält dålig. Jag skulle inte få för mig att sätta någon annan än en nervskadad patient som måste ha den absolut mest basala kom-igång-träningen, i en sådan där maskin. Om du tillåter mig att raljera lite.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 14:25
svenbanan

Du förändrar resultatet med den minsta förändringen. Två olika utföranden kan aldrig ha exakt samma effekt.

Står du still så tränas inte den övre delen på kedjan särskillt mycket.
Går du fram ett steg, och direkt tillbaka, så tränas hela kedjan bättre.
Gående variant innebär mer tid på ett ben genom en en längre rörelse, som gör det mer utmanande.
Har du då startat en rörelseenergi med tillsatsbelastningen i en annan riktning än gångriktningen, så ställer det ännu högre krav på stabilitet. Något du inte kan få i samma utsträckning med fram och tillbaka stegandet, då du stannar tidigare.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 14:30
Sheogorath

Japp, håller helt med. Jag visade bara ett lättförståeligt exempel på muskelns dragriktning.
Den styrkan man kan öka i maskinen måste man ändå lära hjärnan att använda dynaminskt för att kunna använda "funktionellt", som det så fint heter..

Sheogorath
2012-10-01, 14:33
Sheogorath

Japp, håller helt med. Jag visade bara ett lättförståeligt exempel på muskelns dragriktning.
Den styrkan man kan öka i maskinen måste man ändå lära hjärnan att använda dynaminskt för att kunna använda "funktionellt", som det så fint heter..

Då är vi ense. :)

svenbanan
2012-10-01, 14:35
svenbanan

Du förändrar resultatet med den minsta förändringen. Två olika utföranden kan aldrig ha exakt samma effekt.

Står du still så tränas inte den övre delen på kedjan särskillt mycket.
Går du fram ett steg, och direkt tillbaka, så tränas hela kedjan bättre.
Gående variant innebär mer tid på ett ben genom en en längre rörelse, som gör det mer utmanande.
Har du då startat en rörelseenergi med tillsatsbelastningen i en annan riktning än gångriktningen, så ställer det ännu högre krav på stabilitet. Något du inte kan få i samma utsträckning med fram och tillbaka stegandet, då du stannar tidigare.

Okej, tror jag är med på hur du menar. Vilket väl är ungefär detsamma som vad jag menade då jag skrev att man förskjuter vikten från ena foten till den andra...

Men vad är det för slags rörelse du menar med det fetade? Om jag har en skivstång på axlarna och tar ett steg framåt samtidigt som jag lutar mig isidled eller nåt? Låter ju inte så skoj...

Idefi
2012-10-01, 14:41
Okej Sheo, tack för svaret. Då fortsätter jag med fri stång (förutom undantagen när den är upptagen).

Rekommenderar du/ni att man kör med ett litet stopp i bottenläget, eller vänder direkt? Kör just nu en långsam negativ fas, för att "explodera" upp så mycket jag kan. Kör dock inget markant stopp i bottenläget.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 14:59
svenbanan

Nej, ryggen/kroppen ska alltid vara rak. Men du kan ha en viktskiva, hantel, kettlebell, faster Agdas handväska med matsilvret, eller nåt annat intressant i händerna som du för framför dig från sida till sida, eller en hantel som du växlar händer med över huvudet.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 15:02
Idefi

Bådeock kan vara fördelaktigt. Testa både med stopp och utan. Varken rätt eller fel.

Sheogorath
2012-10-01, 15:07
Okej Sheo, tack för svaret. Då fortsätter jag med fri stång (förutom undantagen när den är upptagen).

Rekommenderar du/ni att man kör med ett litet stopp i bottenläget, eller vänder direkt? Kör just nu en långsam negativ fas, för att "explodera" upp så mycket jag kan. Kör dock inget markant stopp i bottenläget.

Spelar ingen större egentligen roll. Men att klara av att hålla god teknik i ett synkroniserat "flow" skulle jag säga är svårare än att dela upp rörelsen i olika "block". "Svårt" är i det här fallet "bra" eftersom det är vad vi vill träna på.

NNIF
2012-10-01, 15:35
när man kör utfall med viktskiva, som man vill föra från sida till sida, på vilken sida "ska" man föra vikten?

Tex om jag kör utfall framåt, genom att stega ut med höger ben, skall jag föra viktskivan åt höger eller vänster?

pezrulezhaakon
2012-10-01, 15:52
NNIF

Att föra vikten till den sidan vars ben är bakåt är lite lättare,(passgång), men båda är fördelaktiga.

Supermicke
2012-10-01, 15:58
i ditt fall kör jag höger, tror att det är vanligast.

NNIF
2012-10-01, 16:03
NNIF

Att föra vikten till den sidan vars ben är bakåt är lite lättare,(passgång), men båda är fördelaktiga.

jag tänker mig att köra åt höger, om jag tar höger ben fram, för att få bäst sträck i vänster höftböjare.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 16:05
NNIF

Japp, inget fel heller :)
Men du får inget extra sträck i höftböjarna för det

Fredriiik
2012-10-01, 16:58
tack för svar Pez!

