handdator

Visa fullständig version : 2000kcal/dag high carb vs low carb


Felixflobby
2012-09-30, 13:01
Brukar snitta 2000kcal per dag under diet. Tidigare har jag alltid kört low carb (20- max 100g) och har då sett resultat på vågen väldigt fort.

Nu kör jag för första gången en diet med high carb istället och lågt på fettet. Snittar runt 200g carbs per dag, och 10-50g fett. Och på vägen händer ingenting. Har dietat i två veckor, och inte ett kg har jag gått ned, fastän jag ligger på 2000kcal..

Vad tror ni ligger bakom?

Beelz
2012-09-30, 13:06
två veckor är inte mycket, kom tebax om 4

Felixflobby
2012-09-30, 13:11
två veckor är inte mycket, kom tebax om 4

2000kcal per dag under två veckor utan att det händer någonting på vågen? Då är det uppenbarligen något som är knas..

Åsberg
2012-09-30, 13:15
Kanske inte släpper lika mycket vätska när du får i dig så mycket kolhydrater?

TorbjornFred
2012-09-30, 13:17
2000kcal per dag under två veckor utan att det händer någonting på vågen? Då är det uppenbarligen något som är knas..

Beror väl lite på vem du är, hur din livsstil ser ut. mm.
Min mor på 50bast och 60 kg skulle nog inte heller gå ner på 2000kcal.

More info is needed. Vikt, kön, träningar, övrig livsstil osv...

nitz
2012-09-30, 13:19
Brukar snitta 2000kcal per dag under diet. Tidigare har jag alltid kört low carb (20- max 100g) och har då sett resultat på vågen väldigt fort.

Nu kör jag för första gången en diet med high carb istället och lågt på fettet. Snittar runt 200g carbs per dag, och 10-50g fett. Och på vägen händer ingenting. Har dietat i två veckor, och inte ett kg har jag gått ned, fastän jag ligger på 2000kcal..

Vad tror ni ligger bakom?
Äter du mer eller mindre kolhydrater nu än innan dieten började?
Tycker du att du börjar se någon skillnad i spegeln?
Jag skulle personligen vänta och se ett tag till innan jag sänkte.

tjing
2012-09-30, 13:55
Det finns sannolikt en viss liten metabol fördel vid lägre kolhydratsintag vad gäller fettförbränning, via AMPK-aktivering osv.

Däremot minskar kolhydrater muskelnedbrytningen, vilket kanske gör det mer "safe" om man vill deffa seriöst.

Beelz
2012-09-30, 14:37
2000kcal per dag under två veckor utan att det händer någonting på vågen? Då är det uppenbarligen något som är knas..

Nej, jag ligger på 300g kolhydrat under deff nu, det händer nästan ingenting på vågen, men i spegeln ser jag mer och mer detaljer för varje vecka.

Felixflobby
2012-09-30, 14:49
Är nästan helt säker på att det inte handlar kalorierna i mitt fall, då jag under tidigare dieter legat på 2000kcal, och det var snarare lite väl lågt. Min vardag har inte ändrats nämnvärt, det enda som förändrats är att jag kör high carb, low fat istället för tvärtom.

Ser dock skillnad i spegeln, men inte så pass mycket som jag hade önskat.

Det enda positiva är att jag inte tappat någon styrka, snarare ökat.

Hmm..

LizaK
2012-09-30, 23:55
Hm. Inte ovanligt att kroppen får för sig att det är svält
på gång då man plötsligt skär ner på kalorier och
framförallt på fett..
Ge det lite tid och se hur det utvecklas. Jag skulle personligen
skära ned lite på kolhydraterna och äta lite mer fett.

Lycka till.
mvh Liza

deerp
2012-10-01, 21:18
Hm. Inte ovanligt att kroppen får för sig att det är svält
på gång då man plötsligt skär ner på kalorier och
framförallt på fett..
Ge det lite tid och se hur det utvecklas. Jag skulle personligen
skära ned lite på kolhydraterna och äta lite mer fett.

Lycka till.
mvh Liza

menar du placebo svält?

Fishtank
2012-10-01, 21:24
Oh god att läsa LizaK inläggen är natthumor.
Du binder nog vätska och stressar upp dig över att vågen inte rör sig och binder därigenom mer vätska.
Kolhydrater brukar jag också konsumera med mer salt så där kan du också ha en bov.
Oroa dig inte så mycket och kör på, ökar du i styrka ser jag verkligen inte problemet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Victuhh
2012-10-01, 22:17
Tror på det fishtank säger senaste, det finns igentligen bara dessa alternativ eller att du har räknat fel och ännu mindre underskott för att gå ner i vikt.

LizaK
2012-10-01, 22:34
Kroppen har en inbyggd mekanism som ser till att vi går på sparlåga då det är svåra tider... Ämnesomsättningen sjunker.. Kroppstemperaturen.. Pulsen.. Vilket gör att vi förbrukar ännu mindre energi.. Vilket kan resultera i att vissa står stilla eller tom råkar lägga på sig fett under deff och blir tvugna att skära ned på kalorierna ytterligare.
Dessutom behövs fett i kosten (vitaminupptag).