Hur kör ni alla utfall då? I smithen eller med fri stång? Ett ben i taget eller varannat?

Jag kör i smithen med TuT-tänk å lättar bara på den bakre foten lite lätt för att hålla anspänningen i röven hela tiden. Känns för jävla bra asså!

Määng
2012-10-01, 17:11
Jag upplever som jag skrivit i ett par poster att det är lättast att hålla koll på detta när man kör utfall bakåt eftersom man hela tiden har problembenet i golvet och kan stå framför en spegel. Fri stång ställer större krav på balansen än att köra i smithen så har man mycket problem ens med en olastad stång kan man börja i smithen (om man har en smith framför en spegel, eller en kunnig vän som kan korrigera). När man fått till en symmetrisk rörelse där kan man gå vidare till den fria varianten. Eller så börjar man med fristång direkt. Det beror på utgångsläge.

Ok, tack.
Har stora problem även nu när jag kör bak höger ben med endast kroppsvikt så det blir nog i smith.

aldoschadewitz
2012-10-01, 17:14
jag tycker att det är mycket bättre att köra gående.. varför vet jag inte riktigt men det känns som att det lätt blir vila i topp läget istället för att låta det flyyta på o lååångsamt ner o explosivt fram :D

Määng
2012-10-01, 17:54
Hur kommer det sig att när jag för bak höger ben så är det som att kroppen vill lägga bak benet nästan rakt bakom det främre benet, allt annat känns onaturligt?

Sheogorath
2012-10-01, 18:31
Hur kommer det sig att när jag för bak höger ben så är det som att kroppen vill lägga bak benet nästan rakt bakom det främre benet, allt annat känns onaturligt?

Jag kan inte förklara det men jag har också en sådan sidopreferens. Identifiera vilket ben som är problembenet och rätta utförandet efter det andra. Det är ju sådana obalanser man vill åtgärda.

pezrulezhaakon
2012-10-01, 18:41
Fredriiik

Jag kör antingen gående utfall, eller framåt/bakåt stegande på stället. Oftast med viktplatta över huvudet. Ibland håller jag en skivstång off-center så blir det lite intressanta krafter att hantera :)

Fredriiik
2012-10-01, 20:00
Fredriiik

Jag kör antingen gående utfall, eller framåt/bakåt stegande på stället. Oftast med viktplatta över huvudet. Ibland håller jag en skivstång off-center så blir det lite intressanta krafter att hantera :)

nice, är off-center framför, bakom eller ovanför?

pezrulezhaakon
2012-10-01, 20:04
Fredriiik

Oftast framför kroppen och över huvudet. Men en lättare variant är ju på axlarna framför eller bakom.

Kettlebell/hantel i ena näven är också en variant.

spoon
2012-10-02, 02:57
Kapar tråden då det finns så många kunniga härinne :)

Q4Lfjcwqiyc&playnext=1&list=PL0F54590624C8D31C&feature=results_main

Den här kör jag oftast i smith. Träningsvärken i benen brukar bli rejäl. Men frågan är om jag missar något jämfört med utfall?

Sheogorath
2012-10-02, 07:08
Kapar tråden då det finns så många kunniga härinne :)

Q4Lfjcwqiyc&playnext=1&list=PL0F54590624C8D31C&feature=results_main

Den här kör jag oftast i smith. Träningsvärken i benen brukar bli rejäl. Men frågan är om jag missar något jämfört med utfall?

Det du missar är en del av balansträningen, men det gör du ju även om du inte tränar enbensstående enhands hantelpress ;) Det du får fråga sig är om du missar något som är relevant för din träning eller ditt liv. Förmodligen inte.

Supermicke
2012-10-10, 20:25
tkr inte om utfall frammåt på plats för då blir det så svårt att trycka tillbaka sig till plats. Mer som en plyo övning nästan?

F ö ska man ha tyngden på frambenet eller vad sjutton ska man tänka för rörelse. Är det viktigt att överkroppen är lodrät förestenn? :P Krånglig övning som gör mig förvirrad faktiskt.. :( har inte upplevt jag fått ut något bra av det heller(ökning i böj eller liknande..) förutom träningsvärk. Men som märks vet jag ju inte hur man ska göra heller.

svenbanan
2012-10-10, 21:18
tkr inte om utfall frammåt på plats för då blir det så svårt att trycka tillbaka sig till plats. Mer som en plyo övning nästan?

F ö ska man ha tyngden på frambenet eller vad sjutton ska man tänka för rörelse. Är det viktigt att överkroppen är lodrät förestenn? :P Krånglig övning som gör mig förvirrad faktiskt.. :( har inte upplevt jag fått ut något bra av det heller(ökning i böj eller liknande..) förutom träningsvärk. Men som märks vet jag ju inte hur man ska göra heller.

Kör med skivstång på skuldrorna som om du skulle köra knäböj, och så tar du ett rätt så långt kliv framåt, och ser till att knät precis nuddar marken. Sedan trycker du dig tillbaka och gör samma sak med andra benet. Om du har överkroppen på nåt konstigt sätt kommer du rimligtvis att tappa balansen, så detta reglerar ju sig själv tycker jag. Men du ska alltså ha "stolt hållning" och inte titta ned på dina fötter eller nåt sådant. Vänta med att tryck dig tillbaka tills du hittat balansen i bottenläget. Sedan får du ju trycka dig tillbaka rätt så explosivt för att inte "fastna" i mittenläget. Jag brukar köra på såpass lätt vikt att jag orkar 10-15 reps (på varje ben) eftersom jag inte har nån lust att eventuellt fastna i botten. Så gör jag i alla fall, fast det verkar ju finnas ett gäng olika sätt att göra det på.

EDIT: Jag brukar försöka ta ett såpass långt kliv framåt att knät hamnar rakt ovanför foten (eller kanske lite framför). Jag bryr mig inte om på vilken fot vikten hamnar. Fokusera på att hitta balansen så blir det nog rätt automagiskt.

pezrulezhaakon
2012-10-10, 21:29
Viktigt att inte "åla" sig tillbaka då man gör framåtstigande utfall på stället. Överkroppen skall vara oberörd av rörelsen, och höften skall vara i våg hela övningen igenom.

svenbanan
2012-10-10, 21:35
Viktigt att inte "åla" sig tillbaka då man gör framåtstigande utfall på stället. Överkroppen skall vara oberörd av rörelsen, och höften skall vara i våg hela övningen igenom.

Vad är det du menar med att åla sig tillbaks? Har svårt att se detta framför mig...

pezrulezhaakon
2012-10-10, 21:39
svenbanan

Att puta bak r*ven först och dra överkroppen efter, då du ska tillbaka till utgångsläget. (alternativt göra tvärtom, att luta bak överkroppen precis innan avstampet tillbaka och använda det som ett moment)

Ålar gör väldigt många personer. Detta beror på sämre kroppskontroll, inte tillräcklig styrka och/eller för tung belastning.

svenbanan
2012-10-10, 21:42
svenbanan

Att puta bak r*ven först och dra överkroppen efter, då du ska tillbaka till utgångsläget. (alternativt göra tvärtom, att luta bak överkroppen precis innan avstampet tillbaka och använda det som ett moment)

Ålar gör väldigt många personer. Detta beror på sämre kroppskontroll, inte tillräcklig styrka och/eller för tung belastning.

Aha. Då förstår jag. Jag känner mig lyckligt förskonad...

Supermicke
2012-10-10, 21:44
jag ålar på det sättet, samt glider på framfoten tillbaka :D men utfall fram blir ju isf en explosivitetsövning väl. Ska man lyckas på det sättet med många reps och snyggt blir det inga många kilon extra.

pezrulezhaakon
2012-10-10, 22:26
Supermicke

Du bör undvika ålandet helt, då det inte ger dig den träningseffekten övningen är tänkt för.
Belastningen måste ju bli den du kan hantera. Ålar du har du för tungt.

z_bumbi
2012-10-11, 07:14
Ser man utfall som en plyoövning så gör man nog flera fel än rätt så jag skulle föreslå att du håller fötterna stilla och kör på ställen, vila och sedan kör du med den andra foten fram.
Se till att det ser lika ut åt båda håll, be någon kolla om de ser något som ser konstigt ut (inte slumpvis person utan ta någon du vet är ärlig med feedbacken).
Börja inte med fötterna så långt isär som du kan utan börja med ett avstånd som du behärskar.
Börja utan vikt.
Öka avstånden mellan fötterna och lägg på vikt lite i taget.
Varje gång ett knä nuddar golvet så gör du fel så stoppa rörelsen kontrollerat en bit ovanför golvet.
Ser det lika ut?

Sen kan du börja köra andra varianter.

Krogbyggaren
2012-10-11, 11:06
utfall på löpband är min favorit, riktigt kul.. Haters gon' hate

exevision
2014-12-11, 16:53
Ser man utfall som en plyoövning så gör man nog flera fel än rätt så jag skulle föreslå att du håller fötterna stilla och kör på ställen, vila och sedan kör du med den andra foten fram.
Se till att det ser lika ut åt båda håll, be någon kolla om de ser något som ser konstigt ut (inte slumpvis person utan ta någon du vet är ärlig med feedbacken).
Börja inte med fötterna så långt isär som du kan utan börja med ett avstånd som du behärskar.
Börja utan vikt.
Öka avstånden mellan fötterna och lägg på vikt lite i taget.
Varje gång ett knä nuddar golvet så gör du fel så stoppa rörelsen kontrollerat en bit ovanför golvet.
Ser det lika ut?

Sen kan du börja köra andra varianter.

Varför är det fel att låta knäet nudda golvet?

Sheogorath
2014-12-11, 17:53
Sedan den här tråden var aktiv har jag fixat en filmsnutt där jag kör utfall på det sättet jag beskriver i tråden. Om jag får välja en variant väljer jag denna:

h33NI6BnNUg