Ristretto
2012-10-01, 22:42
Kroppen har en inbyggd mekanism som ser till att vi går på sparlåga då det är svåra tider... Ämnesomsättningen sjunker.. Kroppstemperaturen.. Pulsen.. Vilket gör att vi förbrukar ännu mindre energi.. Vilket kan resultera i att vissa står stilla eller tom råkar lägga på sig fett under deff och blir tvugna att skära ned på kalorierna ytterligare.
Dessutom behövs fett i kosten (vitaminupptag).

Kvinna, snälla sluta. Det krävs riktig svält för att hamna på nån sparlåga. På energiunderskott sjunker energiförbrukningen dessutom olika mycket för olika individer.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

LizaK
2012-10-01, 23:01
Stött på många som upplevt att deffen gått bättre då de har ett mindre underskott.. Främst vad gäller fett..
De har upplevt mindre muskelförluster, haft bättre ork och humör.
Sluppit envisa förkylningar som inte vill ge med sig.
Är säkert väldigt individuellt.. Kanske detta med svält egentligen är ovanligt?
Någon som kan svara?

Fishtank
2012-10-01, 23:35
Kvinna, snälla sluta. Det krävs riktig svält för att hamna på nån sparlåga. På energiunderskott sjunker energiförbrukningen dessutom olika mycket för olika individer.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

+1 på dig.

Resten.
http://i3.kym-cdn.com/profiles/icons/big/000/050/000/mind%20blown.gif

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

nitz
2012-10-02, 00:31
Stött på många som upplevt att deffen gått bättre då de har ett mindre underskott.. Främst vad gäller fett..
De har upplevt mindre muskelförluster, haft bättre ork och humör.
Sluppit envisa förkylningar som inte vill ge med sig.
Är säkert väldigt individuellt.. Kanske detta med svält egentligen är ovanligt?
Någon som kan svara?

Skulle du hamna i något stadie som skulle kunna defineras som riktig svält så skulle du förmodligen må mycket sämre än det du beskriver.
Det du beskriver låter väldigt mycket som att man dietar rätt hårt bara egentligen.
Man kan ibland märka skillnad på ork och tryck osv beroende på vilket underskott man ligger på.

Sniggel
2012-10-02, 02:18
Så konstiga är väl inte Lizas senaste inlägg?

Det är väl inte konstigt att en deff går bättre på ett lägre underskott?
Hon har inte påstått att man tappar vikt snabbare av att ha ett lägre underskott?

Sparlåga är ju inte så himla definierat heller. En sänkt ämnesomsättningn kan ju användas som definition och då behöver man inte utsättas för svält för att den definitionen ska stämma.

tjing
2012-10-02, 11:50
Kroppen har en inbyggd mekanism som ser till att vi går på sparlåga då det är svåra tider... Ämnesomsättningen sjunker.. Kroppstemperaturen.. Pulsen.. Vilket gör att vi förbrukar ännu mindre energi.. Vilket kan resultera i att vissa står stilla eller tom råkar lägga på sig fett under deff och blir tvugna att skära ned på kalorierna ytterligare.
Dessutom behövs fett i kosten (vitaminupptag).

Visst sjunker puls och kroppsvärme vid fastetillstånd hos mig i alla fall, men ämnesomsättningen ökar ju medierat via noradrenalin och adrenalin som uppregleras som en del av fysiologisk adaptioner till fasta.

Det gör att vi förbrukar MER energi under en kortare fasteperiod. Angående vitaminupptag har du rätt och fasta kan ju påverka vitaminupptag, t ex av järn.

tjing
2012-10-02, 11:52
Stött på många som upplevt att deffen gått bättre då de har ett mindre underskott.. Främst vad gäller fett..
De har upplevt mindre muskelförluster, haft bättre ork och humör.
Sluppit envisa förkylningar som inte vill ge med sig.

Någon som kan svara?

Absolut. Stora underskott mår ingen bra av i längden, varken kroppsligt eller mentalt.

Felixflobby
2012-10-02, 19:15
En liten update; efter att ha tryckt i mig mängder av choklad och godis i förrgår ser jag idag mycket bättre ut i spegeln och har dessutom gått ned 2kg över nätterna... wtf?

Pintan
2012-10-02, 20:08
I mitt tycke bra läsning som nog kan förklara en del.

http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html
http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part_28.html

Prost
2012-10-02, 20:18
En liten update; efter att ha tryckt i mig mängder av choklad och godis i förrgår ser jag idag mycket bättre ut i spegeln och har dessutom gått ned 2kg över nätterna... wtf?

Det har jag också upplevt och jag deffar alltid med mer kolhydrater och mindre fett. En teori är att fettcellerna temporärt fylls med vatten eller något så att man inte märker resultat förräns det plötsligt släpper och resultaten syns. Många säger att man ska käka en massa kolhydrater en dag osv men för Mig tycks det vara att det händer när jag käkat extra mycket fett dock. Men jag tror ju dock på Jesus så du kan kanske bortse från allt jag skrev.. ;-/

tjing
2012-10-03, 11:41
Vatten och leptin (se re-feeds).

Vinter
2012-10-03, 12:10
Det mest konstiga skulle vara om vi alla med våra olika förutsättningar upplever exakt samma effekt av samma kost.